Ο ΟΚΥπΥ μάλιστα απέστειλε ήδη δυο γιατρούς και νοσηλευτές στο Ίδρυμα και ξεκίνησε άμεσα ο διαχωρισμός των θετικών κρουσμάτων ανάμεσα στους ενοίκους και σε όλους όσοι δεν έχουν προσβληθεί στον ιό.
Παράλληλα όπως πληροφορείται ο ΑΝΤ1, γίνεται κυριολεκτικά ένας αγώνας δρόμου στον ιδιωτικό οίκο ευγηρίας ούτως ώστε οι ένοικοι να μην επιβαρυνθούν περισσότερο από τις εξελίξεις, ενώ διαρκής είναι ο συντονισμός και με την επιδημιολογική ομάδα.
Η Επικεφαλής των Ιατρικών Υπηρεσίων του Υπουργείου Υγείας Ελισάβετ Κωνσταντίνου με παρέμβαση της στο «Μέρα Μεσημέρι» αναφέρθηκε σε « άσχημη εξέλιξη γιατί πρόκειται για μια ευάλωτη ομάδα του πληθυσμού η οποία έχει πληγεί και που επιβαρύνει και το σύστημα υγείας».https://www.youtube.com/watch?v=M7gdlAWAsQQ Αναφέρθηκε με τη σειρά της στις άμεσες ενέργειες του ΟΚΥπΥ μετά τα οριστικά αποτελέσματα των δειγματοληψιών, με τεσσερεις συνολικές ένοικους να μεταφέρονται μάλιστα στο Νοσοκομείο Αναφοράς.
Το μεγάλο ωστόσο ερώτημα αφορά το τι πήγε λάθος και φτάσαμε στο συγκεκριμένο αποτέλεσμα, η κα Κωνσταντίνου απέδωσε την απαρχή του προβλήματος από εργαζόμενους της Στέγης που ήταν θετικοί στον ιό, ξεκινώντας με αυτό τον τρόπο τη διασπορά του ιού στους ενοίκους.
«Κατακεραυνώνει» το γηροκομείο το Υπουργείο Υγείας
Το Υπουργείο Υγείας, σε συνέχεια του σοβαρού ζητήματος που προέκυψε με συρροή κρουσμάτων στο Σωκράτειο Μέλαθρο Ευγηρίας, και για σκοπούς διαφάνειας, ενημερώνει για τις πιο κάτω διαδικασίες που ακολουθήθηκαν:
1. Στις 23 Οκτωβρίου, η Μονάδα Επιδημιολογικής Επιτήρησης (ΜΕΕ) ενημερώθηκε από το ιδιωτικό εργαστήριο που είχε αναλάβει τη σύμβαση για τη διενέργεια του προγράμματος εργαστηριακού ελέγχου σε οίκους ευγηρίας και άλλες δομές, ότι από 13 δείγματα που λήφθηκαν από τον συγκεκριμένο οίκο ευγηρίας, εντοπίστηκαν τέσσερα θετικά περιστατικά που αφορούσαν σε νοσηλευτικό και γραμματειακό προσωπικό.
2. Δόθηκαν οδηγίες στους διαχειριστές του υποστατικού για απομάκρυνση των θετικών στον ιό ατόμων και στις 24 Οκτωβρίου καταρτίστηκε και υποβλήθηκε από τον οίκο ευγηρίας κατάλογος με τις στενές επαφές των κρουσμάτων στον χώρο. Τα άτομα που δηλώθηκαν ως στενές επαφές προγραμματίστηκαν για εργαστηριακή εξέταση την 1η Νοεμβρίου.
3. Μετά από συνεννόηση της Ομάδας Ινχηλάτησης με τον ιδιοκτήτη του οίκου ευγηρίας, αποφασίστηκε όπως πραγματοποιηθούν τεστ σε όλους τους ενοίκους και το προσωπικό με έξοδα του γηροκομείου. Η Ομάδα Ιχνηλάτησης δεν προέβη σε περαιτέρω ενέργειες, αφού δεν γνωστοποιήθηκαν άλλα θετικά περιστατικά από τον συγκεκριμένο οίκο ευγηρίας, ένδειξη ότι οι οδηγίες εφαρμόστηκαν και δεν υπήρξε περαιτέρω διασπορά.
4. Την 1η Νοεμβρίου, ο ιδιοκτήτης του Σωκράτειου Μελάθρου Ευγηρίας επικοινώνησε με το νοσοκομείο αναφοράς, αναφέροντας ότι προέκυψαν θετικά περιστατικά και ζήτησε διακομιδή τους στο Γενικό Νοσοκομείο Αμμοχώστου.
5. Η Ομάδα Ιχνηλάτησης επικοινώνησε με τον διαχειριστή του οίκου ευγηρίας, ώστε να διερευνήσει το γεγονός, αφού δεν είχαν δηλωθεί στη ΜΕΕ επιπρόσθετα θετικά περιστατικά. Από τον ιδιοκτήτη επιβεβαιώθηκε ότι προέκυψαν άλλα 27 πιθανώς θετικά άτομα από το προσωπικό και τους ένοικους, τα οποία πραγματοποιήθηκαν με μη αναγνωρισμένη μεθοδολογία και σε μη εγκεκριμένο ιδιωτικό εργαστήριο και ουδέποτε δηλώθηκαν στη ΜΕΕ, εξ ου και δεν ενεργοποιήθηκε η διαδικασία της διερεύνησής τους.
6. Μετά από αυτή την εξέλιξη, το Υπουργείο Υγείας ενεργοποίησε διαδικασία και σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Λεμεσού-Πάφου του ΟΚΥπΥ πραγματοποιήθηκε την ίδια μέρα δειγματοληψία σε όλους τους ενοίκους και τα μέλη του προσωπικού (106 δείγματα) για διενέργεια μοριακής εξέτασης PCR. Από αυτή τη δειγματοληψία προέκυψαν 35 θετικά στον ιό άτομα, ενώ άλλα δύο άτομα είχαν εντοπιστεί από δειγματοληψία που τους έγινε κατά τη μεταφορά τους στο Γενικό Νοσοκομείο Λεμεσού λόγω συμπτωμάτων.
7. Επιπλέον, από την Κυριακή ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό μετέβη επιτόπου στον οίκο ευγηρίας και προχώρησε σε αξιολόγηση της κλινικής κατάστασης όλων των διαμενόντων. Σύμφωνα με την κλινική εικόνα του κάθε ατόμου και όπου κρίθηκε αναγκαίο, δόθηκε θεραπευτική αγωγή ενώ τέσσερα άτομα μεταφέρθηκαν στο Γενικό Νοσοκομείο Αμμοχώστου για νοσηλεία. Η ιατρική παρακολούθηση όλων των ατόμων συνεχίζεται και πλέον ακολουθούνται οι διαδικασίες στη βάση του πρωτοκόλλου.
Με αφορμή τα πιο πάνω, επαναλαμβάνεται ότι η μόνη αναγνωρισμένη μεθοδολογία για τον εντοπισμό θετικών περιστατικών COVID-19 είναι η μοριακή εξέταση PCR και μόνο από τα εγκεκριμένα εργαστήρια. Σε περίπτωση εντοπισμού θετικών στον ιό ατόμων μέσα από τεστ ταχείας ανίχνευσης, το ίδιο το ιδιωτικό εργαστήριο θα πρέπει να επαναλαμβάνει την εξέταση με τη μέθοδο PCR και να δηλώνει το αποτέλεσμα στη ΜΕΕ.
Το Υπουργείο Υγείας θεωρεί το ζήτημα πολύ σοβαρό, αφού θέτει σε κίνδυνο τη Δημόσια Υγεία. Το Υπουργείο Υγείας έχει ήδη ενημερώσει την Αστυνομία για τα πιο πάνω δεδομένα, ώστε να διερευνηθεί το ενδεχόμενο να προκύπτουν άλλα αδικήματα από ενέργειες που έγιναν από πλευράς του οίκου ευγηρίας.
Τι ζητούν οι ιδιωτικοί οίκοι ευγηρίας
Την επίσημη αναστολή των επισκέψεων ζήτησε με παρέμβαση της στο «Μέρα Μεσημέρι» η Πρόεδρος του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Στεγών Ευγηρίας Λουκία Γρηγορίου, καταγγέλλοντας παράλληλα πως δεν υπάρχει Σχέδιο Δράσης σε περίπτωση εντοπισμού κρούσματος στις τάξεις του οίκου.
Ζήτησε παράλληλα όπως το Υπουργείο Υγείας να διεξάγει δειγματοληψίες σε όλο το προσωπικό σε μηνιαία βάση καθότι οι ευάλωτες ομάδες χρήζουν ιδιαίτερης φροντίδας και προστασίας.