Τηλεόραση Ραδιόφωνο Podcasts

Η επόμενη περίοδος θα είναι καθοριστική για το πώς θα εξελιχθεί η όλη προσπάθεια στις συνομιλίες για το Κυπριακό, δήλωσε σήμερα ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος Νίκος Χριστοδουλίδης, ο οποίος ερωτηθείς για την επόμενη συνάντηση των δύο ηγετών, την 1η Σεπτεμβρίου, είπε ότι ξεκινά «μια νέα διαδικασία, η οποία στη βάσει κάποιων συγκεκριμένων δεδομένων μας επιτρέπει να είμαστε συγκρατημένα αισιόδοξοι».

«Φυσικά κανείς δεν μπορεί να παραγνωρίσει το γεγονός ότι σήμερα, για πρώτη ίσως φορά, υπάρχουν εκείνα τα δεδομένα που μπορούν να οδηγήσουν μια ορθολογιστικά σκεπτόμενη Τουρκία, η οποία είναι αναγκαίο συστατικό στην προσπάθεια για λύση, να αντιληφθεί τα οφέλη και για την ίδια από την επίλυση του Κυπριακού», είπε ο κ. Χριστοδουλίδης, σε δηλώσεις του στο περιθώριο του μνημόσυνου του ήρωα Μιχαλάκη Παρίδη, στην Αναφωτία.

Είπε πως κατά τις πρώτες συναντήσεις τους, μετά τις θερινές διακοπές, οι δυο ηγέτες θα επικεντρωθούν στο περιουσιακό.

Ο κ. Χριστοδουλίδης τόνισε πως «παραμένουμε σοβαροί και προσηλωμένοι στην ανάγκη για σκληρή δουλειά και σκληρή διαπραγμάτευση. Όλα θα κριθούν από το αποτέλεσμα, το οποίο θα εξαρτηθεί από τη βούληση των εμπλεκομένων. Οι επόμενοι μήνες, η επόμενη περίοδος, θα είναι καθοριστική για το πώς θα εξελιχτεί η όλη προσπάθεια και για να είμαστε σε θέση να προβούμε σε πιο ασφαλείς προβλέψεις», ανέφερε.

Λέγοντας πως προγραμματίζεται και νέα συνάντηση των δύο ηγετών για τις 14 Σεπτεμβρίου, ο κ. Χριστοδουλίδης επεσήμανε πως «σε αυτές τις πρώτες συναντήσεις θα επικεντρωθεί η συζήτηση στο περιουσιακό, ένα κεφαλαιώδες θέμα για τη δική μας πλευρά, ένα θέμα που απασχολεί τις διαπραγματεύσεις για αρκετό καιρό και η ενδεχόμενη πρόοδος σε ένα τέτοιο κεφάλαιο θα είναι καθοριστική για το πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα».

Πρόσθεσε πως «μόλις υπάρχει κάποια συμφωνία σε οποιοδήποτε θέμα -διότι έχω δει και κάποια σχόλια σχετικά με ανακοινώσεις τις οποίες θα πρέπει να προβούν οι δύο ηγέτες- ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, όπως έχει δημόσια αναφέρει, όταν υπάρξει κάτι που θα έχει συμφωνηθεί τότε ο ίδιος θα ενημερώσει τον κυπριακό λαό».

Ερωτηθείς αν θα συζητηθούν και τα κριτήρια για το περιουσιακό, ο κ. Χριστοδουλίδης απάντησε:

«Σίγουρα. Αυτή τη στιγμή έχει συμφωνηθεί το ατομικό δικαίωμα στην περιουσία. Έχει ανακοινωθεί αυτό, έχουν συμφωνηθεί ενδεχόμενες θεραπείες, έχουν υποβληθεί κατηγορίες και η δική μας πλευρά έχει υποβάλει διψήφιο αριθμό κατηγοριών, και όλα αυτά είναι στο ευρύτερο πλαίσιο της συζήτησης για τα κριτήρια που πρόκειται να κυριαρχήσουν των συζητήσεων την επόμενη περίοδο».

Είπε πως «μια ενδεχόμενη συμφωνία για τα κριτήρια θα είναι οι όροι εντολής της Επιτροπής που θα κληθεί να λάβει αποφάσεις για το συγκεκριμένο θέμα. Η Επιτροπή δεν θα αποφασίζει ούτε από μόνη της ούτε στο κενό. Θα αποφασίζει στη βάση πολύ συγκεκριμένων κριτηρίων που θα συμφωνήσουν οι δύο πλευρές. Άρα, επαναλαμβάνω, η επόμενη περίοδος θα είναι καθοριστική για το πώς θα εξελιχθεί η όλη διαδικασία και θα είμαστε σε θέση να προβούμε και σε πιο ασφαλείς προβλέψεις».

Απαντώντας σε ερώτηση, ο κ. Χριστοδουλίδης είπε ότι την ερχόμενη Τρίτη, η συζήτηση των ηγετών «θα επικεντρωθεί στο περιουσιακό, στο τι έχει συζητηθεί μέχρι στιγμής, καθώς επίσης και στα επόμενα βήματα. Αλλά το θέμα που αναμένεται να κυριαρχήσει στη συνάντηση είναι το περιουσιακό».

Κληθείς να σχολιάσει το θέμα που αφορά το έγγραφο που κυκλοφόρησε από την τουρκική μόνιμη αντιπροσωπεία, εκ μέρους του ψευδοκράτους, στα Ηνωμένα Έθνη με αναφορές στην Κυπριακή Δημοκρατία και αν αυτό επηρεάζει το κλίμα στις διαπραγματεύσεις, ο Εκπρόσωπος υπενθύμισε ότι τοποθετήθηκε χθες επί του θέματος ο Υπουργός Εξωτερικών.

«Πρόκειται για μια τακτική, ως αντίδραση σε επιστολή της Κυπριακής Δημοκρατίας για τις παραβιάσεις από πλευράς Τουρκίας του εναέριου χώρου της Κυπριακής Δημοκρατίας. Το ψευδοκράτος δεν μπορεί να κυκλοφορήσει έγγραφα, άρα προχωρεί χρησιμοποιώντας την Τουρκία. Σίγουρα δεν είναι κάτι που συμβάλλει θετικά στην προσπάθεια, αλλά και δεν είναι κάτι που θα οδηγήσει στο να σταματήσουμε τη μεγάλη προσπάθεια που καταβάλλουμε. Ακριβώς, η προσπάθεια που γίνεται είναι για να τερματιστούν τέτοιου είδους φαινόμενα», είπε.

«Εκείνο που θέλω να ξεκαθαρίσω είναι ότι ο διάλογος δεν γίνεται στη βάση ούτε δύο κρατών ούτε τίποτε άλλο, αλλά στη βάση των Συμφωνιών Υψηλού Επιπέδου, των σχετικών ψηφισμάτων του ΟΗΕ, της Συμφωνίας της 8ης Ιουλίου και του κοινού ανακοινωθέντος. Άρα, η λύση θα εντάσσεται σε αυτό το πλαίσιο και η προσπάθεια μας εντάσσεται στο πλαίσιο αυτό», επεσήμανε.

Ερωτηθείς αν θα τεθεί το θέμα αυτό στην επικείμενη συνάντηση των δύο ηγετών, ο Εκπρόσωπος είπε ότι «ενδεχομένως ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας στην κατ’ ιδίαν συνάντηση να νιώσει την ανάγκη να συζητήσει το θέμα. Εναπόκειται στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Όμως, επαναλαμβάνω, η προσπάθεια μας είναι ακριβώς για να τερματιστούν τέτοιου είδους φαινόμενα και θα κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν από δικής μας πλευράς για να πετύχουμε το στόχο μας. Δεν πρέπει να ξεχνά κανείς ότι είναι η δική μας πατρίδα υπό κατοχή και εμείς επιθυμούμε περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο να έχουμε ένα θετικό αποτέλεσμα».

Α. Νεοφύτου: Η βούληση της τουρκικής πλευράς για λύση θα κριθεί στο τραπέζι των συνομιλιών 

Η βούληση της τουρκικής πλευράς για λύση του Κυπριακού θα κριθεί στο τραπέζι των συνομιλιών, δήλωσε σήμερα ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ Αβέρωφ Νεοφύτου, προσθέτοντας πως "θέλουμε να ζήσουμε σε μια ελεύθερη και επανενωμένη Κύπρο, μετεξέλιξη της Κυπριακής Δημοκρατίας, με ένα ισχυρό κεντρικό κράτος που θα διασφαλίζει σε όλους τους Κυπρίους την ασφάλεια, θα σέβεται τα ανθρώπινα δικαιώματα και τις ευρωπαϊκές αρχές και θα ξαναδώσει το δικαίωμα να ξαναριζώσουν στη κατεχόμενη γη μας οι Ελληνοκύπριοι".

Ο κ. Νεοφύτου προέβη σε δηλώσεις ύστερα από το εθνικό μνημόσυνο των ηρώων του Αχυρώνα Λιοπετρίου, που τελέστηκε στον Ιερό Ναό Παναγίας Ελεούσας στο Λιοπέτρι.

Ερωτηθείς για την επανέναρξη των συνομιλιών για επίλυση του Κυπριακού, μετά τις θερινές διακοπές, ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ είπε ότι «θα αναμένουμε να μπουν στην ουσιαστική διαπραγμάτευση, ενός εκ των πιο σημαντικών ζητημάτων του κυπριακού προβλήματος, του περιουσιακού».

Χαιρετίσαμε, συνέχισε, «τη θέση αρχής για το σεβασμό του δικαιώματος ιδιοκτησίας και των ιδιοκτητών. Από κει και πέρα η δική μας πλευρά, όπως έχει ανακοινωθεί, έχει υποβάλει σειρά μέτρων και προϋποθέσεων όσον αφορά το θέμα του χρήστη. Είναι πάρα πολύ σημαντικό και ευαίσθητο ζήτημα και με ψυχραιμία αλλά και υπομονή θα περιμένουμε τη διαπραγμάτευση».

Πρόσθεσε ότι «στις 8 Σεπτεμβρίου ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας θα ενημερώσει το Συμβούλιο Αρχηγών για τις μέχρι τότε εξελίξεις στο Κυπριακό» και επανέλαβε «τη στήριξη μας στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας στην προσπάθεια του για εξεύρεση μιας σωστής και βιώσιμης λύσης του κυπριακού προβλήματος».

Ο κ. Νεοφύτου επανέλαβε ότι «χωρίς να έχουμε συμφωνία και χωρίς να έχουμε επί συγκεκριμένων πτυχών του Κυπριακού συγκεκριμένα κείμενα, θεωρώ πως όσοι τοποθετούνται υπέρ, αλλά και όσοι τοποθετούνται εναντίον περιουσιακού ή άλλων πτυχών, στερούνται λογικής τεκμηρίωσης. Πώς μπορούμε να σχολιάζουμε θετικά ή αρνητικά το θέμα του περιουσιακού ή άλλης πτυχής, χωρίς να έχουμε μια τελική προσυμφωνία η οποία θα αξιολογηθεί και από τα πολιτικά κόμματα;", διερωτήθηκε, σημειώνοντας πως "κάτι που όλοι αγνοούμε, ανεξάρτητα ποιά θα είναι η άποψη του Συναγερμού ή άλλων κομμάτων, τον τελευταίο λόγο θα έχει ο λαός».

Γι’αυτό συνέχισε, «πρέπει να κατανοήσουμε ότι το Κυπριακό δεν θα λυθεί με τις ανακοινώσεις που βγάζουμε ασταμάτητα καθημερινά όλοι μας. Οι συνομιλίες θα κριθούν μέσα από τις διαπραγματεύσεις, η δε τουρκική αδιαλλαξία,ή  βούληση για τη λύση του Κυπριακού, θα κριθεί στο τραπέζι των συνομιλιών».

Ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ είπε πως «υπάρχει ένα παράθυρο ελπίδας. Να ευχηθούμε να ευοδώσουν οι προσπάθειες, θέλουμε να ξαναζήσουμε σε μια ελεύθερη και επανενωμένη Κύπρο, μετεξέλιξη της Κυπριακής Δημοκρατίας, με ένα ισχυρό κεντρικό κράτος που θα διασφαλίζει σε όλους τους Κυπρίους το πιο σημαντικό αγαθό, την ασφάλεια, που θα σέβεται τα ανθρώπινα δικαιώματα και τις ευρωπαϊκές αρχές και θέλουμε μια λύση του Κυπριακού που θα μας ξαναδώσει το δικαίωμα να ξαναριζώσουν στην κατεχόμενη σήμερα γη μας, οι Ελληνοκύπριοι, μια λύση που θα διασφαλίζει το μέλλον ολόκληρου του κυπριακού λαού».

Κυπριακή οικονομία

Κληθείς να σχολιάσει τα προαπαιτούμενα που χρειάζεται να γίνουν μέχρι το τέλος του χρόνου όσον αφορά τις μνημονιακές υποχρεώσεις της Κύπρου, ο κ. Νεοφύτου είπε πως «ο χειρότερος σύμβουλος σε οποιοδήποτε θέμα είναι ο εφησυχασμός».

Πρόσθεσε ότι «όντως διανύσαμε μεγάλο μέρος του δρόμου με τα πρώτα θετικά αποτελέσματα, όχι μόνο τη σταθεροποίηση της κυπριακής οικονομίας, αλλά η οικονομία μας μπήκε σε ρυθμούς οικονομικής ανάπτυξης. Δεν είναι αρκετό, όλοι γνωρίζουμε δυστυχώς ότι τα προβλήματα των νοικοκυριών, των πολιτών και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων είναι εκεί και χρειάζεται τεράστια προσπάθεια απ όλους μας για να περάσουν τα καλά μηνύματα από τους δείκτες της οικονομίας στην πραγματική οικονομία».

Απεύχομαι, κατέληξε ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ, «να υπάρξει εφησυχασμός και πάλι να επικρατήσει ο ανέξοδος λαϊκισμός και να οδηγήσουμε ξανά τη χώρα σε αστάθεια και αβεβαιότητα».

Σιζόπουλος: Η Τουρκία βρίσκεται ένα βήμα πριν την ολοκλήρωση του στόχου της στο Κυπριακό

Η Τουρκία αξιοποιώντας "την ασαφή βάση των συνομιλιών και τις γενναιόδωρες παραχωρήσεις της πλευράς μας" στις οποίες προβαίνουν οι δήθεν “υποστηρικτές της λύσης”, βρίσκεται ένα βήμα πριν από την ολοκλήρωση του στόχου της, δήλωσε σήμερα ο Πρόεδρος του ΚΣ ΕΔΕΚ Μαρίνος Σιζόπουλος, προσθέτοντας ότι “μια λύση με τις προδιαγραφές που συζητούνται σήμερα θα οδηγήσει είτε σε διχοτόμηση, είτε σε πλήρη προσάρτηση της Κύπρου στην τουρκική επικράτεια”.

Σε ομιλία του στο μνημόσυνο του ήρωα Δώρου Λοϊζου, ο κ. Σιζόπουλος είπε ότι “ο κατακτητής στη νέα παγκόσμια τάξη πραγμάτων επιχειρεί να μετατραπεί σε περιφερειάρχη με διεθνή εμβέλεια, να ενσωματώσει την Κύπρο ως τμήμα του ζωτικού του χώρου, εισπράττοντας ταυτόχρονα με την ανοχή των δικών μας κυβερνώντων και συγκυβερνώντων εύσημα για δήθεν εποικοδομητική στάση”.

“Το δε θύμα σύρεται στο εδώλιο του κατηγορούμενου, γιατί αρνείται να προσυπογράψει την εθελούσια διάλυση της Κυπριακής Δημοκρατίας και να νομιμοποιήσει τα κατοχικά τετελεσμένα και γιατί δεν δέχεται να καταστεί δεύτερης κατηγορίας μέλος της ΕΕ, να απεμπολήσει πολιτικά και ανθρώπινα δικαιώματα, να νομιμοποιήσει τον εποικισμό και να προσυπογράψει τον αφελληνισμό πατρογονικών εστιών”, πρόσθεσε.

Ο κ. Σιζόπουλος είπε ότι “ενώ ο κατακτητής προσπαθεί συστηματικά να εδραιώσει τα τετελεσμένα της κατοχής και να ολοκληρώσει τους επεκτατικούς σχεδιασμούς του, οι κυβερνώντες και οι συνοδοιπόροι τους  υπονομεύουν την αγωνιστικότητα του λαού και την άμυνα της πατρίδας μας, στο όνομα του δήθεν ρεαλισμού του ισοζυγίου δυνάμεων, θέτουν υπό διαπραγμάτευση την κρατική μας υπόσταση, μιλούν για την ανάγκη λήψης τολμηρών αποφάσεων, υπονοώντας υποταγή, προάγουν τη συμφιλίωση με την κατοχή στο όνομα δήθεν της επαναπροσέγγισης, συζητούν τρόπους νομιμοποίησης του σφετερισμού των Ε/Κ περιουσιών στα κατεχόμενα από τους έποικους, αδιαφορούν για την πώληση των Ε/κυπριακών περιουσίων στην Τουρκία για να αποκτήσει εδαφική πλειοψηφία και να δικαιολογήσει τον εδαφικό διαχωρισμό, δηλ. τη διχοτόμηση”.

Την ίδια ώρα, σύμφωνα με τον Πρόεδρο της ΕΔΕΚ, "οι διάφοροι εντεταλμένοι ή/και αυτόκλητοι μεσολαβητές επιχειρούν με δηκολαβισμούς και παραινέσεις να μας οδηγήσουν σε λύση που θα αναγνωρίζει και θα νομιμοποιεί την κατοχή, που θα απεμπολεί το δικαίωμα της επιστροφής και θα παραγράφει πολιτικά και ανθρώπινα δικαιώματα”.

Ο κ. Σιζόπουλος είπε ότι “παρά τις δυσχέρειες που δημιουργήθηκαν λόγω και των δικών μας λαθών, εξακολουθούν και σήμερα να υπάρχουν δυνατότητες για δίκαιη και βιώσιμη λύση” και εξέφρασε την ανάγκη εξεύρεσης άμεσα μιας νέας διεκδικητικής πολιτικής όπως πολλές φορές την έχουμε καθορίσει, όπως είπε.

“Είναι δύσκολη η ανατροπή των κατολισθήσεων, είναι όμως εφικτή. Δεν πρέπει να επιτρέψουμε να κυριαρχήσει το άδικο και να είμαστε η τελευταία γενιά Ελλήνων στην Κύπρο”, πρόσθεσε.

Εξέφρασε την ανάγκη “να ενεργήσουμε με τρόπο ώστε να τερματίζεται η εκτροπή” και πρόσθεσε ότι “το Κυπριακό είναι θέμα εισβολής και κατοχής, δεν είναι θέμα διακοινοτικής διευθέτησης”.

“Πρέπει λοιπόν να γίνει αντιληπτό ότι αν ένας λαός υπό ημικατοχή δεν διεκδικήσει με σθένος και αποφασιστικότητα τα αναφαίρετα δικαιώματά-του, κανένας δεν πρόκειται να του τα χαρίσει”, πρόσθεσε.

Σύμφωνα με τον κ. Σιζόπουλο, “με σύνεση και σωστό προγραμματισμό μπορούμε να αξιοποιήσουμε σύμπτωση συμφερόντων και το φυσικό αέριο, να ενισχύσουμε την οικονομία μας, να απεγκλωβιστούμε το συντομότερο δυνατό από τους απεχθείς όρους ενός άδικου, αντιαναπτυξιακού μνημονίου, να πατάξουμε τη διαπλοκή και τη διαφθορά με κάθαρση και λογοδοσία και τέλος να ενισχύσουμε τη διαπραγματευτική μας θέση στο Κυπριακό”.

Πρόσθεσε ότι “όλοι θέλουμε τη λύση και πολύ περισσότερο όσοι το 1974 βιώσαμε την τουρκική εισβολή, τον εκτοπισμό, την προσφυγιά, την απώλεια των περιουσιών μας, αλλά και την εγκατάλειψη και την αδιαφορία”.

Ανέφερε ότι “αγωνιζόμαστε ακριβώς για λύση που δεν θα επιτρέπει την επανάληψη του παρελθόντος. Διεκδικούμε λύση δημοκρατική, λειτουργική, χωρίς εθνοτικούς ή θρησκευτικούς διαχωρισμούς, χωρίς ακρωτηριασμό των πολιτικών και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων κανενός Κυπρίου, στο πλαίσιο της συνέχειας της Κυπριακής Δημοκρατίας ως κράτους μέλους του ΟΗΕ και της ΕΕ”.

Ο κ. Σιζόπουλος είπε ότι “η διεκδίκηση λύσης στηριγμένης στις παραπάνω αρχές δεν είναι απορριπτισμός όπως κάποιοι επιχειρούν να μας αποδώσουν, είναι πατριωτική υπευθυνότητα”.

“Αυτή την υπευθυνότητα η ΕΔΕΚ την επιβεβαίωσε μέχρι σήμερα πολλές φορές, πληρώνοντας βαρύ τίμημα. Σε αντίθεση οι αυτοαποκαλούμενοι `υποστηρικτές της λύσης` σε καμιά περίπτωση μέχρι σήμερα δεν επαληθεύτηκαν οι προβλέψεις και οι επιλογές τους”, κατέληξε.