Τα τελευταία 2,5 τουλάχιστον χρόνια δύσκολα μπορεί να εντοπίσει κάποιος μια απόφαση που πάρθηκε στο χώρο της Παιδείας που να μην έχει προκαλέσει τις έντονες αντιδράσεις είτε των εκπαιδευτικών είτε των γονέων είτε των μαθητών ή και ακόμα της κοινής γνώμης. Λέω τα 2,5 τελευταία χρόνια, διότι τότε άρχισαν να προβληματίζουν τόσο έντονα τα λάθη και οι παραλείψεις που υπάρχουν στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρα μας, και αυτό συνέβη όταν τα προβλήματα μου ταλανίζουν την Παιδεία αυτού του τόπου αναδείχθηκαν με την πρωτοφανή «Κρίση της Παιδείας» που ξέσπασε το καλοκαίρι του 2018.
Από εκεί και πέρα, τα ζητήματα που αφορούν το εκπαιδευτικό μας σύστημα πήραν άλλες διαστάσεις στη δημόσια σφαίρα. Από τις εξετάσεις ανά τετράμηνο, στην ασφάλεια και υγεία των σχολείων μας, έπειτα στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση και τώρα στα πρωτοκόλλα και στο σχεδιασμό της νέας σχολικής χρονιάς, αλλά και στο πώς αντιμετωπίζουμε τον καύσωνα. Τίποτα από αυτά δεν πέρασε απαρατήρητο. Και κάπου εδώ τίθεται το ερώτημα: έχει κοπάσει τελικά αυτή η «Κρίση της Παιδείας»; Ή απλώς αυτή η «κρίση», τελικά, ήταν το «εναρκτήριο λάκτισμα» για να διαπιστωθεί ότι υπάρχουν τόσο πολλά διαχρονικά ζητήματα που όποια απόφαση τελευταίες στιγμής και αν παρθεί δεν θα επιλύσει τα δεκάδες ουσιαστικά προβλήματα που υπάρχουν.
Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση εφαρμόστηκε πρόχειρα κατά το διάστημα των περιοριστικών μέτρων διακίνησης, όχι γιατί μας αιφνιδίασε η πανδημία αλλά γιατί όταν παραλήφθηκε αυτός ο εναλλακτικός τρόπος διδασκαλίας πριν από τέσσερα χρόνια, δεν έγινε σωστή ενημέρωση ούτως ώστε να εφαρμοστεί ορθά σε κάτι τέτοιες περιπτώσεις.
Και κάπου εδώ ερχόμαστε στο σήμερα. Τις τελευταίες εβδομάδες βλέπαμε εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές, να μας επισημαίνουν επί καθημερινής βάσεις ότι τα σχολεία δεν είναι έτοιμα για τη νέα χρονιά και τον Υπουργό να απαντά πως στις 7 Σεπτεμβρίου, όλες οι σχολικές μονάδες θα είναι έτοιμες να υποδεχθούν τους μαθητές. Ωστόσο, κάτι τέτοιο δεν φάνηκε να ισχύει 100%, αφού μέχρι χθες βλέπαμε φωτογραφίες από σχολικές αίθουσες να κάνουν το γύρο του διαδικτύου οι οποίες προκάλεσαν έντονο προβληματισμό για τον πρόχειρο τρόπο εφαρμογής των «περιβόητων» διπλών ή και τριπλών θρανίων.
Κάτι τέτοιο παραδέχθηκε, άλλωστε, και ο ίδιος ο Υπουργό Παιδείας όταν σε χθεσινές του δηλώσεις είπε ότι όλα τα σχολεία θα είναι έτοιμα μέχρι την Κυριακή το βράδυ. Δηλαδή, μετά από τόσους μήνες όπου ήταν κλειστά τα σχολεία στο Υπουργείο αποφάσισαν να ολοκληρώσουν τις προετοιμασίες λίγες μόλις ώρες πριν να κτυπήσει το πρώτο κουδούνι. Η εν λόγω δήλωση όπως ήταν αναμενόμενο αύξησε τους προβληματισμούς κατά πόσο τελικά θα είναι όλα έτοιμα τη Δευτέρα. Στη συνέχεια, ωστόσο, ο Υπουργός Παιδείας μας γνωστοποίησε ότι μελετάται το αίτημα της Συνομοσπονδίας Γονέων Μέσης Εκπαίδευσης για αναστολή της νέας σχολικές λόγω του καύσωνα που παρατηρείται τις τελευταίες ημέρες στην χώρα. Μια πρόταση που ήρθε σαν «από μηχανής θεός» να δώσει άλλη μια βδομάδα παράταση στο Υπουργείο Παιδείας και στις προετοιμασίες που γίνονται στα σχολεία και έτσι λίγο αργότερα μας ανακοινώθηκε πως η νέα σχολική χρονιά θα αρχίσει στις 14 Σεπτεμβρίου αντί για την Δευτέρα.
Οι ελλείψεις που υπάρχουν στα σχολεία μας διαφάνηκαν και σε αυτή την περίπτωση, αφού αν υπήρχαν κλιματιστικά στα σχολεία μας ο καύσωνας δεν θα αποτελούσε πρόβλημα για να αρχίσει η νέα σχολική χρονιά την Δευτέρα. Το ζήτημα με τα κλιματιστικά υπάρχει διαχρονικά ψηλά στην ατζέντα των συζητήσεων του Υπουργείου Παιδείας και των αρμόδιων φορέων αλλά δεν έγιναν ποτέ τα διαβήματα να παρθεί απόφαση για εγκατάσταση τους στις σχολικές αίθουσες ούτως ώστε οι μαθητές και εκπαιδευτικοί να κάνουν μάθημα, αυτή την περίοδο, χωρίς να νιώθουν δυσφορία από τις υψηλές θερμοκρασίες που υπάρχουν στην χώρα μας.
Αντιθέτως, σε παρέμβαση του στον ΑΝΤ1 προ ημερών, ο κος Προδρόμου επεσήμανε πως προτού πάει στο Υπουργείο έγιναν μελέτες και υπάρχουν εκθέσεις, ξεκαθαρίζοντας μάλιστα πως «είναι αντίθετες με τη θέση ότι πρέπει να τοποθετηθούν κλιματιστικά στα σχολεία.»
Συνεπώς, παρά το γεγονός ότι οι θερμοκρασίες στη χώρα μας ξεπερνούν κάθε προηγούμενο ρεκόρ και μάλιστα αυτές αναγκάζουν ένα ολόκληρο Υπουργείο να αναβάλει τη νέα σχολική χρονιά, με βάση τα λεγόμενα του κύριου Προδρόμου δεν πρέπει να αναμένουμε ποτέ την εγκατάσταση κλιματιστικών στα σχολεία μας.
Καταληκτικά, δεδομένης της αναβολής έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς, παραθέτουμε τη χθεσινή δήλωση του γ.γ. της ΠΟΕΔ: «Η παράκληση μας είναι το Υπουργείο Παιδείας, αυτές τις μέρες που απομένουν, να εξετάσει με πολύ προσοχή και την ετοιμότητα των σχολείων συνδυάζοντας και τα όσα συμβαίνουν με το κλίμα και τις θερμοκρασίες, και να πάρει τις σωστές αποφάσεις.»