Αυτό αποκάλυψε σε διάσκεψη τύπου ο πρόεδρος της παγκύπριας οργάνωσης αδηλώτων αιχμαλώτων και αγνοουμένων Νίκος Σεργίδης λέγοντας επίσης πως οι πληροφορίες που λαμβάναμε μέχρι χθες στέρεψαν και πλεον υπάρχει σοβαρός κίνδυνος, οι μισοί από τους αγνοούμενούς μας να παραμείνουν για πάντα αγνοούμενοι.
Στο μεταξύ, εντός Νοεμβρίου αναμένονται τα πρώτα αποτελέσματα ταυτοποίησης από τη Βοσνία, όπως δήλωσαν ο Πρόεδρος και ο ΓΓ της Παγκύπριας Οργάνωσης Συγγενών Αδηλώτων Αιχμαλώτων και Αγνοουμένων Νίκος Σεργίδης και Νίκος Θεοδοσίου.
Όπως ανέφερε ο κ. Σεργίδης «με το διορισμό και του νέου τρίτου μέλους της ΔΕΑ από τον ΓΓ του ΟΗΕ θα έχουμε και ολοκληρωμένες απαντήσεις όσον αφορά μερικές δεκάδες αγνοουμένους μας». Από την πλευρά του ο κ. Θεοδοσίου είπε ότι έχουν αναλυθεί και τα 281 δείγματα που αποστάληκαν τον Αύγουστο στη Βοσνία, τα οποία αφορούν περίπου 70 άτομα και αναμένονται σύντομα να επιστραφούν στην Κύπρο για το τελικό στάδιο της διαδικασίας. Διευκρίνισε ωστόσο ότι ο αριθμός των δειγμάτων για τα οποία θα υπάρξει ταυτοποίηση θα εξαρτηθεί από την ποιότητα τους. Ο κ. Σεργίδης υπογράμμισε ότι το θέμα των αγνοουμένων «περνά μια κρίσιμη φάση». Εξήγησε ότι μέχρι σήμερα η ΔΕΑ «δεν μπόρεσε να μπει στο κύριο έργο της που για μας είναι η ουσιαστική διερεύνηση της κάθε περίπτωσης αγνοουμένου».
Εξέφρασε παράλληλα την ανησυχία της Οργάνωσης ότι «υπάρχει σοβαρός κίνδυνος όπως προχωρούν τα πράγματα, οι μισοί από τους αγνοούμενούς μας να παραμείνουν για πάντα αγνοούμενοι».
Δυστυχώς, ανέφερε, οι πληροφορίες που υπήρχαν μέχρι σήμερα από καλόπιστα άτομα και από τις δύο πλευρές έχουν στερέψει πια, προσθέτοντας ότι υπάρχουν περισσότεροι από 1200 αγνοούμενοι για τους οποίους δεν υπάρχουν καθόλου πληροφορίες. Αναφερόμενος στο ότι για τους περισσότερους εξ αυτών στοιχεία υπάρχουν στα επίσημα αρχεία του Τουρκικού Στρατού ο κ. Σεργίδης είπε ότι «αν δεν υποχρεωθεί η Τουρκία να συνεργαστεί και να δώσει αυτά τα στοιχεία, σίγουρα το θέμα δεν θα μπορέσει να λυθεί ποτέ στην ολότητά του».
Μέχρι σήμερα, συμπλήρωσε, «η Τουρκία παρουσιάζεται απρόθυμη και λυπούμαστε να παρατηρήσουμε ότι μετά από 40 σχεδόν χρόνια δεν υπάρχει κανένας μα κανένας λόγος να κρατούνται αυτά τα στοιχεία στα συρτάρια τους σαν στρατιωτικά απόρρητα». Τα άτομα αυτά αφορούν νεκρούς από μάχες οι οποίοι στη συνέχεια θάφτηκαν στα κατεχόμενα, τραυματίες και ανθρώπους που συνελήφθηκαν βδομάδες ή και μήνες μετά τη λήξη των εχθροπραξιών.
«Αυτές τις πληροφορίες θέλουμε να δώσουν οι Τουρκικές αρχές, όπου νομίζουν εκείνες, στο Διεθνή Ερυθρό Σταυρό, στη ΔΕΑ, όπου νομίζουν», τόνισε ο κ. Σεργίδης, προσθέτοντας ότι «εκείνο που μας ενδιαφέρει είναι οι πληροφορίες αυτές να έρθουν στα αρμόδια όργανα τα οποία μπορούν να προχωρήσουν στην διερεύνησή τους και είμαστε σίγουροι ότι αυτό θα βοηθήσει στη διακρίβωση της τύχης πολλών ακόμα εκατοντάδων από τους αγνοουμένους μας». Ανέφερε ότι προς το σκοπό αυτό έχει αρχίσει μια εκστρατεία κυρίως στην Ευρώπη, η οποία έχει αντιμετωπιστεί θετικά μέχρι στιγμής.
Από την πλευρά του ο Γενικός Γραμματέας της Οργάνωσης Νίκος Θεοδοσίου επικεντρώθηκε στα νεότερα όσον αφορά τη νέα διαδικασία με το εργαστήριο ICMP στη Βοσνία που άρχισε τον Αύγουστο. Έχουν σταλεί από τις αρχές Αυγούστου τα 281 πρώτα σκελετικά δείγματα στη Βοσνία για ανάλυση, είπε, προσθέτοντας ότι έχουν αναλυθεί και τα 281. Διευκρίνισε ότι αυτά τα δείγματα αφορούν σύμφωνα με τους υπολογισμούς των επιστημόνων 70 περίπου ανθρώπους, οι περισσότεροι εκ των οποίων υπολογίζεται ότι είναι αγνοούμενοι.
«Περιμένουμε να έρθουν στην Κύπρο τα πρώτα αποκωδικοποιημένα αποτελέσματα, θα ακολουθήσει η διαδικασία της διασταύρωσης των αποτελεσμάτων από τους γενετιστές του ανθρωπολογικού εργαστηρίου και ακολούθως η διαδικασία της συμφιλίωσης μεταξύ αρχαιολόγων και γενετιστών για να έχουμε τα πρώτα αποτελέσματα που ελπίζουμε να είναι σε μερικές εβδομάδες», είπε ο κ. Θεοδοσίου.
«Έχει ξεκινήσει η νέα διαδικασία να εργάζεται», είπε προσθέτοντας ότι «φαίνεται μέχρι στιγμής να στέλλει πολύ αισιόδοξα μηνύματα ότι θα είναι και σε επίπεδο ποιότητας τα αποτελέσματα ικανοποιητικά αλλά και σε επίπεδο ταχύτητας».
Ο κ. Θεοδοσίου ενημέρωσε επίσης ότι το επόμενο διήμερο φτάνει στην Κύπρο η Γενική Συντονίστρια του προγράμματος ταυτοποιήσεων και αναλαμβάνει καθήκοντα από την 1η Νοεμβρίου, καθώς και ότι προσλήφθηκαν αρχαιολόγοι – οστεολόγοι για το εργαστήριο συμπεριλαμβανομένων δύο έμπειρων επιστημόνων που θα καθοδηγούν τους υπόλοιπους.
Απαντώντας σε ερώτηση κατά πόσο θα σταλούν και άλλα δείγματα στη Βοσνία σύντομα ο κ. Θεοδοσίου ανέφερε ότι «θα υπάρχει μια συνεχής ροή αποστολής δειγμάτων». Ήδη, πρόσθεσε, οι επιστήμονες επεξεργάζονται και έχουν έτοιμα κι άλλα δείγματα στη Βοσνία. Είπε επίσης ότι θα υπάρχει και ηλεκτρονική σύνδεση μεταξύ Βοσνίας και ανθρωπολογικού εργαστηρίου στην Κύπρο, που υπολογίζεται να αρχίσει να λειτουργεί σε δύο περίπου εβδομάδες.