Σε μια ιδιαίτερα τεταμένη περίοδο για τις εύθραυστες ισορροπίες στην περιοχή της νοτιοανατολικής Μεσογείου, Ελλάδα, Κύπρος και Ισραήλ δίνουν τα χέρια, σφραγίζοντας τη συνεργασία τους και προτάσσοντάς την έναντι των τουρκικών μεθοδεύσεων.
Η υπογραφή της συμφωνίας για τον αγωγό EastMed ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο στον ενεργειακό χάρτη της περιοχής, παράλληλα με την γεωπολιτική του σημασία.
Σε συνέντευξη του στην ΕΡΤ ο Πρόεδρος Αναστασιάδης αποκάλυψε ότι «αν δεν υπήρχαν τα ενδοκυβερνητικά προβλήματα στην Ιταλία, θα υπογράφετο κατά τη Σύνοδο της Λευκωσίας των MED7. Αυτό που έχει επισπεύσει είναι ακριβώς η πρόκληση από πλευράς Τουρκίας και συνεπώς έπρεπε να στείλει ένα ισχυρό μήνυμα ότι δεν είναι δυνατό να αμφισβητούνται τα κυριαρχικά δικαιώματα κρατών με μονομερείς ενέργειες ή και με την εφαρμογή όχι του διεθνούς-αλλά του οθωμανικού δικαίου.»
Η υπογραφή της διακρατικής συμφωνίας Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ για τον αγωγό EastMed χθες στην Αθήνα, ήταν το πρώτο βήμα για το μεγαλεπήβολο έργο, που θα συνδέει τα κοιτάσματα φυσικού αερίου της ανατολικής Μεσογείου με την ευρωπαϊκή αγορά μέσω της Κύπρου και της Ελλάδας. Οι προκλήσεις μέχρι την υλοποίηση του αγωγού πολλές, τις οποίες αναγνωρίζουν και οι τρεις κυβερνήσεις.
Ο υπουργός Ενέργειας, Γιώργος Λακκοτρύπης, σε δηλώσεις του στον ΑΝΤ1 είπε πως «Για το έργο έχουμε δρόμο να διανύσουμε. Είμαστε στο στάδιο των τεχνικών μελετών. Μετά τις λεπτομερείς τεχνικές μελέτες, θα πρέπει να εξευρεθεί ο αγοραστής του Φ.Α. Ας αφήσουμε τα γεγονότα να τρέξουν και όταν έρθει η στιγμή να γίνει η επιλογή, θα δούμε τι έχουμε ενώπιον μας.»
Η συμφωνία θα υπογραφεί το επόμενο διάστημα και από την Ιταλία, ενώ μείζονος σημασίας θεωρούνται τρία σημεία της.
Διακρατική Συμφωνία για EastMed:
-Δυνατότητα ένταξης στο σχέδιο του East Med και άλλων κρατών μελλοντικά
-Δυνατότητα δέσμευσης ποσοτήτων φυσικού αερίου και από κράτη που δεν συμμετέχουν στην ανάπτυξη του αγωγού
-Ασφάλεια East Med: Πρόβλεψη για λήψη μέτρων προστασίας και διασφάλισης του αγωγού.
«Κάθε κράτος που έχει υπογράψει την συμφωνία θα μπορεί να λάβει τα όποια μέτρα για την ασφάλεια του αγωγού και τα κράτη θα μπορούν να συνάψουν είτε διμερείς, είτε πολυμερείς συμφωνίες για την προστασία του αγωγού», σημείωσε ο υπουργός Ενέργειας.
Σημαντική παράμετρος για το έργο, είναι η στήριξη από την Ε.Ε, που χρηματοδοτεί εξάλλου και τις μελέτες που γίνονται, αλλά και η αναγνώριση της σημασίας του έργου και από την Ουάσινγκτον, η οποία επιδιώκει την απεξάρτηση της Γηραιάς Ηπείρου από το ρωσικό φυσικό αέριο.
«Η συμφωνία είναι ευπρόσδεκτη εξέλιξη», ανέφερε εκπρόσωπος της Κομισιόν.
«To Γραφείο Ενεργειακών Πόρων του State Department χαιρετίζει την συνεχιζόμενη συνεργασία της Ελλάδας, της Κύπρου και του Ισραήλ για την ανάπτυξη των ενεργειακών πόρων στην ανατολική Μεσόγειο», ανέφερε σε ανάρτηση του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης το Γραφείο.
Οργίλη αντίδραση Τουρκίας
Χωρίς χρονοτριβή, η Άγκυρα εξέδωσε ανακοίνωση καταδικάζοντας την υπογραφή της συμφωνίας για τον EastΜed.
Ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Εξωτερικών της Τουρκίας, Χαμί Ακσόι, δήλωσε πως «Αποτελεί ένα νέο παράδειγμα των μάταιων βημάτων με τα οποία γίνεται προσπάθεια να αποκλειστεί η χώρα μας και η «τδβκ» από την περιοχή. Κανένα πρόγραμμα που αγνοεί την Τουρκία, η οποία έχει τη μεγαλύτερη ακτογραμμή στην ανατολική Μεσόγειο και τους Τ/Κ, οι οποίοι έχουν ίσα δικαιώματα στον φυσικό πλούτο της Κύπρου δεν μπορεί να πετύχει. Θέτουμε αυτό το στοιχείο για άλλη μια φορά ενώπιον της διεθνούς κοινότητας.»
Ενδεικτικά και τα δημοσιεύματα στα τουρκικά μέσα ενημέρωσης. «Η συμμαχία του Κακού στη Μεσόγειο έβαλε τις υπογραφές. Σκληρή αντίδραση της Τουρκίας για τον East Med», γράφει η AKSΑΜ.
Στο ίδιο πνεύμα και το ρεπορτάζ της SABAH, που έχει τίτλο: «Η Συμμαχία του Κακού ενώθηκε εναντίον της Τουρκίας», ενώ η Ηurriyet κάνει λόγο για τριπλή κίνηση εναντίον της Τουρκίας, ενώ στην ιστοσελίδα του το κρατικό τηλεοπτικό δίκτυο TRT μιλά για προβοκάτσια.