Το θέμεα επαναφέρει την μεγάλη συζήτηση για τις δομές προστασίας ανήλικων που πέφτουν στο βούρκο των ναρκωτικών.
Όπως αναφέρει δημοσίευμα της εφημερίδας «Φιλελεύθερος», το κορίτσι που φιλοξενείται σε Στέγη, από όπου και έφυγε και κατέληξε στους δρόμους, την Τετάρτη εντοπίστηκε στη Λήδρας λιπόθυμη και μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο μετά από χρήση ναρκωτικών.
Στη συνέχεια ειδοποιήθηκαν οι αρμόδιοι της Στέγης για να ενημερωθούν σε τι κατάσταση βρισκόταν η νεαρή και να την παραλάβουν χωρίς ωστόσο να είναι σε θέση να της προσφέρουν ουσιαστική αρωγή, παρόλο που σπεύδουν κάθε φορά να τη βρουν και να τη βοηθήσουν, αφού είναι συχνό φαινόμενο να χάνεται.
Συχνά οι κοινωνικές υπηρεσίες την επιστρέφουν στη Στέγη, κάτι το οποίο επαναλαμβάνεται συνέχεια, καθώς εκεί αδυνατούν να της προσφέρουν τις εξειδικευμένες υπηρεσίες που απαιτείται.
Να σημειωθεί ότι η Στέγη δεν λειτουργεί ως «κλειστό» ίδρυμα και δεν μπορούν να την κρατήσουν εκεί.
Η ανυπαρξία δομών για ανήλικους χρήστες έχει απασχολήσει αρκετές φορές και τη Βουλή, ενώ σχετικές παρεμβάσεις έγιναν και από την Επίτροπο Προστασίας Δικαιωμάτων του Παιδιού, Λήδα Κουρσουμπά. Σχετικός σχεδιασμός έχει ήδη γίνει από την Αρχή Κατά των Εξαρτήσεων, χωρίς ωστόσο ακόμα να αρχίσει η υλοποίησή του.
Συγκλονισμός από τον ΠτΔ
Συγκλονισμό εξέφρασε ο πρόεδρος της Δημοκρατίας για την υπόθεση, τονίζοντας πως η ανάγκη για σφαιρική αντιμετώπιση των αναγκών ανήλικων ουσιοεξαρτώμενων και η δημιουργία δομών που θα παρέχουν επαρκή στήριξη και προστασία σε αυτά τα ευάλωτα παιδιά έχει ήδη διαγνωστεί από το κράτος.
Μιλώντας στην επετειακή εκδήλωση για την Παγκόσμια Ημέρα Δικαιωμάτων του Παιδιού, με τίτλο «Ταυτότητα: Φορτίο ή Δικαίωμα;», είπε επίσης πως εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο νομοθετικό πλαίσιο, το οποίο θα επιτρέψει στο Υπουργείο Υγείας τη δημιουργία και λειτουργία ξενώνα για ανήλικους ουσιοεξαρτώμενους χρήστες που θα στελεχώνεται με έμπειρους επαγγελματίες, οι οποίοι θα παρέχουν σφαιρική στήριξη, καθοδήγηση και προστασία σε αυτά τα ευάλωτα παιδιά.
«Βεβαίως, δεν λέω ότι έχουμε καταφέρει να φτάσουμε στην ολική αντιμετώπιση προβλημάτων ή να επιτύχουμε πλήρως τον στόχο. Η ουσία είναι ότι τροχοδρομούνται πολιτικές με βάση και τις παρατηρήσεις της Επιτρόπου του Παιδιού αλλά και γενικότερα για την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, όπως καθορίζονται και έχουν αναπτυχθεί από τη Σύμβαση των ΗΕ» είπε.
Ο Πρόεδρος ανέφερε ότι η Κυβέρνηση εστίασε την προσπάθειά της στην άμεση και έμμεση στήριξη των παιδιών μέσω των γονιών τους, προκειμένου να αντιμετωπίσουν τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης που αντιμετώπισε το κράτος, αλλά και στην περαιτέρω ενίσχυση και προαγωγή των δικαιωμάτων του παιδιού στην Κύπρο μέσα από συγκεκριμένες και ειδικά στοχευμένες πολιτικές.
Για το ζήτημα τοποθετήθηκε και το Αντιναρκωτικό Συμβούλιο Κύπρου: «Αδυναμία εντοπίζεται στην φιλοξενία-διαμονή ανήλικων με πρόβλημα κατάχρησης ουσιών εξάρτησης που διαμένουν σε ακατάλληλο περιβάλλον, συνέπεια της αδυναμίας των κηδεμόνων τους να ασκήσουν με επάρκεια των ρόλο τους. Μετά την πιο πάνω διαπίστωση, το ΑΣΚ έχει υποβάλει το σχετικό σχεδιασμό για τη δημιουργία ξενώνα φιλοξενίας τόσο στο Υπουργικό Συμβούλιο όσο και στην Εθνική Επιτροπή για τα Ναρκωτικά και αναμένεται η υλοποίηση του με τη συνεργασία όλων των εμπλεκομένων Υπουργείων.»
Η ανήλικη, θα παραμείνει προς το παρόν σε νοσοκομειακή μονάδα για νοσηλεία.
Τι κάνουν οι αρμόδιοι:
Κουρσουμπά :Έλλειψη δομών για ανήλικους χρήστες ναρκωτικών, λόγω διαφωνιών μεταξύ αρμοδίων
Διαφωνίες μεταξύ των αρμοδίων του κράτους εμποδίζουν τη δημιουργία κλειστών δομών για ανήλικους χρήστες ναρκωτικών, σύμφωνα με την Επίτροπο Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού, Λήδα Κουρσουμπά.
Ερωτηθείσα, στο περιθώριο σημερινής εκδήλωσης με την ευκαιρία της Παγκόσμιας Ημέρας Δικαιωμάτων του Παιδιού, σχετικά με δημοσίευμα της εφημερίδας «Ο Φιλελεύθερος» που αφορά ανήλικη, η Επίτροπος είπε πως δεν σχολιάζει υποθέσεις που έχουν βγει στο προσκήνιο, ιδιαίτερα τη συγκεκριμένη περίπτωση «που το παιδί είναι εξαιρετικά ευάλωτο αυτή την περίοδο». Σημείωσε, ωστόσο, ότι η συγκεκριμένη υπόθεση «έχει φέρει στο προσκήνιο ένα θέμα το οποίο διαχρονικά έχουμε επισημάνει και έχουμε επιμείνει ότι πρέπει να λυθεί: της έλλειψης δομών για ανήλικους χρήστες ναρκωτικών».
Η Λήδα Κουρσουμπά είπε πως εδώ και πολύ καιρό το Γραφείο της έχει εγείρει το θέμα, έχουν γίνει πλειάδα από εκθέσεις και έχει συζητηθεί σε κοινοβουλευτικές επιτροπές.
«Έχουμε κάνει εισηγήσεις και ακόμη αδυνατούμε σαν πολιτεία να μπορέσουμε να παρέχουμε εκείνο που πρέπει στους ανήλικους χρήστες κι έχουμε αυτά τα περιστατικά» είπε, προσθέτοντας πως τέτοια περιστατικά υπήρξαν και στο παρελθόν. «Εμείς έχουμε κάνει εισηγήσεις ότι χρειάζεται να υπάρχει κλειστή δομή, όπου τα παιδιά, στη βάση της προστασίας τους και της διασφάλισης τους συμφέροντός τους, να μπορούν να εισάγονται υποχρεωτικά» σημείωσε, προσθέτοντας πως «δεν υπάρχει ανήλικο άτομο -και στις περισσότερες περιπτώσεις μιλούμε για παιδιά κάτω των 14 ετών- που μπορεί να μείνει και να αντέξει αν δεν είναι υποχρεωτική η παρουσία του εκεί σε κλειστή δομή».
Ερωτηθείσα που «σκαλώνει» το θέμα, η κ. Κουρσουμπά είπε ότι υπάρχουν διαφωνίες μεταξύ των αρμόδιων υπευθύνων. «Βασικά είναι η γνώμη των λειτουργών των Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας ότι δεν μπορεί να γίνει υποχρεωτικά και δεν δίνουν καμία λύση και απάντηση σε αυτό.
Έχει χρόνια που το συζητούμε, επιμένουμε, οι θέσεις μας είναι εκεί διαχρονικά» τόνισε. Η Επίτροπος δεν θέλησε να σχολιάσει δεύτερη υπόθεση που είδε σήμερα το φως της δημοσιότητας για φερόμενη απόπειρα φόνου κατά ανηλίκου από συγγενικό του πρόσωπο, σημειώνοντας πως πρόκειται για υπόθεση βίας στην οικογένεια.
Συγκλονισμό εξέφρασε ο πρόεδρος της Δημοκρατίας για την υπόθεση, τονίζοντας πως η ανάγκη για σφαιρική αντιμετώπιση των αναγκών ανήλικων ουσιοεξαρτώμενων και η δημιουργία δομών που θα παρέχουν επαρκή στήριξη και προστασία σε αυτά τα ευάλωτα παιδιά έχει ήδη διαγνωστεί από το κράτος.
Συγκλονισμό εξέφρασε ο πρόεδρος της Δημοκρατίας για την υπόθεση, τονίζοντας πως η ανάγκη για σφαιρική αντιμετώπιση των αναγκών ανήλικων ουσιοεξαρτώμενων και η δημιουργία δομών που θα παρέχουν επαρκή στήριξη και προστασία σε αυτά τα ευάλωτα παιδιά έχει ήδη διαγνωστεί από το κράτος.