Έρχεται αύξηση στην τελική τιμή της βενζίνης της τάξεως των 2 με 2,5 σεντ, λόγω της αύξησης της τιμής των βιοκαυσίμων από το 5% στο 7.3%.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε σήμερα στη Βουλή, ο Υπουργός Ενέργειας, κ. Γιώργος Λακκοτρύπης, σχετικά με το Διάταγμα που εκδόθηκε την περασμένη Παρασκευή, «το ποσοστό αυτό ανεβαίνει και αναμένεται να επιφέρει όντως αύξηση στην τιμή της βενζίνης, όχι στα επίπεδα που δημοσιεύονται αλλά της τάξης των 2 με 2.5 σεντ του ευρώ, περιλαμβανομένων και των φόρων».
Αναφορικά με τον εθνικό στόχο διείσδυσης Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) για το 2020, το Υπουργείο Ενέργειας διευκρινίζει ότι οι στόχοι της κυπριακής Κυβέρνησης ήταν τρείς.
Πρώτος, στον τομέα για τη χρήση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας μέχρι το 2020, θα έπρεπε να ήταν στο 13%, ενώ σήμερα έχει υπερκαλυφθεί, αφού βρισκόμαστε στο 14%. Δεύτερος στόχος, στον τομέα της Ψύξης και Θέρμανσης από το 23%, σήμερα έχει υπερκαλυφθεί με το ποσοστό να έχει φτάσει στο 37%.
Ο τρίτος στόχος, ο οποίος αφορά τον τομέα της Ηλεκτροπαραγωγής, δεν έχει καλυφθεί, αφού ο στόχος για το 2020 ήταν 16%, ενώ σήμερα είμαστε μόνο στο 10%.
Σύμφωνα με το Υπουργείο Ενέργειας, με τις ενέργειες που έχουν ληφθεί αναμένεται να υπερκαληφθεί και αυτός ο στόχος και να φτάσουμε το 20%, μέχρι το τέλος του έτους, όπως καθορίζει και ο υποχρεωτικός περιβαλλοντικός στόχος ΑΠΕ μέχρι τις 31/12/2020.
Το «πρόβλημα» υπάρχει στον τομέα των Μεταφορών, αφού ο στόχος είναι το 10%, ενώ «σήμερα βρισκόμαστε στο 5%», όμως με το Διάταγμα του Υπουργού Ενέργειας για την πρόσμιξη δύο καυσίμων στο πετρέλαιο κίνησης, αυτός ο στόχος αναμένεται να ανεβαίνει στο 7.3%».
Η πρόκληση είναι να πετύχουμε τον στόχο με την πιο μικρή επιβάρυνση στην οικονομία και στους καταναλωτές, είπε, και ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να επιτευχθεί είναι με πρόσμιξη βιοκαυσίμων στα καύσιμα και με το πρόσφατο διάταγμα που υπέγραψε αναμένεται το ποσοστό να φτάσει στο 7,3%.
Ερωτηθείς για το θέμα της προμήθειας καυσίμων από τα κατεχόμενα και αν θα αυξηθούν οι έλεγχοι στα οδοφράγματα, ο κ. Λακκοτρύπης σημείωσε πως αυτό είναι κάτι που θα πρέπει να συζητηθεί με το Τελωνείο και το Υπουργείο Εξωτερικών.
«Είναι κάτι που θα πρέπει να μας απασχολήσει γιατί ενώ η Κυπριακή Δημοκρατία προχωρεί να τηρήσει τις υποχρεώσεις της έναντι των πράσινων στόχων της ΕΕ, αυτό δεν συμβαίνει με τα κατεχόμενα», είπε.
Σε ερώτηση αν υπάρχει κίνδυνος επιβολής προστίμων λόγω μη επίτευξης του στόχου των ΑΠΕ στις μεταφορές, είπε ότι υπάρχουν για την Κύπρο τεχνικές δυσκολίες γιατί είναι δύσκολο να επιτευχθεί.
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής, Ανδρέας Κυπριανού, στις δικές του δηλώσεις είπε πως στο θέμα των προστίμων, εκτός από το θέμα της στατιστικής μεταβίβασης, υπάρχουν πολλές χώρες της ΕΕ που αντιμετωπίζουν το ίδιο πρόβλημα στον στόχο των μεταφορών και έτσι μπορεί να υπάρξει μια συνολική αντιμετώπιση από την ΕΕ.
Όπως είπε, αποτελεί απομακρυσμένη πιθανότητα η επιβολή προστίμου, και ο Υπουργός διαβεβαίωσε, πρόσθεσε, πως θα γίνουν όλες οι ενέργειες μέχρι το τέλος του 2020, ενώ η δυνατότητα περισσότερης πρόσμιξης με βιοκαύσιμα είναι αδύνατη για την Κύπρο λόγω των ψηλών θερμοκρασιών.
Όσον αφορά το θέμα της αισχροκέρδιας, ο κ. Κυπριανού ανέφερε ότι παρακολουθείται συνεχώς η τιμή των καυσίμων και δεν φαίνεται να προκύπτει θέμα αισχροκέρδιας.
«Αυτή η Κυβέρνηση και ο ΔΗΣΥ εφαρμόζουν πολιτικές μείωσης της φορολογίας σε όλα, είναι ο βίος, η πολιτεία αλλά και η φιλοσοφία της φιλελεύθερης παράταξης και της Κυβέρνησης Νίκου Αναστασιάδη η μείωση όλων των φορολογιών και είναι αυτό που παρακολουθείτε καθημερινά», ανέφερε.
Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ,Κώστας Κώστα είπε πως ο πραγματικός λόγος που η Κυβέρνηση δεν ακολούθησε τις εισηγήσεις για παροχή κινήτρων προώθησης της ηλεκτροκίνησης και της υγραεροκίνησης ήταν το γεγονός ότι η Κυβέρνηση από την βενζίνη και το πετρέλαιο εισπράττει 44 σεντ φόρο κατανάλωσης συν ΦΠΑ, ενώ αυτή τη στιγμή ο φόρος κατανάλωσης στο υγραέριο κίνησης είναι μόλις 7 σεντ.
Ο κ. Κώστα είπε πως ο Υπουργός δεν απάντησε γιατί ο φορολογούμενος θα πρέπει να φορτωθεί την αύξηση στις τιμές των καυσίμων λόγω της ανικανότητας, της ανευθυνότητας και της προχειρότητας της Κυβέρνησης.
«Εδώ και 7 χρόνια ως ΑΚΕΛ φωνάζουμε ότι λόγω της απίστευτης αδράνειας της Κυβέρνησης δεν υπάρχει περίπτωση να καλύψουμε τον δεσμευτικό μας στόχο που μας έθεσε η ΕΕ», ανέφερε και σημείωσε πως σήμερα οι πολίτες καλούνται να πληρώσουν και οι κυβερνώντες κάνουν πως δεν ακούνε.
Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Άγγελος Βότσης, ανέφερε πως στην Επιτροπή ρωτήθηκε ο Υπουργός γιατί δεν έγινε διείσδυση στην ηλεκτροκίνηση και την υγραεροκίνηση και η απάντηση ήταν πως για να είχε επιτευχθεί αύξηση 1% στον στόχο των ΑΠΕ θα χρειαζόταν η μετατροπή σε ηλεκτρικά 26 χιλιάδων αυτοκινήτων με κόστος 130 εκ σε επιχορήγηση, και παρόμοια επιχορήγηση χρειαζόταν και για μετατροπή αυτοκινήτων σε υγραεροκίνητα.
Ο κ. Βότσης είπε πως αυτό δεν έπρεπε να αποτελεί δικαιολογία και θα έπρεπε και σε αυτό τον τομέα να γίνει μια προσπάθεια. Πρόσθεσε πως θα έπρεπε τα προηγούμενα 10 χρόνια να είχε μπει ο ηλεκτρισμός στις μεταφορές με τη μορφή των τραμ, τρένων και άλλων.
Όσον αφορά την αγορά δικαιωμάτων, είπε πως πολλές χώρες της ΕΕ θα έχουν πρόβλημα, και η τιμή θα είναι πολύ ψηλή για να αγοράσουμε ως χώρα δικαιώματα και θα κινδυνεύουμε με πρόστιμο.
Όλα αυτά θα τα δούμε μέχρι το τέλος του έτους αλλά ο μεγάλος πονοκέφαλος είναι η επόμενη δεκαετία, καθώς ο στόχος θα ανέλθει στο 14% στις μεταφορές, και αν οι επόμενες κυβερνήσεις «συμπεριφερθούν με την ίδια απάθεια» θα έχουμε πρόβλημα.
Ο Βουλευτής της ΕΔΕΚ, Ηλίας Μυριάνθους, είπε ότι «οι τιμές βρίσκονται σε πολύ ψηλό επίπεδο. Δυστυχώς η μείωση που είχε ψηφίσει η Βουλή στον φόρο καυσίμων πριν από ένα χρόνο φαίνεται ξεκάθαρα ότι έχει εξανεμιστεί. Οι ίδιες τιμές που κινούνταν πέρσι στη διεθνή αγορά καυσίμων κινούνται και σήμερα, παρόλα αυτά βλέπουμε μια διαφοροποίηση στην αύξηση των τιμών από πέρσι μέχρι φέτος μέχρι και 20 σεντ».
Ο Πρόεδρος του Κινήματος Οικολόγων – Συνεργασία Πολιτών, Γιώργος Περδίκης είπε πως η αποτυχία διαδοχικών Κυβερνήσεων αλλά και της σημερινής να εισαγάγει μια αποτελεσματική πολιτική για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας στις μεταφορές μετακυλίεται πάνω στους ώμους των καταναλωτών.
Οι καταναλωτές θα πληρώσουν το κόστος της ανεπάρκειας της κυβερνητικής πολιτικής στις ανενεώσιμες πηγές ενέργειας. Θα υπάρξουν κάποιοι που θα βρουν τη λύση, που η εύκολη λύση είναι η παράνομη τροφοδοσία καυσίμων από τα κατεχόμενα, αλλά οι νομοταγείς πολίτες θα πληρώσουν δυο φορές το μάρμαρο», κατά την έκφρασή του.
Ο Εκπρόσωπος Τύπου του ΕΛΑΜ, Γεάδης Γεάδη, δήλωσε πως «μπορεί από τη μια να δηλώνει η Κυβέρνηση ότι έχει επιτύχει τους στόχους της σε σχέση με τα καύσιμα και τις υποχρεώσεις που έχει απέναντι στην ΕΕ, από την άλλη όμως ως ΕΛΑΜ δεν μπορούμε να κατανοήσουμε την επιπολαιότητα με την οποία προσεγγίζει το συγκεκριμένο θέμα καθώς με την επιβολή περισσότερων φόρων στα καύσιμα ωθεί πολύ περισσότερους συμπατριώτες μας να πηγαίνουν στα κατεχόμενα για να προμηθεύονται καύσιμα. Θα πρέπει επιτέλους η Κυβέρνηση να αλλάξει πολιτική και να αντιληφθεί τα πραγματικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η κυπριακή κοινωνία».