Στην ανακοίνωσή τους αυτή αναφέρουν: «Με συνοπτικές διαδικασίες οι κρατικές υπηρεσίες προχώρησαν σήμερα στην κατεδάφιση δύο κτιρίων στο χωριό Δρυμάδες της Χειμάρρας. Υπενθυμίζουμε ότι τα ειδοποιητήρια στάλθηκαν στις 17 Ιουλίου και έδιναν πενθήμερο περιθώριο εκκένωσης στους ιδιοκτήτες. Παρά τις προσπάθειές μας να κινητοποιήσουμε τους φορείς που θα μπορούσαν να αποτρέψουν τις παράνομες κατεδαφίσεις, δυστυχώς το κακό έγινε. Δύο ακόμα οικογένειες Χιμαραίων, βρέθηκαν έρμαια της κυβερνητικής αυθαιρεσίας και είδαν τον μόχθο δεκαετιών να γίνεται συντρίμμια.
Οι κατεδαφίσεις είναι παράγωγο της αλαζονείας του Αλβανού πρωθυπουργού ο οποίος σε μια προσωπική επίδειξη δύναμης, επιβάλλει αυτές τις κατεδαφίσεις παραβιάζοντας δύο νόμους του αλβανικού κράτους:
Βάσει της αλβανικής νομοθεσίας απαγορεύεται οποιαδήποτε οικοδομική εργασία κατά την διάρκεια της τουριστικής περιόδου (25 Ιουνίου – 15 Σεπτεμβρίου)
Για το ένα εκ των κτιρίων εκκρεμεί δικαστική απόφαση επιδίκασης αποζημίωσης στους ιδιοκτήτες για την απαλλοτρίωσή του.
Πέραν της καθαρά νομικής πλευράς το ζήτημα εγείρει και επιπλέον ερωτήματα:
Γιατί τόση βιασύνη να προχωρήσουν οι δύο κατεδαφίσεις στο μέσο της τουριστικής περιόδου και όχι τον Σεπτέμβριο;
Σε κάθε άλλη χώρα, ένα κτίριο του 1936 θα συμπεριλαμβανόταν σε αυτά που πρέπει να προστατευτούν. Πως προστατεύεται η τοπική κληρονομιά αντικαθιστώντας το με μπετόν;
Το σχέδιο «αποκατάστασης» χάριν του οποίου κατεδαφίζονται τα δύο κτίρια, πως θα υλοποιηθεί χωρίς να υπάρχει οικοδομική άδεια;
Τα σχέδια «αποκατάστασης», «ανάπλασης», «προστασίας» κτλ. της κυβέρνησης Ράμα γιατί ποτέ δεν τίθενται σε δημόσια διαβούλευση;
Η καταπάτηση της νομοθεσίας από το κράτος σε βάρος πολιτών του, με πράξεις που οδηγούν στην οικονομική τους εξαθλίωση συντελούν κατάφωρη παραβίαση θεμελιωδών ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Σε συνδυασμό με τα συχνά φαινόμενα άσκησης πίεσης κατά της ντόπιας οικονομικής δραστηριότητας, εξάγεται το συμπέρασμα πως μοναδικός στόχος της κυβέρνησης είναι ο εκφοβισμός και η υποταγή στο νέο καθεστώς που προσπαθεί να θεμελιώσει ο Αλβανός πρωθυπουργός.
Με μεγάλη απογοήτευση διαπιστώνουμε την παντελή αδιαφορία των εγχώριων ΜΜΕ αλλά και της Κοινωνίας των Πολιτών απέναντι στις καθεστωτικές αυτές πρακτικές. Σε αυτή την προσπάθεια κατάργησης κάθε έννοιας κράτους δικαίου θα απαντήσουμε με κάθε νόμιμο μέσο. Δεν θα υποκύψουμε και δεν θα εγκαταλείψουμε τον τόπο μας παρά τις όποιες πιέσεις.
Η ευρωπαϊκή προοπτική της Αλβανίας περνά μέσα από το κράτος δικαίου και τις δεσμεύσεις της προς την Ευρωπαϊκή Ένωση. Εφόσον το αλβανικό κράτος δεν ανταποκρίνεται στις υποχρεώσεις και τις δεσμεύσεις του, οργανώνουμε ήδη την προσφυγή μας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.
Ταυτόχρονα, θα εντείνουμε τις κινητοποιήσεις μας διοργανώνοντας μαζική διαμαρτυρία στις 14 Αυγούστου στην Χιμάρα με την συμμετοχή όλων των τοπικών συλλογικοτήτων προκειμένου να διεκδικήσουμε την προστασία μας από το άγριο καθεστώς των Τιράνων».
Άμεση αντίδραση από το ελληνικό ΥΠΕΞ
Υπέρ της ευρωπαϊκής προοπτικής των Δυτικών Βαλκανίων, της Αλβανίας συμπεριλαμβανόμενης, τάσσεται η Ελλάδα, τονίζοντας ότι βασική προϋπόθεση μιας τέτοιας εξέλιξης είναι οι χώρες αυτές να παραμείνουν προσηλωμένες στους ευρωπαϊκούς κανόνες και στις αρχές του κράτους δικαίου.
Το υπουργείο Εξωτερικών στη σχετική ανακοίνωση που εξέδωσε, με αφορμή την εκκίνηση εκ μέρους των αλβανικών αρχών της κατεδάφισης τουριστικών ακινήτων που ανήκουν σε μέλη της Ελληνικής Εθνικής Μειονότητας της Αλβανίας στις Δρυμάδες Χειμάρρας, κάνει λόγο μεταξύ άλλων για μία κίνηση η οποία, όπως αναφέρει το υπουργείο, καταστρατηγεί κάθε έννοια κράτους δικαίου και συμβαίνει «κατά παρέκκλιση των προβλέψεων του αλβανικού νόμου και προτού εκδοθούν οι τελικές δικαστικές αποφάσεις».
«Το γεγονός ότι οι κατεδαφίσεις πραγματοποιήθηκαν εν μέσω τουριστικής περιόδου, παρά τις αντίθετες νομοθετικές προβλέψεις που απαγορεύουν τέτοιες δραστηριότητες σε αυτό το χρονικό διάστημα, επιβεβαιώνει ότι η Αλβανία δεν έχει κατανοήσει τις απαιτήσεις του Συμβουλίου Υπουργών της ΕΕ», προσθέτει η ανακοίνωση του υπουργείου.