Τηλεόραση Ραδιόφωνο Podcasts

Άδοξο τέλος είχε η σημερινή συνάντηση του Προέδρου της Δημοκρατίας Νίκου Αναστασιάδη με τον κατοχικό ηγέτη Μουσταφά Ακιντζί, στην παρουσία του Ειδικού Συμβούλου του ΓΓ του ΟΗΕ για το Κυπριακό Έσπεν Μπαρθ Έιντε, στο πλαίσιο των συνομιλιών για λύση του Κυπριακού.

Η σημερινή συνάντηση ήταν η πρώτη μετά την απόφαση της Βουλής για το ενωτικό δημοψήφισμα και την αντίδραση του κ. Ακινζί, ο οποίος και έθεσε το θέμα.  

Τα όσα δήλωσε ο ΠτΔ

Εξήγησα γιατί δεν δικαιολογούνται οι τ/κ ανησυχίες τόνισε ο πρόεδρος Αναστασιαδης σε δήλωσή του. 

Επεσήμανανε δε πως δεν θα επιτρέψει σε κανέναν να αμφισβητήσει τις προθέσεις της ε.κ πλευράς για λύση. Παραμένουμε είπε πλήρως προσηλωμένοι στη συνέχιση του διαλόγου. 

Αυτούσια η δήλωση του ΠτΔ: 

Λυπούμαι ειλικρινά για την κατάληξη της σημερινής συνάντησης με τον ΤΚ ηγέτη κ. Ακιντζί. 

Και λυπούμαι γιατί, ενώ η όλη συζήτηση διεξαγόταν σε ένα φιλικό και εποικοδομητικό πνεύμα και κλίμα, σε μια στιγμή που υπήρξε σύντομη διακοπή σε συνέχεια επουσιώδους διαφωνίας ανάμεσα στην δική μας πλευρά και τον ΟΗΕ, η Τουρκοκυπριακή αντιπροσωπεία αποχώρησε από την συνάντηση άνευ λόγου και αιτίας. Παρά τις προσπάθειες του Ειδικού Συμβούλου του ΟΗΕ να επαναφέρει την Τουρκοκυπριακή πλευρά στην συνάντηση, ο Τουρκοκύπριος ηγέτης ήταν ανένδοτος. 

Πιο συγκεκριμένα, κατά την διάρκεια της συνάντησης που προηγήθηκε ο κ. Ακιντζί επανέλαβε τα όσα δημοσίως ανέφερε σε σχέση με τις ανησυχίες της ΤΚ κοινότητας με αφορμή την απόφαση της Βουλής των Αντιπροσώπων. 

Σε απάντηση, αναφέρθηκα εκτενώς και επεξήγησα τους λόγους για τους οποίους δεν δικαιολογούνται οι εκφρασθείσες ανησυχίες της Τουρκοκυπριακής κοινότητας. 

Ανέφερα, μεταξύ άλλων, την ομόφωνη απόφαση του Εθνικού Συμβουλίου υπερτονίζοντας πως η ΤΚ πλευρά δεν δικαιολογείται να αμφισβητεί τις προθέσεις της ΕΚ κοινότητας, αφού στην ομόφωνη απόφαση γίνεται ξεκάθαρο ότι η επιδιωκόμενη λύση δεν είναι ούτε η ένωση, όπως δεν είναι και η διχοτόμηση. 

Αντίθετα, επαναλαμβάνεται η προσήλωση σε μια λύση που θα είναι απόλυτα συμβατή με τα ψηφίσματα της ΓΣ ΟΗΕ και τις αποφάσεις του ΣΑ ΟΗΕ και τις κατά καιρούς ομόφωνες αποφάσεις του Εθνικού Συμβουλίου. 

Περαιτέρω, όπως είχα αναφέρει και σε προχτεσινή μου δήλωση, «δεν θα επιστρέψω σε κανένα να αμφισβητεί τις ειλικρινείς προθέσεις της ΕΚ πλευράς για την προσπάθεια εξεύρεσης μιας αποδεκτής και από τις δυο κοινότητες λύσης, όπως ξεκάθαρα αποτυπώνεται στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων».

Πρόσθετα, έκανα εκτενή αναφορά σε γεγονότα που παραγνωρίζουν τις ευαισθησίες της ΕΚ πλευράς και παρά ταύτα δεν επεζήτησα την διακοπή του διαλόγου, ούτε αξίωσα όπως ο Τουρκοκύπριος ηγέτης αναλάβει τις ευθύνες και επανορθώσει συμπεριφορές πολιτικών δυνάμεων της κοινότητας του. 

Υπερτόνισα την σημασία της προόδου που έχει επιτευχθεί και πως αυτό που έχει σημασία είναι η επικέντρωση μας στην συνέχιση του διαλόγου προκειμένου να αντιμετωπίσουμε τις εναπομείνασες διαφορές. Υπογράμμισα ότι η πλευρά μας προσήλθε στη σημερινή συνάντηση καθ’ όλα έτοιμη και προετοιμασμένη για ουσιώδη διαπραγμάτευση, ως η συμφωνηθείσα ημερήσια διάταξη.  

Μετά τα πιο πάνω, επεσήμανα πως δεν θα πρέπει να επιζητούνται προσχήματα προκειμένου να αποφευχθεί η ανάληψη των ευθυνών που φέρει η Τουρκία, ούτε να της επιτρέπεται να θέτει αξιώσεις και προϋποθέσεις που δεν αφορούν τα συμφέροντα του κυπριακού λαού. 

Τέτοιες προσεγγίσεις υποσκάπτουν την διαδικασία και δεν εκφράζουν ειλικρινή προσέγγιση που να συνάδει με όσα δημοσίως διακηρύττονται. Αυτό που αναμένουμε από την Τουρκία είναι να συμβάλει ουσιαστικά στην επίλυση θεμελιωδών πτυχών του κυπριακού προβλήματος που άπτονται των ανησυχιών της Ελληνοκυπριακής κοινότητας. 

Με την ευκαιρία θα ήθελα για άλλη μια φορά να εκφράσω την διαφωνία μου με άστοχες ή αχρείαστες αποφάσεις ή δηλώσεις που επιτρέπουν την προσχηματική εκμετάλλευση από την Τουρκία ή την ΤΚ κοινότητα προκειμένου να αποφύγουν την ανάληψη των ευθυνών που τους βαρύνουν. 

Θέλω με έμφαση να τονίσω πως η πλευρά μας κι εγώ ο ίδιος προσωπικά παραμένουμε πλήρως προσηλωμένοι στην εξεύρεση βιώσιμης και λειτουργικής λύσης και στην συνέχιση του διαλόγου όπως συμφωνήθηκε ενώπιον του ΓΓ ΟΗΕ στην Γενεύη στις 12 Ιανουαρίου 2017 και ως εκ τούτου καλώ τον Τουρκοκύπριο ηγέτη να εγκαταλείψει τις αιτιάσεις και να προσέλθει άμεσα με εποικοδομητική διάθεση για συνέχιση του διαλόγου προκειμένου να πετύχουμε στις προσπάθειες για επίτευξη συνολικής λύσης που θα ανταποκρίνεται στις προσδοκίες και των δυο κοινοτήτων.

Κακό κλίμα έκτιζε εδώ και μέρες ο Ακιντζί

Ο κ. Ακιντζί κτίζει εδώ και μέρες κακο κλίμα στις συνομιλίες ενώ σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΝΤ1, σήμερα η συνάντηση άρχισε κανονικά με τον κατοχικό ηγέτη να θέτει το θέμα του ενωτικου δημοψηφίσματος αναπτύσσοντας όσα έλεγε τις προηγούμενες ημέρες. Υπήρξε απάντηση από τον πρόεδρο της Δημορκατίας στο πνεύμα και της πρώτης του γραπτής δήλωσης, τονιζοντας πως αν ήθελε να βρει αφορμές για να δυναμιτίσει τις συνομιλίες μπορούσε να βρει πολλές.

Με το τέλος της συζήτησης, και ενώ ο ΠτΔ βγήκε απο το δωμάτιο για διάλειμμα, μέχρι να επιστρέψει ο κ. Ακιντζί έφυγε από την αίθουσα χωρίς να ενημερώσει και να χαιρετήσει τον πρόεδρο της Δημοκρατίας. Αποτέλεσμα ήταν, ο ΠτΔ να ενημερωθεί για την αναχώρηση Ακιντζί από τον κ. Έϊντε. Σύμφωνα με έγκυρες πηγές, κατά τη συζήτηση δεν υπήρξε οποιαδήποτε ένταση.

Ζήτημα και πάλι με τον 'Εϊντε. Ζήτησε διορθωτικές κινήσεις

Πληροφορίες του ΑΝΤ1, αναφέρουν επίσης ότι με την ολοκλήρωση της συζήτησης ο κ. Έϊντε πήρε τον λόγο και είπε ότι έγινε ότι έγινε και θα πρέπει να γίνουν διορθωτικές κινήσεις. Εκεί τον διέκοψε ο ΠτΔ λέγοντάς του ότι δεν επιτρεπεται να λέει αυτο το πράγμα και δεν ειναι κάτι που τον αφορά. Ο ΠτΔ, όταν βγήκε για λίγο έξω απο την αίθουσα βρήκε την ευκαιρία για να φύγει, ενώ ούτε ο κ. Έϊντε γνώριζε τις κινήσεις του κατοχικού ηγέτη. Μάλιστα όταν κατάλαβε ότι ο κ. Ακιντζί έφευγε, εδωσε οδηγίες στο προσωπικό των Ηνωμένων Εθνών για να τον σταματήσουν για να του μιλήσει, ο κ. Ακιντζί ήταν ανένδοτος, μπήκε στο αυτοκίνητο και αποχώρησε. 

Χρόνο για να απαντήσει  ζήτησε ο ΠτΔ κατά την επιστροφή του στο προεδρικό μέγαρο, χωρίς να κρύβει τον εκνευρισμό του. 

Την ίδια ώρα πηγή της ελληνοκυπριακής πλευράς, ανέφερε πως δεν τίθεται θέμα ναυαγίου των συνομιλιών από εμάς,σημειώνοντας πως δεν είναι η ελληνοκυπριακή πλευρά που έφυγε από τις σημερινές συνομιλίες.

https://www.youtube.com/watch?v=-qHWw0VM8qc

  

Ευθύνες στη δική μας πλευρά αποδίδει για ακόμα μια φορά ο κατοχικός ηγέτης καλώντας μάλιστα τον πρόεδρο Αναστασιάδη, να διορθώσει όπως είπε, τη λάθος απόφαση της Βουλής.

Είναι στα χέρια τους να διορθώσουν αυτή την κατάσταση που με τα χέρια τους δημιούργησαν”, δήλωσε ο κατοχικος ηγέτης. Μουσταφά Ακιντζί, προσθέτοντας ότι “την πόρτα που άνοιξαν και έφυγαν, μπορούν και πάλι να την ανοίξουν”.

Ο κ. Ακιντζί μιλούσε στο “προεδρικό” μετά τη σημερινή συνάντηση των δύο ηγετών και δήλωσε ότι ο ίδιος δεν αποχώρησε από τις συνομιλίες.

Όπως ανέφερε, εξήγησε στον Πρόεδρο Αναστασιάδη την ανησυχία που δημιουργήθηκε στην τ/κ κοινότητα από την απόφαση της Βουλής για το ενωτικό δημοψήφισμα, είπε ότι αναμένει ο ίδιος και η τ/κ κοινότητα από τον Πρόεδρο Αναστασιάδη να προβεί σε βήματα για να διορθωθεί αυτή η κατάσταση και να λάβει ξεκάθαρα θέση εναντίον.

Δεν υπήρξε, υποστήριξε, το παραμικρό μήνυμα από τον Ε/κ ηγέτη προς αυτή την κατεύθυνση. Ο Πρόεδρος Αναστασιάδης, είπε, διάβασε ένα έγγραφο πέντε σελίδων που είχε ετοιμάσει από πριν με τα δικά του επιχειρήματα. Στη συνέχεια, πρόσθεσε, μίλησε ο Ειδικός Σύμβουλος του ΓΓ του ΟΗΕ, Έσπεν Μπαρθ Έιντε, ο οποίος αναφέρθηκε και στην ανησυχία που έχει προκληθεί στην τ/κ κοινότητα από το γεγονός και πως αυτό πρέπει να αντιμετωπισθεί.

Σύμφωνα με τον κατοχικο ηγέτη, ο Πρόεδρος Αναστασιάδης φέρεται να είπε “δεν έχω τίποτε να πω”, και "θυμωμένος σηκώθηκε, έφυγε από την αίθουσα κλείνοντας την πόρτα πίσω του", κατά τον ισχυρισμό του κ. Ακιντζί.


Τα Ηνωμένα Έθνη αναμένεται να εκδώσουν ανακοίνωση αφού μιλήσουν οι ηγέτες 

Πάντως τα Ηνωμένα Έθνη αναμένεται να εκδώσουν ανακοίνωση σχετικά με τη σημερινή συνάντηση των ηγετών των δύο κοινοτήτων αφού ακούσουν τι έχουν να πουν ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας και ο Τουρκοκύπριος ηγέτης, έγκυρη πηγή των ΗΕ ανέφερε στο Κυπριακο Πρακτορείο Ειδήσεων.