Αργά το βράδυ του Σαββάτου οι εκπρόσωποι των δανειστών παρέδωσαν ένα κείμενο με τα κοινά αποδεκτά σημεία των δύο πλευρών, ενώ την Κυριακή, στη σύσκεψη που διήρκεσε 2,5 ώρες, η τρόικα αναγνώρισε ότι η ύφεση θα είναι πολύ μεγαλύτερη από τις προβλέψεις και έκανε ένα βήμα πίσω στο θέμα των ισοδύναμων μέτρων.
Σε κοινό ανακοινωθέν της ΕΕ, της ΕΚΤ και του ΔΝΤ υπογραμμίζεται πως οι συνομιλίες για την εφαρμογή του προγράμματος ήταν παραγωγικές και υπήρξε μια συνολική συμφωνία για την ανάγκη ενίσχυσης των πολιτικών προσπαθειών προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι. Οι ελληνικές αρχές, αναφέρει το ανακοινωθέν, δεσμεύτηκαν να συνεχίσουν με αποφασιστικότητα το έργο τους τον Αύγουστο και τον προσεχή μήνα.
Με την επάνοδό τους οι επικεφαλής των ελεγκτών θέλουν, σύμφωνα με το σημείωμά τους, ποσοτικοποιημένα όλα τα μέτρα, προκειμένου να συντάξουν την έκθεσή τους για την εκταμίευση της επόμενης δόσης των 31 δισ. ευρώ που έχει ανάγκη η χώρα.
Όλα, πάντως, δείχνουν πως έχουν κλείσει τα μέτρα σε Υγεία και Παιδεία και δεν υπάρχει πρόβλημα, όπως είπε αξιωματούχος του υπουργείου, στα μέτρα πέντε δισ. που πρέπει να λάβει το υπουργείο Εργασίας. Σύμφωνα με την ίδια πηγή, οι περικοπές σε συντάξεις, εφάπαξ, επιδόματα, ακόμη και η αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης είναι πάνω στο τραπέζι, γεγονός που δείχνει ότι έρχεται μεγάλο «μαχαίρι» για να εξοικονομηθούν τα 11,6 δισ.
Σε ό,τι αφορά τις αποκλίσεις που καταγράφονται φέτος, γνωστοποιήθηκαν επιπλέον ισοδύναμα στην τρόικα, κυρίως στην κατεύθυνση της μείωσης κατά 0,5% έως 0,8% των λειτουργικών δαπανών υπουργείων, ώστε να μη ληφθούν επιπλέον μέτρα.
Παράλληλα, στην Υγεία, όπου η τρόικα ζητάει επιπλέον περικοπές ενός δισ. ευρώ, ώστε η δημόσια δαπάνη να μειωθεί κατά 50%, προωθείται το λεγόμενο πορτογαλικό μοντέλο. Αυτό σημαίνει αύξηση μέχρι και 40% της συμμετοχής των ασφαλισμένων στα φάρμακα με βάση εισοδηματικά κριτήρια, πλαφόν στην ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, μέχρι και τριπλασιασμό του εισιτηρίου που πληρώνουν οι ασθενείς στα εξωτερικά ιατρεία των νοσοκομείων.
Η οριστική, πάντως, απόφαση για το μίγμα που θα εφαρμοστεί την επόμενη διετία ανήκει στους τρεις πολιτικούς αρχηγούς, οι οποίοι θα συναντηθούν τη Δευτέρα και την Τρίτη στο Μαξίμου.
«Οι δήθεν “σκληρές” διαπραγματεύσεις δεν υπήρξαν ποτέ και δεν ήταν άλλωστε στις προθέσεις της κυβέρνησης, η οποία σε αγαστή συνεργασία και συνευθύνη με την τρόικα συνεχίζει το δρόμο της πιστής και απαρέγκλιτης εφαρμογής του καταστροφικού μνημονίου, επισφραγίζοντας το έγκλημα σε βάρος της κοινωνίας και της οικονομίας», σχολιάζει ο ΣΥΡΙΖΑ.
Από την πλευρά τους οι Ανεξάρτητοι Έλληνες υποστηρίζουν πως τα ισοδύναμα αποδεικνύονται «όνειρο αυγουστιάτικης νύχτας» και πως «τα διαφήμιζε η κυβέρνηση των προθύμων εταίρων για εσωτερική κατανάλωση», αφού «η τρόικα εξωτερικού δίνει παραγγελίες στο οικονομικό επιτελείο, οι οποίες γίνονται αποδεκτές ασμένως και αδιαμαρτύρητα».