Στον χαιρετισμό του στην τελετή υποδοχής των 16 πεσόντων Ελλήνων του NORATLAS στο Τατόι, ο Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας Προκόπης Παυλόπουλος, έψεξε το ότι η διεθνής κοινότητα ανέχεται να παραβιάζονται απροκάλυπτα αποφάσεις του κορυφαίου οργανισμού της, του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, και να παρατηρεί αδιάφορη αυτό το πλήγμα κατά του ίδιου του πυρήνα του Διεθνούς Δικαίου. Είναι όμως επίσης πλήγμα και για την ίδια την Ευρωπαϊκή Δημοκρατία το να ανέχεται η Ευρωπαϊκή Ένωση σ’ έδαφος κράτους-μέλους της -άρα σε ευρωπαϊκό έδαφος- στρατεύματα κατοχής και να ανέχεται την ύπαρξη εγγυήσεων”, τόνισε περαιτέρω.
Αυτό σημαίνει, συμπλήρωσε ο Πρόεδρος Παυλόπουλος, ότι πάσχει η ίδια η Ευρωπαϊκή Δημοκρατία, και είναι χρέος της Ευρωπαϊκής Ένωσης όχι μόνο απέναντι στην Κύπρο, αλλά απέναντι στην ίδια την ευρωπαϊκή ιδέα, απέναντι στους ίδιους τους ευρωπαϊκούς θεσμούς, να τερματισθεί αυτή η κατάσταση.
Πρόσθεσε ότι το ίδιο πρέπει να πράξει η Ευρωπαϊκή Ένωση και σε ό,τι αφορά την αμφισβήτηση της Συνθήκης της Λωζάνης. Η Συνθήκη της Λωζάνης, η οποία πρέπει να τηρείται στο ακέραιο γιατί πρόκειται περί αναποσπάστου τμήματος του Διεθνούς Δικαίου, δεν καθορίζει μόνο τα σύνορα της Ελλάδας, καθορίζει και τα σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως σημείωσε, γιατί κατά το πρωτογενές Ευρωπαϊκό Δίκαιο, τα σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι τα σύνορα των κρατών-μελών όπως ορίζονται κυριάρχως από αυτά.
Ο Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας έκλεισε το χαιρετισμό του λέγοντας ότι θα πρέπει να είναι «βέβαιοι όλοι εντός και εκτός Ελλάδας, εντός και εκτός Κύπρου, ότι αυτή την υπόσχεση θα την τηρήσουμε στο ακέραιο ενωμένοι, όλοι, χωρίς η παραμικρή πολιτική διαφορά να εμποδίζει την εκπλήρωση ενός τέτοιου χρέους. Γιατί εμείς οι Έλληνες –κι αυτό είναι άλλος ένας όρκος στη μνήμη τους- ξέρουμε πάντα ότι τα μεγάλα και σημαντικά μπορούμε να τα επιτύχουμε μόνον ενωμένοι».
Ο Έλληνας Υπουργός Άμυνας στο σύντομο χαιρετισμό του είπε ότι σήμερα με σεβασμό και συγκίνηση, υποδεχόμαστε τους ήρωες που έδωσαν την ίδια τους τη ζωή για τα ιδανικά της ελευθερίας του έθνους μας.
“Aπόψε ένας κύκλος χρέους κλείνει για τους 16 ήρωες του «ΝΙΚΗ 4», τόνισε και αναφέρθηκε ονομαστικά σε κάθε έναν από τους 16 ήρωες: Σμήναρχος Ηλίας Άνθιμος, Ανθυπασπιστής Καταδρομέας Ευάγγελος Τσάκωνας, Ανθυπασπιστής Καταδρομέας Αθανάσιος Χριστόπουλος, Ανθυπασπιστής Καταδρομέας Στέφανος Γιαννακός, Ανθυπασπιστής Καταδρομέας Ηλίας Δαλαμάγκας, Ανθυπασπιστής Καταδρομέας Κοσμάς Γιαννακάκης, Ανθυπασπιστής Καταδρομέας Ανδρέας Αναστασόπουλος, Ανθυπασπιστής Καταδρομέας Αντώνιος Ζησιμόπουλος, Ανθυπασπιστής Καταδρομέας Χρήστος Ληγδής, Ανθυπασπιστής Καταδρομέας Αιμίλιος Μονιάς, Ανθυπασπιστής Καταδρομέας Γεώργιος Νάκος, Ανθυπασπιστής Καταδρομέας Στυλιανός Πρινιανάκης, Ανθυπασπιστής Καταδρομέας Νικόλαος Σκιαδαρέσης, Ανθυπασπιστής Καταδρομέας Σωτήριος Τζούρας, Ανθυπασπιστής Καταδρομέας Χρήστος Χατζόπουλος, Ανθυπασπιστής Καταδρομέας Μανιάτης Βασίλειος.
Ο κ. Καμμένος είπε οι ήρωες του Νοράτλας έδειξαν τι σημαίνουν οι έννοιες της αυταπάρνησης, της αλληλεγγύης και της ανδρείας. «Έπεσαν, αναλαμβάνοντας ο καθένας τους το βάρος της Ιστορίας. Μιας Ιστορίας, η οποία από τις ημέρες των Θερμοπυλών, του Μαραθώνα, της Σαλαμίνας και του Μεσολογγίου, μας γαλουχεί και μας κάνει γνώστες του τρόπου με τον οποίο είμαστε υποχρεωμένοι να διεκδικούμε την ελευθερία, υπερασπιζόμενοι βωμούς και εστίες προγόνων. Στοιχεία άκρως αναγκαία για τους χαλεπούς καιρούς που διανύουμε», υπογράμμισε.
Ο Ελληνας ΥΠΑΜ αναφέρθηκε και στο συμπολεμιστή και μοναδικό επιζώντα του «ΝΙΚΗ 4», τον Καταδρομέα Αθανάσιου Ζαφειρίου, που έφυγε πρόσφατα από τη ζωή, με τον καημό, όπως είπε, ότι η πατρίδα επί όλα αυτά τα χρόνια τους ξέχασε. Δεν έδωσε τη δυνατότητα να έρθουν στην πατρίδα τους και να κηδευτούν με τιμές, να παραδοθούν στα αδέρφια τους και στους γονείς τους - πολλοί εκ των οποίων πλέον δεν ζουν - και περίμεναν όλα αυτά τα χρόνια την Πολιτεία.
Στο δικό του χαιρετισμό ο Υπουργός Άμυνας της Κύπρου Χριστόφορος Φωκαΐδης υπογράμμισε ότι είναι ιερή η στιγμή που ένας ήρωας επιστρέφει στην πατρίδα του, νεκρός αλλά αθάνατος, για να στεφανωθεί με τις δάφνες της αιώνιας δόξας.
«Με καθυστέρηση 42 χρόνων ήρθε λοιπόν η στιγμή να υποδεχτούμε ως αθάνατους ήρωες τα ανδρειωμένα παλικάρια της ανυπέρβλητης σε αυτοθυσία μα συνάμα τραγικής επιχείρησης «ΝΙΚΗ». Ήρθε η στιγμή να καταθέσουμε τα στεφάνια της αιώνιας ευγνωμοσύνης μας στους λεβεντόκορμους καταδρομείς - έτσι θα τους θυμόμαστε πάντα - που με μεγαλείο ψυχής, ανταποκρινόμενοι στο κάλεσμα της πατρίδας, επιβιβάστηκαν με γενναιοφροσύνη και αίσθημα ευθύνης στο μοιραίο NORATLAS για μια αποστολή θανάτου. Μια αποστολή που το συγκλονιστικό της τέλος πληγώνει ακόμα και αυτούς κυρίως που δεν έπραξαν το καθήκον, που δεν στάθηκαν αντάξιοι της ιστορίας», τόνισε.
Συνέχισε λέγοντας ότι για 42 ολόκληρα χρόνια, με αιτιάσεις αστήριχτες και προσχήματα «στερήσαμε από τους νεκρούς ήρωες, αλλά και τους οικείους τους, τούτη την ιερή στιγμή. Για αυτό και οφείλουμε να επαναλάβουμε σήμερα τη βαθύτατη συγγνώμη μας για όσα παραλείψαμε να πράξουμε, για όσα σφάλαμε, για όσα σας πλήγωσαν για χρόνια».