Σύμφωνα με όσα πληροφορείται αρμοδίως ο ΑΝΤ1, αυτές αφορούν:
- Πρώτο τη διασφάλιση της εμπιστευτικότητας από τους συμμετέχοντες
- Δεύτερο η συζήτηση να γίνεται επί συγκεκριμένων θεμάτων που αφορούν τις εξελίξεις
- Και τρίτο ο αριθμός των συμμετεχόντων από κάθε κόμμα να περιοριστεί στον ένα, αντί δυο, όπως ήταν μέχρι σήμερα.
Ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος, Νίκος Χριστοδουλίδης, διευκρίνισε ότι δεν πρόκειται να ζητηθεί από τους πολιτικούς αρχηγούς η υπογραφή οποιουδήποτε πρωτοκόλλου τιμής. Στόχος, είπε, είναι η ενίσχυση της αποτελεσματικότητας του Εθνικού Συμβουλίου. Δηλαδή, εξήγησε, να γίνεται ορθή συζήτηση στη βάση δεδομένων και να μπορεί στο βαθμό που είναι εφικτό να υπάρχουν αποτελέσματα. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο ο ΠτΔ έχει καθορίσει κάποια χαρακτηριστικά, όπως την εμπιστευτικότητα, απόλυτα σημαντικό και κατανοητό.
Ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος δεν αποκλείει σύγκλιση του Εθνικού Συμβουλίου ακόμη και τις επόμενες ημέρες, εφόσον ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας λάβει τις απαντήσεις των πολιτικών αρχηγών.
Το ΑΚΕΛ με γραπτή δήλωση του μέλους του πολιτικού του γραφείου, Ελένης Μαύρου, υπογραμμίζει ότι θεωρεί τη λειτουργία του σώματος ως σημαντική. "Τα φαινόμενα διαρροών και η μετατροπή του Εθνικού Συμβουλίου σε αρένα στείρων αντιπαραθέσεων δυσκολεύουν την εποικοδομητική λειτουργία του. Γι' αυτό και είχαμε αποδεχτεί, όπως όλα τα κόμματα άλλωστε, τους κανονισμούς λειτουργίας που είχε προτείνει ο τέως πρόεδρος της Δημοκρατίας Δημήτρης Χριστόφιας. Η ύπαρξη κανονισμών όμως δεν είναι αρκετή αν δεν γίνονται σεβαστοί από όλους", αναφέρει.
Ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ, Μαρίνος Σιζόπουλος, χαρακτήρισε ως κακόγουστο πολιτικό αστείο την υπογραφή πρωτοκόλλου τιμής ως προαπαιτούμενο για τη λειτουργία του Εθνικού Συμβουλίου. Ενώ οι Οικολόγοι Συνεργασία Πολιτών υποστηρίζουν ότι η συζήτηση επί των προτάσεων του Προέδρου θα έπρεπε να γίνει σε συνεδρίαση του σώματος.
Εάν είναι δυνατόν να θέτει αυτή την προϋπόθεση ένας Πρόεδρος ο οποίος, δεν σεβάστηκε την ετυμηγορία του λαού στο δημοψήφισμα του 2004 και κατήγγειλε την πατρίδατου στην Ευρωπαϊκή Ένωση, είπε ο κ. Σιζόπυλος.
Δεν μπορεί ο Πρόεδρος να θέτει όρους και προϋποθέσεις προκειμένου να συγκαλέσει το Εθνικό Συμβούλιο που θα αποφασίσει για τις αλλαγές στη λειτουργία του. Κινδυνεύουμε να μπούμε σε μια ατέρμονη και ζημιογόνο δημόσια συζήτηση που μόνο καθυστερήσεις και ζημιά θα προκαλέσει, αναφέρουν από πλευράς τους οι Οικολόγοι.
Αιχμηρή ήταν η απάντηση του ΔΗΣΥ προς όσους αντιδρούν. Ο Εκπρόσωπος, Τύπου Πρόδρομος Προδρόμου, ανέφερε ότι το Εθνικό Συμβούλιο δεν είναι βήμα προβολής διχαστικών απόψεων και πως οι προτάσεις του Προέδρου έχουν σκοπό την αποκατάσταση του κύρους και της σοβαρότητας του σώματος.
"Όλοι γνωρίζουμε για πιο λόγο έπρεπε να γίνει αυτό. εξάλλου θυμόμαστε στο παρελθόν ηγέτης είχε διαμαρτυρηθεί ότι το ΕΣ πάει να μοιάσει με γουμά. Ας πάψουν ορισμένοι να προσεγγίζουν το ΕΣ με τη λογική ότι θα πρέπει να είναι τα πρώτα κοκόρια στο γουμά", τόνισε ο κ.Προδρόμου.
Εν τω μεταξύ, το Συμβούλιο Ασφαλείας όρισε την Τρίτη 26 Ιουλίου ανοιχτή συνεδρίαση, για την υιοθέτηση του ψηφίσματος για ανανέωση της θητείας της ΟΥΝΦΙΚΥΠ.
Η έκθεση του Γενικού Γραμματέα για την ειρηνευτική δύναμη θα εκδοθεί μετά την Τρίτη 5 Ιουλίου και θα ακολουθήσει δεύτερη για την αποστολή των καλών του υπηρεσιών.