Όλα άρχισαν στις οκτώ το πρωί, όταν οι Τραχωνίτες προσκόμισαν συνολικά σαρανταμία ταυτότητες και επτά διαβατήρια για να τους επιτραπεί να περάσουν από το οδόφραγμα Αγίου Δομετίου, στην κατεχόμενη Λευκωσία. Όταν τελείωσαν οι έλεγχοι τα παρέλαβαν πίσω, και έκπληκτοι, διαπίστωσαν ότι έλειπαν 19 ταυτότητες.
Στις διαμαρτυρίες τους, οι τουρκοκύπριοι ψευδοαστυνομικοί στο οδόφραγμα ισχυρίστηκαν αφενός ότι έχασαν κάποιες ταυτότητες, και αφετέρου ότι μόνο είκοσι τέσσερις ταυτότητες και επτά διαβατήρια είχαν λάβει. Επέτρεψαν την είσοδο στους Τραχωνίτες και τους υποσχέθηκαν ότι θα βρουν τις χαμένες ταυτότητες και θα τις επιτρέψουν κατά την έξοδό τους από τα κατεχόμενα. Κάτι που δεν έγινε, με αποτέλεσμα, κατά την επιστροφή των προσκυνητών, στην ελεύθερη Λευκωσία, να προκληθεί πολύωρη ταλαιπωρία και ένταση.
Οπως δήλωσε ο κοινοτάρχη Τράχωνα Μιχαλάκης Χρίστου, το θέμα το χειρίζεται τώρα το Υπουργείο Εξωτερικών με τις αρμόδιες υπηρεσίες του κράτους.
Σκοπός της επίσκεψης των Τραχωνιτών στα κατεχόμενα, ήταν ο εορτασμός των εκατοντάχρονων του Ιερού Ναού της Παναγίας του Τράχωνα, αφού δεν τους επιτράπηκε πέρυσι.
"Εύχομαι σε όλους τους Τραχωνίτες, με τη βοήθεια της Παναγίας που είναι και προστάτιδά μας, του Τράχωνα, να … ο χρόνος της δοκιμασίας μας, και να βρεθεί μία λύση που να μας επιτρέψει να λειτουργήσουμε ξανά την εκκλησία μας", είπε ο κ.Χρίστου.
Αναμνήσεις από τον Τράχωνα ξύπνησαν στους συγκινημένους Τραχωνίτες.
Μετά τη Θεία Λειτουργία τελέστηκε μνημόσυνο για τους Τραχωνίτες που πέθαναν στην προσφυγιά.