Η πιθανότητα του Grexit έχει φύγει οριστικά από το τραπέζι επανέλαβε σε ραδιοφωνική του συνέντευξη ο Ζαν Κλωντ Γιούνκερ. Την ίδια ώρα στον αέρα βρίσκεται η συμμετοχή του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου στο νέο πρόγραμμα της Ελλάδος κατά δήλωση του εκπροσώπου τύπου του Οργανισμού.
Νωρίτερα.
Μετ' εμποδίων η έναρξη της διαπραγμάτευσης
Αρχίζει με εμπόδια η διαπραγμάτευση με τα στελέχη των αποστολών της τρόικας, καθώς η στάση του Διεθνούς Νομισματικού ταμείου έχει προκαλέσει προβληματισμό.
Συγκεκριμένα, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο τόνισε χθες ότι δεν έχει λάβει ακόμη απόφαση για το εάν θα συμμετάσχει στο πρόγραμμα στήριξης της Ελλάδας, ενώ όπως ενημέρωσε ο εκπρόσωπός του, Τζέρι Ράις, η συμμετοχή του θα εξαρτηθεί από την ισορροπημένη προσέγγιση: από τη μια πλευρά οι μεταρρυθμίσεις και η εφαρμογή (τους), και από την άλλη πλευρά χρηματοδότηση (της Ελλάδας) και ελάφρυνση χρέους.
Ο Ράις άφησε, επίσης, ανοικτό το ενδεχόμενο να μην έλθει στην Αθήνα, σήμερα ή αύριο, η νέα εκπρόσωπος του ΔΝΤ Ντέλια Βελκουλέζου, στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων που θα έχουν οι Θεσμοί με την ελληνική Κυβέρνηση για την κατάρτιση του νέου προγράμματος των 82 - 86 δισ. ευρώ. Διευκρίνισε, πάντως, ότι η συμμετοχή του ΔΝΤ απαιτεί προηγούμενη αίτηση από την ελληνική κυβέρνηση, η οποία, όμως, μέχρι στιγμής δεν έχει υποβληθεί και υπενθύμισε ότι Ταμείο απαιτεί μια σαφή, ολοκληρωμένη δέσμευση για ελάφρυνση του ελληνικού χρέους από την Ευρωζώνη.
Στην ελληνική πλευρά πάντως, εκτιμούν ότι τα προβλήματα της τελευταίας στιγμής θα ξεπεραστούν και είναι θέμα χρόνου η έναρξη των διαπραγματεύσεων, ενώ από κυβερνητικής πλευράς τονίζεται ότι οι διαπραγματεύσεις πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί και ψηφιστεί από τα Κοινοβούλια τα σχετικά κείμενα έως τις 18 Αυγούστου, προκειμένου να εκταμιευτούν χρήματα και να πληρωθεί η δόση των 3,2 δισ. ευρώ προς την ΕΚΤ στις 20 Αυγούστου.
Στο τραπέζι των διαβουλεύσεων θα καθίσουν τα πρόσωπα της "νέας" τρόικας, μετά τις αλλαγές που έχουν επέλθει στους επικεφαλής των κλιμακίων, ήτοι οι Ντέκλαν Κοστέλο (ΕΕ), Ράσμους Ρέφερ (EKT) και Ντέλια Βελκουλέσκου, ως αντικαταστάτρια του Ρίσι Γκογιάλ στην ομάδα του ΔΝΤ για το ελληνικό πρόγραμμα. Μαζί τους θα βρίσκονται και εκπρόσωποι του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM) από όπου θα εκταμιευθεί το τρίτο δάνειο. Από ελληνικής πλευράς, στο επίπεδο της τεχνικής διαπραγμάτευσης θα ηγείται ο πρόεδρος του Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων (ΣΟΕ), Γιώργος Χουλιαράκης, ο οποίος θα τα λέει με την τρόικα για περίπου έναν μήνα που θα καθίσουν οι δανειστές στην Αθήνα.
Ήδη οι δανειστές, διά της εκπροσώπου του Προέδρου της Κομισιόν, Ζαν Κλοντ Γιούνκερ, εξέφρασαν την ικανοποίηση τους για την υπερψήφιση από την ελληνική Βουλή των δύο πολυνομοσχεδίων με τα προαπαιτούμενα. Όπως έγραψε στο Twitter η Μίνα Αντρέεβα «η πρώτη εκτίμηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου είναι ότι οι ελληνικές αρχές έθεσαν σε εφαρμογή τη δεύτερη σειρά μέτρων εγκαίρως και με τρόπο που είναι συνολικά ικανοποιητικός».
Το πρόγραμμα της τρόικας περιλαμβάνει επαφές στα Υπουργεία, στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, στην Τράπεζα της Ελλάδος αλλά και στο Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ), ωστόσο απο το οικονομικό επιτελείο αναζητεί «φόρμουλα για να κρατηθούν εκτός κτηρίου» οι τροϊκανοί. Δεν αποκλείεται λοιπόν οι διαπραγματεύσεις να γίνουν σε κάποια άιθουσα ξενοδοχείου ή τα γραφεία της ΕΕ στην Ελλάδα.
Όπως επεσήμαναν πηγές του υπουργείου Οικονομικών, σε συνέχεια όσων τονίζει το Μαξίμου, δεν τίθεται ζήτημα λήψης νέων προαπαιτούμενων μέτρων, πέραν αυτών που ήδη ψηφίστηκαν στα δύο πολυνομοσχέδια που εγκρίθηκαν από τη Βουλή, παρ ότι όπως αναφέρουν μερίδα των δανειστών ζητά να υπάρξουν προκαταβολικά επιπλέον δεσμεύσεις από την ελληνική πλευρά.