Για ημέρα ορόσημο στην εκμετάλλευση του υποθαλάσσιου πλούτου της Ανατολικής Μεσογείου έκαναν λόγο οι δυο υπουργοί.
"Συνιστά για την χώρα μας ένα ακόμα κρίσιμο βήμα προς τον στόχο της αποτελεσματικής εκμετάλλευσης του υποθαλάσσιου πλούτου στην Κυπριακή Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη, συγκεκριμένα αέριο από το Αφροδίτη, προς όφελος όλων των Κυπρίων. Επιπλέον, ενισχύει τις κοινές προσπάθειες των χωρών της Ανατολικής Μεσογείου για τη δημιουργία συνεργιών που απαιτούνται για την προσέλκυση επενδύσεων σε υποδομές παραγωγής και μεταφοράς υδρογονανθράκων αξίας πολλών δισεκατομμυρίων", τόνισε ο Γιώργος Λακκοτρύπης.
"Η ενέργεια είναι μια ευκαιρία για νέες πολιτικές εταιρικές σχέσεις όπου όλοι βγαίνουν κερδισμένοι, για ολοκλήρωση των αγορών και για την εγγύηση της σταθερότητας και της ανάπτυξης στην περιοχή", επισήμανε ο κ. Ελ Μόλα.
Την θερμή στήριξη της ίδιας της Ευρωπαϊκής Ενωσης μετέφερε η επικεφαλής του τμήματος Διεθνών Σχέσεων της Γενικής Διεύθυνσης Ενέργειας της Κομισιόν Anne Charlotte Bournoville. Η ευρωπαία αξιωματούχος υπογράμμισε ότι το συγκεκριμένο έργο συμβάλλει στην ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού της Ευρώπης, αλλά και στη διαφοροποίηση των πηγών και διαδρόμων προμήθειας φυσικού αερίου: "Η ΕΕ είναι αποφασισμένη να στηρίξει την ανάπτυξη του φυσικού αερίου της Ανατολικής Μεσογείου και θα συνεχίσει παίζει το ρόλο του μεσολαβητή για το σκοπό αυτό παρέχοντας πολιτική στήριξη, διπλωματία, τεχνική υποστήριξη και χρηματοδότηση προς το αμοιβαίο όφελος του λαού και των οικονομιών μας".
Οι ισχυρές αναφορές της Ευρωπαίας αξιωματούχου προκάλεσαν την απόλυτη ικανοποίηση της Λευκωσίας, με αρμόδια πηγή να δηλώνει στον ΑΝΤ1, ότι αποτελούν σαφείς ενδείξεις της ξεκάθαρης στάσης των Βρυξελλών, σε ότι αφορά και τα επόμενα βήματα της Κυπριακής Δημοκρατίας στον ενεργειακό τομέα.
Ο χρονικός ορίζοντας εκμετάλλευσης του κοιτάσματος τοποθετείται στα τέλη του 2022, υπό την προϋπόθεση ότι σύντομα θα ξεκαθαρίσει το σκηνικό στην επαναδιαπραγμάτευση της Κυπριακής Δημοκρατίας με την κοινοπραξία των εταιρειών Noble, Delek και Shell που έχουν αναλάβει την ανάπτυξη του.
Τουλάχιστον σε πρώτη φάση ο αγωγός θα μεταφέρει αέριο από το κοίτασμα Αφροδίτη προς τα αιγυπτιακά τερματικά υγροποίησης και στην συνέχεια θα επανεξάγεται στην Ευρώπη. Θα υπάρχει δυνατότητα σύνδεσης στον αγωγό και άλλων κυπριακών κοιτασμάτων αλλά και κοιτασμάτων γειτονικών χωρών, όπως του Ισραήλ. Οι τεχνικές λεπτομέρειες θα ξεκαθαρίσουν τους επόμενους μήνες. Εντός των επομένων 30 ημερών, θα συσταθεί Κοινή Επιτροπή Παρακολούθησης του έργου, αποτελούμενη από εκπροσώπους των Υπουργείων Ενέργειας και των ρυθμιστικών αρχών των δύο χωρών.
Την ικανοποίηση τους για την υπογραφή της συμφωνίας εξέφρασαν με ανακοινώσεις τους τα κόμματα, ενώ η τελετή έτυχε εκτεταμένης κάλυψης και στα Αιγυπτιακά Μέσα.
https://www.youtube.com/watch?v=zvxug4kvelI
Πως παρουσιάζουν τα αιγυπτιακά μέσα την υπογραφή της ιστορικής συμφωνίας Κύπρου-Αιγύπτου;
Ρεπορτάζ για το σημαντικό γεγονός της υπογραφής της συμφωνίας Κύπρου – Αιγύπτου για τη δημιουργία θαλάσσιου αγωγού φυσικού αερίου, άρχισε ήδη να παρουσιάζει το ειδησεογραφικό πρακτορείο ΜΕΝΑ, που ήδη αναμετέδωσε η αγγλόφωνη εφημερίδα «Egypt Independent», βάσει της ανακοίνωσης του Αιγυπτιακού Υπουργείου Πετρελαίου.
Το ρεπορτάζ του ΜΕΝΑ, αφού αναφέρει ότι «ο Υπουργός Πετρελαίου και Ορυκτών Πόρων Τάρεκ Ελ Μούλα και ο Κύπριος Υπουργός Ενέργειας και Βιομηχανίας Γιώργος Λακκότρυπης υπέγραψαν συμφωνία για τη δημιουργία θαλάσσιου αγωγού φυσικού αερίου», όπου «σύμφωνα με τη συμφωνία, ο αγωγός θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το πεδίο της Κύπρου "Αφροδίτη" στην Αίγυπτο για να υγροποιηθεί πριν από την εξαγωγή του στις διάφορες παγκόσμιες αγορές, όπως ανέφερε δήλωση του Αιγυπτιακού Υπουργείου Πετρελαίου», συμπληρώνει χαρακτηριστικά:
«Η συμφωνία, που υπογράφηκε στην πρωτεύουσα της Κύπρου Λευκωσία, θα είναι ένα από τα βασικά στοιχεία για την ενίσχυση των οικονομικών σχέσεων μεταξύ των δύο χωρών, δήλωσε ο Αιγύπτιος Υπουργός κ. Μούλλα».
«Επίσης, θα συμβάλει στην ενθάρρυνση περαιτέρω εξερευνήσεων πετρελαίου στην περιοχή, ανέφερε, τονίζοντας τον σημαντικό ρόλο της Αιγύπτου όσον αφορά το μέλλον του φυσικού αερίου στην περιοχή της ανατολικής Μεσογείου, δεδομένης της στρατηγικής της θέσης και της ισχυρής υποδομής της».
Και το ρεπορτάζ καταλήγει: «Η συμφωνία δεν αφορά μόνο τη δημιουργία ενός αγωγού, δήλωσε (ΣΣ. ο Αιγύπτιος Υπουργός), εξηγώντας ότι θα συμβάλει στην εξασφάλιση της προμήθειας φυσικού αερίου στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης».
Φωτογραφίες Ανδρέα Μανώλη*