Ολοκληρώθηκε πριν από λίγο στη Γενεύη η πρώτη συνάντηση του Προέδρου της Δημοκρατίας Νίκου Αναστασιάδη και του Τ/κ ηγέτη Μουσταφά Ακιντζί.
Στη συνάντηση, πέρα του Προέδρου Αναστασιάδη, μετείχαν από ε/κ πλευράς ο Διαπραγματευτής Ανδρέας Μαυρογιάννης, ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος Νίκος Χριστοδουλίδης και 2 πρακτικογράφοι.
Η συνάντηση του Προέδρου Νίκου Αναστασιάδη με τον Τ/κ ηγέτη Μουσταφά Ακιντζί στο ξενοδοχείο όπου διαμένει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, διάρκησε σχεδόν δυόμιση ώρες.
Πηγές από την ε/κ πλευρά αναφέρουν ότι αποφασίστηκε να γίνουν έξι συναντήσεις μεταξύ των δύο ηγετών από τις 9 έως τις 11 Ιανουαρίου.
Οι δύο ηγέτες θα συζητήσουν με τη σειρά: 1. Το περιουσιακό 2. Τη διακυβέρνηση και ασφάλεια/εγγυήσεις 3. Την οικονομία/ΕΕ 4. Τη χρηματοδότηση/εφαρμογή 5. Το εδαφικό 6. Το περιουσιακό/εκκρεμμούντα θέματα.
Οι συναντήσεις θα πραγματοποιούνται μεταξύ 9.00-13.00 ώρες Γενεύης και 18.00-20.00 ώρες Γενεύης εκτός από αύριο που θα πραγματοποιηθεί στις 17.30-20.00.
Στο μεταξύ αύριο 20.30 ώρα Γενεύης (21:30 ώρα Κύπρου) η ελβετική κυβέρνηση θα παραθέσει δείπνο στην ε/κ και τ/κ αντιπροσωπεία στο ξενοδοχείο όπου διαμένει ο Πρόεδρος Αναστασιάδης.
Η διεθνής διάσκεψη της 12ης Ιανουαρίου θα ξεκινήσει στις 10.30 ώρα Γενεύης το πρωί (11.30 ώρα Κύπρου) με συνάντηση των δύο ηγετών με τον ΓΓ του ΟΗΕ. Οι εργασίες της διάσκεψης θα ξεκινήσουν στις 12.00 ώρα Γενεύης
Ο Πρόεδρος ενημερώσε τους αρχηγούς κομμάτων.
https://www.youtube.com/watch?v=NS52vukVUIE
Νωρίτερα
Με όλα τα μέτωπα ανοιχτά, το χάσμα στο θέμα της ασφάλειας να παραμένει αγεφύρωτο, και το παρασκήνιο να οργιάζει σε όλα τα επίπεδα, οι διεργασίες για το κυπριακό μεταφέρονται από σήμερα στη Γενεύη.
ΠτΔ: Είναι η πρώτη φορά από την εισβολή και μετά που συνομιλητής της ΚΔ θα είναι η Τουρκία
Σε δηλώσεις του ο πρόεδρος της Δημοκρατίας, ανέφερε πως η πλευρά μας μεταβαίνει στη Γενεύη καλά προετοιμασμένη, αποφασισμένη, και με δεδομένη βούληση και προθυμία για λύση του κυπριακού, με βάση αρχές, αξίες, που θα επιτρέψουν να κτίσουμε ένα ευρωπαϊκό κράτος."Ένα κράτος που θα σέβεται τις ανησυχίες των Ελληνοκυπρίων και των Τουρκοκυπρίων και γενικότερα των πολιτών του. Ένα κράτος που δεν θα χρειάζεται ούτε εγγυητές, ούτε βεβαίως στρατεύματα που θα προστατεύουν τάχα αυτά που είναι κοινά αναγνωρισμένα ή κοινά αποδεκτά απο όλα τα σύγχρονα κράτη", τόνισε. Και δε μπορούμε, τόνισε, να συνεχίσουμε να είμαστε η μοναδική περίπτωση που χρειάζεται τρίτες χώρες να το εγγυηθούν.
Ο ΠτΔ, σημείωσε παράλληλα, πως μετά από διαπραγματεύσεις τόσων δεκαετιών, αυτό που έλειπε ίσως επικρατήσει τώρα, η καλή βούληση από πλευράς Τουρκίας,και είναι η πρώτη φορά από την εισβολή και μετά που συνομιλητής της ΚΔ θα είναι η Τουρκία, ιδιαίτερα, όσον αφορά τα ουσιώδη θέματα ασφάλειας, στρατευμάτων και των εγγυήσεων.
Ερωτηθείς αν ο ΓΓ του ΟΗΕ θα απαντήσει στην επιστολή του ο Πρόεδρος Αναστασιάδης είπε ότι «δεν χρειάζεται να απαντήσει κανείς. Η Κυπριακή Δημοκρατία είναι κράτος αναγνωρισμένο, κράτος μέλος των ΗΕ, κράτος αναγνωρισμένο μέλος της ΕΕ, οι τριμερείς συμμαχίες, συνεργασίες δεν γίνονται με την ελληνική κοινότητα, αλλά το κράτος, η συμμετοχή μας σε διάφορους διεθνείς οργανισμούς δεν γίνεται υπό την ιδιότητα μας ως κοινότητα, αλλά ως κράτος. Συνεπώς, δεν χρειάζεται να αποδείξουμε σε κανένα ποιοι είμαστε».
Σε ερώτηση για την ατζέντα των συνομιλιών του με τον κατοχικο ηγέτη, ο Πρόεδρος Αναστασιάδης είπε ότι θα οριστικοποιηθεί απόψε κατά τη συνάντηση τους.
Κληθείς να δώσει την εκτίμηση του για το τι θα σημαίνει για το Κυπριακό αν δεν μεταβεί στη Γενεύη ο Τούρκος Πρόεδρος, ο Πρόεδρος Αναστασιάδης είπε ότι «η ουσία είναι να υπάρχει βούληση από πλευράς Τουρκίας και όποιος θέλει ας την εκφράσει».
Σε άλλη ερώτηση ανέφερε ότι «ο διάλογος είναι κυπριακής ιδιοκτησίας. Τα Μέλη του Συμβουλίου Ασφαλείας θα είναι στην περιοχή, η ΕΕ θα είναι παρούσα, διαβουλεύσεις θα γίνονται από διάφορους όχι υπό μορφή επιδιαιτησίας, αλλά ώστε να κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση».
Τέλος, ερωτηθείς ποιο θα είναι το περιεχόμενο της τηλεφωνικής επικοινωνίας που θα έχει απόψε με τον ΓΓ των ΗΕ, ο Πρόεδρος Αναστασιάδης είπε ότι ο ΓΓ έχει μιλήσει με όλους τους πρωταγωνιστές της παρούσας φάσης, και με τον Πρωθυπουργό της Ελλάδας και με τον Τούρκο Πρόεδρο και με τους Υπουργούς Εξωτερικών «και συνεπώς βλέπω ότι είναι για ενθάρρυνση περισσότερο και για την αποφασιστικότητα που πρέπει να δείξουν όλα τα μέλη».
Τηλεφωνική επικοινωνία Τσίπρα – Γκουτιέρες για το Κυπριακό
Ο Πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας είχε αναλυτική τηλεφωνική συνομιλία με τον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ, Αντόνιο Γκουτιέρες, εν όψει της επικείμενης πολυμερούς Διάσκεψης για το Κυπριακό, τόσο για θέματα ουσίας όσο και διαδικασίας.
Στο πλαίσιο αυτό επανέλαβε τις πάγιες θέσεις της Ελλάδας, τονίζοντας τη σταθερή προσήλωση της χώρας μας στις συνομιλίες, για μια δίκαιη και βιώσιμη λύση στο Κυπριακό επί τη βάσει των αποφάσεων του ΟΗΕ.
Πάντως, χωρίς μεγάλες προσδοκίες μπαίνουν στην τελική ευθεία οι διαπραγματεύσεις για το Κυπριακό, με τον Ταγίπ Ερντογάν να έχει ναρκοθετήσει ήδη την πολυμερή της Γενεύης, αφού αρνείται να παραστεί.
Το τουρκικό "γινάτι" οδηγεί και τον Αλέξη Τσίπρα να απέχει από τις συνομιλίες. Ο υπουργός Επικρατείας και κυβερνητικός εκπρόσωπος Δημήτρης Τζανακόπουλος, σε συνέντευξή του στον ραδιοφωνικό σταθμό «Αθήνα 9.84» άφησε ανοιχτά όλα τα ενδεχόμενα σε περίπτωση μη συμμετοχής του Τούρκου Προέδρου Ρ. Τ. Ερντογάν.
Επεσήμανε δε ότι η Ελλάδα εργάζεται συνεχώς για την καλύτερη δυνατή εξέλιξη, για μία βιώσιμη λύση. Πιο αναλυτικά, άφησε να εννοηθεί ότι ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν δεν θα είναι παρών στη Διάσκεψη και ότι θα εκπροσωπηθεί από τον πρωθυπουργό της χώρας, Μπιναλί Γιλντιρίμ. «Από τη δική μας μεριά έχουμε πει ότι η εκπροσώπηση της χώρας θα γίνει στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο, αλλά η μη παρουσία Ερντογάν αφήνει ανοιχτά πάρα πολλά ενδεχόμενα». Επιπροσθέτως, «ο κ. Ερντογάν παίζει έναν κομβικότατο πολιτικό ρόλο και εμείς με δεδομένο αυτό που άφησε να εννοηθεί η τουρκική πλευρά, θα εξετάσουμε τη θέση μας».
Τηλεφωνική επικοινωνία Αναστασιάδη- Γκουτιέρες

Τηλεφωνική επικοινωνία Αναστασιάδη - Τσίπρα
Το απόγευμα ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης είχε τηλεφωνική επικοινωνία με τον Ελληνα Πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, όπως αναφέρει ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος Νίκος Χριστοδουλίδης σε ανάρτησή του στο twitter.
Θέμα της συζήτησης ήταν οι συνομιλίες στη Γενεύη.
"Με ελπίδα, αυτοπεποίθηση και ενωμένοι στη Γενεύη. Για την Κύπρο μας", ήταν το μήνυμα του ΠτΔ το πρωί στο twitter.
Τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας συνοδεύουν στη Γενεύη ο διαπραγματευτής Ανδρέας Μαυρογιάννης, τα μέλη της διαπραγματευτικής ομάδας Ερατώ Κοζάκου Μαρκουλλή και οι Κύπρος Χρυσοστομίδης, Πόλυς Πολυβίου, Παναγιώτης Δημητρίου, Νίκος Κλεάνθους, Τουμάζος Τσιελεπής, Μάριος Ηλιάδης, ομάδα τεχνοκρατών, καθώς επίσης και μέλη του Εθνικού Συμβουλίου.
Στην κυπριακή αποστολή θα συμμετέχουν Υπουργός Εξωτερικών Ιωάννης Κασουλίδης, ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος Νίκος Χριστοδουλίδης, ο Υφυπουργός παρά τω Προέδρω Κωνσταντίνος Πετρίδης, ο Αναπληρωτής Κυβερνητικός Εκπρόσωπος Βίκτωρας Παπαδόπουλος και υπηρεσιακοί παράγοντες.
Εξάλλου, σε χθεσινές του δηλώσεις ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος δήλωσε ότι μεταβαίνουμε στη Γενεύη με εναλλακτικά σενάρια αντιμετώπισης όλων των ενδεχόμενων.
Φωτογραφίες και βίντεο από την αναχώρηση του ΠτΔ και της διαπραγματευτικής ομάδας:
https://www.youtube.com/watch?v=Jvtg_Flpx6I
Το απόγευμα πρώτη συνάντηση
Σήμερα θα πραγματοποιηθεί πάντως, η πρώτη συνάντηση Αναστασιάδη Ακιντζί στη Γενεύη, για την ατζέντα των συζητήσεων του τριημέρου. Θα συναντηθούν στις επτά το απόγευμα προκειμένου να καταρτίσουν τον κατάλογο με τα ζητήματα που θα συζητηθούν την πρώτη και την δεύτερη μέρα των διαβουλεύσεων τους πριν περάσουν στο εδαφικό και την κατάθεση των χαρτών την προσεχή Τετάρτη.
Πριν από τη συνάντηση ο πρόεδρος της Δημοκρατίας, ενδεχομένως και ο Μουσταφά Ακιντζί θα δεχθούν τηλεφώνημα από τον νέο Γενικό Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών. Ο κ. Γκουντέρες θα προσπαθήσει όπως εκτιμάται να τους ενθαρρύνει να ολοκληρώσουν αυτό που ξεκίνησαν πριν από 18 μήνες.
Την ίδια στιγμή, ο Ερντογάν εξακολουθεί να μαδά την μαργαρίτα σε σχέση με την μετάβαση του στη Γενεύη. Χθες ανακοινώθηκε ότι την Τουρκία θα εκπροσωπήσει ο πρωθυπουργός Γιλντιρίμ. Πολλοί ωστόσο θεωρούν ότι αυτό δεν είναι τελεσίδικο καθώς ενδεχομένως ο Τούρκος πρόεδρος να παζαρεύει απλώς την συμμετοχή του, και αναλόγως των διαβεβαιώσεων που θα πάρει να αλλάξει εκ νέου την απόφαση του.
Πάντως ο κος Ερντογάν εξακολουθεί να είναι αυτός που έχει όλες τις κρίσιμες επαφές, έστω και από το γραφείο του. Χθες το πρωί είχε τηλεφωνική επικοινωνία με την πρωθυπουργό της Βρετανίας Τερέζα Μέι, μετά από δική της πρωτοβουλία, για το θέμα της Ασφάλειας και των εγγυήσεων. Σύμφωνα με εκπρόσωπο της Ντάουνινγκ Στριτ οι δύο ηγέτες σημείωσαν ότι πρόκειται για μία πραγματική ευκαιρία να διασφαλιστεί ένα καλύτερο μέλλον για την Κύπρο και να υπάρξουν εγγυήσεις σταθερότητας στην ευρύτερη περιοχή.
Παράλληλα το Λονδίνο έχει διαμηνύσει ότι αναμένει τις αποφάσεις των άλλων δύο εγγυητριών δυνάμεων για να οριστικοποιήσει το επίπεδο εκπροσώπησής του στη διάσκεψη της Γενεύης. Με άλλα λόγια η συμμετοχή της κυρίας Μέι θα εξαρτηθεί από την παρουσία ή όχι του Ερντογάν, ο οποίος είχε τηλεφωνική επικοινωνία και με τον νέο Γενικό Γραμματέα Αντόνιο Γκουντέρες.
Σε στάση αναμονής τελεί και η Αθήνα η οποία δηλώνει ωστόσο έτοιμη να εκπροσωπηθεί στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο, με τον πρωθυπουργό Τσίπρα, εάν και εφόσον αντίστοιχη στάση τηρήσει και η Αγκυρα.
Με στόχο το κλείσιμο όσο το δυνατόν περισσοτέρων θεμάτων τα ΗΕ στη Γενεύη
Με στόχο το κλείσιμο όσο το δυνατόν περισσοτέρων θεμάτων, για την εσωτερική πτυχή του κυπριακού και στη συνέχεια την έναρξη της διεθνούς διάσκεψης προσέρχονται τα Ηνωμένα Έθνη αύριο στη Γενεύη. Τα Ηνωμενα Έθνη κατανοούν ότι ενδέχεται να μείνουν ανοικτά κάποια ζητήματα στη εσωτερική πτυχή, τα οποία μπορούν να αφορούν την προεδρία του ομόσπονδου κράτους, ή την περίπτωση της Μόρφου που θα αναλάβουν να κλείσουν στη συνέχεια οι δύο ηγέτες και οι διαπραγματευτές. Για το θέμα της ασφάλειας, τα Ηνωμένα Έθνη θεωρούν πως η ουσία βρίσκεται στην εκκίνηση της διαδικασίας της διάσκεψης η οποία θα βρίσκεται σε εξέλιξη και μετά στη Γενεύη.
Στο πλαίσιο αυτό καλούνται οι συμμετέχοντες στη διάσκεψη να συνεχίσουν τις διαβουλεύσεις υπό την προεδρία του ίδιου του ΓΓ των ΗΕ ή του ειδικού συμβούλου του, χωρίς να αποκλείονται και οι διμερείς συναντήσεις. Συγκεκριμένες είναι οι επιλογές στα κεφάλαια της ασφάλειας και των εγγυήσεων, με ζητούμενο, πρώτο, κατά πόσο γίνεται αποδεκτή ή όχι η εξάλειψη των εγγυήσεων και αν ναι σε πόσο χρονικό διάστημα θα εφαρμοστεί. Δεύτερο, αν θα γίνει αποδεκτή η αποχώρηση των στρατευμάτων και σε πόσο διάστημα. Για τα θέμα αυτά, τα ΗΕ δεν θεωρούν ότι θα χρειαστεί πολύς χρόνος για διαπραγμάτευση. Τονίζεται ωστόσο, ότι είναι σημαντική η εξασφάλιση των κατάλληλων μηχανισμών και γι' αυτό ίσως ο ΓΓ του ΟΗΕ, ζήτησε από τους ΥΠΕΞ Ελλάδας και Τουρκίας να αδράξουν την ευκαιρία για εξεύρεση δημιουργικών και αμοιβαίως αποδεκτών λύσεων οι οποίες να αντιμετωπίζουν τις ανησυχίες και των δύο κοινοτήτων. Ως προς τη σύνθεση της διάσκεψης αρκετές λεπτομέρειες παραμένουν ακόμα σε εκκρεμότητα όσον αφορά τις συμμετοχές.
p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 11.0px Helvetica; color: #000000; -webkit-text-stroke: #000000} p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 11.0px Helvetica; color: #000000; -webkit-text-stroke: #000000; min-height: 13.0px} span.s1 {font-kerning: none}