Τηλεόραση Ραδιόφωνο Podcasts
Ασθενείς που ταλαιπωρούνται, χειρουργικές επεμβάσεις και ραντεβού που ακυρώνονται, θάλαμοι ασθενών με δύο νοσηλευτές και πρώτες βοήθειες έτοιμες να εκραγούν, με προσωπικό στα όρια της κατάρρευσης. Το ant1iwo βρέθηκε σήμερα στο Γενικό Νοσοκομείο Λευκωσίας και κατέγραψε την κατάσταση που επικρατεί. 

Στην πρώτη γραμμή 

Στο Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών, ο φόρτος εργασίας ήταν πάντα υπερβολικός. Όπως μας ανέφεραν γιατροί και νοσηλευτές, με την απεργία των συναδέλφων τους, η κατάσταση έχει γίνει αφόρητη αφού για 300 ασθενείς ανά 24ωρο θα πρέπει να δουλεύουν 70 νοσηλευτές, ενώ αυτή τη στιγμή εργάζονται μόνο 25. 

«Ερχόμαστε στη δουλειά με άγχος γιατί ξέρουμε τι μας περιμένει. Υπάρχουν φορές που δεν θέλουμε καν να έρθουμε», μας λέει γιατρός του ΤΑΕΠ. 

«Είναι φυσικό να επηρεάζεται η δουλειά των γιατρών από την απεργία. Αν δεν υπάρχουν αρκετοί νοσηλευτές για να παραλάβουν τους ασθενείς, τότε και μεις θα καθυστερήσουμε να τους εξετάσουμε», μας εξηγεί άλλος γιατρός. «Για να δει ένας γιατρός έναν άρρωστο θα πρέπει πρώτα ο νοσηλευτής να του πάρει την πίεση, τον σφυγμό του, κτλ. Όταν είναι μειωμένο το προσωπικό, τότε έχουμε πρόβλημα», συμπληρώνει.  Με απεργία ή χωρίς η προσέλευση του κόσμου παραμένει στο ίδιο επίπεδο. 

Τα προβλήματα των πρώτων βοηθειών όμως είναι χρόνια, αφού, σύμφωνα με γιατρούς και νοσηλευτές, δεν πηγαίνουν μόνο τα πραγματικά επείγοντα περιστατικά. «Έρχονται εδώ και άτομα που θα έπρεπε να μην είναι εδώ αλλά στα εξωτερικά ιατρεία. Επειδή όμως τα ραντεβού είναι χρονοβόρα, και επειδή απεργούν στα εξωτερικά ιατρεία έρχονται στις πρώτες βοήθειες», μας λένε

Στη σημερινή υπηρεσία, θα έπρεπε να ήταν 70, δουλεύουν όμως 25

"Στόχος να μην κινδυνεύσει κανένας"

Όπως μας είπε νοσηλευτής του ΤΑΕΠ,  στη σημερινή υπηρεσία, θα έπρεπε να ήταν  70, δουλεύουν όμως 25. «Και προσπαθούμε», προσθέτει «να καλύψουμε τον ίδιο φόρτο εργασίας. Περνούν 260 άνθρωποι από εδώ, οι εισαγωγές παραμένουν οι ίδιες, η πίεση είναι πάρα πολλή και ο στόχος είναι να μην κινδυνεύσει η ζωή κανενός. Προσπαθούμε να εξυπηρετούμε τον κόσμο, όμως φτάσαμε στα όρια μας και συνεχίζουμε. Ελπίζουμε να βρεθεί κάποια λύση για το καλό όλων, και για τους ασθενείς το κυριότερο, που ταλαιπωρούνται. Δεν μπορούμε να εγκαταλείψουμε την πρώτη γραμμή, ενώ προσπαθούμε να καλύψουμε και τα ασθενοφόρα με τις επείγουσες κλήσεις, οι οποίες επίσης επιβαρύνονται με το υφιστάμενο προσωπικό. Προσπαθούμε να μην ερχόμαστε σε αντιπαράθεση με τους συναδέλφους που απεργούν, και όσο μπορούμε να κρατήσουμε τις ισορροπίες». 

Ταλαιπωρημένοι ασθενείς αλλά και συγγενείς τους, προσπαθούν να δείξουν κατανόηση και υπομονή. «Ταλαιπωρούμαστε και μεις και οι ασθενείς μας. Είναι δύσκολο για όλους και για μας αλλά και για τους νοσηλευτές», μας αναφέρει σύζυγος ασθενούς.

Image removed.

 

Στα όρια...

Τμήματα όπως το παθολογικό, το χειρουργικό, το νεφρολογικό, περιθάλπουν  περισσότερους ασθενείς απ’ ότι μπορούν, ενώ με την απεργία, οξύνθηκε ακόμη περισσότερο το πρόβλημα, όπως μας είπαν. 

Τα προβλήματα, στο παθολογικό, είναι πάρα πολλά όπως και στους άλλους θαλάμους, μας είπαν, προσθέτοντας: «Προσπαθούμε να διεκπεραιώσουμε όσο το δυνατόν περισσότερα, με λιγότερο αριθμό προσωπικού και να αντιμετωπίσουμε τα τις δυσκολίες». 

"Παρακαλώ τον Υπουργό Υγείας να κάμει κάτι διότι δεν είναι σωστό τούτο που γίνεται να μην ενδιαφέρονται ουτε οι ιατροί ούτε οι νοσηλευτές να μας λαλούν ότι δεν έχει νοσηλευτές να βοηθήσουν τους ιατρούς», μας λέει άλλη συγγενής ασθενούς.  

Image removed.

Δύο νοσηλευτές σε έναν θάλαμο

«Σε κανέναν θάλαμο δεν απεργούν κανονικά. Όλοι δουλεύουν με προσωπικό ασφαλείας. Είναι δύσκολη η κατάσταση», μας λέει νοσηλεύτρια του νεφρολογικού τμήματος. Ενώ άλλος συνάδελφός της, μας εξηγεί πως στο νεφρολογικό έχουμε εργαστήριο για αιμοκαθάρσεις για χρόνια ασθενείς και το οποίο δουλεύει πλήρως γιατί έχουμε να κάνουμε με επείγοντα περιστατικά.

«Έξω στον θάλαμο, υπάρχει προσωπικό ασφαλείας, το οποίο όντως έχει κουραστεί, γιατί υπάρχουν πολλά προβλήματα. Οι ασθενείς είναι ίδιοι σε αριθμό αλλά με μειωμένο προσωπικό. Δηλαδή για δυο νοσηλευτές πρέπει να φροντίσουν 16 ασθενείς. Σε αυτή την περίπτωση τρέχεις να κάνεις μόνο τα απαραίτητα, δηλαδή να δώσεις  φάρμακα, να μετρήσεις την πίεση κτλ. Είναι δύσκολο να ανταποκριθείς. Υπάρχουν στιγμές που λες δε μπορώ άλλο και όμως συνεχίζεις», μας λέει χαρακτηριστικά. 

 «Υπάρχουν», προσθέτει «συνάδελφοι που απεργούν και δεν έρχονται μέσα, έχει όμως συναδέλφους που δεν απεργούν και είναι συνέχεια μέσα. Ε, εμείς που είμαστε συνεχώς μέσα, έχουμε κουραστεί. Προσπαθούμε όμως να κάνουμε ό,τι περνά από το χέρι μας για να βοηθήσουμε».

Τους ρωτάμε αν υπάρχουν φορές που αφήνουν κάτι πίσω. «Στην ουσία δεν αφήνεις τίποτα πίσω», μας απαντούν και προσθέτουν πως η ανάγκη του ασθενή θα πρέπει να καλυφθεί, δεν γίνεται διαφορετικά. Γι’ αυτό και υπάρχει περισσότερος φόρτος εργασίας με αποτέλεσμα να δημιουργούνται παρεξηγήσεις με τους ασθενείς, μας ανέφεραν. 

Image removed.

Μόνο τα επείγοντα χειρουργεία 

Σε φάση προετοιμασίας, πριν μπει στο χειρουργείο, βρήκαμε γιατρό του τμήματος.   «Είναι δύσκολη η κατάσταση. Χωρίς την απεργία ήταν δύσκολα, τώρα είναι ακόμη πιο δύσκολα. Εμείς, έχουμε δυσκολία στο χειρουργείο. Υποτίθεται πως λειτουργούμε, όμως τα προγραμματισμένα χειρουργεία δεν πραγματοποιούνται. Σαν τώρα που έχουμε επείγον χειρουργείο, αν δεν μπορούσαμε να το κάνουμε θα πήγαινε στον ιδιωτικό τομέα», μας εξηγεί.  

Στην αναμονή βρίσκονται όμως και πολλές προγραμματισμένες επεμβάσεις, με τους ασθενείς όμως να αναμένουν υπομονετικά. «Εγώ είμαι από τα Λύμπια. Είμαι σε αναμονή εδώ και 28 μέρες για εγχείριση αορτικής βαλβίδας και μου λένε θα δούμε. Εγώ συμπαραστέκομαι σε αυτούς τους ανθρώπους γιατί ο αγώνας τους είναι δίκαιος και ό,τι μπορώ θα τους προσφέρω. Υπάρχει προσωπικό επάνω και μας εξυπηρετεί», μας λέει ασθενής.  

Υπάρχουν όμως και τμήματα στα οποία δεν γίνεται απεργία, αφού η παρουσία των νοσηλευτών είναι ζωτικής σημασίας για τους ασθενείς. Τμήμα αιμοκάθαρσης, καθετηριασμών, Μονάδα Εντατικής Θεραπείας, αγγειογραφίες, θωρακοχειρουργικό, λειτουργούν κανονικότατα, χωρίς να τίθεται καμιά ζωή σε κίνδυνο. 

«Η ταλαιπωρία είναι μέσα στα πλαίσια, νομίζω καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια», μας αναφέρει ασθενής. 

«Στο τμήμα της αιμοκάθαρσης δεν μπορούμε να απεργήσουμε, διότι κινδυνεύει άμεσα η ζωή των ασθενών. Ρόλος μας είναι να τους βοηθήσουμε για να κάνουν την θεραπεία τους», μας λέει η υπεύθυνη βάρδιας. «Τα προβλήματά μας», εξηγεί,  «είναι γνωστά, πολύς ο κόσμος, λίγες οι μηχανές. Ευελπιστούμε πως με τη νέα μονάδα που θα γίνει να υπάρξει αποσυμφόρηση». Όπως μας λέει. το τμήμα αιμοκάθαρσης λειτουργεί κανονικά, οι συνάδελφοι μας είναι εδώ και από τις δύο συντεχνίες, δεν απεργεί κάποιος. «Ο ρόλος μας», προσθέτει «είναι να προστατεύουμε αυτούς τους ασθενείς γιατί κινδυνεύει άμεσα η ζωή τους αν δεν κάνουν την αιμοκάθαρση τους». «Το μόνο μειονέκτημα που βλέπω εγώ», μας λέει,» είναι ότι η συνάδελφοι της ΠΑΣΥΝΟ, δεν μπορούν να συμπαρασταθούν στους συναδέλφους τους που απεργούν».

Στην Εντατική

Στις Μονάδες Εντατικής Θεραπείας, όπως μας είπαν, έχουν δοθεί οδηγίες οι νοσηλευτές να μην απεργούν καθόλου. Η κατάσταση όμως,  εξακολουθεί να είναι δύσκολη γιατί οι ασθενείς παραμένουν,  οι επεμβάσεις δεν προχωρούν, με αποτέλεσμα να υπάρχει στασιμότητα. «Δεν μπορούν για παράδειγμα να έρθουν ασθενείς οι οποίοι είναι σοβαρά» μας ανέφεραν. 

Ειδικευόμενος μας εξήγησε ακόμα πως λόγω του ότι έχει πάψει να λειτουργεί κανονικά το εργαστήριο των καθετηριασμών δημιουργείται συμφόρηση στα περιστατικά. «Οπότε από τη στιγμή που εξυπηρετούνταν άμεσα, τώρα δεν εξυπηρετούνται τόσο άμεσα, οπότε τα μη επείγοντα μένουν πίσω. Το πρόβλημα αναμένεται να επιδεινωθεί αν συνεχιστεί η απεργία αφού θα συσσωρεύονται τα περιστατικά και θα χειροτερεύει η κατάσταση», μας λέει χαρακτηριστικά. 

Image removed.

«Κουραστήκαμε αλλά δεν κινδυνεύουν ζωές»

Πιεστική η κατάσταση και στο Τμήμα Καθετηριασμών, το οποίο όμως, όπως  μας είπαν, τα εμφράγματα της επαρχίας Λευκωσίας συνεχίζουν να αντιμετωπίζονται 365 μέρες τον χρόνο. «Εντάξει, κουραστήκαμε, υπάρχει επαγγελματική εξουθένωση, όμως δεν χάνονται ζωές εξαιτίας της επαγγελματικής εξουθένωσης», μας υπογραμμίζουν. «Η έλλειψη του προσωπικού έχει φανεί, όμως το αντιμετωπίζουμε. Οι συνάδελφοι της ΠΑΣΥΝΟ, μετά τις τρεις το απόγευμα, τις μέρες που είναι on call συνεχίζουν να δουλεύουν κανονικά. Στο τμήμα δεν υπάρχει πρόβλημα συναδελφικότητας και δεν τίθεται καμιά ζωή σε κίνδυνο», μας λέει υπεύθυνη στο Τμήμα. 

"Συνεχίζουμε την απεργία"

Σύμφωνα πάντως με νοσηλευτή της ΠΑΣΥΝΟ η απεργία συνεχίζεται κανονικά. «Σήμερα αναμένουμε από το Διοικητικό μας Συμβούλιο στην Παγκύπρια συνέλευση, τα περαιτέρω απεργιακά μέτρα. Αναμένουμε τα στρατηγικά μέτρα που θα πάρει η κυβέρνηση με τους απεργοσπάστες που θεωρεί  ότι θα βάλει. Εμείς είμαστε υποχρεωμένοι να ακολουθήσουμε τις οδηγίες της συντεχνίας μας και αναμένουμε τα μέτρα που θα μας ανακοινώσουν. Ενδεχομένως πιο δυναμικά. Ελπίζω όλοι να είναι έτοιμοι να αντιμετωπίσουν την κατάσταση», μας είπε.