Πληροφορίες από διαφορετικούς κοινοτικούς θεσμούς σε Βρυξέλλες και Χάγη συγκλίνουν στη συγκεκριμένη ημερομηνία, υπό την επισήμανση όμως πως "δεν έχει ληφθεί καμία απόφαση". Μια τεχνική πηγή των Βρυξελλών έκανε λόγο για ενημέρωση που έχει παρασχεθεί προς τα υπουργεία οικονομικών της Ευρωζώνης να κρατήσουν κενή την ατζέντα τους εκείνη την ημέρα - με τη διαφορά ότι ακριβώς έτσι είχε προετοιμαστεί και το Eurogroup της 28ης Απριλίου που τελικά δεν θα γίνει.
Συμβούλιο και Κομισιόν συγκλίνουν πως για να υπάρξει Εurorgoup πρέπει να συντρέχουν προϋποθέσεις. Πρέπει να περιγραφεί ένας μηχανισμός για τη λήψη των εφεδρικών δημοσιονομικών μέτρων του 2018, ο οποίος θα είναι περιεκτικός και συγκεκριμένος. Κύκλοι της Κομισιόν έλεγαν πως "δεν είμαστε δογματικοί και άκαμπτοι στον τρόπο που θα γίνει αυτό, αρκεί να είναι αξιόπιστος". Το ίδιο αναφέρουν και κύκλοι του Εurogroup.
Από την άλλη, πληροφορίες του πρακτορείου Market News International αναφέρουν ότι ο Πρόεδρος της Κομισιόν κ. Γιούνκερ "έπνεε τα μένεα" σήμερα εναντίον της "παράλογης", όπως την χαρακτήρισε, απόφασης του ΔΝΤ για τα εφεδρικά μέτρα που επιμένει πως “δεν χρειάζονται".
Αντιθέτως, ο Κλάους Ρέγκλιγκ του ESM, μιλώντας στο Bloomberg, είπε πως "πρόκειται για απόφαση όλων", πως "δεν έχει σημασία ποιος έχει δίκιο και ποιος άδικο" και πως "αν η κυβέρνηση εμπιστεύεται τα στοιχεία της, τότε τόσο το καλύτερο, στο τέλος δεν θα χρειαστεί να τα πάρει". Για να γίνει όμως Εurogroup, καταλήγει, θα πρέπει να επιτευχθεί πρόοδος και σε αυτό το θέμα.
Μοσκοβισί: βρισκόμαστε πολύ κοντά σε συμφωνία
“Πολύ κοντά σε συμφωνία” βρίσκονται οι ελληνικές αρχές και οι θεσμοί, σύμφωνα με τα όσα δήλωσε ο επίτροπος Οικονομίας, Πιέρ Μοσκοβισί στην επιτροπή οικονομικών και νομισματικών υποθέσεων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Ο Γάλλος επίτροπος, απαντώντας σε ερωτήσεις ευρωβουλευτών, ανέφερε ότι τόσο ο ίδιος όσο και η Επιτροπή πιστεύουν ότι είμαστε πολύ κοντά σε συμφωνία.
«Υπάρχουν κάποια βήματα που πρέπει να γίνουν, αλλά πολλά έχουν ήδη γίνει και δεν πρέπει να αντιδρούμε σαν να έχει ξεσπάσει νέα κρίση”, τόνισε ο κ. Μοσκοβισί και πρόσθεσε ότι η μεγάλη σύγκλιση μεταξύ Αθήνας και θεσμών στα μέτρα και τις μεταρρυθμίσεις δίνουν ελπίδες ότι θα υπάρξει σύντομα συμφωνία.
Εξέφρασε, τέλος, την πεποίθηση ότι όλες οι πλευρές είναι έτοιμες να εργαστούν με μεγάλη ψυχραιμία, αποφασιστικότητα και κοινή βούληση, ώστε η Ελλάδα, υλοποιώντας τις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις, να επιστρέψει σε ανάπτυξη και να δημιουργηθούν νέες θέσεις απασχόλησης.
"Κάρφωσε" το ΔΝΤ, "έριξε το μπαλάκι" στους Ευρωπαίους ο Τσίπρας
Ο Αλέξης Τσίπρας ουσιασικά κάρφωσε μεν στον Ντόναλντ Τουσκ την στάση του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου σε ότι αφορά τα προληπτικά μέτρα, ουσιαστικά όμως έριξε το μπαλάκι στους Ευρωπαίους για να δοθεί διέξοδος στην διαπραγμάτευση, με το "παγιο επιχείρημα των τελευταίων ημερών" ότι όχι η Ελλάδα, αλλά οι ευρωπαίοι επιμένουν να παραμείνει στην Ευρώπη και τα προγράμματα διάσωσης το Ταμείο κι επομένως αυτοί είναι που πρέπει να βρουν λύση για να κλείσει η συμφωνία.
Σύμφωνα με το Μαξίμου, ο Πρωθυπουργός εξέφρασε στον κ. Τουσκ τη δυσαρέσκειά του, τόσο για την επιμονή εκ μέρους του ΔΝΤ σε μέτρα πέραν της Συμφωνίας του Ιουλίου 2015, όσο και για την αδυναμία σύγκλησης του Eurogroup. Ο Πρωθυπουργός ζήτησε από τον Πρόεδρο Τουσκ, εφόσον η αδυναμία σύγκλησης του Eurogroup επιβεβαιωθεί τις επόμενες ώρες, να αναλάβει πρωτοβουλία σύγκλησης Συνόδου Κορυφής της Ευρωζώνης, προκειμένου να επανεπιβεβαιωθούν τα συμφωνηθέντα και να αποφευχθεί νέος κύκλος αβεβαιότητας για την Ευρωζώνη.
Ο Πρόεδρος Τουσκ διαβεβαίωσε τον Έλληνα Πρωθυπουργό ότι, εντός της ημέρας, θα αναλάβει πρωτοβουλίες προκειμένου να εξετάσει τη δυνατότητα άμεσης σύγκλησης του Eurogroup.
Τέλος, ο Πρωθυπουργός και ο Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου ανανέωσαν το τηλεφωνικό τους ραντεβού για αύριο το πρωί, προκειμένου να επανεξετάσουν την κατάσταση, έχοντας πληρέστερη εικόνα των δεδομένων.
Αρνητικός και ο Σόιμπλε
Αρνητικός για έκτακτη Σύνοδο Κορυφής εμφανίστηκε και ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, δηλώνοντας πως δεν βλέπει ανάγκη αυτή τη στιγμή για κάτι τέτοιο. Ερωτηθείς στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου στο Βερολίνο για το εάν έχει έρθει η ώρα για μία τέτοια συνάντηση, ο κ,. Σόιμπλε απάντησε κατηγορηματικά "όχι" όπως μεταδίδει το Bloomberg.
Βρισκόμαστε στο σημείο όπου οι Θεσμοί στις συνομιλίες με την Ελλάδα δεν έχουν σημειώσει τόση πρόοδο" όση απαιτείται από τον πρόεδρο του Eurogroup Γερούν Ντάισλεμπλουμ προκειμένου να συγκαλέσει συνάντηση των υπουργών Οικονομικών της ευρωζώνης.
Όταν καλυφθούν οι προϋποθέσεις, θα συγκληθεί η συνάντηση, είπε ο Γερμανός ΥΠΟΙΚ, "δεν γνωρίζω να είναι προγραμματισμένο οτιδήποτε άλλο" αυτή τη στιγμή.
Ρέγκλινγκ: Δεν υπήρξε πρόοδος για να γίνει Eurogroup
Σύγκληση του Eurogroup μόλις υπάρξει επαρκής πρόοδος στις διαπραγματεύσεις με τις ελληνικές αρχές «βλέπει» ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας, Κλάους Ρέγκλινγκ, ενώ σημείωσε ότι το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο αποτελεί σημαντικό εταίρο του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας.
Ο Ευρωπαίος αξιωματούχος τόνισε ότι δεν έχει επιτευχθεί αρκετή πρόοδος στις διαπραγματεύσεις με την Ελλάδα και έτσι δεν μπορούσε να δικαιολογηθεί η σύγκληση του Eurogroup, σημείωσε ότι πρέπει να γίνουν περισσότερα στο ζήτημα των ιδιωτικοποιήσεων, της φορολογίας εισοδήματος και της αγοράς εργασίας, άσχετα εάν υπάρχει σύγκλιση απόψεων σε αρκετά θέματα.
«Το θέμα δεν είναι εάν ο ένας έχει δίκιο και ο άλλος άδικο» τόνισε σε συνέντευξή του στο Bloomberg για τις διαφορές μεταξύ θεσμών και κυβέρνησης, ενώ επανέλαβε ότι η εμπειρία του ΔΝΤ είναι πολύ σημαντική.
Σκηνικό "ρήξης" με τα ταμεία άδεια
Το σκηνικό που έχει στηθεί παραπέμπει στο προθάλαμο ρήξης με τους δανειστές σε περίπτωση που δεν βρεθεί κοινός τόπος μέσα στα επόμενα 24ώρα, ώστε να λήξει η διαπραγμάτευση και να γίνει εκταμίυεση των καθυστερούμενων δόσεων προς το Ελληνικό Δημόσιο, τα ταμειακά διαθέσιμα του οποίου έχουν στεγνώσει.
Μόλις χθες, κυβερνητικός αξιωματούχος έλεγε ότι η Ελλάδα μπορεί να πορευτεί χωρίς να χρεοκοπήσει - αν δεν λάβει δόση απο τους δανειστές - μέχρι το τέλος Μαΐου με αρχές Ιουνίου κι αυτό δεδομένου του "σαρώματος" των αποθεματικών απο φορείς του Δημοσίου και Νομικά Πρόσωπα.
Σε ότι αφορά τις επαφές στην Αθήνα, η Όλγα Γεροβασίλη δήλωσε το μεσημέρι ότι η διαπραγμάτευση επί ελληνικού εδάφους ουσιαστικά έχει παγώσει κι ότι υπάρχει συνεργασία μόνο τεχνικών κλιμακίων σε ότι αφορά επεξεργασία κειμένων και προτάσεων για μια σειρά θεμάτων της διαπραγμάτευσης.
Σε ποιους ρίχνει την ευθύνη η κυβέρνηση
Κυβερνητικοί αξιωματούχοι σχολίαζαν πως το ΔΝΤ δεν πείθεται ότι «δεν μπορούμε να ψηφίσουμε προληπτικά μέτρα», ενώ οι Ευρωπαίοι το συζητάνε. «Αυτό που θέλει το ΔΝΤ, εμείς δεν μπορούμε να το κάνουμε» ξεκαθάρισαν. «Το ξέρουν οι Ευρωπαίοι. Αυτοί θέλουν το ΔΝΤ στο πρόγραμμα, ας τα βρουν με το ΔΝΤ», επισήμαναν.
«Χώρα που να νομοθετεί τώρα μέτρα για μετά από τρία χρόνια δεν υπάρχει στον κόσμο», σχολίασαν και έστειλαν σαφές μήνυμα: «Αν δεν συμφωνούν, ας πάμε σε υψηλό πολιτικό επίπεδο και βλέπουμε...»
Την ίδια ώρα, κυβερνητικές πηγές επιρρίπτουν την ευθύνη για την αναβολή του Eurogroup στο ΔΝΤ και τον Β. Σόιμπλε λέγοντας οτι «εδώ και τρεις μήνες, το ΔΝΤ έχει υιοθετήσει τακτική συνεχούς κωλυσιεργίας, τακτική που επιβεβαιώθηκε και από τις διαρροές των Wikileaks» ενώ τονιζουν και την επιμονή του Β. Σόιμπλε για την παραμονή του Ταμείου στο πρόγραμμα για λόγους εσωτερικής πολιτικής σκοπιμότητας.
Ο κ. Τσίπρας φέρεται να επισημαίνει ότι, πέραν των συνταγματικών κωλυμάτων, η νομοθέτηση των προληπτικών μέτρων δεν πρόκειται να γίνει αποδεκτή όχι μόνον από την κυβερνητική πλειοψηφία αλλά και από το σύνολο της Βουλής, αφήνοντας έτσι ανοικτό το ενδεχόμενο για πολιτικές εξελίξεις.
Σφόδρα ενοχλημένος από την εξέλιξη είναι και ο Ευκλείδης Τσακαλώτος, που είχε εξαρχής εκφράσει επιφυλάξεις, χωρίς πάντως να τίθεται ζήτημα με την παραμονή του στο κυβερνητικό σχήμα.
Κυβερνητικός αξιωματούχος: πιθανό να βρεθούμε με την πλάτη στον τοίχο
«Η Ελληνική Κυβέρνηση χρησιμοποιεί τα διαθέσιμα δημοσίων φορέων για να καλύψει τις υποχρεώσεις της, καθώς η καθυστέρηση στην αξιολόγηση του προγράμματος διάσωσης στερεί από τη χώρα οικονομική βοήθεια από τους επίσημους δανειστές της» δήλωσαν, στο πρακτορείο Reuters, Έλληνες αξιωματούχοι.
Όπως μεταδίδει το Reuters, το Δημόσιο έχει συγκεντρώσει στην ΤτΕ τις τελευταίες ημέρες πάνω από 500 εκατομμύρια ευρώ. «Η κατάσταση δεν είναι ευχάριστη ούτε όμως και δραματική, όπως πέρυσι»,δήλωσε κυβερνητικός αξιωματούχος, σημειώνοντας ωστόσο ότι «όσο περνά ο καιρός, χωρίς να ολοκληρώνεται η αξιολόγηση, μπορεί να βρεθούμε με την πλάτη στον τοίχο».
Όπως σημείωσε η ίδια πηγή «από τα μέσα Απριλίου είμαστε σε έναν δύσκολο δρόμο, αλλά η χώρα μπορεί να τα καταφέρει, χωρίς να χρεοκοπήσει, έως τα τέλη Μαΐου ή αρχές Ιουνίου χρησιμοποιώντας διαθέσιμα των ασφαλιστικών ταμείων και αυξάνοντας τις ληξιπρόθεσμες οφειλές της, αν χρειαστεί».
«Κλείδωσε» το πακέτο των 5,4 δις
Όλες οι πλευρές λένε ότι υπάρχει συμφωνία σε όλα τα «καυτά» μέτωπα στο πακέτο των μόνιμων, ετήσιων μέτρων ύψους 5,4 δις από αύξηση άμεσων κι έμμεσων φόρων και από το Ασφαλιστικό. Τα τελευταία «αγκάθια» ήταν τα κόκκινα δάνεια και το αφορολόγητο.