Η βρετανική εφημερίδα αναφέρει ότι παιδιά ηλικίας ακόμα και 11 ετών που έχουν φτάσει στο ελληνικό νησί με βάρκες από την Τουρκία χωρίς τους γονείς τους ή άλλους ενήλικες να τους συνοδεύουν, κρατούνται επί εβδομάδες σε κελιά λερωμένα με περιττώματα, μαζί με ενήλικες κακοποιούς, όσο οι ελληνικές αρχές προσπαθούν να δουν πού θα μετεγκατασταθούν.
Έλληνες αξιωματούχοι στην Κω λένε ότι είναι υποχρεωμένοι να κρατούν τους ανήλικους σε μέρος ασφαλές, ωστόσο εθελοντές από μη κυβερνητική οργάνωση που επισκέπτονται κρατούμενους στο κεντρικό αστυνομικό τμήμα του νησιού δηλώνουν σοκαρισμένοι από τις «μεσαιωνικές» συνθήκες κράτησης εκεί.
Όπως λένε, στα παιδιά προσφέρεται μόνο ένα γεύμα την ημέρα, το οποίο συμπληρώνεται από φρέσκα φρούτα και νερό που προσφέρουν φιλανθρωπικές οργανώσεις και υπηρεσίες. Έχει αναφερθεί τουλάχιστον μία περίπτωση κατά την οποία ανήλικοι στο τμήμα δεν έφαγαν επί δύο ημέρες. Επίσης, τα παιδιά δεν επιτρέπεται να βγαίνουν έξω από τα κελιά και δένονται με χειροπέδες όταν μεταφέρονται σε κάποια άλλη τοποθεσία, σύμφωνα με αρκετούς μάρτυρες.
Ο επικεφαλής της Υπηρεσίας Πολιτικής Προστασίας στην Κω, Σεβαστιανός Μαραγκός λέει στην εφημερίδα ότι τα παιδιά δεν επιτρέπεται να βγαίνουν έξω επειδή είναι ανήλικα, δηλαδή για τη δική τους προστασία. Προσθέτει ότι καταβάλλεται η καλύτερη δυνατή προσπάθεια για να κρατηθεί το νησί καθαρό και ασφαλές εν μέσω ελλιπούς χρηματοδότησης. Με πληθυσμό 30.947 κατοίκων, η Κως έχει υποδεχθεί περισσότερους από 42.000 πρόσφυγες. Μέσα σε μία ημέρα το περασμένο Σαββατοκύριακο έφτασαν στις ακτές του νησιού 337 άνθρωποι.
Ένας εθελοντής που ζήτησε να μην κατονομαστεί δηλώνει στην εφημερίδα ότι τα κελιά είναι πολύ βρώμικα, ότι υπάρχουν περιττώματα στο πάτωμα και γυμνά καλώδια κρέμονται από το ταβάνι. «Χρειάζεται να απλώνουν τα χέρια μέσα από τα κάγκελα για να πάρουν το φαγητό τους. Δεν είναι φυσιολογικό για την Ευρώπη», σχολιάζει. Ο επικεφαλής βρετανικής οργάνωσης αρωγής περιγράφει τα κελιά ως «μεσαιωνικά μπουντρούμια».
Το δημοσίευμα αναφέρει ότι η Υπάτη Αρμοστεία των ΗΕ για τους Πρόσφυγες έχει επανειλημμένα προειδοποιήσει την ελληνική κυβέρνηση και τις τοπικές αρχές για τις άσχημες συνθήκες διαβίωσης των ανηλίκων από τον Μάιο, οπότε και εγκαταστάθηκε στην Κω αντιπροσωπεία της. Τώρα η Αρμοστεία επενέβη, καταλήγοντας σε συμφωνία με τον τοπικό εισαγγελέα ότι αυτά τα ορφανά ή ασυνόδευτα παιδιά θα τίθενται υπό την προστασία μίας μη κυβερνητικής οργάνωσης που θα χρηματοδοτείται από τα Ηνωμένα Έθνη.
Ο διευθυντής της Υπάτης Αρμοστείας των ΗΕ στην Κω Μάρκο Προκατσίνι δηλώνει στην Independent ότι ενώ η ευθύνη παραμένει στο κράτος, δεδομένου του αργού ρυθμού εύρεσης στέγης για αυτούς τους ανήλικους πρόσφυγες που φτάνουν στην Κω, τα Ηνωμένα Έθνη «ευχαρίστως παρενέβησαν».
Σύμφωνα με τα ρεπορτάζ της εφημερίδας, αυτή τη στιγμή 11 ανήλικοι ηλικίας από 12 έως 17 ετών κρατούνται σε δύο αστυνομικά τμήματα του νησιού. Στο δεύτερο τμήμα τουλάχιστον τα παιδιά βρίσκονται σε διαφορετικό χώρο από τους ενήλικες, αναφέρει η Independent.