Ακόμα και εντός της ημέρας αναμένεται να προωθηθούν στο Συμβουλιο Ασφαλείας και τον ΓΓ των Η.Ε, τα αποσπάσματα από τα πρακτικά που κρατούσε στο δείπνο της 6ης Ιουλίου στο Κραν Μοντανά ο πρέσβης Αντρέας Μαυρογιάννης. Όπως πληροφορείται ο ΑΝΤ1, έχουν ήδη ετοιμαστεί και οι συνοδευτικές επιστολές. Διαφορετικό όπως πληροφορειται ο ΑΝΤ1, θα είναι το λεκτικό των επιστολών που θα αποσταλούν μαζί με τα πρακτικά στους προέδρους της Κομισιόν και του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου.
Και ενώ η Λευκωσία, μετά και τη χθεσινή απόφαση του προέδρου να μην δημοσιοποιήσει τελικά τα πρακτικά, έχει σαφώς ρίξει τους τόνους της αντιπαράθεσης με τον κύριο Εϊντε, εκπρόσωπος του Αντόνιο Γκουντέρες, σχολίασε με μάλλον δηκτικό τρόπο τα περί δημοσιοποίησης τα πρακτικών:
«Προφανώς από δικής μας πλευράς παίρνουμε τη διπλωματική διαδικασία πολύ σοβαρά. Προτιθέμεθα να διατηρήσουμε ιδιωτικές τις διπλωματικές μας ανταλλαγές και συνομιλίες, οι οποίες έχουν νόημα να διεξάγονται κατ’ αυτόν τον τρόπο και έχουμε εμπιστοσύνη ότι και τα μέρη θα πράξουν το ίδιο.»
Σφήνα στην κόντρα Αναστασιάδη Εϊντε, παρά τα λεγόμενα του επιχείρησε να μπει το πρωί ο κατοχικός ηγέτης Μουσταφά Ακιντζί. Αφού ισχυρίστηκε ότι η ε/κ πλευρά συμμετείχε με το ζόρι στις διασκέψεις του Μοντ Πελεράν, της Γενεύης και του Κραν Μοντανά, ο Ακιντζί απέδωσε το αδιέξοδο στην αδυναμία Αθηνών και Λευκωσίας να διαχειριστούν τα ανοίγματα κατά την έκφραση του της τουρκικής πλευράς στην Ασφάλεια και τις εγγυήσεις:
«Αυτά τα ανοίγματα τα είδαν ο ΟΗΕ, η Ε.Ε. και οι τρίτες χώρες. Η ε/κ πλευρά δεν ήταν έτοιμη για αυτό. Για αυτό τον λόγο τα λόγια του Έιντε αποτέλεσαν αφορμή για να ξεσπάσουν μεγάλοι καυγάδες. Το γεγονός ότι το δηλώνει ένας εκπρόσωπος του ΟΗΕ τους ανησυχεί πολύ».
Αφού υπέδειξε πως μετά το ναυάγιο η τ/κ πλευρά είναι υποχρεωμένη να δημιουργήσει νέα σχέδια, ο Ακιντζί στάθηκε στη σημασία της ανασυγκρότησης και εκσυγχρονισμού κατά την έκφραση του ψευδοκράτους.
"Σημείο εκκίνησης για το Κυπριακό δεν είναι οι υφιστάμενες παράμετροι αλλά η νοοτροπία της ε/κ πλευράς. Για να επιτευχθεί λύση θα πρέπει η ε/κ πλευρά πρέπει να αλλάξει ριζικά την νοοτροπία της".
Παρέμβαση είχαμε και από τον πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζιαν Κλοντ Γιούνκερ, ο οποίος με επιστολή του προς τον πρόεδρο Αναστασιάδη σημειώνει πως:
«Οποιαδήποτε λύση στο κυπριακό πρόβλημα θα πρέπει να είναι μια ευρωπαϊκή λύση, διότι η ΕΕ προσφέρει τις καλύτερες προοπτικές για μια διαρκή ειρήνη και ευημερία για τις δύο κοινότητες και τη χώρα, αλλά και για σταθερότητα στην περιοχή».
Διπλωματικές πηγές εκτιμούν πως με την κίνηση αυτό ο πρόεδρος της επιδιώκει να διασκεδάσει τις αρνητικές εντυπώσεις που άφησε στάση της κας Μογκερίνι στο Κραν Μοντανά, όσο και οι δικές του δηλώσεις περί τελικής διάσκεψης.
Την επιστολή του προέδρου Γιούνγκερ χαιρέτησε ο Αναπληρωτής πρόεδρος του Δημοκρατικού Συναγερμού Λευτέρης Χριστοφόρου: «Ο ΠτΔ διεκδίκησε και επιδίωξε με κάθε τρόπο μέσα στα πλαίσια αυτής της στρατηγικής στο Crans-Montana για να υπάρξει λύση του Κυπριακού προβλήματος μέσα στα πλαίσια της Ευρωπαϊκής Λύσης όπως τονίζει και ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κάτι το οποίο φυσικά δεν έγινε αποδεκτό από την Τουρκία η οποία οδήγησε τις διαπραγματεύσεις σε ναυάγιο».
Από πλευράς του ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΑΚΕΛ Γιώργος Λουκαϊδης, μετέφερε το βάρος για συνέχιση της διαδικασίας στην ελληνοκυπριακή πλευρά:
«Η δική μας πλευρά έχει την υποχρέωση να προβεί σε συγκεκριμένες ενέργειες, οι οποίες από τη μια θα διατηρήσουν την ελπίδα ζωντανή και από την άλλη θα αναθερμάνουν την προσπάθεια, με στόχο την ανάπτυξη μιας νέας προσπάθειας με στόχο την επίτευξη λύσης του Κυπριακού στο συμφωνημένο πλαίσιο».
Από πλευράς τους ΔΗΚΟ και ΕΔΕΚ έθεσαν εκ νέου θέμα αξιοπιστίας για τον πρόεδρο Αναστασιάδη, μετά και την ανώμαλη, όπως αναφέρεται, αναδίπλωση του στο θέμα των πρακτικών, ενώ ο Πρόεδρος της Συμμαχίας πολιτών, που συναντήθηκε το πρωί με την Αμερικανίδα πρέσβειρα, ζήτησε την άμεση σύγκλιση του Εθνικού Συμβουλίου με αποκλειστικό θέμα τη συζήτηση των σχεδίων β΄και γ’ της Τουρκίας.