Οφείλει η κυβέρνηση να αναστείλει άμεσα και προσωρινά τη διακίνηση από τα οδοφράγματα, για την προστασία των πολιτών αλλά και για να στείλει πολιτικό μήνυμα, ήταν η πρόταση του υποψηφίου για την Προεδρία της Δημοκρατίας, Γιώργου Λιλλήκα.
Πρόταση την οποία διατύπωσε με αφορμή την παράνομη σύλληψη και κράτηση των τριών αστυνομικών από τις κατοχικές αρχές.
Η πρώτη γνωστοποίηση της πρότασης έγινε χθες βράδυ, στο πλαίσιο εκδήλωσης για την στήριξη της υποψηφιότητας του από την πρωτοβουλία νέων Μέλλον.
Σήμερα ο κύριος Λιλλήκας επανέλαβε τη πρόταση του και συμπλήρωσε ότι η λειτουργία των οδοφραγμάτων δεν έχει βοηθήσει στη λύση του κυπριακού προβλήματος, αντίθετα, είπε, αυτός που επωφελείται είναι ο υπόκοσμος των δύο κοινοτήτων.
Οχι στις συνθήκες του παρελθόντος διαμήνυσε, ως απάντηση, ο γενικός γραμματέας του ΑΚΕΛ Αντρος Κυπριανού εκφράζοντας την αντίθεση του.
Να αντιδρούμε με τη λογική και όχι αυθόρμητα ήταν το μήνυμα του υποψήφιου για την Προεδρία της Δημοκρατίας, Σταύρου Μαλά. Και διερωτήθηκε σε τι θα ωφελούσε η αναστολή λειτουργίας των οδοφραγμάτων.
Κατά της πρότασης του Γιώργου Λιλλήκα τάχθηκε, το απόγευμα, και η Κυβέρνηση, με τον Εκπρόσωπό της, Στέφανο Στεφάνου, να τονίζει ότι μία τέτοια ενέργεια θα έβλαπτε τα συμφέροντα της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Θα δώσει, επίσης, έναυσμα προς όλους όσοι υποστηρίζουν ότι η ελληνοκυπριακή πλευρά δεν θέλει τη λύση του Κυπριακού και προάγει τη διχοτόμηση, κατέληξε ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος.
ΣΑΚ: Τα Η.Ε βοήθησαν έμμεσα τους Τούρκους
Η ειρηνευτική δύναμη των ΗΕ αμέλησε να κάνει το καθήκον της και έμμεσα βοήθησε στη σύλληψη των τριών αστυνομικών της τροχαίας Λευκωσίας από τα κατοχικά στρατεύματα, δήλωσε σήμερα ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Αστυνομίας Κύπρου (ΣΑΚ) Ανδρέας Συμεού, ο οποίος κάλεσε την Κυβέρνηση να καταγγείλει τη στάση της ΟΥΝΦΙΚΥΠ στον ίδιο το ΓΓ του ΟΗΕ.
Σε δηλώσεις στη Λεμεσό, ο Πρόεδρος του ΣΑΚ είπε πως, ενώ η ειρηνευτική δύναμη είναι υπεύθυνη για τον έλεγχο της νεκρή ζώνης και όφειλε να αποτρέψει μια τέτοια εξέλιξη, υπάρχουν πληροφορίες ότι "έχει συνδράμει και βοηθήσει έμμεσα τους παράνομους αστυνομικούς να συλλάβουν τους τρεις συναδέλφους μας, διότι τα υπηρεσιακά τους οχήματα ενώ βρισκόταν στη νεκρή ζώνη, βρέθηκαν μετά από λίγο στον παράνομο αστυνομικό σταθμό".
Κάτι τέτοιο, συνέχισε, είναι καταδικαστέο "και οφείλει το κράτος να καταγγείλει τη στάση της ειρηνευτικής δύναμης των ΗΕ στον ΓΓ του ΟΗΕ και όχι μόνο".
Παράλληλα, ο κ. Συμεού εξέφρασε την αμέριστη συμπαράσταση του Συνδέσμου προς τους τρεις αστυνομικούς και τις οικογένειες τους και την ετοιμότητα του ΣΑΚ να αναλάβει τα έξοδα, εάν και εφόσον τους επιβληθούν οποιεσδήποτε χρηματικές ποινές.
ΔΗΣΥ: Πρόκληση και παραβίαση κάθε αρχής
Η απαγωγή των τριών αστυνομικών της Κυπριακής Δημοκρατίας εντός της νεκρής ζώνης από τις κατοχικές αρχές κατά τη διάρκεια της άσκησης των καθηκόντων τους κατά του εγκλήματος, συνιστά πρόκληση και παραβίαση κάθε αρχής, σημειώνει σε ανακοίνωσή του ο ΔΗΣΥ.
Με την απαράδεχτη αυτή πράξη τους, αναφέρει ο ΔΗΣΥ, οι κατοχικές αρχές προσφέρουν προστασία στο έγκλημα και προάγουν τη δυσπιστία μεταξύ Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων. Καλούμε την τουρκοκυπριακή ηγεσία να επανορθώσει αμέσως και να αφήσει ελεύθερους τους τρεις αστυνομικούς οι οποίοι επιτελούσαν το καθήκον τους.'
Την ίδια ώρα, σημειώνεται στην ανακοίνωση, παρατηρούμε με λύπη την ολιγωρία και την αδράνεια των Ηνωμένων Εθνών, που αντί να δράσουν αποτρεπτικά και άμεσα, επέτρεψαν την απαγωγή και την παράνομη κράτηση των ανδρών ασφαλείας της Κυπριακής Δημοκρατίας, καθώς και την παράνομη προσαγωγή τους εν είδει αλυσοδεμένων εγκληματιών στα ψευδοδικαστήρια και τις φυλακές του κατοχικού καθεστώτος.
Η κυβέρνηση, καταλήγει η ανακοίνωση θα έπρεπε να προβεί σε εντονότερα διαβήματα και ενέργειες για την καταγγελία της τουρκικής πρόκλησης και για την απελευθέρωση των τριών αστυνομικών, τόσο προς τα Ηνωμένα Έθνη, όσο και προς το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Λιλλήκας: Αναστολή της διακίνησης μέσω οδοφραγμάτων
Η Κυβέρνηση οφείλει να δράσει δυναμικά και αποφασιστικά και να προστατέψει τους πολίτες της Κυπριακής Δημοκρατίας προχωρώντας στην αναστολή της διακίνησης μέσω των οδοφραγμάτων, δήλωσε από την πλευρά του, ο υποψήφιος για την Προεδρία της Δημοκρατίας Γιώργος Λιλλήκας.
Μιλώντας σε σημερινή δημοσιογραφική διάσκεψη ο κ. Λιλλήκας είπε ότι "οι προκλητικές ενέργειες των κατοχικών δυνάμεων, με τη σύλληψη των τριών αστυνομικών της Κυπριακής Δημοκρατίας εν ώρα υπηρεσίας και μάλιστα την ημέρα της επετείου της ανακήρυξης της Κυπριακής Ανεξαρτησίας δεν πρέπει να μείνουν αναπάντητες", προσθέτοντας ότι "η Κυβέρνηση έχει υποχρέωση να υπερασπιστεί την κυριαρχία της Κυπριακής Δημοκρατίας και να είναι αποφασιστική στην αντίδραση της στις αλλεπάλληλες προκλήσεις των κατοχικών αρχών".
"Δεν μπορεί η απάντηση της Κυβέρνησης σε μια τόσο μεγάλη πρόκληση και αμφισβήτηση πλέον των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων, ιδιαίτερα μετά την προκλητική δήλωση του κ. Έρογλου για δύο κράτη στην Κύπρο, να περιορίζεται σε παραστάσεις στα Ηνωμένα Έθνη και στην ΟΥΝΦΙΚΥΠ", πρόσθεσε.
Ανέφερε ότι "μέχρι σήμερα απήγαγαν ή συλλάμβαναν παράνομα κυρίως πολίτες με διάφορα δικαιολογητικά", ενώ "τώρα, για πρώτη φορά, έχουν επεκτείνει την παράνομη δράση τους οι κατοχικές αρχές και έχουν απαγάγει και όργανα του κράτους" και πρόσθεσε ότι και οι τρεις αστυνομικοί που έχουν συλληφθεί εν ώρα καθήκοντος θα οδηγηθούν σε ένα παράνομο στρατοδικείο".
Ο κ. Λιλλήκας είπε ότι η προσωρινή αναστολή της διακίνησης μέσω των οδοφραγμάτων "αποσκοπεί στο στείλει ένα πολιτικό μήνυμα", ενώ ανέφερε ότι "και από τα στατιστικά στοιχεία διαφαίνεται ότι "δεν υπάρχει αυτή η μαζική διακίνηση από τις ελεύθερες προς τις κατεχόμενες περιοχές", που υπήρξε "στο πρώτο στάδιο από τη μαζική επίσκεψη των προσφύγων μας που ήθελαν να δουν τα κατεχόμενα σπίτια τους ή να δείξουν στα παιδιά και στα εγγόνια τους τις κατεχόμενες μας περιοχές". Πρόσθεσε ότι "η μεγάλη πλειοψηφία όσων μεταβαίνουν σήμερα στα κατεχόμενα είναι είτε για να φάνε ψάρι είτε για να επισκεφθούν τα καζίνο".
Είπε ακόμη ότι "η Κυβέρνηση πρέπει να δείξει την αποφασιστικότητα της και έχει υποχρέωση να προστατεύσει τους πολίτες της Κυπριακής Δημοκρατίας από την απειλή πλέον που συνιστά το ψευδοκράτος και οι κατοχικές δυνάμεις", προσθέτοντας ότι "δεν έχει να ζημιώσει τίποτε η Κυπριακή Δημοκρατία, αντίθετα θα θέσει πλέον και την ηγεσία των Τουρκοκυπρίων μπροστά από τις ευθύνες της". Ανέφερε ότι "αν αξιολογήσουμε το τί συμβαίνει πλέον μετά από εννέα χρόνια λειτουργίας των οδοφραγμάτων θα διαπιστώσουμε ότι δεν επωφελούνται ούτε οι πολίτες ούτε και έχει λειτουργήσει εποικοδομητικά στο να επιτύχουμε μια ταχεία λύση του Κυπριακού".
Αντίθετα, συνέχισε, αυτοί που κυρίως συνεργάζονται μέσα από την λειτουργία των οδοφραγμάτων είναι ο υπόκοσμος των δύο κοινοτήτων με τη μεταφορά, μεταξύ άλλων, παράνομου οπλισμού, ναρκωτικών, εκρηκτικών και δολοφόνων.
ΕΔΕΚ: Η κυβέρνηση να προχωρήσει σε καταγγελίες διεθνώς
Από την πλευρά του ο εκπρόσωπος Τύπου της ΕΔΕΚ Δημήτρης Παπαδάκης, δήλωσε ότι η σύλληψη των αστυνομικών, είναι μια ακόμα ενέργεια των κατοχικών αρχών που στοχεύει στην επίδειξη της δήθεν κυριαρχίας του ψευδοκράτους στα κατεχόμενο εδάφη της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Η ΕΔΕΚ, είπε ο κ. Παπαδάκης, καλεί την Κυβέρνηση να καταγγείλει διεθνώς προς τον ΟΗΕ και την ΕΕ, τη νέα παράνομη τουρκική πρόκληση με διατύπωση του αιτήματος για άμεση απελευθέρωση των παράνομα απαχθέντων μελών της Αστυνομίας.
«Καλούμε ακόμα την Κυβέρνηση να υποδείξει προς την ηγεσία της Ειρηνευτικής Δύναμης ότι η γραμμή καταπαύσεως του πυρός, που καταχρηστικά αδόκιμα ονομάζεται «νεκρή ζώνη» είναι κυρίαρχο έδαφος της Κυπριακής Δημοκρατίας στο οποίο παραχωρείται το δικαίωμα εποπτείας στην Ειρηνευτική Δύναμη από το νόμιμο κυπριακό κράτος», κατέληξε.
Οικολόγοι: "Προσωρινό κλείσιμο των οδοφραγμάτων"
Με τη σειρά της, η εκπρόσωπος Τύπου του Κινήματος Οικολόγων, Ελένη Χρυσοστόμου, δήλωσε ότι η προκλητική απαγωγή των τριών αστυνομικών και η επίδειξη δύναμης των Τουρκοκυπρίων κατοχικών ηγετών πρέπει να τύχει δυναμικής απάντησης.
Είναι φανερό, συνέχισε, ότι οι Τούρκοι εκμεταλλευόμενοι τη δεινή οικονομική κατάσταση Κύπρου και Ελλάδας, κλιμακώνουν μια πολιτική προκλήσεων στην Κύπρο και στο Αιγαίο.
Η απάντηση, είπε, στις προκλήσεις δεν μπορεί να είναι υποτονική και αδύναμη γιατί οδηγεί σε αποθράσυνση και καθολική ρήξη.
"Η ιστορία διδάσκει ότι μόνο η πρόταξη αποφασιστικής αντίδρασης είναι το καλύτερο φάρμακο στην προκλητικότητα. Δεδομένης της παθητικής αντίδρασης των Ηνωμένων Εθνών – που δυο μέρες μετά ακόμα να καταδικάσουν την επέμβαση των στρατιωτικών δυνάμεων του Αττίλα στην νεκρή ζώνη – δεν απομένει άλλη αντίδραση από το προσωρινό κλείσιμο των οδοφραγμάτων μέχρι την απελευθέρωση των τριών αστυνομικών. Παράλληλα, είναι ευθύνη των Ηνωμένων Εθνών επιτέλους να αναλάβουν τις ευθύνες τους και να ελέγξουν την γραμμή αντιπαράταξης. Η στάση των δυνάμεων της UNFICYP πρέπει να καταγγελθεί στο Συμβούλιο Ασφαλείας του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών", κατέληξε.