Τηλεόραση Ραδιόφωνο Podcasts

Ευρεία σύσκεψη, υπό την προεδρία του προέδρου Αναστασιάδη και τη συμμετοχή των αρμοδίων υπουργών, Εξωτερικών, Ενέργειας, Άμυνας και Εσωτερικών, του Γενικού Εισαγγελέα, αλλά και υπηρεσιακών παραγόντων, συμπεριλαμβανομένου Αρχηγού της Ε.Φ. των προϊσταμένων και λειτουργών της πολιτικής αεροπορίας και του Κέντρου Έρευνας και Διάσωσης βρίσκεται σε εξέλιξη στο προεδρικό από τις 7:30 το απόγευμα.

Αιτία βεβαίως η ανανέωση το μεσημέρι της παράνομης τουρκικής NAVTEX, καθώς για άλλη μία φορά η Άγκυρα επιβεβαίωσε πως δεν καταλαμβάνει ούτε από διαβήματα, ούτε από φιλικές παραινέσεις τρίτων.

Τεντώνοντας λοιπόν το σχοινί, ανανέωσε την παράνομη NAVTEX πάνω από το οικόπεδο 3 της Κυπριακής ΑΟΖ, μέχρι τις 10 Μαρτίου, για συνέχιση των ασκήσεων.

Εξέλιξη που πέραν του ότι βάζει δύσκολα στη Λευκωσία, η οποία πλέον θα πρέπει να βρει άμεσα αποτελεσματική αντίδραση, βγάζει εκτός προγράμματος το γεωτρύπανο της ENI SAIPEM 12000, το οποίο προφανώς και δε μπορεί να ανεχθεί για άλλες 18 μέρες τα καπρίτσια της Αγκυρας και του Ερντογάν.

Η ανανέωση της παράτυπης Navtex σηματοδοτεί και την αποτυχία του έντονου διπλωματικού παρασκηνίου των τελευταίων 12 ημερών, στη διάρκεια του οποίου η Κυβέρνηση Ερντογάν άφησε, προφανώς για λόγους παραπλάνησης, να νοηθεί πως δεν θα ανανέωνε την Νavtex.

Με την ανανέωση της ΝΑVTEX, το μεσημέρι, ο πρόεδρος της Δημοκρατίας επικοινώνησε τηλεφωνικώς με τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα. Οι δύο ηγέτες αντάλλαξαν εκτιμήσεις τόσο για το που το πάει η Άγκυρα, όσο και για το ποια θα πρέπει να είναι τα επόμενα βήματα Αθηνών και Λευκωσίας, προς αντιμετώπιση τις τουρκικής προκλητικότητας.

Σύμφωνα με διπλωματικές πηγές όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά. Από την συνέχιση απλώς των καταγγελιών, μέχρι την αξίωση για ματαίωση της επικείμενης Συνάντησης των 27 με τον Ταγίπ Ερντογάν και εφαρμογή κυρώσεων σε βάρος της Τουρκίας, μέχρι την απόφαση για να δοθεί κάλυψη στο SAIPEM 12000, προκειμένου να κινηθεί προς το κοίτασμα Σουπιά.

Το σίγουρο πάντως είναι πως οι τουρκικές προκλήσεις την Κυπριακή ΑΟΖ, θα βρεθεί στο επίκεντρο της Συνόδου κορυφής της Παρασκευής, τόσο από τον πρόεδρο Αναστασιάδη όσο και από τον πρωθυπουργό της Ελλάδας. Σε τέτοια περίπτωση τον λόγο θα πάρει και ο Ιταλός πρωθυπουργός.

Ενδεικτικό της κρισιμότητας της κατάστασης είναι και το γεγονός ότι ο πρόεδρος της Δημοκρατίας, συγκάλεσε εκτάκτως για αύριο το πρωί, συνεδρία του Συμβουλίου Αρχηγών, αντί των προγραμματισμένων χωριστών συναντήσεων με τους πολιτικούς αρχηγούς.

Αυτό στις 9:30. Ακολούθως στις δώδεκα θα δεχθεί όπως ανακοινώθηκε την πρέσβειρα των Ηνωμένων Πολιτειών, Κάθλιν Αν Ντοχερτι.

Παράλληλα με οσα τεκταίνονται στην κυπριακή ΑΟΖ, το λεγόμενο υπουργικό συμβούλιο του Ψευδοκράτους ανανέωσε για άλλα έξι χρόνια την παράνομη συμφωνία με την τουρκική κρατική ανώνυμη εταιρεία πετρελαίου (ΤΡΑΟ) για έρευνες για τον εντοπισμό πετρελαίου στα ανοικτά της Κύπρου και στην αποκλειστική οικονομική ζώνη του Ψευδοκράτους, όπως σημειώνεται προκλητικά .

Η ανακοίνωση έγινε μετά από τετράωρη σημερινή συνεδρία του λεγόμενου υπουργικού και η χρονική συγκυρία δεν θεωρείται καθόλου άσχετη με τις τουρκικές προκλήσεις και τον αποκλεισμό του τεμαχίου 3 στην κυπριακή ΑΟΖ.

Άλλωστε για 3η συνεχή μέρα το Ψευδοκράτος δίνει το στίγμα των προθέσεών του. Σειρά μετά τους Μουσταφά Ακιντζί και Κουτρέτ Οζερσάι, σειρά πήρε ο λεγόμενος Υπ. Ενέργειας ΟΙζντίλ Ναμί που σε δηλώσεις του στο Ανατολού, ισχυρίστηκε ότι οι Τ/κ εχουν δικαιώματα σε όλα τα τεμάχια της κυπριακής ΑΟΖ. Μάλιστα αναφερόμενος στο τεμάχιο 3 ισχυρίστηκε ότι βρίσκεται ακριβώς στις παρυφές περιοχής για την οποία υπέγραψε συμφωνία το Ψευδοκράτος με την τουρκική Ανώνυμη Εταιρεία Πετρελαίου TPAO.

Ενώ γραπτή ανακοίνωση εξέδωσε και ο πρώην κατοχικός ηγέτης Ντερβίς Ερογλου, ο οποίος διατυπώνει τη θέση ότι τα μονομερή βήματα των Ε/κ στο θέμα των υδρογονανθράκων δεν πρέπει να μείνουν χωρίς απάντηση χαιρετίζοντας μάλιστα την αποφασιστική όπως σημειώνει στάση της Αγκύρας.

Η βρετανική Κυβέρνηση βρίσκεται σε διαδικασία αξιολόγησης των όσων εκτυλίσσονται στην κυπριακή ΑΟΖ σε σχέση με τις έρευνες για φυσικό αέριο. Αυτό αναφέρθηκε από τον Υφυπουργό Ευρώπης σερ Αλαν Ντάνκαν στη Βουλή των Κοινοτήτων το απόγευμα, κατά τη διάρκεια διαδικασίας ερωτήσεων επί ζητημάτων εξωτερικής πολιτικής. Πάντως πιο ξεκάθαρη ήταν η θέση βουλευτών που τοποθετήθηκαν επί του θέματος και που ουσιαστικά ζήτησαν το αυτονόητο, δλδ το Λονδίνο να πιέσει την Αγκυρα όπως το τουρκικό ναυτικό τερματίσει να μπλοκάρει την γεώτρηση στο τεμάχιο 3 της κυπριακής ΑΟΖ.

Σύμφωνα με νεώτερες πληροφορίες στην περιοχή του κόλπου της Αμμοχώστου αλλά και των Νοτιοανατολικών ορίων της κυπριακής ΑΟΖ ( στα οικόπεδα, 2 και τρία ) βρίσκονται πολεμικά από πέντε διαφορετικές χώρες. 7 πολεμικά πλοία της Τουρκίας, δύο πολεμικά της Ρωσίας, ένα γαλλικό, και νοτιότερα οι δύο φρεγάτες της Ιταλίας και της Ελλάδας. Στα Δυτικά της Κύπρου περιπολούν δύο πολεμικά των Ηνωμένων Πολιτειών, με τον

ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΒΕΒΑΙΩΣ ΣΤΟΝ ΑΠΟΗΧΟ ΤΩΝ ΟΣΩΝ ΣΥΜΒΑΙΝΟΥΝ ΣΤΗΝ ΣΥΡΙΑ, ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗΣ ΤΗΣ ΣΥΜΦΩΝΙΑΣ ΙΣΡΑΗΛ - ΑΙΓΥΠΤΟΥ

Είναι μία συμφωνία που η Λευκωσία βλέπει με καλό μάτι. Όχι τόσο γιατί αφορά στην εσωτερική αγορά της Αιγύπτου, αλλά κυρίως γιατί παράλληλα με την εδραίωση της συνεργασίας μεταξύ δύο εταίρων της Λευκωσίας, φαίνεται να εγκαταλείπεται, από το Ισραήλ τουλάχιστον η σκέψη για αγωγό μέσω Τουρκίας.

Το πρωί μάλιστα, όπως έτυχε να δούμε, αντιπροσωπία της DELEK βρέθηκε στο προεδρικό και ενημέρωσε τον πρόεδρο της Δημοκρατίας.

Δεν κάνουμε πολιτική των κανονιοφόρων και μεγαφώνων στην ΑΟΖ, λέει ο Β. Παπαδόπουλος

Η Λευκωσία δεν κάνει πολιτική των κανονιοφόρων, ούτε των μεγαφώνων δηλωσε νωρίτερα, ο Αναπληρωτής Κυβερνητικός Εκπρόσωπος Βίκτωρας Παπαδόπουλος, προσθέτοντας ότι η διπλωματική οδός είναι η προσφερόμενη για την επίλυση του ζητήματος που έχει προκύψει στην αποκλειστική οικονομική ζώνη (ΑΟΖ) της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Σε δηλώσεις μετά το πέρας του Υπουργικού Συμβουλίου, ο κ. Παπαδόπουλος ρωτήθηκε σχετικά με τις εξελίξεις στην ΑΟΖ και είπε ότι έχουν γίνει πάρα πολλές διπλωματικές ενέργειες για να λήξει αυτή η παρανομία, αυτή η πρόκληση από τουρκικής πλευράς.
 
«Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας έθεσε και το στίγμα, εμείς δεν κάνουμε πολιτική των κανονιοφόρων, ούτε των μεγαφώνων» υπογράμμισε ενώ είπε ότι για να είναι αποτελεσματική η Κυβέρνηση, εργάζεται πάρα πολύ σκληρά στο παρασκήνιο.
 
Απαντώντας αν ήταν αποτελεσματική μέχρι στιγμής η Κυβέρνηση σε αυτή την προσπάθεια, ο κ. Παπαδόπουλος συνέστησε υπομονή. «Να κάνουμε λίγη υπομονή και θα δούμε το αποτέλεσμα» είπε.