Φωτογραφίες Ανδρέας Μανώλη
Για μια ιστορική μέρα έκαναν λόγο οι Πρόεδροι των κοινοβουλίων Ελλάδας και Κύπρου, αναφερόμενοι στην παράδοση του φακέλου της Κύπρου, που φυλασσόταν μέχρι χθες στο αρχείο της Βουλής των Ελλήνων.
Νίκος Βούτσης και Δημήτρης Συλλούρης υπέγραψαν, σε ειδική συνέδρια της Ολομέλειας και στην παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας και άλλων αξιωματούχων, το πρωτόκολλο παράδοσης.
Αισθάνομαι τιμή, συγκίνηση και ευθύνη, ανέφερε ο Πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων στην ομιλία του, κάνοντας λόγο για μια μεγάλη ιστορική εκκρεμότητα που κλείνει:
"Η σημερινή μας πράξη από κοινού νοηματοδοτεί με ένα σύγχρονο τρόπο αυτό το δεν ξεχνώ ακριβώς ως μια πράξη ιστορικής συνέχισης και ανασύστασης της ιστορικής, συλλογικής μνήμης και αυτό πρέπει να μας κάνει υπερήφανους Δεν φέραμε μόνο χαρτόκουτα με μαρτυρίες και περιγραφές, φέραμε μνήμες, πάθη, θρήνους πόνο αδικαίωτες και αλύτρωτες θυσίες".
Σύμφωνα με τις αποφάσεις που έχουν ληφθεί, πρόσβαση στο υλικό θα έχει μόνο η Βουλή, ενώ θα συγκροτηθούν δύο επιτροπές εμπειρογνωμόνων από τα δύο κοινοβούλια για την καταγραφή, ταξινόμηση και ψηφιοποίηση του υλικού, το οποίο θα χρησιμοποιηθεί για κοινοβουλευτικούς και επιστημονικούς σκοπούς, και μέρος του θα δημοσιοποιηθεί μετά απο έγκριση του Προέδρου της Βουλης:
"Με πλήρη συναίσθηση της βαριάς ιστορικής ευθύνης που προκύπτει μετά και από τη σημερινή ημέρα, θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι η Βουλή θα πράξει ό,τι είναι δυνατόν, για να διαφυλάξει και να παραδώσει στους πολίτες της χώρας την ιστορική αλήθεια, που αποτελεί θεμελιώδες και αναφαίρετο δικαίωμα κάθε λαού".
Αμέσως μετά, ο Πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων είχε συνάντηση με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, τον οποίο και ενημέρωσε για το περιεχόμενο του φακέλου, ενώ ενημερώθηκε για τις τελευταίες εξελίξεις στο Κυπριακό.
https://www.youtube.com/watch?v=xGkspMQAcCA