Η Τουρκία οδήγησε τη διάσκεψη του Κραν Μοντάνα σε αδιέξοδο. Χαρακτηριστικότατο γεγονός αυτής της στάσης της ήταν η αποκαλυπτική συμπεριφορά της κατά τη διάρκεια του δείπνου της 6ης Ιουλίου, όταν ο Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ δήλωσε την πρόθεσή του να αποτυπώσει εγγράφως τις συγκλίσεις που είχαν επιτευχθεί, αναφέρεται στην ανακοίνωση.
Προστίθεται πως στόχος του ΓΓ ήταν να διαμορφώσει ένα πλαίσιο συμφωνίας, προκειμένου να συνεχιστούν και με τη σύμφωνη γνώμη της Ελλάδας, οι καταληκτικές διαπραγματεύσεις στη Νέα Υόρκη. "Κάτι τέτοιο δεν κατέστη δυνατό διότι όταν ήρθε η στιγμή της κρίσης για τη Διάσκεψη, η Τουρκία καθέτως αρνήθηκε να επιτρέψει τη γραπτή καταγραφή σειράς υποσχέσεων που είχε κάνει στον Γενικό Γραμματέα", αναφέρεται.
Χαρακτηριστικά, η τουρκική πλευρά αρνήθηκε κατηγορηματικά να αποδεχθεί την κατάργηση των ανύπαρκτων παρεμβατικών «δικαιωμάτων» που επικαλείται. Κατάργηση που λίγο πριν, σε διμερή της συνάντηση με τον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ, είχε αφήσει να εννοηθεί ότι θα αποδεχόταν στο δείπνο που ακολουθούσε. Και αυτό διότι γνώριζε ότι όλοι οι συμμετέχοντες πέραν της Τουρκίας και των Τουρκοκυπρίων απαιτούσαν την κατάργηση τους, σημειώνεται.
Η τουρκική πλευρά, αποκάλυψε, επίσης, κατά τη διάρκεια του δείπνου της 6ης Ιουλίου ότι θέλει να συνεχίσει τις παραβιάσεις στο όνομα της Συνθήκης Εγγυήσεων, να διασφαλίσει και να διαιωνίσει τη στρατιωτική της παρουσία στην Κύπρο. Και όλα αυτά, παρά τις αντίθετες υποσχέσεις που είχε δώσει στον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ το απόγευμα της Πέμπτης 6ης Ιουλίου. Υποσχέσεις που εκ των υστέρων αποκαλύπτονται ως προσπάθεια δημιουργίας εσφαλμένων εντυπώσεων ότι ήταν δήθεν διατεθειμένη να διαπραγματευτεί, αναφέρει το ελληνικό ΥΠΕΞ. "Όμως το ψέμα έχει πάντα κοντά ποδάρια και η αλήθεια βρίσκει πάντα δρόμο να αποκαλύπτεται", επισημαίνει.
"Μόλις η Τουρκία βρέθηκε ενώπιον της πρότασης του Γενικού Γραμματέα για δεσμευτική γραπτή καταγραφή των εν δυνάμει συμβιβασμών, αναγκάστηκε να αποκαλύψει και παραδεχτεί τις πραγματικές θέσεις και προθέσεις της. Αποδείχτηκε ότι καθ` όλη τη διάρκεια των πολυμερών διαπραγματεύσεων, δεν είχε καμιά πρόθεση να συμβιβαστεί. Επιπλέον αποδείχτηκε ότι με τη στάση της επεδίωκε να εξαπατήσει τον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ. Αμέσως μετά από αυτές τις αποκαλυπτικές εξελίξεις ο Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ αναγκάστηκε να κηρύξει, άνευ κάθε χρονοτριβής, το τέλος της Διασκέψεως", αναφέρει το ελληνικό ΥΠΕΞ.
Η Διάσκεψη, λοιπόν, προσθέτει, τελείωσε με την αποκάλυψη/επιβεβαίωση των πραγματικών προθέσεων της Τουρκίας που στρέφονται ενάντια στο διεθνές δίκαιο και τις αποφάσεις του ΟΗΕ.
Στην ανακοίνωση σημειώνεται πως η Ελλάδα προσήλθε στη Διάσκεψη στο Κραν Μοντάνα αποφασισμένη να συμβάλει με όλους τους δυνατούς τρόπους στη λύση του Κυπριακού και με την ελπίδα ότι όλοι θα ενεργήσουν σε μια τέτοια κατεύθυνση.
Όμως, η συμπεριφορά της Τουρκίας διέψευσε όλους όσους είχαν ελπίσει ότι κάτι θα άλλαζε στη στάση της. Η Τουρκία, όπως εγκατέλειψε την πρώτη Διάσκεψη της Γενεύης, έτσι τίναξε στον αέρα και τη δεύτερη, αναφέρεται.
Ακόμη επισημαίνεται ότι τρεις μέρες πριν ο Τούρκος Υπουργός Εξωτερικών είχε ωμά αποκαλύψει τη θέση της Τουρκίας σύμφωνα με την οποία η Άγκυρα «χρειάζεται τα δικαιώματα αυτά προκειμένου να μπορεί να επεμβαίνει σε όλη την Κύπρο, όποτε η ίδια το κρίνει σκόπιμο».
"Η Ελλάδα, επαναλαμβάνουμε, θα συνεχίσει να εργάζεται ανυποχώρητα με όλα τα μέσα που διαθέτει, για μία δίκαιη και βιώσιμη λύση του Κυπριακού σε στενή συνεργασία με την Κυπριακή Δημοκρατία, τον ΟΗΕ και την Ευρωπαϊκή Ένωση. Καλεί δε, όλα τα μέρη της Διάσκεψης να δείξουν υπευθυνότητα, σεβασμό στο διεθνές δίκαιο και αυτοσυγκράτηση", καταλήγει η ανακοίνωση.
Σε τουίτ του ο Έλληνας Υπουργού Εξωτερικών Νίκου Κοτζιά χθες επικεντρώνεται το τουρκικό ΥΠΕΞ υποστηρίζοντας ότι από την έκφραση του Κοτζιά μπορεί να καταλάβει κανείς γιατί απέτυχε η Διάσκεψη για το Κυπριακό στο Κραν Μοντάνα. Με ανακοίνωσή του ο εκπρόσωπος του τουρκικού ΥΠΕΞ Χουσεϊν Μουφτούογλου υποστηρίζει ότι "οι αδιάλλακτες και μη εποικοδομητικές προσεγγίσεις Κοτζιά επικράτησαν και στη Διάσκεψη Κραν Μοντάνα από Ε/κ πλευρά και Ελλάδα".
Η δήλωση του τουρκικού ΥΠΕΞ έχει ως εξής:
“Η Τουρκία συμμετείχε στη Διάσκεψη για το Κυπριακό που πραγματοποιήθηκε στο Κραν Μοντάντα στις 28 Ιουνίου με 6 Ιουλίου με καλή θέληση και εποικοδομητική προσέγγιση όπως είχε επιδείξει από την αρχή της διαδικασίας των διαπραγματεύσεων με στόχο να επιτευχθεί μια δίκαιη, βιώσιμη και περιεκτική λύση.
Κατά τη διάρκεια αυτής της συνάντησης, η οποία ήταν η τελική Διάσκεψη, η δική μας πλευρά ειλικρινείς προσπάθειες για δύο βδομάδες για να υπάρξει λύση.
Όσο για την απάντηση γιατί η Διάσκεψη για την Κύπρο απέτυχε, μπορεί να το δει κανείς και από την έκφραση που χρησιμοποιεί ο Έλληνας Υπουργός Εξωτερικών Κοτζιάς χθες (7 Ιουλίου) από τον λογαριασμό του στο τουίτερ. Ο κ. Κοτζιάς φαίνεται να έχει ξεχάσει ότι με την συμπεριφορά που επέδειξε ήταν εκείνος που ευθυνόταν για την Διάσκεψη που δεν κράτησε πάνω από μία μέρα τον Ιανουάριο. Αυτές οι αδιάλλακτες και μη εποικοδομητικές προσεγγίσεις του Υπουργού Κοτζιά επιδείχθηκαν κατά την διάρκεια της διάσκεψης από την Ε/κ πλευρά και την Ελλάδα. Η διάσκεψη έχει για άλλη μια φορά αποκαλύψει ότι δεν είναι δυνατόν να υπάρξει λύση χωρίς καλή πρόθεση και πολιτική πρόθεση”.