Αυτό φάνηκε ξεκάθαρα από την κίνηση του Παναγιώτη Κουρουμπλή να «σπάσει» στα δύο το άρθρο του νομοσχεδίου που προβλέπει την κατάργηση του μπόνους των 50 εδρών και τη διατήρηση του ορίου 3% για την είσοδο ενός κόμματος στη Βουλή για να «κερδίσει» το ΚΚΕ, που δήλωσε πως θα ψηφίσει «παρών» επί της αρχής αλλά και το άρθρο για την κατάργηση του μπόνους.
Με τα μέχρι τώρα δεδομένα 179 βουλευτές θα ψηφίσουν το «βασικό» άρθρο του νομοσχεδίου που προβλέπει την άμεση ισχύ του νόμου εάν «περάσει» με 200 ψήφους, ανεξαρτήτων των ψήφων που θα λάβουν τα υπόλοιπα άρθρα: 153 της κυβερνητικής πλειοψηφίας, 9 της Ένωσης Κεντρώων, μια (1) του προέδρου της ΔΗΜΑΡ Θανάση Θεοχαρόπουλου και του ανεξάρτητου Νίκου Νικολόπουλου που δήλωσε πως θα στηρίξει.
Ερωτηματικό παραμένει η στάση της Χρυσής Αυγής, που επιφυλάσσεται για την Ολομέλεια. Εάν υπερψηφίσουν οι 18 βουλευτές της, οι θετικές ψήφοι φθάνουν τις 197. «Όχι» θα πουν οι ανεξάρτητοι βουλευτές Λεωνίδας Γρηγοράκος, Χάρης Θεοχάρης και Στάθης Παναγούλης.
«Το παλιό σύστημα δοκιμάστηκε και απέτυχε και τώρα είναι αδήριτη ανάγκη να αποκατασταθεί η δίκαιη και ισότιμη αντιπροσώπευση του λαού στη Βουλή», υποστήριξε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Γιάννης Γκιόλας.
«Εμείς μιλάμε για την ανάγκη συγκρότησης σταθερών κυβερνήσεων που θα υλοποιήσουν συγκεκριμένα προγράμματα», επεσήμανε ο εισηγητής της ΝΔ Μάκης Βορίδης, θυμίζοντας δηλώσεις του υπουργού Εσωτερικών Παναγιώτη Κουρουμπλή τον περασμένο Μάιο ότι «εάν καθιερώσουμε την απλή αναλογική, η χώρα δεν θα κυβερνηθεί ποτέ».
Για πολιτικό καιροσκοπισμό κατηγόρησε την κυβέρνηση ο Κώστας Σκανδαλίδης που ανέφερε ότι το κόμμα του θα πει «όχι» επί αρχής για τον πολιτικό καιροσκοπισμό και τη συγκυριακή και αποσπασματική αντιμετώπιση ενός τέτοιου συστήματος.
Ο Κώστας Σκανδαλίδης πρότεινε να αποσυρθεί η συγκεκριμένη πρόταση με στόχο τη σύσταση διακομματικής επιτροπής στο υπουργείο Εσωτερικών που θα φέρει μια νέα που θα περιλαμβάνει την ψήφο στους ομογενείς και την κατάτμηση των περιφερειών.
«Ο νόμος έχει χαρακτηριστικά εκλογικού αιφνιδιασμού και το πιθανότερο σενάριο είναι με την εφαρμογή του να έχουμε πλήρη πολιτική αστάθεια», υποστήριξε ο Κώστας Μπαργιώτας από το Ποτάμι.
Η συζήτηση του νέου εκλογικού νόμου θα συνεχιστεί την ερχόμενη εβδομάδα στην επιτροπή και στις 20 Ιουλίου αναμένεται να ψηφιστεί από την Ολομέλεια της Βουλής.