Τηλεόραση Ραδιόφωνο Podcasts

Γαλλική αντεπίθεση στην Ευρώπη. Το όραμα για κοινή Ευρωπαϊκή διακυβέρνηση της Ευρωζώνης, με τη συμμετοχή της Γαλλίας και την αλλαγή των ηθικών ταχυτήτων της Ευρώπης αναπτύσσει με άρθρο του στην γαλλική κυριακάτικη εφημερίδα Journal du Dimanche, ο πρόεδρος της χώρας, Φρανσούα Ολάντ. 

Περιγράφει δε τη νέα πρόταση ως μία εμπροσθοφυλακή των Ευρωπαϊκών Συμφερόντων της Ευρωζώνης. 

Ο Φρανσούα Ολάντ δήλωσε ότι «Η ευρωζώνη κατάφερε αυτήν την εβδομάδα να επαναβεβαιώσει τη συνοχή της με την Ελλάδα. Για πολλούς, η ποιότητα των γαλλογερμανικών σχέσεων έπαιξε ρόλο. Το ευρωπαϊκό πνεύμα επικράτησε. Όμως δεν μπορούμε να μείνουμε εκεί. Πρότεινα να επιστρέψουμε στην ιδέα του Ζακ Ντελόρ για μια κυβέρνηση της ευρωζώνης και να προσθέσουμε σε αυτήν έναν συγκεκριμένο προϋπολογισμό καθώς και ένα κοινοβούλιο για να διασφαλίσουμε τον δημοκρατικό έλεγχο». 

Το δημοσίευμα κλήθηκε να σχολιάσει ο ίδιος ο Ζακ Ντελόρ, ως πρωτεργάτης της Ευρωπαϊκής Ενοποίησης από τη θέση του Υπουργού Οικονομικών της κυβέρνησης Μιτεράν, ο οποίος ωστόσο τάχθηκε εναντίον στους χειρισμούς της σύγχρονης Ευρώπης. 

Ο Ζακ Ντελόρ είπε ότι «Αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί. Θα πρέπει να επανιδρυθεί αυτή η οικονομική και νομισματική Ένωση. Θα το κάνουν; Υπήρξε εξ αρχής μια κατασκευαστική ατέλεια. Υπάρχουν επίσης ανοησίες και μια αδυναμία της ευρωζώνης να βάλει τέλος σε αυτές. Στην παρούσα κατάσταση, αποφύγαμε τα χειρότερα. Όμως η Ευρώπη δεν είναι πλέον μια ηθική δύναμη και λέω ηθική με την καλή έννοια του όρου. Θα πρέπει να αποκαταστήσουμε αυτήν την ηθική δύναμη που ήταν η ισχύς της Ευρώπης σε άλλες περιόδους, όπως όταν έπεσε το Τείχος του Βερολίνου» . 

Τη συμφωνία για την Ελλάδα επικρίνει με γράμμα που ανήρτησε στην πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης slideshare, ο πρώην Γενικός Διευθυντής του ΔΝΤ. Ο Ντομινίκ Στρος Καν απευθύνεται με το γράμμα του στους Γερμανούς φίλους του και η επιστολή είναι γραμμένη σε αγγλικά, γερμανικά και γαλλικά. 

Ο Πρώην γενικός διευθυντής του ΔΝΤ, Ντομινίκ Στρος Καν δήλωσε ότι «Αυτό που συνέβη στη Σύνοδο Κορυφής ήταν για μένα βαθύτατα καταστροφικό, εάν όχι και το τελειωτικό χτύπημα. Υπάρχουν κάποιοι που θα χαρούν με αυτή την εξέλιξη. Είναι εκείνοι που αποκαλώ κοντόφθαλμους, ο εθνικισμός των οποίων τους εμποδίζει να δουν πέρα από τα δικά τους σύνορα. Αναφέρομαι και σε όσους βλέπουν μακριά, οι οποίοι βλέπουν πέρα από τα δικά τους σύνορα, αλλά επιλέγουν να μην στηρίξουν την κοινότητα που βρίσκεται πιο κοντά τους και στρέφονται σε άλλους. Και ύστερα υπάρχουν αυτοί, σαν εμένα, που δεν ανήκουν σε κανένα στρατόπεδο και σε αυτούς απευθύνομαι τώρα. Στους γερμανούς φίλους μου που πιστεύουν στην Ευρώπη που κάποτε μαζί θελήσαμε. Σε αυτούς που πιστεύουν ότι υπάρχει ευρωπαϊκή κουλτούρα. Αλλά ο δαίμονας που μας κάνει να επαναλαμβάνουμε τα λάθη του παρελθόντος δεν είναι ποτέ μακριά. Αυτό συνέβη στη διάρκεια του μοιραίου Σαββατοκύριακου». 

Στο μεταξύ έρευνα που πραγματοποιήθηκε στη Γερμανία καταγράφει πως περισσότεροι από τους μισούς Γερμανούς αποτιμούν ως κακή τη συμφωνία με την Ελλάδα και πολλοί θα προτιμούσαν να βγει η χώρα από την ευρωζώνη αντί να τη δοθεί η δυνατότητα να λάβει περαιτέρω βοήθεια. Συγκεκριμένα το 56% των ερωτηθέντων απάντησε ότι το σχέδιο συμφωνίας με την Ελλάδα είναι κακό. Το 27% των Γερμανών το κρίνει μάλλον θετικό και μόνο το 2% το θεωρεί σίγουρα θετικό. Ενώ το 48% των Γερμανών θα προτιμούσαν να δουν την Ελλάδα εκτός Ευρωζώνης. 

Νωρίτερα

Η Γαλλία είναι έτοιμη να συμμετάσχει σε μια "ισχυροποιημένη οργάνωση" της ευρωζώνης και να συγκροτήσει, μαζί με τις χώρες που θα το επιθυμούσαν, μια "εμπροσθοφυλακή", γράφει ο Γάλλος πρόεδρος Φρανσουά Ολάντ σε άρθρο του που δημοσιεύεται σήμερα στην εφημερίδα Le Journal du Dimanche.

"Η ευρωζώνη κατάφερε αυτήν την εβδομάδα να επαναβεβαιώσει τη συνοχή της με την Ελλάδα. Για πολλούς, η ποιότητα των γαλλογερμανικών σχέσεων έπαιξε ρόλο. Το ευρωπαϊκό πνεύμα επικράτησε" τονίζει ο Ολάντ στο αφιέρωμα της εφημερίδας στον πρώην πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζακ Ντελόρ που κλείνει αύριο τα 90 χρόνια του.

"Όμως δεν μπορούμε να παραμείνουμε σ' αυτό. Πρότεινα να επιστρέψουμε στην ιδέα του Ζακ Ντελόρ για μια κυβέρνηση της ευρωζώνης και να προσθέσουμε σ' αυτήν έναν συγκεκριμένο προϋπολογισμό καθώς και ένα κοινοβούλιο για να διασφαλίσουμε τον δημοκρατικό έλεγχο" προσθέτει στο άρθρο του ο Γάλλος πρόεδρος.

"Το να μοιραζόμαστε το ίδιο νόμισμα είναι κάτι πολύ παραπάνω από το μια σύγκλιση. Είναι μια επιλογή που έκαναν 19 χώρες επειδή είναι προς το συμφέρον τους. Άλλωστε καμία κυβέρνηση εδώ και 15 χρόνια δεν ανέλαβε την ευθύνη να βγει" από το ευρώ, συνεχίζει ο Ολάντ. "Αυτή η επιλογή απαιτεί μια ενισχυμένη οργάνωση και μια πρωτοπορία, με τις χώρες που θα το αποφάσιζαν. Η Γαλλία είναι έτοιμη για κάτι τέτοιο επειδή, όμως μας έχει δείξει ο Ζακ Ντελόρ, μεγαλώνει όταν βρίσκεται στην πρωτοπορία της Ευρώπης".

Ο ίδιος ο Ντελόρ, όταν ρωτήθηκε από την εφημερίδα, απάντησε ότι το σημερινό σύστημα που ακολουθείται στην Ευρωπαϊκή Ένωση και την ευρωζώνη δεν είναι πλέον διαχειρίσιμο. "Αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί. Θα πρέπει να επανιδρυθεί αυτή η οικονομική και νομισματική Ένωση. Θα το κάνουν; Υπήρξε εξ αρχής μια κατασκευαστική ατέλεια. Υπάρχουν επίσης ανοησίες και μια αδυναμία της ευρωζώνης να βάλει τέλος σ' αυτές" εκτίμησε ο Ντελόρ.

"Στην παρούσα κατάσταση, αποφύγαμε τα χειρότερα. Όμως η Ευρώπη δεν είναι πλέον μια ηθική δύναμη - και λέω ηθική με την καλή έννοια του όρου. Θα πρέπει να αποκαταστήσουμε αυτήν την ηθική δύναμη που ήταν η ισχύς της Ευρώπης σε άλλες περιόδους, όπως όταν έπεσε το Τείχος του Βερολίνου", έκρινε ο πρώην πρόεδρος της Κομισιόν.