Από τις 6πμ περίπου που διακόπηκαν οι διαβουλεύσεις, είχε γίνει γνωστό ότι τα 325 εκατομμύρια ευρώ μπορούσαν να εξοικονομηθούν και έμενε μία «τρύπα» 300 εκατομμυρίων ευρώ, η οποία σύμφωνα με τις πληροφορίες έκλεισε πριν από λίγο χωρίς ωστόσο να έχουν γίνει μέχρι στιγμής τα μέτρα που θα αντισταθμίσουν τις περικοπές στις συντάξεις, που πρότεινε η τρόικα και υπήρξε η διαφωνία.
Ο πρόεδρος της ΕΚΤ επιβεβαιώνει τη συμφωνία των Ελλήνων πολιτικών αρχηγών
Ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, Μάριο Ντράγκι, επιβεβαίωσε σήμερα ότι ενημερώθηκε πως οι πολιτικοί αρχηγοί της Ελλάδας κατέληξαν σε συμφωνία για το σχέδιο λιτότητας, όμως πρόσθεσε ότι δεν μπορεί να πει τίποτε για τον τρόπο με τον οποίο θα αντιμετωπίσει η ΕΚΤ το χαρτοφυλάκιό της των ελληνικών ομολόγων.
"Αυτό που μπορώ να πω είναι ότι πριν λίγα λεπτά μου τηλεφώνησε ο Έλληνας πρωθυπουργός και με ενημέρωσε ότι υπήρξε συμφωνία, την οποία στηρίζουν τα μεγάλα κόμματα. Σήμερα το απόγευμα θα πραγματοποιηθεί η σύνοδος των υπουργών της ευρωζώνης και θα ενημερωθούμε εκτενώς για τη συμφωνία, ενώ θα συζητήσουμε και για τα επόμενα βήματα", δήλωσε ο Ντράγκι.
Όσον αφορά τα ελληνικά ομόλογα επεσήμανε: "Όσον αφορά την Ελλάδα, λυπάμαι αλλά δεν μπορώ να πω τίποτε για το πώς θα χειριστούμε το χαρτοφυλάκιό μας των ελληνικών ομολόγων".
"Όλες αυτές οι συζητήσεις για την πιθανότητα η ΕΚΤ να συμμετέχει στις απώλειες της Ελλάδας είναι χωρίς βάση", πρόσθεσε ο Ντράγκι. "Η ιδέα ότι η ΕΚΤ θα μπορούσε να δώσει χρήματα για το πρόγραμμα (βοήθειας της Ελλάδας) θα αποτελούσε παραβίαση της απαγόρευσης της χρηματοδότησης" των κρατών, σύμφωνα με τον ίδιο.
Το νέο παζάρι με την τρόικα και τους πολιτικούς αρχηγούς θα συνεχιστεί τις επόμενες 15 ημέρες για να βρεθεί η χρυσή τομή τον σκόπελο των επικουρικών συντάξεων και να κλείσει η συμφωνία για το προμνημόνιο. Σε αυτό το διάστημα θα πρέπει να βρεθούν 300 εκατ. ευρώ που απαιτούνται για να καλυφθεί το κενό.
Μετά την σύσκεψη πολιτικών αρχηγών υπό τον κ. Παπαδήμο, στην οποία επήλθε συμφωνία σε όλα τα ζητήματα πλην των επικουρικών, αναζητούνται ισοδύναμες περικοπές δαπανών, ώστε να αποφευχθεί η μείωση των επικουρικών κάτω του πλαφόν των 300 ευρώ που έχει θέσει ως κόκκινη γραμμή ο κ. Σαμαράς. Έγιναν μαραθώνιες διαβουλεύσεις και το πρωί ο κ. Βενιζέλος δήλωσε:
«Φεύγω σε λίγη ώρα για τις Βρυξέλλες, με την ελπίδα να διεξαχθεί η συνεδρίαση του Eurogroup και να ληφθεί μια θετική απόφαση για το νέο πρόγραμμα. Από το νέο πρόγραμμα εξαρτάται η χρηματοδοτική επιβίωση της χώρας για τα επόμενα χρόνια, εξαρτάται η ολοκλήρωση ή η μη ολοκλήρωση του PSI, εξαρτάται το αν η χώρα θα παραμείνει στην πραγματικότητα μέσα στην Ευρωζώνη ή θα τεθεί σε κίνδυνο η ίδια η ευρωπαϊκή της προοπτική. Είναι η ώρα της ευθύνης για όλους. Δεν υπάρχουν περιθώρια για οποιαδήποτε άλλη σκοπιμότητα. Πρέπει να βλέπουμε μόνο τους Έλληνες κατάματα, το εθνικό συμφέρον, την προοπτική των παιδιών μας.
Απομένουν ζητήματα που πρέπει να διευκρινιστούν μέχρι την ώρα που θα συνεδριάσει το Eurogroup, ζητήματα τα οποία εξαρτώνται από την συνείδηση ευθύνης που πρέπει να έχουν όλοι εκείνοι οι παράγοντες οι οποίοι κατ’ εντολή του ελληνικού λαού παίζουν έναν κρίσιμο πολιτικό ρόλο, ιδίως μάλιστα όταν φιλοδοξούν να παίξουν έναν κρισιμότερο ρόλο στην διακυβέρνηση του τόπου αυτού».
Ερωτηθείς εάν έχουν κλείσει τα θέματα, ο κ. Βενιζέλος απάντησε ότι «όπως είπε ο Πρωθυπουργός στην ανακοίνωση που εξεδόθη πριν από πολλές ώρες, έχουν συμφωνηθεί όλα τα ζητήματα, πλην ενός. Βεβαίως, όπως έχω πει κατ επανάληψη, η διαπραγμάτευση είναι Λερναία Ύδρα. Όταν αφήνουμε ένα ζήτημα ανοιχτό, μπορεί η άλλη πλευρά να ανοίξει δύο».
Η συνάντηση των αρχηγών
Αμέσως μετά την 7ωρη σύσκεψη ο Λουκάς Παπαδήμος έκανε την εξής δήλωση: «Ο Πρωθυπουργός και οι πολιτικοί αρχηγοί συναντήθηκαν και εξέτασαν σε βάθος το περιεχόμενο του νέου οικονομικού προγράμματος που συνοδεύει τη χρηματο-οικονομική στήριξη της χώρας για τα επόμενα χρόνια. Συμφώνησαν σε όλα τα σημεία του προγράμματος με εξαίρεση ένα το οποίο απαιτεί περαιτέρω επεξεργασία και συζήτηση με την τρόικα. Η συζήτηση αυτή θα γίνει αμέσως ώστε να ολοκληρωθεί η συμφωνία ενόψει της συνεδρίασης του Eurogroup».
Η ανακοίνωση του πρωθυπουργού επιβεβαίωσε την εμπλοκή στο θέμα των συντάξεων την οποία είχε αποκαλύψει νωρίτερα, ο κ. Καρατζαφέρης σημειώνοντας ότι για επτά ολόκληρες ώρες συζητούνταν το καυτό θέμα των επικουρικών συντάξεων.
Αμέσως μετά τη σύσκεψη ο αρχηγός της Ν.Δ. έκανε την ακόλουθη δήλωση: «Ξέρω ότι, για ορισμένους, είναι πρωτόγνωρο να διαπραγματεύονται. Και να διαπραγματεύονται σκληρά όταν πρέπει για τον απλό τον κόσμο. Η διαπραγμάτευση αυτή συνεχίζεται. Αυτό έκανα, αυτό θα κάνω. Υπάρχει ένα θέμα ακόμα. Έχει να κάνει με τις συντάξεις.
Αυτές τις ώρες τις δύσκολες πρέπει να κοιτάμε τον απλό τον κόσμο, τον συνταξιούχο. Δεν έχω δικαίωμα να μην το κάνω, δεν έχω δικαίωμα να μην διαπραγματεύομαι σκληρά. Και ουδόλως με ενδιαφέρει, αν διάφοροι αυτή τη θέση την παρεξηγούν. Και προσπαθούν να τη δικαιολογήσουν διαφορετικά».
«Έμεινα για να συμπαρασταθώ στον αγώνα που έδινε ο κ. Σαμαράς για τις επικουρικές», ανέφερε ο πρόεδρος του ΛΑΟΣ, ο οποίος φέρεται να διαφοροποιείται πλέον από την κυβέρνηση καθώς δήλωσε σε Παπαδήμο και πολιτικούς αρχηγούς ότι θα σταθεί δίπλα τους σε όποιες σωστές προτάσεις λάβουν.
Κύκλοι του ΛΑΟΣ σημειώνουν εμφαντικά την διαφοροποίηση Κατατζαφέρη, ο οποίος ζήτησε έγγραφες διαβεβαιώσεις από Τράπεζα της Ελλάδος και Ελεγκτικό Συνέδριο ότι το παρόν πρόγραμμα μπορεί να βγάλει τη χώρα από τη κρίση. Η προαναγγελλόμενη αποχώρηση Καρατζαφέρη από την κυβέρνηση αποτυπώνεται και στην δήλωσή του «δεν μπορώ να αποφασίσω σε μια ώρα για τα επόμενα 40 χρόνια της χώρας».