Ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, σε νέα επιστολή που απέστειλε προς όλους τους ευρωπαίους ηγέτες, πλην του προέδρου της Δημοκρατίας Νίκου Αναστασιάδη και του πρωθυπουργού της Ελλάδας Κυριάκου Μητσοτάκη, επιχειρεί να μετατρέψει το μαύρο σε άσπρο.
Μεταξύ άλλων διατυπώνει τον προκλητικό ισχυρισμό, ότι αιτία της έντασης στην περιοχή είναι οι μαξιμαλιστικές θέσεις Ελλάδας και Κύπρου και οι συμμαχίες του κακού που αυτές οικοδομούν.
Ο Τούρκος Πρόεδρος τόνισε πως « στοχεύουν στην φυλάκιση της Τουρκίας στον κόλπο της Αττάλειας. Και σαν να μην έφτανε αυτό, το δίδυμο Ελλάδα-Ε/κ, δημιούργησαν έναν μηχανισμό εναντίον της Τουρκίας και των Τ/κ με το όνομα Φόρουμ Αερίου Ανατολικής Μεσογείου και επιπλέον ίδρυσαν μηχανισμούς τριμερούς και τετραμερούς συνεργασίας εναντίον της Τουρκίας».
O Ομέρ Τσελίκ, εκπρόσωπος του κυβερνώντος κόμματος Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης και εξ απορρήτων σύμβουλος του τούρκου προέδρου, δεν δίστασε μάλιστα να εξακοντίσει και πολεμικές απειλές.
Συγκεκριμένα ανέφερε ότι « η Τουρκία είναι μια χώρα διπλωματίας. Αν θέλουν να επιλύσουν τα ζητήματα στο τραπέζι θα τα λύσουμε, θα τα λύσουμε εκεί. Αν όμως θέλουν να επιλύσουν τα θέματα στο μέτωπο θα το κάνουμε στο μέτωπο».
Οργιώδης είναι το διπλωματικό παρασκήνιο. Ο υπουργός εξωτερικών της Ελλάδας Νίκος Δένδιας είχε τηλεφωνική επικοινωνία με τον Γερμανό ομόλογο του Χάικο Μάας. Ενώ οι εξελίξεις στην Ανατολική Μεσόγειο ήταν στο επίκεντρο νέας επικοινωνίας είχαν σήμερα ο τούρκος υπουργός εξωτερικών Μεβλούτ Τσαβούσογλου με τον επικεφαλής της ευρωπαϊκής διπλωματίας Ζοζέπ Μπορέλ.
Ισπανική στήριξη
Την στήριξη και την αλληλεγγύη της Μαδρίτης προς την Λευκωσία, απέναντι στις έκνομες ενέργειες της Τουρκίας, εξέφρασε η υπουργός εξωτερικών της Ισπανίας Αράντσα Γκονζάλες Λάγια, παραμονή της Συνόδου Κορυφής στις Βρυξέλλες.
Η επικεφαλής της ισπανικής διπλωματίας, η οποία πραγματοποίησε επίσκεψη εργασίας στην Λευκωσία, σε δηλώσεις μετά την συνάντηση που είχε το μεσημέρι με τον υπουργό εξωτερικών Νίκο Χριστοδουλίδη, εξέπληξε ευχάριστα με τις ξεκάθαρες τοποθετήσεις της, σε αντίθεση με την επαμφοτερίζουσα στάση που τηρούσε μέχρι σήμερα η χώρα της.
Η Ισπανίδα ΥΠΕΞ τόνισε πως « η επίσκεψη μου θέλει να στείλει ένα ξεκάθαρο μήνυμα προς εσάς, όπως σας είπα και είπα επίσης στον Πρόεδρο το πρωί, αλληλεγγύης και υποστήριξης στην Κύπρο έναντι των εντάσεων. Των εντάσεων στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου. Των εντάσεων με την Τουρκία».
Υπογράμμισε ότι λύσεις στα προβλήματα μπορούν να βρεθούν μόνο μέσω του διαλόγου και της διαπραγμάτευσης και όχι με μονομερείς ενέργειες. Έστειλε μήνυμα ότι πρέπει να υπάρχει σεβασμός στο διεθνές δίκαιο, όπως για παράδειγμα στην περίπτωση των Βαρωσίων.
Από πλευράς του ο Υπουργός Εξωτερικών Νίκος Χριστοδουλίδης, υπέδειξε ότι ενώ η Τουρκία απέσυρε το Oruc Reis, από την ελληνική υφαλοκρηπίδα, την ίδια ώρα προχώρησε σε κλιμάκωση των προκλητικών ενεργειών της, στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη της Κυπριακή Δημοκρατίας.
Ο κ. Χριστοδουλίδης ανέφερε πως « το αυριανό Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, θα έχει μια κρίσιμη, στρατηγική συζήτηση για την Τουρκία, υπό το φως αυτών εξελίξεων, μετά από σειρά συζητήσεων και αποφάσεων. Η Κύπρος κοιτάζει προς την ΕΕ και τους εταίρους της για έμπρακτη αλληλεγγύη».
Προηγήθηκε συνάντηση της Ισπανίδας διπλωμάτη με τον πρόεδρο της Δημοκρατίας Νίκο Αναστασιάδη.