Το Επενδυτικό πρόγραμμα, ήταν το πρώτο θύμα της χιονοστιβάδας που ακολούθησε το νέο ρεπορτάζ του Αλ Τζιαζίρα. Το Υπουργικό Συμβούλιο που συνήλθε εκτάκτως υπό το βάρος των εξελίξεων, αποφάσισε την κατάργηση του προγράμματος, από την 1η Νοεμβρίου, μετά από πρόταση των υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών.
Ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος, Κυριάκος Κούσιος είπε ότι «η πρόταση βασίστηκε στις διαχρονικές αδυναμίες, αλλά και στην καταχρηστική εκμετάλλευση που έτυχαν οι πρόνοιες του Κυπριακού Επενδυτικού Προγράμματος. Η Κυβέρνηση μετά την ολοκλήρωση της έρευνας από τη διορισθείσα Επιτροπή από τον Γενικό Εισαγγελέα, και της έκδοσης των πορισμάτων, θα εξετάσει συνολικά την πολιτική ενθάρρυνσης για προσέλκυση ξένων επενδύσεων».
Παρέμβαση είχαμε και από την Κομισιόν, με τον αρμόδιο εκπρόσωπο της να επαναλαμβάνει με αφορμή το Βιντεο του Αλ Τζαζίρα, τις ανησυχίες της επιτροπής για το πρόγραμμα πολιτογραφήσεων.
«Γνωρίζουμε τις τελευταίες δηλώσεις της Κυβέρνησης και αναμένουμε από τις κυπριακές αρχές να εξετάσουν διεξοδικά αυτήν την υπόθεση», σημείωσε ο κος Βιγκάντ.
Παράλληλα, ο κ. Βιγκάντ, επισήμανε πως «παρατηρήσαμε με δυσπιστία πώς υψηλού επιπέδου αξιωματούχοι εμπορεύονταν ευρωπαϊκή ιθαγένεια για οικονομικά οφέλη. Η Πρόεδρος von der Leyen ήταν σαφής όταν είπε ότι οι ευρωπαϊκές αξίες δεν είναι προς πώληση».
Την απόφαση της Κυβέρνησης για τερματισμό του υφιστάμενου προγράμματος πολιτογράφησης επενδυτών, χαιρέτησε ο Δημοκρατικός Συναγερμός με τον πρόεδρο του Αβέρωφ Νεοφύτου να σημειώνει πως αυτή ήταν και η θέση της Πινδάρου.
Ο κ. Νεοφύτου, ανέφερε πως «δυστυχώς, υπήρξαν φαινόμενα κακής διαχείρισης και καταχρηστικής εκμετάλλευσης που υπονόμευσαν την αξιοπιστία του προγράμματος, έπληξαν το κύρος της χώρας και δεν άφηναν καμία άλλη επιλογή».
Ο κος Νεοφύτου πρόσθεσε μάλιστα πως με την ολοκλήρωση των ερευνών ο ΔΗΣΥ θα καταθέσει στην κυβέρνηση εισηγήσεις για μια αξιόπιστη πολιτική προσέλκυσης ξένων επενδύσεων.
Στον αντίποδα ο πρόεδρος του ΔΗΚΟ Νικόλας Παπαδόπουλος, έκανε λόγο για κίνηση αποπροσανατολισμού από την κυβέρνηση, που στον πανικό τις όπως χαρακτηριστικά είπε τιμωρεί την κυπριακή οικονομία.
Συγκεκριμένα, ο κ. Παπαδόπουλος σημείωσε ότι «το ΔΗΚΟ καλεί την κυβέρνηση του ΔΗΣΥ αντί να καταργήσει το Πρόγραμμα Επενδύσεων, να το προστατέψει από τους διεφθαρμένους, αντί να τιμωρεί ολόκληρη την οικονομία και κοινωνία, να τιμωρήσει τους ένοχους».
Θλίψη και απογοήτευση για την κατάργηση του επενδυτικού προγράμματος, εκφράζουν οι εργοδοτικές οργανώσεις με το ΚΕΒΕ να θεωρεί καταστροφική για την οικονομία την υπονόμευση, των ξένων επενδύσεων και να ζητά μαζί με την ΟΕΒ διερεύνηση και καταλογισμό ευθυνών.
«Καταστροφή για την οικονομία. Αυτό είναι το αποτέλεσμα της ασύγνωστης, αντιθεσμικής και αντιεπαγγελματικής συμπεριφοράς κάποιων, οι οποίοι εξέθεσαν και διέσυραν διεθνώς την Κύπρο με όπλο το Επενδυτικό πρόγραμμα. Θα υπάρξουν καταλυτικά αρνητικές επιπτώσεις ειδικά στους τομείς που ασχολούνται με τις ξένες επενδύσεις», τονίζει σε ανακοίνωση του το ΚΕΒΕ.
Ταυτόχρονα, σε ανακοίνωση της η ΟΕΒ «καλεί την Πολιτεία να προβεί στην χωρίς οποιαδήποτε καθυστέρηση, διαμόρφωση και λειτουργία ενός νέου επενδυτικού προγράμματος χωρίς κενά και αδυναμίες, έτσι ώστε να βοηθηθεί έμπρακτα και ορθολογικά η Κυπριακή οικονομία στη δύσκολη αυτή περίοδο που διέρχεται».
Ένα νέο αξιόπιστο πλαίσιο για ξένες επενδύσεις ζητά και ο Σύνδεσμος Μεγάλων Αναπτύξεων, που επίσης εκφράζει έντονη ανησυχία.
«Τα μέλη του Συνδέσμου που έχουν επενδύσει εκατομμύρια ευρώ στον τομέα τους, δεν μπορούν να ανεχθούν άλλες υπονομεύσεις. Η Κυβέρνηση να προχωρήσει άμεσα στη διαμόρφωση και θεσμοθέτηση ενός νέου αξιόπιστου επενδυτικού σχεδιασμού και τις αρμόδιες Αρχές να διερευνούν και να παραπέμπουν στη Δικαιοσύνη όσους με πράξεις ή παραλείψεις τους διασύρουν την Κύπρο», επισήμανε ο Σύνδεσμος Αναπτύξεων.