Τηλεόραση Ραδιόφωνο Podcasts

 Δεν υπάρχουν θετικές εξελίξεις στο Κυπριακό εξ αιτίας της τουρκικής αδιάλλακτης και αλλοπρόσαλλης πολιτικής, όπως δήλωσε σήμερα ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, Δημήτρης Χριστόφιας, διαβεβαιώνοντας τους νομίμους κατοίκους της πόλης και επαρχίας Κυρήνειας και ολόκληρο τον κυπριακό λαό "ότι δεν έχουμε εξελίξεις όχι τυχαία" και ότι "η δική μας πλευρά υπερασπίζεται τις βασικές αρχές λύσης του Κυπριακού που περιλαμβάνουν την αποκατάσταση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων", συμπεριλαμβανομένου "του δικαιώματος επιστροφής των προσφύγων".

Σε συνάντηση που είχε σήμερα στο Προεδρικό Μέγαρο με τους Δημάρχους Κυρήνειας Γλαύκος Καριόλου, Λαπήθου Νεοπτόλεμο Κότσαπα, Καραβά Γιάννη Παπαϊωάννου, τον Πρόεδρο της Ενωσης Κοινοτήτων Επαρχίας Κυρήνειας Δήμο Γιάγκου και εκπροσώπους γυναικείων οργανώσεων και σωματείων της πόλης και επαρχίας Κυρήνειας, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας δήλωσε ότι στο Κυπριακό "εξελίξεις δεν υπάρχουν" και "ότι έχουμε οπισθοδρόμηση από τότε που έχει αναλάβει ο κ. Ερογλου και δεν μπορούμε εμείς να δεχθούμε τα τετελεσμένα".

Απαντώντας σε σχόλια εκ μέρους των Δημάρχων με αναφορές στις προεδρικές εκλογές, ο κ. Χριστόφιας δήλωσε ότι υποχρεούται τώρα να ομιλήσει πιο καθαρά. "Οταν βγαίνει", είπε, "υποψήφιος για τις προεδρικές εκλογές και λέει: `Θα ξεκινήσω από το μηδέν τη διαπραγμάτευση`, ε τότε εντάξει, ξεκίνα την. Θα συζητήσεις αύριο τη διχοτόμηση στο τέλος της ημέρας. Το μηδέν, κατ` εμέ, είναι τα τετελεσμένα της διχοτόμησης".

Στο υπόμνημά τους οι νόμιμοι κάτοικοι της κατεχόμενης επαρχίας "επανατονίζουν, για άλλη μια φορά, ότι δεν απεμπολούν με κανέναν τρόπο τα ανθρώπινά δικαιώματά τους και θα εργασθούν με κάθε τρόπο και μέσο για να διασφαλισθεί η απρόσκοπτη επιστροφή στα σπίτια και τις περιουσίες τους, σε συνθήκες πραγματικής ελευθερίας και αξιοπρέπειας".

Οπως ανέφερε ο κ. Παπαϊωάννου στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, ο προσφυγικός κόσμος της πόλης και επαρχίας Κυρήνειας "αυτές τις ημέρες προβληματίζεται έντονα με το εθνικό μας θέμα".

"Εχουν ήδη περάσει", δήλωσε ο κ. Παπαϊωάννου, "38 έτη και δεν βλέπουμε φως στην άκρη της σήραγγας και νοιώθουμε την ανάγκη να εκφράσουμε την αγωνία μας και την έγνοια μας για το μέλλον της πατρίδας και της επαρχίας Κυρήνειας και σε αυτό το πλαίσιο κάνουμε αυτές τις επαφές, για να ενημερωθούμε και εμείς εάν υπάρχει κάποια νέα εξέλιξη και να ιδούμε και εμείς πώς μπορούμε να συμβάλουμε στον αγώνα τον δύσκολο, όπου όλοι μαζί πρέπει να βοηθήσουμε".

"Με την ευκαιρία αυτή", συνέχισε ο Δήμαρχος Καραβά, "ετοιμάσαμε ένα υπόμνημα, στο οποίο καταγράφουμε διάφορα θέματα της επικαιρότητας, όπως η καταστροφή της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, το εθνικό θέμα, η οικονομική κρίση, τα θέματα υδρογονανθράκων στην περιοχή και πιστεύουμε ότι και εσείς, με την πείρα σας και τους συνεργάτες σας, μπορείτε με διορατικότητα να τα προβάλετε για το καλό του τόπου".

Στ υπόμνημα αναφέρεται ότι οι Κερυνειώτες θα συνεχίσουν τον "αγώνα για επιστροφή, ενάντια στην κατοχή" και ότι θα ενισχύσουν "με κάθε τρόπο τις προσπάθειές της πολιτικής ηγεσίας για την απελευθέρωση της πατρίδας".

"Αξιολογούμε με προσοχή όλα τα νέα δεδομένα, όπως αυτά διαμορφώνονται μέσα από την εξαιρετικά σοβαρή παγκόσμια οικονομική κρίση και την τεράστιας σημασίας για εμάς ανακάλυψη σημαντικών  ποσοτήτων υδρογονανθράκων στην Κυπριακή ΑΟΖ, τα οποία επηρεάζουν άμεσα και καθοριστικά τη μελλοντική πορεία για την επιστροφή μας στην αγαπημένη μας επαρχία, στις πόλεις και στα χωριά μας", συνεχίζουν οι Κερυνειώτες.

Επίσης, με ζητούν "από το κράτος να μην προχωρήσει σε οποιανδήποτε συμφωνία ή παραχώρηση δικαιωμάτων στην τουρκοκυπριακή κοινότητα", χωρίς να διασφαλίζονται πρώτιστα τα δικά τους "ανθρώπινα δικαιώματα, συμπεριλαμβανομένων των δικαιωμάτων επιστροφής και περιουσίας".

"Αποτελεί θέμα ύψιστης σημασίας και καλούμε το κράτος να προχωρήσει με την άμεση εφαρμογή αποτελεσματικής σειράς συγκεκριμένων μέτρων κατεπείγουσας αρωγής, για σκοπούς δημόσιου συμφέροντος σε πραγματικές περιπτώσεις εκτάκτου ανάγκης, προς αποτροπή πώλησης κυπριακού εδάφους στην Τουρκία, μέσω της λεγόμενης επιτροπής ακίνητης περιουσίας, η οποία τείνει να διχοτομήσει την Κύπρο με την εξαγορά της γης μας", συνεχίζουν οι κάτοικοι της Κυρήνειας.

"Το θέμα", συνεχίζουν, "δεν αφορά μόνον ατομικό δικαίωμα", αλλά "επηρεάζει αρνητικά, κάθετα και αποφασιστικά όλους μας και επιβάλλεται να απαγορευθεί, σαν ένα μέτρο επιβαλλόμενο από το Δίκαιο της Ανάγκης, για την πατρίδα μας".

"Είναι με χαρά που σας δέχομαι και δεν ξεχνώ από πού προέρχομαι", είπε ο Πρόεδρος Χριστόφιας, απευθυνόμενος στην αντιπροσωπεία των νομίμων κατοίκων της πόλης και επαρχίας Κυρήνειας και τονίζοντας πως "είμαστε συναγωνιστές στη δικαίωση και των Κερυνειωτών".

"Θέλω να σας διαβεβαιώσω", συνέχισε, "ότι δεν έχουμε εξελίξεις όχι τυχαία", και "ότι η δική μας πλευρά υπερασπίζεται τις βασικές αρχές λύσης του Κυπριακού που περιλαμβάνουν την αποκατάσταση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, που περιλαμβάνει και το θέμα του δικαιώματος επιστροφής των προσφύγων".

"Για αυτό και η τουρκική πλευρά, η οποία εμφανίζεται πολύ αλαζονική, ένεκα των επιτυχιών της στο εσωτερικό της χώρας αλλά και στην περιοχή εκεί πέρα", είπε ο Πρόεδρος Χριστόφιας, "γίνεται πιο σκληρή πιο αδιάλλακτη, αντιδρά χονδροειδώς, διότι αναλάβαμε την Προεδρία της ΕΕ, μια θεσμική υποχρέωση ενός κράτους - μέλους και δεν θα μπορούσαμε εμείς να αρνηθούμε την Προεδρία χάριν της Τουρκίας".

"Ακριβώς με το γεγονός ότι αντιδρά η Τουρκία με τέτοιο τρόπο", πρόσθεσε ο Πρόεδρος, "υπογραμμίζεται η οντότητα του κυπριακού κράτους, της Κυπριακής Δημοκρατίας".

"Αυτά που λέγονται", είπε ο κ. Χριστόφιας, "ότι δήθεν δεν προωθούμε την υπόθεση λόγω Προεδρίας είναι μεγάλο λάθος και σίγουρα αυτο-πυροβολούμαστε και δεν είναι η πρώτη φορά βέβαια, το έχουμε και μέσα στο αίμα μας να αυτο-πυροβολούμαστε, δυστυχώς, διαχρονικά πρέπει να πω και δεν είναι σημερινό φαινόμενο".

"Η ανάληψη της Προεδρίας ως τέτοιας", δήλωσε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, "είναι μπούμερανγκ κατά της Τουρκίας και είναι σαφές αυτό".

"Γιατί την αμφισβητεί; Διότι η Κύπρος αναγνωρίζεται ως το κυρίαρχο κράτος, με όλη της την επικράτεια να είναι μέλος της ΕΕ και για αυτό και πέφτουν στο κενό", είπε ο κ. Χριστόφιας, "οι διαμαρτυρίες της Τουρκίας και του κ. Ερογλου βέβαια, ο οποίος είναι εντολοδόχος των πιο σκληρών κύκλων της Τουρκίας".

Οπως ανέφερε ο Πρόεδρος, "φαίνεται ότι οι στρατιωτικοί έχουν λόγο ακόμα στο Κυπριακό, ειδικά. Μπορεί", συνέχισε, "να τους έχουν ελέγξει και να τους έβαλαν στη γωνιά για τα εσωτερικά ζητήματα της Τουρκίας, όμως, φαίνεται ότι για το Κυπριακό έχουν κάνει ένα συμβιβασμό μεταξύ τους".

"Δεν μπορώ να το ερμηνεύσω διαφορετικά", δήλωσε ο κ. Χριστόφιας, "το γεγονός ότι η Τουρκία και η Κυβέρνηση του Κόμματος Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης, ενώ εμφανίζεται ως εκσυγχρονιστική Κυβέρνηση -κάθε άλλο παρά είναι εκσυγχρονιστική κατά τη δική μου εκτίμηση, διότι στο εσωτερικό της Τουρκίας κατατρέχουν τους προοδευτικούς ανθρώπους, έχουν στα κελιά πολλούς δημοσιογράφους, συνεχίζουν να κρατούν τον Οτσαλάν και δημιουργούν τεράστια προβλήματα για τους Κούρδους- τηρεί αυτήν τη σκληρή στάση στο Κυπριακό, σε αντίθεση με τη στάση που τηρούσε επί Ταλάτ".

"Τότε είχε ευλογήσει, να το θέσω έτσι, αποδεχθεί κάποιες κινήσεις του Ταλάτ, τώρα τα παίρνει όλα πίσω", είπε ο κ. Χριστόφιας. "Ανεξαρτήτως", πρόσθεσε, "των εσωτερικών μας διαφορών, αυτό το αφήνω στην μπάντα, από τότε που ήρθε ο κ. Ερογλου αφαιρεί συνεχώς και αναιρεί υποχρεώσεις, τις οποίες ανέλαβε ο Ταλάτ και η Τουρκία τον στηρίζει, ενώ στήριζε, υποτίθεται, τις δεσμεύσεις τις οποίες είχε αναλάβει ο Ταλάτ".

Ο Πρόεδρος Χριστόφιας δήλωσε ότι αυτή "είναι μια αλλοπρόσαλλη πολιτική. Δίδουμε", συνέχισε "τη μάχη, χρειάσθηκε να δώσουμε μια μάχη τελευταίως στο Συμβούλιο Ασφαλείας για την ανανέωση της θητείας της ΟΥΝΦΙΚΥΠ και, όπως είπα, εμείς δεν κάνουμε επίδειξη, αλλά εργαζόμαστε πολύ σκληρά και μεθοδικά εντός των διαφόρων οργάνων με τους διάφορους άμεσα ενδιαφερόμενους, τους υπεύθυνους και στο επίπεδο των ηγεσιών των χωρών και για αυτό είχαμε και το αποτέλεσμα το οποίο είχαμε και το οποίο εμείς κρίνουμε ικανοποιητικό".

"Εξελίξεις δεν υπάρχουν", συνέχισε ο Πρόεδρος, δηλώνοντας "ότι έχουμε οπισθοδρόμηση από τότε που έχει αναλάβει ο κ. Ερογλου και δεν μπορούμε εμείς να δεχθούμε τα τετελεσμένα, καμία Κυβέρνηση -κατά τη δική μου την εκτίμηση- δεν μπορεί να δεχθεί τα τετελεσμένα τα οποία προσπαθεί να επιβάλει ο κ. Ερογλου, λέγοντας: `κύριε Χριστόφια, πρέπει να δεχθείτε τις πραγματικότητες` οι οποίες είναι τα δύο κράτη, το παράνομο κράτος το καταδικασμένο από το Συμβούλιο Ασφαλείας και τη διεθνή κοινότητα και το νόμιμο κράτος, κομμάτι του οποίου είναι και αυτό που ισχυρίζεται ότι είναι κράτος".

"Δεν πρόκειται να δεχθούμε κάτι τέτοιο", τόνισε ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, δηλώνοντας πως δεν είναι "από τους σκληρούς της ηγεσίας".

"Είμαι", πρόσθεσε, "άνθρωπος που θεωρώ ότι με ευελιξία πρέπει να λειτουργούμε, θεωρώ ότι θα είναι ένας συμβιβασμός η λύση, αλλά να είναι αξιοπρεπής, να στηρίζεται σε βασικές αρχές και να είναι και λειτουργικός αυτός ο συμβιβασμός και, έστω και σταδιακά", συνέχισε, "να αποκαθιστά τα ανθρώπινα δικαιώματα όλων των Κυπρίων".

"Αυτά είναι που προώθησα εγώ", δήλωσε ο κ. Χριστόφιας, "στις συνομιλίες μου με τον Ταλάτ και τα θεωρώ μία σημαντικότατη επιτυχία", όμως, όπως ανέφερε ο Πρόεδρος, "αυτά σβήνονται βεβαίως τώρα και λένε κάποιοι να ξεκινήσουμε από το μηδέν", αλλά "το μηδέν τί είναι;" ερώτησε ο κ. Χριστόφιας, για να απαντήσει: "Το μηδέν εγώ θεωρώ ότι είναι η διχοτόμηση".

Αναφερόμενος στο ρόλο των Ηνωμένων Εθνών, ο κ. Χριστόφιας δήλωσε ότι ο ρόλος αυτός "είναι εκείνος που επιβάλλουν τα ισοζύγια στο διεθνή χώρο και αυτήν τη στιγμή πρέπει να κατανοήσουμε ότι έχει επιβληθεί αυτό, που εμείς τουλάχιστον λέμε διεθνής ιμπεριαλισμός".

Οπως ανέφερε ο κ. Χριστόφιας "έχουμε ένα αντίβαρο που λέγεται Ρωσία, που λέγεται Κίνα, που λέγεται Γαλλία, στο βαθμό που είναι αντίβαρο και πρέπει να το κατανοήσουμε αυτό το πράγμα".

"Τον καιρό που κτυπούσαμε την κεφαλή μας πάνω στον τοίχο, μέχρι όχι απλώς να τη ματώσουμε αλλά να βγουν τα μυαλά μας έξω από την κεφαλή μας", είπε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, "δεν τα θυμούμαστε, τα ξεχνάμε και τώρα θυμηθήκαμε ότι πρέπει τα Ηνωμένα Εθνη να κάνουν κάτι".

"Το υπενθυμίζουμε καθημερινά αυτό το πράγμα, όμως παρακάτω; Θα έρθει σε λίγο ο κ. Ντάουνερ", πρόσθεσε ο κ. Χριστόφιας, "να μου μιλήσει για Τεχνικές Επιτροπές πάλιν, δηλαδή χρειάζεται να υπάρχει στήριξη αρχών, αλλά και ευελιξία".

"Αν δεν θέλουμε να το καταλάβουμε", συνέχισε ο κ. Χριστόφιας, απευθυνόμενος στους συνομιλητές του "εγώ θα φύγω, δυστυχής πραγματικά διότι εκείνο που υποσχέθηκα δεν μπορεί να υλοποιηθεί ένεκα της τουρκικής αδιαλλαξίας και από κει και πέρα θα υποφέρω μαζί σας ως κοινός πολίτης και συναγωνιστής.