Τηλεόραση Ραδιόφωνο Podcasts
Τους ομολόγους του και τους άλλους αξιωματούχους που συμμετείχαν σήμερα στην 3η Υπουργική Διάσκεψη για το East Med Gas Forum, στο Κάιρο, ενημέρωσε για τις τουρκικές προκλήσεις, ο Υπουργός Ενέργειας Γιώργος Λακκοτρύπης.

 

Σε δηλώσεις του ανέφερε ότι μαζί με τον Υπουργό Ενέργειας της Ελλάδας ενημέρωσαν για τις τελευταίες έκνομες ενέργειες της Τουρκίας και τόνισαν και δημοσίως το γεγονός ότι συνεργασίες όπως η σημερινή με την μονογραφή είναι τα παραδείγματα που θα πρέπει να ακολουθούν όλες οι χώρες της περιοχής, για να βρεθούν λύσεις στα κοινά μας προβλήματα και προκλήσεις.

 

Ο κ. Χατζηδάκης ανέφερε ότι στην δική του τοποθέτηση μίλησε για το ρόλο της Τουρκίας και είπε ότι θα θέλαμε φυσικά τη συνεργασία της Τουρκίας, υπό μία βασική προϋπόθεση: το σεβασμό του διεθνούς δικαίου.

«Και προφανώς, όσα κάνει η Τουρκία στην Κυπριακή ΑΟΖ δείχνουν προς την εντελώς αντίθετη κατεύθυνση. Αυτό ακριβώς υπογραμμίζει και το περιβόητο μνημόνιο μεταξύ Ερντογάν και Αλ Σάρατζ, με το οποίο αποφασίστηκε να καθοριστούν θαλάσσιες ζώνες μεταξύ Λιβύης και Τουρκίας την ώρα που δεν έχουν κοινά σύνορα», ανέφερε.

 

Παράλληλα, για τη σημερινή υπουργική συνάντηση, που έγινε με τη συμμετοχή της Κύπρου, της Αιγύπτου, της Ελλάδας, της Ιταλίας, του Ισραήλ, της Ιορδανίας και της Παλαιστίνης, ο Υπουργός Ενέργειας ανέφερε ότι «ουσιαστικά μονογράψαμε αυτή τη συμφωνία».

«Δεν υπεγράφη, γιατί θα πρέπει να περάσει και από τον έλεγχο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για να διασφαλιστεί ότι είναι συμβατή με το ευρωπαϊκό δίκαιο. Αφού λοιπόν γίνει αυτό, τότε θα υπογραφεί και θα δημιουργηθεί ο διεθνής οργανισμός», διευκρίνισε.

 

Μεταξύ άλλων, ο κ. Λακκοτρύπης αναφέρθηκε στις δηλώσεις του για τις προοπτικές εξεύρεσης και άλλων πόρων φυσικών αερίου στην ευρύτερη περιοχή.

«Σήμερα, είχαμε επίσης την ευκαιρία να δούμε μία παρουσίαση την οποία χρηματοδότησε η Παγκόσμια Τράπεζα, από Συμβούλους τους οποίους προσέλαβε, η οποία μας κατέδειξε και το ενεργειακό δυναμικό της περιοχής και ποιες είναι οι προβλέψεις τα επόμενα είκοσι χρόνια, ουσιαστικά μέχρι το 2040 και ποιοι είναι οι τρόποι που θα μπορούσαν οι χώρες της Νοτιοανατολικής Μεσογείου να ανταγωνιστούν στην παγκόσμια αγορά φυσικού αερίου», ανέφερε.

Ο Υπουργός Ενέργειας ανέφερε ότι το East Med Gas Forum θα χρηματοδοτηθεί για τα επόμενα δύο χρόνια από την Ευρωπαϊκή Ένωση, με χορηγία μισού εκατομμυρίου ευρώ, η οποία διασφαλίστηκε για τις ανάγκες του Φόρουμ, αλλά τυγχάνει επίσης και της στήριξης των Ηνωμένων Πολιτειών, της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Γαλλίας.

Υπενθυμίζεται ότι πραγματοποιήθηκαν σήμερα Πέμπτη, 16 Ιανουαρίου στο Κάιρο οι συναντήσεις των χωρών που συγκροτούν το EastMed Gas Forum με στόχο τη συνομολόγηση και ολοκλήρωση του καταστατικού. Το EastMed Gas Forum συγκροτούν Κύπρος, Αίγυπτος, η Ελλάδα, το Ισραήλ, η Ιταλία, η Ιορδανία και η Παλαιστίνη. 

Στις συναντήσεις συμμετείχε ο Υπουργός Ενέργειας Γιώργος Λακκοτρύπης, τον οποίο κατά τη χθεσινή του συνεδρία το Υπουργικό Συμβούλιο εξουσιοδότησε να διαπραγματευτεί το καταστατικό του East Med Gas Forum, για την μετατροπή του σε διεθνή οργανισμό, σε συνεργασία με το Υπουργείο Εξωτερικών και τη Νομική Υπηρεσία.

Με την υπογραφή του καταστατικού για τη δημιουργία του East Med Gas Forum, ζούμε μία ιστορική στιγμή για τη συνεργασία των λαών των χωρών της Μεσογείου, δήλωσε ο Υπουργός Πετρελαίου της Αιγύπτου, Τάρεκ Μόλλα, καλωσορίζοντας τους ομολόγους του στη συνέντευξη Τύπου που ακολούθησε της σημερινής τρίτης Υπουργικής Συνόδου του Φόρουμ Αερίου Νοτιοανατολικής Μεσογείου που φιλοξένησε το Κάϊρο.

 

«Πρόκειται για έναν ακρογωνιαίο λίθο στην ιστορία της περιοχής μας που μας κάνει να συνεργαστούμε για το καλό των λαών μας», προσέθεσε ο κ. Μόλλα, μιλώντας στο Συνεδριακό Κέντρο «Μανάρα» της αιγυπτιακής πρωτεύουσας, ενώπιον δεκάδων δημοσιογράφων από όλον τον κόσμο που κάλυπταν το γεγονός.

Ο Υπουργός αναφέρθηκε νωρίτερα σήμερα, στην πρόοδο των εργασιών του αγωγού που θα συνδέει την Κύπρο με την Αίγυπτο, ως ένα ακόμη παράδειγμα για το πώς μπορούν να συμβάλλουν για το καλό των λαών της περιοχής οι συνεργασίες μεταξύ των χωρών.

 

Για «ιστορική στιγμή για όλη την περιοχή της Μεσογείου», μίλησε και ο Υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος της Ελλάδας Κωστής Χατζηδάκης.

 

Ο κ. Χατζηδάκης επεσήμανε ότι όλες οι χώρες που συμμετέχουν στο Φόρουμ Αερίου Νοτιοανατολικής Μεσογείου, συμφώνησαν ότι το φυσικό αέριο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο για την ειρήνη και όχι για τη δημιουργία συγκρούσεων.

 

Επεσήμανε όμως με σημασία το γεγονός ότι όλα θα πρέπει να αποφασίζονται βάσει του διεθνούς δικαίου, το οποίο θα πρέπει να αποδέχονται όλες οι χώρες της περιοχής.

 

Όπως δήλωσε ο Αιγύπτιος Υπουργός, μέσω του Φόρουμ Αερίου Νοτιοανατολικής Μεσογείου, το ευρωπαϊκό κεκτημένο και οι ευρωπαϊκοί νόμοι έχουν γίνει σεβαστοί στη δημιουργία του οργανισμού αυτού. Εξέφρασε τη μεγάλη του εκτίμηση και ικανοποίηση τόσο για την αίτηση της Γαλλίας να συμμετάσχει όσο και για την ισχυρή στήριξη των ΗΠΑ.

 

Ο κ. Μόλλα εξήγησε ότι μέσω αυτού του κολοσσιαίου προγράμματος θα εξασφαλιστεί φτηνότερη μεταφορά φυσικού αερίου με μειωμένη τιμή κόστους αυτού, κατ’ επέκταση, για τους λαούς που θα το χρησιμοποιήσουν.

 

Ανακοίνωσε ότι η επόμενη Υπουργική Συνάντηση θα πραγματοποιηθεί το δεύτερο εξάμηνο του 2020.

 

Το Φόρουμ Αερίου Νοτιοανατολικής Μεσογείου αποτελεί παράδειγμα συνεργασιών για το καλό της περιοχής, προσέθεσε με τη σειρά του ο Ισραηλινός Υπουργός Ενέργειας.

Image removed.

Image removed.

Όπως δήλωσε ο κ. Λακκοτρύπης χθες, μετά τη συνεδρία του Υπουργικού, το καταστατικό, αφού ολοκληρωθεί, θα πρέπει να αποσταλεί και στην ΕΕ για τα δικά της σχόλια, αφού – ανέφερε- οι τρεις από τις επτά χώρες είναι και μέλη της ΕΕ (Κύπρος, Ελλάδα, Ιταλία).

 

Ο Υπουργός πρόσθεσε ότι στις εργασίες του φόρουμ θα παρουσιαστεί και μελέτη της Παγκόσμιας Τράπεζας, η οποία αναφέρεται στις επιλογές εκμετάλλευσης του φυσικού αερίου της Ανατολικής Μεσογείου.

 

«Υπενθυμίζω ότι ένας από τους βασικούς στόχους δημιουργίας του του East Med Gas Forum είναι ακριβώς η δημιουργία μιας πλατφόρμας ενεργειακού διαλόγου, μεταξύ των χωρών, είτε αυτοί είναι παραγωγοί, είτε διακομιστές, είτε καταναλωτές, για να βρεθούν οι βέλτιστοι τρόποι αξιοποίησης και εκμετάλλευσης του φυσικού αερίου της Ανατολικής Μεσογείου», είχε σημειώσει ο Υπουργός.