Χιλιάδες άνθρωποι κατέκλυσαν χθες τους δρόμους της Βαρκελώνης και άλλων πόλεων της Καταλονίας για να καταδικάσουν την αστυνομική βία και να φωνάξουν υπέρ του δημοψηφίσματος που διεξήχθη μία ημέρα πριν και το οποίο σηματοδότησε η βίαια καταστολή των ψηφοφόρων από την αστυνομία.
«Αυτό με τον Φράνκο (σ.σ τον δικτάτορα), ήταν ο κανόνας» ήταν το σύνθημα στα χείλη χιλιάδων διαδηλωτών, μεταξύ αυτών πολλοί φοιτητές, όπως μετέδωσαν δημοσιογράφοι του Γαλλικού Πρακτορείου.
Σύμφωνα με τη δημοτική αρχή, τουλάχιστον 15.000 άνθρωποι συμμετείχαν στην πορεία. Νωρίτερα το μεσημέρι, το πλήθος τραγουδούσε και χόρευε στην πλατεία της Καταλονίας, στα περίχωρα της λεωφόρου Ράμπλας.
Σημαίες του αυτονομιστικού κινήματος κυμάτιζαν μεταξύ των διαδηλωτών, που ζητούσαν με μια φωνή περισσότερη δημοκρατία.
Μία ημέρα πριν, αστυνομικοί των μονάδων αντιμετώπισης ταραχών πραγματοποίησαν εφόδους σε δεκάδες εκλογικά τμήματα για να κατάσχουν κάλπες και εκλογικό υλικό και να εμποδίσουν τη διεξαγωγή του απαγορευμένου δημοψηφίσματος. Οι δυνάμεις επιβολής του νόμου επιτέθηκαν στους ψηφοφόρους με γκλομπ, ασπίδες και σε ορισμένες περιπτώσεις χρησιμοποίησαν πλαστικές σφαίρες. Οι σκηνές βίας που εκτυλίχθηκαν προκάλεσαν σοκ στην Ευρώπη.
«Είδα τον πατέρα μου να τον σηκώνουν στον αέρα και να τον σέρνουν στο έδαφος και την καθηγήτρια χορού μου να την γρονθοκοπούν και να τη χτυπούν στο κεφάλι. Μας απείλησαν ότι θα μας σπάσουν τα δάκτυλα… δεν μπορώ να ξεχάσω αυτές τις εικόνες, δεν θα μπορέσω ποτέ να τις ξεχάσω» δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο η 19χρονη διαδηλώτρια, Πατρίθια Βεντούρα.
«Γνωρίζω πολλούς ανθρώπους που δεν στήριζαν την ανεξαρτησία αλλά διαδήλωσαν διότι ένιωσαν αγανάκτηση… πρόκειται για μια επίθεση στα δικαιώματά μας» είπε μια άλλη διαδηλώτρια, η 42χρονη Μπλάνκα.
Ο πρόεδρος της Καταλονίας Κάρλες Πουτζδεμόν και η δήμαρχος της Βαρκελώνης Άντα Κολάου συμμετείχαν επίσης σε μια συγκέντρωση μαζί με εκατοντάδες άλλους ανθρώπους προκειμένου να καταδικάσουν την αστυνομική βία.
Διαδηλώσεις πραγματοποιήθηκαν σε άλλες πόλεις, μεταξύ άλλων στη Χερόνα και στη Λιέιδα.
Στήριξη στον Ραχόι από Γιούνκερ και Τουσκ
Τη στήριξή τους στη νόμιμη κυβέρνηση, τη συνταγματική τάξη και την εδαφική ακεραιότητα της Ισπανίας - κράτους μέλους της ΕΕ - στο πλαίσιο των συνθηκών και του διεθνούς δικαίου, εξέφρασαν ο Πρόεδρος της Κομισιόν Ζ.Κ.Γιούνκερ, αλλά και ο Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ντόναλντ Τουσκ, προς τον Πρωθυπουργό της Ισπανίας, Μαριάνο Ραχόι, σε δύο διαδοχικές τηλεφωνικές συνομιλίες. Ωστόσο και οι δύο κοινοτικοί αξιωματούχοι, τον προέτρεψαν να κάνει χρήση του διαλόγου και να αποφύγει τη βία, όπως ανακοίνωσαν μέσω twitter.
Η Κομισιόν νωρίτερα εξέφρασε τη στήριξή της στον Μαριάνο Ραχόι, στον οποίον έχει εμπιστοσύνη πως θα φέρει εις πέρας τη δύσκολη αυτή κατάσταση στο πλαίσιο του ισπανικού συντάγματος και των δικαιωμάτων των πολιτών. Το μήνυμα της Κομισιόν ήταν πως "δεν είναι καιρός για διαίρεση και κατακερματισμό, αλλά για ενότητα και σταθερότητα". Ωστόσο είναι εξίσου σαφές ότι "η βία δεν μπορεί να είναι αντικείμενο πολιτικής".
Η Κομισιόν και το Συμβούλιο της ΕΕ εκ της Συνθήκης Λειτουργίας της ΕΕ υποστηρίζουν ενεργά τη συνταγματική τάξη και την εδαφική ακεραιότητα των κρατών μελών. Για την Κομισιόν είναι σαφές ότι ερμηνεία του συντάγματος στην Ισπανία κάνει μόνο η Δικαιοσύνη και το Κοινοβούλιο - σώματα τα οποία έχουν αποφανθεί κατά της συνταγματικότητας του δημοψηφίσματος. Η Κομισιόν όμως εξηγεί πως ακόμα και στην περίπτωση που στο μέλλον και με συνταγματικά ορθές διαδικασίες η Καταλονία κατάφερνε να αποσχισθεί από την Ισπανία, τότε αυτομάτως θα αποτελούσε τρίτο κράτος, εκτός εδάφους ΕΕ. Η πολιτική αυτή ονομάζεται "θέση Πρόντι - Μπαρόζο" από τις αντίστοιχες γνωματεύσεις την εποχή της θητείας των δύο προηγούμενων προέδρων της Κομισιόν, είναι σταθερή, πάγια και ισχύει για κάθε έδαφος κράτους μέλους, όπως για παράδειγμα για τη Σκοτία.