Δεν θα υπάρξουν άλλες συζητήσεις για συμφωνία μέχρι το δημοψήφισμα, ξεκαθάρισε ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Μαργρίτης Σχοινάς, σημειώνοντας πως θα περιμένουμε την έκβασή του και θα τη λάβουμε υπόψη.
Στην ίδια γραμμή κινήθηκαν τις προηγούμενες ώρες και άλλοι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι οι οποίοι με δηλώσεις τους έβαλαν τέλος στις συζητήσεις μέχρι το δημοψήφισμα της ερχόμενης Κυριακής.
Ο κ. Σχοινάς επισήμανε ότι τώρα είναι η ώρα για το ελληνικό λαό να καθορίσει το μέλλον του», ενώ διαβεβαίωσε ότι ο πρόεδρος της Κομισιόν Ζαν Κλοντ Γιούνκερ «έχει στο νου του τον ελληνικό λαό. Θέλει να παραμείνουν στην οικογένεια της Ευρώπης και στην Ευρωζώνη».
Ο εκπρόσωπος της Κομισιόν, επιβεβαίωσε τη δήλωση Γιούνκερ ότι «η συμφωνία μεταξύ των δύο πλευρών ήταν πάρα πολύ κοντά, μέχρι που η ελληνική αντιπροσωπεία αποχώρησε απ' το τραπέζι των διαβουλεύσεων».
«Η συμφωνία αφορά και μεταρρυθμίσεις και σημαντικές αλλαγές όχι μόνο φόρους» ανέφερε ακόμα ο Μαργαρίτης Σχοινάς.
Ντάισελμπλουμ: Το «όχι» θα φέρει σε πολύ δύσκολη θέση την Ελλάδα
Όλες οι συζητήσεις με την Ελλάδα έγιναν ιδιαίτερα πολιτικοποιημένες, σπαταλώντας χρόνο ανέφερε σε νέες του δηλώσεις ο πρόεδρος του Eurogroup Γερούν Ντάισελμπλουμ.
Σύμφωνα με τον ίδιο εκτός από την ίδια την Ελλάδα, τα μέλη του Eurogroup έχουν ενωθεί. Παράλληλα τόνισε ότι το δημοψήφισμα είναι για το αν οι Έλληνες είναι έτοιμοι να δεχθούν σκληρή λιτότητα
Ο Γερούν Ντάισελμπλουμ, μιλώντας στο Ολλανδικό Κοινοβούλιο, πρόσθεσε πως εάν βγει «όχι» στο δημοψήφισμα δεν πρόκειται να βελτιωθεί η διαπραγματευτική θέση της Ελλάδας, σημειώνοντας ακόμα ότι θα φέρει Ελλάδα και Ευρώπη σε πολύ δύσκολη θέση.
Οι προτάσεις των θεσμών για την Ελλάδα «έγιναν κομματάκια» από την ελληνική ηγεσία, είπε, ενώ σημείωσε πως είναι δύσκολο να γεφυρωθούν οι «θεμελιώδεις διαφορές» μεταξύ της Ελλάδας και της Ευρώπης.
Το δημοψήφισμα «πυξίδα» του Eurogroup
Σε βαρύ κλίμα διεξήχθη το χθεσινό σύντομο Eurogroup, το οποίο παράπεμψε σε οποιαδήποτε απόφαση για την Ελλάδα μετά το δημοψήφισμα και αναλόγως με την απόφασή του. Πλέον έχει καταστεί σαφές ότι η Ευρώπη δυσπιστεί απέναντι στην Ελλάδα και αυτό αποτυπώνεται από τις παρεμβάσεις αξιωματούχων σχετικά με την παραμονή της κυβέρνησης στη θέση της.
«Θα επανέλθουμε στο αίτημά σας για την οικονομική υποστήριξη από τον ESM μόνο μετά και επί τη βάσει του αποτελέσματος του δημοψηφίσματος» αναφέρεται στην απαντητική επιστολή που έστειλε ο πρόεδρος του Eurogroup Γερούν Ντάισελμπλουμ αργά το βράδυ της Τετάρτης στον Αλέξη Τσίπρα. Ο ίδιος υπενθύμισε ότι «στις 20 Φεβρουαρίου οι ελληνικές αρχές συμφώνησαν να επαναλάβουν την κατηγορηματική δέσμευσή τους για να τιμήσουν τις οικονομικές υποχρεώσεις προς τους πιστωτές τους πλήρως και εγκαίρως».
Μετά το τελευταίο διάγγελμα του Πρωθυπουργού της Ελλάδας προκλήθηκαν αντιδράσεις σε σειρά αξιωματούχων, τους οποίους επικαλείται η Καθημερινή. Όπως τονίζουν, ο Έλληνας Πρωθυπουργός κατέστρεψε το ήδη εύθραυστο κλίμα ανάμεσα στις δύο πλευρές, όπως και την όποια πιθανότητα για συνεργασία, υπογραμμίζοντας ότι δεν μπορεί η Αθήνα να ζητά νέο πρόγραμμα και την ίδια ώρα να το καταγγέλλει, απαξιώνοντας την προσπάθεια.
«Δεν ξέραμε αν έπρεπε να γελάσουμε ή να κλάψουμε» ειπώθηκε χαρακτηριστικά, ενώ εκφράστηκε η οργή που προκλήθηκε από την επίρριψη ευθυνών και η επίθεση προς την Ευρώπη για το κλείσιμο των τραπεζών, παίρνοντας σαν δεδομένο ότι η ελληνική πλευρά ήταν εκείνη που εγκατέλειψε το τραπέζι των διαπραγματεύσεων την περασμένη Παρασκευή. Το διάγγελμα εξέπληξε, αφού λίγες ώρες νωρίτερα η Αθήνα έστελνε μηνύματα πως μπορεί να μεταβάλει τη στάση της για το δημοψήφισμα αν οι εταίροι δεχόντουσαν την ελληνική πρόταση.
Η τελευταία πρόταση της Ελλάδας λήφθηκε από το Eurogroup ως ένα νέο μνημόνιο και η διαπραγμάτευση πρέπει να ξεκινήσει από την αρχή. Η λίστα των μεταρρυθμίσεων που κατέθεσε η ελληνική πλευρά, όπως και αυτή των θεσμών, δεν μπορούν να ισχύσουν, αφού και οι δύο αφορούν στην παράταση ενός προγράμματος που έχει πια λήξει. «Τώρα θα διαπραγματευτούμε ένα νέο πρόγραμμα από το μηδέν» τονίζουν οι αξιωματούχοι.
Ωστόσο, στην ελληνική πρόταση, εντοπίστηκαν από τους θεσμούς κάποια θετικά στοιχεία τα οποία θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν στο επόμενο πρόγραμμα. Αξιωματούχος που επικαλείται τον εκπρόσωπο του ΔΝΤ Πολ Τόμσεν είπε ότι «ακόμα δεν είμαστε στο σημείο που πρέπει, καθώς η πρόταση είναι ασαφής» για να πάρει την απάντηση του κ. Ντάισελμπλουμ ότι «αυτό είναι η πιο υποτιμημένη δήλωση της ημέρας».
Ο μοναδικός Υπουργός Οικονομικών που διαφοροποιήθηκε από το κλίμα που δημιουργήθηκε στο Eurogroup ήταν ο Χάρης Γεωργιάδης, ο οποίος ζήτησε από τον Γερούν Ντάισελμπλουμ να στείλει ένα θετικό μήνυμα στους Έλληνες που αγωνιούν για τη θέση της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ένωση και το ευρώ. Ο πρόεδρος του Eurogroup ωστόσο, έκλεισε λέγοντας ότι «λυπάται πολύ για την κατάσταση και λαμβάνοντας υπόψη την αποφασιστικότητα του ελληνικού λαού να είναι μέρος της Ευρώπης και της Ευρωζώνης την οποία στηρίζουμε απόλυτα».