Επαφές συντήρησης, χαρακτηρίζουν διπλωματικοί κύκλοι τις χωριστές συναντήσεις, που θα έχει σήμερα ο Εσπεν Μπάρθ Έιντε, αρχικά το πρωί με τον κατοχικό ηγέτη Μουσταφά Ακιντζί και ακολούθως το απόγευμα με τον πρόεδρο Αναστασιάδη.
Στην ουσία, όπως χαρακτηριστικά λέχθηκε στον ΑΝΤ1, ο ειδικός Σύμβουλος του Γενικού Γραμματέα επιχειρεί περισσότερο να κρατήσει ζεστό το «μομέντουμ», μέχρι και το δημοψήφισμα στην Τουρκία, παρά ελπίζει σε αναβίωση του διαλόγου.
Την ίδια στιγμή, εκμεταλλευόμενος το παρατεταμένο αδιέξοδο, αλλά και την εισήγηση του προέδρου Αναστασιάδη για βελτίωση της μεθοδολογίας των συνομιλιών, ο Νορβηγός διπλωμάτης, επιχειρεί να εξασφαλίσει ένα πιο ενεργό ρόλο στα Ηνωμένα Έθνη.
Ένα ρόλο τουλάχιστον διαμεσολαβητή, που θα του επιτρέπει να καταθέτει ιδέες, γεφυρωτικές προτάσεις και διαδικαστικές φόρμουλες στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων. Όπως μάλιστα προκύπτει και από τις προχθεσινές δηλώσεις του Μουσταφά Ακιντζί, ότι δηλαδή αυτό ο ενεργότερος ρόλος δεν πρέπει να φτάσει στα όρια της Επιδιαιτησίας, οι επιδιώξεις του αξιωματούχου των Η.Ε. είναι εν γνώσει της τουρκικής πλευράς.
Η θέση της Λευκωσίας είναι πως η ιδιοκτησία της διαδικασίας θα πρέπει να παραμείνει σε κυπριακά χέρια και πως οι όποιες προσπάθειες θα πρέπει να κατευθυνθούν προς την Τουρκική πλευρά, καθώς αυτή ήταν που εγκατέλειψε τον διάλογο και έκτοτε αρνείται να επιστρέψει.
Σε σχέση με τη μεθοδολογία, υπενθυμίζεται πως ο πρόεδρος Αναστασιάδης είχε πολύ συγκεκριμένα εισηγηθεί την συγκρότηση ενός τριπτύχου, όπου θα καταχωρούνται χωριστά, οι συγκλίσεις, οι ουσιώδεις και οι μη ουσιώδεις διαφορές.
Κατά την σημερινή συνάντηση, η οποία έχει οριστεί για τις 6:30 το απόγευμα, ο πρόεδρος Αναστασιάδης, αναμένεται να μεταφέρει και τις ανησυχίες της Λευκωσίας για την συνεχώς κλιμακούμενη επιθετική ρητορική της Τουρκίας, και ειδικότερα τις απειλές της σε σχέση με τις επικείμενες έρευνες στην ΑΟΖ της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Μόλις προχθες υπενθυμίζεται σε άρθρο του στην τουρκική εφημερίδα «Σταρ», ο σύμβουλος του Τούρκου Προέδρου Ταγίπ Ερντογάν, σε θέματα οικονομίας Γιγίτ Μπουλούτ, ξεκαθάριζε πως κανείς δεν θα πρέπει να αναμένει από την Τουρκία να κάνει βήματα στο κυπριακό όσο συνεχίζεται η κρίση με την ΕΕ.
«Πήραμε πίσω την Κύπρο ποτίζοντας το χώμα με το αίμα μας, αν υπάρχει κάποιος που θέλει να την πάρει, ας πληρώσει με το ίδιο αντίτιμο, ορίστε! ʼντε Ολλανδία, Γερμανία και Ελβετία, Ναζί που επιτεθήκατε με αστυνομικά οχήματα εναντίον των γυναικών και των παιδιών και βάλετε τους σκύλους τους να επιτεθούν στα αδέλφια μας, αν τολμάτε ελάτε, η Κύπρος είναι εκεί», είπε.Και αυτά όπως είπε θα πρέπει να τα ακούσουν όσοι χαράζουν χάρτες για την Τουρκία και την Κύπρο.