Μαθητές ξεσπούν χωρίς να υπάρξει οποιαδήποτε πρόκληση σε αυτοκίνητο με Τουρκοκύπριο, που έτυχε να περνά από τη Λεωφόρο Γρίβα Διγενή.
Του πετούν πέτρες, σπάζουν τα τζάμια και τον τραυματίζουν στο μάτι.
Ο τουρκοκύπριος μεταφέρθηκε στο γενικό νοσοκομείο Λευκωσίας όπου του παρασχέθηκαν οι πρώτες βοήθειες και πήρε εξιτήριο. Επίθεση με πέτρες δέχθηκαν επίσης άλλα δύο αυτοκίνητα Τουρκοκυπρίων σε άλλες περιοχές της Λευκωσίας
Ο Πρόεδρο της Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης με γραπτή δήλωση καταδίκασε το γεγονός και προειδοποίησε.
«Θέλω να υπερτονίσω ότι το κράτος δεν πρόκειται να ανεχθεί ανάλογες συμπεριφορές από μεμονωμένα άτομα η μειοψηφούσε ομάδες που με επίκληση των ψευδοπατριωτισμό στόχο έχουν την οριστική διχοτόμηση της πατρίδας μας», ανέφερε.
Τα επεισόδια σχολίασε και ο Μουσταφα Ακκιντζί.
Σε μία άλλη περίπτωση ομάδα διαδηλωτών ανάμεσα τους και αρκετοί μαθητές συγκεντρώθηκαν στο οδόφραγμα του Λήδρα Πάλλας και άρχισαν να πετούν πέτρες και κροτίδες προς τα κατεχόμενα. Αμέσως επενέβησαν μέλη της ΜΜΑΔ και οι ταραξίες αποχώρησαν
Λόγω των επεισοδίων τα Ηνωμένα Έθνη έκλεισαν το οδόφραγμα της Λήδρας για αρκετή ώρα και δεν επέτρεπαν τη διέλευση από και προς τα κατεχόμενα.
Το Υπουργείο Παιδείας και τα πολιτικά κόμματα με ανακοινώσεις καταδίκασαν τα επεισόδια, ενώ το ΕΛΑΜ ξεκαθάρισε πως δεν έχει καμία απολύτως σχέση με όσα συνέβησαν.
Τη διερεύνηση όλων των επεισοδίων ανέλαβε η Αστυνομία, η οποία άρχισε να καλεί διάφορα πρόσωπα για ανάκριση.
Νωρίτερα
Τριάντα δύο χρόνια συμπληρώνονται φέτος, από την 15 Νοεμβρίου του 1983 όταν η Τουρκία προχώρησε σε μονομερή ανακήρυξη του ψευδοκράτους.
Κρατώντας σημαίες και φωνάζοντας συνθήματα, εκατοντάδες φοιτητές και μαθητές συγκεντρώθηκαν το πρωί στο οδόφραγμα του Αγίου Κασιανού στη Λευκωσία και καταδίκασαν την αποσχιστική πράξη της Άγκυρας και τη συνεχιζόμενη τουρκική κατοχή.
Κατά την εκδήλωση καταδίκης της παράνομης ανακήρυξης του ψευδοκράτους, υπήρξε ένταση και επεισόδια.
Αριθμός διαδηλωτών που συγκεντρώθηκαν στο οδόφραγμα του Λήδρα Πάλλας άρχισαν να πετούν πέτρες προς την πλευρά των κατεχομένων, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί ένταση.
Στην περιοχή βρίσκεται ισχυρή αστυνομική δύναμη, και τα Ηνωμένα Έθνη έχουν κλείσει προληπτικά το οδόφραγμα της οδού Λήδρας.
Επίσης, οι διαδηλωτές, έσπασαν τα τζάμια και προκάλεσαν ζημιές σε τρία αυτοκίνητα Τουρκοκυπρίων που βρίσκονταν σε διαφορετικά σημεία της Λευκωσίας.
Οι οδηγοί των δύο αυτοκινήτων προχώρησαν σε καταγγελία στην αστυνομία, κάνοντας λόγο και για ξυλοδαρμό.
Το ΥΠΠ καταδικάζει τα γεγονότα που συνέβησαν κατά τη διάρκεια των μαθητικών εκδηλώσεων
Το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού καταδικάζει έντονα τα γεγονότα που συνέβησαν σήμερα, κατά τη διάρκεια των μαθητικών εκδηλώσεων, στο πλαίσιο καταδίκης της ανακήρυξης του ψευδοκράτους.
Σε ανακοίνωσή του, το Υπουργείο Παιδείας δηλώνει εμφαντικά ότι είναι αντίθετο στη χρήση κάθε μορφής βίας, λεκτικής ή σωματικής, ως μέσου επίλυσης διαφορών ή ως μέσου διαμαρτυρίας, όπως και ενεργειών που πλήττουν την ανθρώπινη αξιοπρέπεια και προκαλούν προκαταλήψεις και αρνητικές συμπεριφορές.
“Είναι γι’ αυτό τον σκοπό που έχει θέσει ως υπό έμφαση στόχο για τη σχολική χρονιά 2015 -2016 την ευαισθητοποίηση των μαθητών κατά του ρατσισμού και της μισαλλοδοξίας και την προώθηση της ισότητας, του αλληλοσεβασμού καθώς και του σεβασμού και της αποδοχής του διαφορετικού, στο πλαίσιο της εκστρατείας του Συμβουλίου της Ευρώπης κατά της ρητορικής του μίσους”, τονίζει.
Προσθέτει ακόμα ότι “ήδη αρκετά σχολεία έχουν αναπτύξει σειρά δραστηριοτήτων, που συνάδουν με τον πιο πάνω στόχο”.
Το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού σε συνεργασία με την Αστυνομία διερευνά με κάθε σοβαρότητα και προσοχή όσα απαράδεκτα συνέβησαν, ώστε να διακριβωθεί πλήρως κατά πόσο, σε ποιες περιπτώσεις και σε ποιο βαθμό εμπλέκονται μαθητές σε αυτά, ώστε να ληφθούν τα προβλεπόμενα από τη νομοθεσία και τους σχετικούς κανονισμούς μέτρα.
Η ΠΣΕΜ καταδικάζει τις επιθέσεις σε βάρος Τουρκοκυπρίων
Η Παγκύπρια Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών καταδικάζει με βδελυγμία τα επεισόδια και τις επιθέσεις που έγιναν σήμερα σε βάρος Τουρκοκυπρίων και οχημάτων με τουρκοκυπριακές πινακίδες και θεωρεί ότι δεν αποτελούν τη δράση της συντεταγμένης μαθητιώσας νεολαίας του τόπου, αλλά συγκεκριμένων περιθωριακών οργανώσεων.
Σε ανακοίνωσή της, η ΠΣΕΜ αναφέρει πως το επίσημο εκφραστικό σώμα των όλων των μαθητών της Κύπρου διεξήγαγε εκδήλωση διαμαρτυρίας σε ειρηνικό πλαίσιο όπως κάθε χρόνο, για να προσθέσει πως αυτή, η επίσημη αντικατοχική εκδήλωση, έλαβε χώρα στην εκ διαμέτρου αντίθετη πλευρά της Λευκωσίας, στο χώρο του οδοφράγματος του Αγ. Κασσιανού στην ανατολική πλευρά της εντός των τειχών πόλης, ενώ τα επεισόδια, από την άλλη, έγιναν στην περιοχή του Λήδρα Πάλας, στα δυτικά.
Η ΠΣΕΜ ξεκαθαρίζει για άλλη μια φορά πως η συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών συμμετείχε στην κεντρική αντικατοχική εκδήλωση.
“Μάλιστα εδώ και χρόνια η ΠΣΕΜ προειδοποιεί για την καταδικαστέα δράση και τις εγκληματικές συμπεριφορές ακραίων ομάδων που εκμεταλλεύονται τη μαύρη αυτή επέτειο για να μας θυμίσουν τις παρελθοντικές πράξεις ανοησίας που συνέβαλαν στην τραγωδία της Κύπρου το 1974. Περαιτέρω, είναι σαφές ότι αυτές οι ενέργειες και οι αυτουργοί τους είναι οι καλύτεροι συνήγοροι της διαρκούς επιδίωξης της Τουρκίας για διαιώνιση των εγγυήσεων στο νησί μας”, καταλήγει.
Η Αστυνομία διερευνά τα επεισόδια
Σε τρεις διαφορετικές περιπτώσεις από τρεις διαφορετικές μη οργανωμένες ομάδες μαθητών φέρεται να προκλήθηκαν επιθέσεις εναντίον αυτοκινήτων Τουρκοκυπρίων, στις δύο εκ των οποίων τραυματίστηκαν δύο άτομα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Αστυνομίας.
Η Αναπληρώτρια Εκπρόσωπος Τύπου της Αστυνομίας, Νικολέτα Τυρίμου, ανέφερε στο ΚΥΠΕ ότι τα περιστατικά συνέβησαν μεταξύ 11 το πρωί και 1 μετά το μεσημέρι. Η πρώτη περίπτωση σημειώθηκε στα φώτα του πρώην “Μιλάνο”, στην Έγκωμη. Μαθητές επιτέθηκαν σε αυτοκίνητο με τ/κ πινακίδες που βρισκόταν εκείνη τη στιγμή στο δρόμο. Ο επιβάτης, που δεν τραυματίστηκε, δεν θέλησε να προβεί σε καταγγελία στην Αστυνομία. Με συνοδεία αστυνομίας, όπως είπε η κ. Τυρίμου, πήγε στο οδόφραγμα του Αγίου Δομετίου και πέρασε στα κατεχόμενα.
Το δεύτερο περιστατικό, συνέχισε, συνέβη στην Λεωφόρο Γρίβα Διγενή όπου άλλη ομάδα μαθητών επιτέθηκαν σε όχημα με τ/κ πινακίδες που επέβαινε ένας Τ/κ και τον τραυμάτισαν στο μάτι. Ο Τ/κ μεταφέρθηκε και υποβάλλεται σε εξετάσεις στο Γενικό Νοσοκομείο Λευκωσίας. Το τρίτο περιστατικό συνέβη, σύμφωνα πάντα με την κ. Τυρίμου, στην οδό Χύτρων, που βρίσκεται κοντά στο γραφείο του Επάρχου Λευκωσίας, όταν άλλη ομάδα μαθητών επιτέθηκαν σε αυτοκίνητο με τ/κ πινακίδες όπου επέβαιναν δύο άτομα, πατέρας και γιος, και άρχισαν να πετάνε πέτρες με αποτέλεσμα να τραυματιστεί στο στήθος ο πατέρας. Ζημιές προκλήθηκαν και στο όχημα. Και για τα δύο αυτά περιστατικά, σημείωσε, οι Τ/κ προέβησαν σε καταγγελίες και άρχισε ήδη η συλλογή στοιχείων και κλήθηκαν κάποια άτομα για κατάθεση.
Η Αστυνομία, ανέφερε η κ. Τυρίμου, με βάση τις πληροφορίες και τα στοιχεία που είχε ενώπιόν της σήμερα για τις εκδηλώσεις εκπόνησε ειδικό σχέδιο για την αστυνόμευση και την πραγματοποίηση των οργανωμένων εκδηλώσεων και πορειών από συγκροτημένες ομάδες στα οδοφράγματα του Λήδρα Πάλλας, της οδού Λήδρας και στον Άγιο Κασσιανό, όπου ήταν οι μαθητές της ΠΣΕΜ.
Ερωτηθείσα σχετικά, ανέφερε ότι το ΕΛΑΜ διοργάνωσε πορεία από τα γραφεία του στην οδό Νάξου μέχρι το οδόφραγμα του Λήδρα Πάλας, η οποία συνοδευόταν από μέλη της Τροχαίας και άλλους αστυνομικούς, χωρίς να σημειωθούν επεισόδια. Στα οδοφράγματα είχε μαθητές και φοιτητές, ανέφερε η κ. Τυρίμου “και μάλιστα μεγάλο αριθμό”.
Το ΤΑΕ Λευκωσίας, ανέφερε η Αναπληρώτρια Εκπρόσωπος Τύπου της Αστυνομίας, διερευνά τις δύο καταγγελίες συλλέγοντας πληροφορίες, περιγραφές από αυτόπτες μάρτυρες και αλλού για τον εντοπισμό των δραστών.
Μαθητές και φοιτητές καταδίκασαν και φέτος την ανακήρυξη του ψευδοκράτους
Την ανακήρυξη του ψευδοκράτους καταδίκασαν και φέτος μαθητές και φοιτητές στην πρωτεύουσα, οι οποίοι πραγματοποίησαν εκδηλώσεις καταδίκης στο οδόφραγμα του Αγίου Κασσιανού και στο τέρμα της οδού Λήδρας.
Στην εκδήλωση που πραγματοποίησαν η ΠΣΕΜ και φοιτητικές ενώσεις, πλήθος μαθητών και φοιτητών συγκεντρώθηκαν γύρω στις 11:00 στην Πλατεία Σολωμού στην πρωτεύουσα και απ` εκεί πραγματοποίησαν πορεία προς το οδόφραγμα του Αγίου Κασσιανού, κρατώντας σημαίες και φωνάζοντας συνθήματα ενάντια στην κατοχή.
Στις 11:45 περίπου οι μαθητές και οι φοιτητές έφτασαν στο οδόφραγμα του Αγίου Κασσιανού όπου πραγματοποιήθηκε εκδήλωση καταδίκης της ανακήρυξης του ψευδοκράτους και αντιπροσωπεία των μαθητών και φοιτητών επέδωσε ψήφισμα προς εκπρόσωπο της ΟΥΝΦΙΚΥΠ.
Στην ομιλία του ο Πρόεδρος της ΠΣΕΜ Μάριος Προκοπίου είπε ότι η Κύπρος δεν μπορεί να παραμένει η μοναδική μοιρασμένη χώρα της Ευρώπης την ώρα που η ίδια η Ευρώπη προχωρεί προς την ένωση της,
«Δεν μπορεί ούτε ο σύγχρονος κόσμος ούτε η Ευρώπη να ανέχονται στο εσωτερικό της την παρουσία ενός στρατού κατοχής. Και δεν μπορεί εμείς οι ίδιοι να δίνουμε καμιά φορά την εντύπωση ότι είμαστε βολεμένοι με την προοπτική να χαθεί η μισή μας πατρίδα, κάτι που δυστυχώς συμβαίνει», είπε.
Πρόσθεσε ότι η αποτροπή του συμβιβασμού με την κατοχή είναι σήμερα η μεγάλη πρόκληση για τον κυπριακό λαό, αναφέροντας ότι σήμερα, την ημέρα αυτή, οφείλουμε όλοι μας να αντιληφθούμε τις ευθύνες μας απέναντι στην ιστορία και όλοι μαζί ενωμένοι να αγωνιστούμε για την ελευθερία της Κύπρου.
Έκανε λόγο για μια πρωτοφανή ευκαιρία για επίλυση του Κυπριακού, υποδεικνύοντας ότι «θα πρέπει όλοι να σταθούμε ασπίδα στον Πρόεδρο Αναστασιάδη και να τον στηρίξουμε για να πετύχει την πολυπόθητη λύση στις συνομιλίες».
«Με κριτική σκέψη και λόγο θα πρέπει να συμβάλουμε κι εμείς σε αυτό τον καθολικό αγώνα για επιστροφή των προσφύγων στα σπίτια τους αλλά και τη λύση που θα ξαναφέρει την ευημερία στον τόπο μας», συμπλήρωσε ο Πρόεδρος της ΠΣΕΜ.
Από την πλευρά του, ο εκπρόσωπος των φοιτητικών ενώσεων που συμμετείχαν στην εκδήλωση, Αιμίλιος Λοϊζίδης είπε ότι η 15η Νοεμβρίου είναι μια μέρα καταδίκης για τον τόπο μας, καθώς η κατάσταση που δημιουργήθηκε με την εισβολή και κατοχή και την ανακήρυξη του ψευδοκράτους, συνεχίζεται μέχρι σήμερα.
«Οι νέοι του τόπου μας οφείλουμε και έχουμε καθήκον να θυμόμαστε και να αγωνιζόμαστε για μια πατρίδα ελεύθερη με σύνορα της μόνο τη θάλασσα», είπε, και έκανε λόγο για την ανάγκη επίτευξης μιας λύσης απολύτως συμβατής με το ευρωπαϊκό κεκτημένο, η οποία θα αποκαθιστά πλήρως τα ανθρώπινα δικαιώματα και βασικές ελευθερίες όλων των Κυπρίων.
Ο κ. Λοϊζίδης ανέφερε επίσης πως είναι αναγκαίο οι συνομιλίες για το Κυπριακό να προχωρήσουν με γοργούς ρυθμούς και να υπάρξουν εξελίξεις σε μείζονα θέματα που ως γνωστόν αποτελούν σημείο καμπής ως προς την επίλυση του Κυπριακού.
Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με καλλιτεχνικό πρόγραμμα.
Σημειώνεται ότι στο πλαίσιο της εκδήλωσης τηρήθηκε και ενός λεπτού σιγή προς τιμή των θυμάτων των τρομοκρατικών επιθέσεων στο Παρίσι.
Εξάλλου, μαθητές και φοιτητές συγκεντρώθηκαν και στο τέρμα της οδού Λήδρας όπου πραγματοποιήθηκε άλλη εκδήλωση καταδίκης, εκδήλωση κατά την οποία ήταν έντονη η παρουσία της Αστυνομίας, η οποία είχε τοποθετήσει προστατευτικά κάγκελα, με μέλη της ΜΜΑΔ να έχουν παραταχθεί μπροστά από το σημείο διέλευσης.
Φωτογραφίες από τον Ανδρέα Μανώλη