Το Εθνικό Συμβούλιο, με ομόφωνη δήλωσή του, "καταδικάζει την εσκεμμένη διαστρέβλωση, εντός της τουρκοκυπριακής κοινότητας, περί επαναφοράς από την ελληνοκυπριακή πλευρά της πολιτικής της `Ένωσης", υπογραμμίζοντας πως "τέτοιο θέμα ούτε τέθηκε, ούτε πρόκειται ποτέ να τεθεί, όπως και δεν τίθεται θέμα αποδοχής της οποιασδήποτε μορφής λύσης που οδηγεί στη διχοτόμηση".
Με την ομόφωνη δήλωση, που εκδόθηκε μετά τη σημερινή συνεδρία του Σώματος, "το Εθνικό Συμβούλιο επαναλαμβάνει ότι η επιδιωκόμενη λύση βασίζεται στα σχετικά ψηφίσματα της Γενικής Συνέλευσης και αποφάσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών, όπως και στις κατά καιρούς ομόφωνες αποφάσεις του Εθνικού Συμβουλίου".
Ο κατοχικός ηγέτης, Μουσταφά Ακιντζί ανέφερε πως είναι σοβαρό πλήγμα στις διαπραγματεύσεις η απόφαση της Βουλής των Αντιπροσώπων για να εορτάζεται στα σχολεία το ενωτικό δημοψήφισμα του 1950, σύμφωνα με τον Τ/κ ηγέτη Μουσταφά Ακιντζί.
Σε ανάρτηση του στον προσωπικό λογαριασμό του στο Twitter, ο κ. Ακιντζί αναφέρει ότι : “Η απόφαση της ε/κ βουλής να εορτάζεται στα σχολεία το ενωτικό δημοψήφισμα του 1950 αποτελεί σοβαρό πλήγμα στις προσπάθειες για λύση του Κυπριακού. Κατηγορηματικά εκφράζω την αντίθεσή μου και καταδικάζω την απόφαση αυτή”.
Συνεχίζοντας ο κ. Ακιντζί αναφέρει ότι “αυτό που πρέπει να κάνει ο κ. Αναστασιάδης είναι να εκφράσει την ξεκάθαρη αντίθεση του στην απόφαση αυτή και το ΔΗΣΥ και το ΑΚΕΛ, ως τα κόμματα που εκφράζουν τη στήριξη τους για ομόσπονδη λύση του Κυπριακού, μαζί να προβούν στις προσπάθειες που χρειάζεται για να ακυρωθεί η απόφαση”.
Από την πλευρά του ο “πρόεδρος” της ψευδοβουλής ανέφερε πως η έγκριση της τροπολογίας του νόμου για εορτασμό στα σχολεία του ενωτικού δημοψηφίσματος εν μέσω διαπραγματεύσεων για την επίλυση του Κυπριακού “είναι ένα ιστορικό λάθος το οποίο μπορεί να ανοίξει το δρόμο για άλλα προβλήματα”Η “βουλή” κατά τη σημερινή της συνεδρία συζήτησε το θέμα και “ψήφισε” ομόφωνα διακήρυξη ενώ ζήτησε την άμεση λήψη πρωτοβουλίας από τα Ηνωμένα Έθνη στα οποία – όπως ανακοίνωσε - θα προβεί και σε καταγγελία, σύμφωνα με την κ. Σιμπέρ.
Σύμφωνα με την ηλεκτρονική “Κίπρις Πόστασι”, στη διακήρυξη αναφέρεται, μεταξύ άλλων, ότι η φιλοσοφία της ένωσης ήταν εναντίον της ύπαρξης των Τουρκοκυπρίων σε ένα νησί με δύο κοινότητες, και ότι η τ/κ πλευρά παρά τα όσα έχει ζήσει εντούτοις πάντα είχε επιδείξει τη θέληση για λύση του Κυπριακού και αυτό διαφάνηκε στο δημοψήφισμα του 2004 αφού ήταν η πλευρά που το αποδέχτηκε ενώ η ε/κ το απέρριψε.
Αναφέρεται ακόμα ότι η “βουλή” πάντα στήριζε τις προσπάθειες για λύση και έχει πάρει αποφάσεις για τη στήριξη των διαπραγματεύσεων μέσα στις παραμέτρους των ΗΕ ενώ τη στήριξή της εξέφρασε και στο κοινό ανακοινωθέν των δύο ηγετών στις 11 Φεβρουαρίου 2014.
Η έγκριση της Βουλής να εορτάζεται το ενωτικό δημοψήφισμα στα σχολεία είναι αντίθετη με το κοινό ανακοινωθέν αλλά και τη διαδικασία για επίλυση του Κυπριακού, προστίθεται.
Αυτή η απόφαση, όπως αναφέρεται στη διακήρυξη, σύμφωνα με το δημοσίευμα, αποτελεί ασέβεια στη φιλοσοφία της τουρκοκυπριακής πλευράς στο θέμα των διαπραγματεύσεων, επηρεάζει αρνητικά το αίσθημα της ασφάλειας των Τ/κ και αυξάνει ταυτόχρονα τις αμφιβολίες για τη στάση της ε/κ πλευράς στις διαπραγματεύσεις.
Αναφορές για το θέμα έκανε και ο Χουσεΐν Οζγκιουργιούν που ανέφερε πως η έγκριση τροποποίησης νόμου από τη Βουλή των Αντιπροσώπων που αφορά τον εορτασμό του ενωτικού δημοψηφίσματος στα σχολεία αποτελεί το μεγαλύτερο πλήγμα στις συνομιλίες για λύση του Κυπριακού.
Σε γραπτή ανακοίνωση στην οποία σχολιάζει το θέμα, ο κ. Οζγκιουργκιούν αναφέρει ότι κατά τη σημερινή ολομέλεια της “βουλής” θα προτείνει τη συζήτηση της εξέλιξης αυτής και θα ζητήσει την “ψήφιση” ανάλογου “νόμου- απάντησης”.
Σύμφωνα με τα τ/κ ΜΜΕ, ο “πρωθυπουργός” στην ανακοίνωση του αναφέρει ότι τέτοιου είδους συμπεριφορές της ε/κ πλευράς δεν αφήνουν περιθώρια για την εξεύρεση μιας λύσης με πολιτική ισότητα και ισχυρίστηκε ότι διαφαίνεται πως το όνειρο της ε/κ πλευράς είναι "να καταστεί ιδιοκτήτρια όλου του νησιού".