Για ναυάγιο στις διαπραγματεύσεις των Βρυξελλών κάνουν λόγο την τελευταία ώρα, κυβερνητικοί παράγοντες με τους οποίους συνομιλεί το ΚΥΠΕ.
Επιβεβαιώνεται ότι η ελληνική αντιπροσωπεία αποχωρεί από τις διαπραγματεύσεις, και αναμένεται από την βελγική πρωτεύουσα δήλωση του Αντιπροέδρου της κυβέρνησης Γιάννη Δραγασάκη, που συνομίλησε πριν λίγο με τον Αλέξη Τσίπρα.
Οι εταίροι, με δήλωση ανώτατου αξιωματούχου, παραδέχονται ότι οι διαπραγματεύσεις δεν πέτυχαν.
Ούτε μισή ώρα μετά από την παραδοχή της Αθήνας μέσω non-paper, ότι υπάρχουν δυσκολίες στην διαπραγμάτευση λόγω απαράδεκτων, όπως τις χαρακτηρίζει, πιέσεις από τους εταίρους, και ιδιαίτερα από το ΔΝΤ για λήψη επιπρόσθετων μέτρων ύψους περίπου 3,6 δις ευρώ, κοινοτικός αξιωματούχος διαμήνυσε ότι «οι διαπραγματεύσεις με τους Έλληνες δεν πέτυχαν”, και κατόπιν τούτου η ελληνική αντιπροσωπεία αποχώρησε.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι πιστωτές, μετά από συνάντηση ούτε μίας ώρας, και σαφέστατα ενοχλημένοι από την διαρροή πληροφοριών στην Αθήνα για «απαράδεκτες προτάσεις» των εταίρων, είπαν ότι δεν υπάρχει νόημα συνέχισης.
Κυβερνητικοί κύκλοι επιρρίπτουν την ευθύνη στο ΔΝΤ, λέγοντας ότι «τορπιλλίζει τις διαπραγματεύσεις, με τα παράλογα αιτήματά του, ιδίως στην περικοπή συντάξεων», και συμπληρώνουν ότι για αυτόν τον λόγο η ελληνική αντιπροσωπεία «δεν είχε άλλη επιλογή από το να αποχωρήσει».
Η πληροφόρηση είναι ότι η διαφορά μεταξύ των δύο πλευρών εντοπίζεται στο εκτιμωμενο ύψος του δημοσιονομικού κενού. Οι δανειστές επικαλέστηκαν στοιχεία για δημοσιονομικό κενό 2,5%, και η ελληνική πλευρά για 2,0%.
Οι εταίροι, κυρίως το ΔΝΤ, λέγεται πως προτίμησαν την δική τους εκδοχή, αμφισβητώντας τα στοιχεία της κυβέρνησης, και επ` αυτής της εκτίμησης προτειναν αυξημένα μέτρα, τα οποία η ελληνική πλευρά δεν αποδέχθηκε ακι αποχώρησε.
Στην Αθήνα επικρατεί αναβρασμός και κλίμα συνεχών διαβουλεύσεων. Το ΚΥΠΕ πληροφορείται ήδη γίνονται σκέψεις για την επόμενη μέρα, με τους πιο ψύχραιμους να επισημαίνουν ότι βάσει της Συμφωνίας στο Eurogroup στις 20/2, οι διαπραγματεύσεις πρέπει να συνεχιστούν ως το τέλος του μήνα, με την ελπίδα να υπάρξει έστω και την υστάτη συμφωνία.
Η Αθήνα, καλείται έως την Πέμπτη 18/6 στη συνεδράιση του Eurogroup να τοποθετηθεί στο θέμα της συνέχισης των διαπραγματεύσεων, και αναμένεται ίσως και απόψε δήλωση από το Μαξίμου.
Κομισιόν: Ηταν η τελευταία προσπάθεια Γιούνκερ
Με μία σκληρή ανακοίνωση αντέδρασε η Κομισιόν, μετά από το πρόωρο τέλος των διαπραγματεύσεων μεταξύ Αθήνας και Θεσμών, στις Βρυξέλλες.
Σε αυτή, οι συζητήσεις αυτού του σαββατοκύριακου χαρακτηρίστηκαν ως η τελευταία απόπειρα του Ζαν Κλοντ Γιούνκερ να βρεθεί, μία λύση που θα επέτρεπε την ολοκλήρωση της αξιολόγησης εγκαίρως πριν από το Eurogroup της 18ης Ιουνίου. Ομως, σημειώνει η Κομισιόν, παρότι σημειώθηκε πρόοδος παραμένουν σημαντικές οι διαφορές, ενώ οι ελληνικές προτάσεις χαρακτηρίζονται ημιτελείς.
Ετσι πλέον οι συζητήσεις πρέπει να γίνουν σε επίπεδο Eurogroup, ενώ σημειώνεται η πεποίθηση του Ζαν Κλοντ Γιούνκερ ότι μπορεί να βρεθεί λύση πριν το τέλος του μήνα, με προϋπόθεση την ενίσχυση των μεταρρυθμιστικών προσπαθειών της Ελλάδας και με πολιτική βούληση από όλες τις πλευρές.
Αναλυτικά η ανακοίνωση της Κομισιόν:
Την ολοκλήρωση των τρεχουσών διαπραγματεύσεων χωρίς θετικό αποτέλεσμα ανακοίνωσε εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Σύμφωνα με την ανακοίνωση οι διαβουλεύσεις θα συνεχιστούν σε επίπεδο Eurogroup.
«O Πρόεδρος Γιούνκερ έκανε μια τελευταία απόπειρα αυτό το Σαββατοκύριακο να βρεθεί μέσω των προσωπικών του εκπροσώπων και σε στενή συνεργασία με τους εμπειρογνώμονες της Επιτροπής, της ΕΚΤ και του ΔΝΤ, μια λύση με τον Πρωθυπουργό Τσίπρα που θα επιτρέψει τη θετική ολοκλήρωση της αξιολόγησης εγκαίρως για το Eurogroup της Πέμπτης 18 Ιουνίου.
Ενώ έχει σημειωθεί κάποια πρόοδος, οι συνομιλίες δεν έχουν καταφέρει το στόχο τους καθώς εξακολουθούν να υπάρχουν σημαντικές διαφορές μεταξύ των σχεδίων των ελληνικών αρχών και των κοινών απαιτήσεων της Επιτροπής, της ΕΚΤ και του ΔΝΤ της τάξης του 0,5-1% του ΑΕΠ, που ισοδυναμεί με 2 δισ. ευρώ μόνιμων δημοσιονομικών μέτρων σε ετήσια βάση. Επιπλέον, οι ελληνικές προτάσεις παραμένουν ημιτελείς. Σε αυτή τη βάση, περαιτέρω συζήτηση θα πρέπει τώρα να λάβει χώρα στο πλαίσιο του Eurogroup.
O Πρόεδρος Γιούνκερ παραμένει πεπεισμένος ότι με την ενίσχυση των μεταρρυθμιστικών προσπαθειών από την ελληνική πλευρά και την πολιτική βούληση από όλες τις πλευρές, η λύση μπορεί ακόμα να βρεθεί πριν από το τέλος του μήνα».
Γ. Δραγασάκης: Οι προτάσεις μας ανοίγουν το δρόμο για μια τελική συμφωνία
Ο αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης, Γιάννης Δραγασάκης, που μετέχει στην αντιπροσωπεία της κυβέρνησης που βρίσκεται στις Βρυξέλλες, δήλωσε πριν από λίγο ότι «η Ελληνική αντιπροσωπεία, που βρίσκεται στις Βρυξέλλες από το Σάββατο, παρέδωσε σήμερα στους θεσμούς συμπληρωματικές προτάσεις όπως είχε συμφωνηθεί, που καλύπτουν πλήρως το δημοσιονομικό κενό και τα πρωτογενή πλεονάσματα. Προτάσεις που ανοίγουν το δρόμο για την τελική συμφωνία που θα καλύπτει τους τρεις πυλώνες -δημοσιονομικό, χρηματοδοτικό και αναπτυξιακό».
Πρόσθεσε ότι «οι προτάσεις της ελληνικής κυβέρνησης καλύπτουν πλήρως το δημοσιονομικό κενό όπως το προσδιορίζουν οι εκπρόσωποι των θεσμών. Ωστόσο παραμένει η επιμονή τους η κάλυψη του κενού να γίνει αποκλειστικά με περικοπές συντάξεων κατά 1% του ΑΕΠ και από αύξηση του ΦΠΑ επίσης κατά 1% του ΑΕΠ».
«Παρά την παραμονή της ελληνικής αντιπροσωπείας στις Βρυξέλλες δεν υπήρξε ανταπόκριση από τη πλευρά των θεσμών για συζητήσεις σε εκείνο το επίπεδο και με εκείνες τις εξουσιοδοτήσεις που θα επέτρεπαν την επίλυση των θεμάτων που παραμένουν ανοιχτά» ανέφερε ο κ. Δραγασάκης στη συνέχεια, της δήλωσής του καταλήγοντας «η αντιπροσωπεία της ελληνικής κυβέρνησης παραμένει σε ετοιμότητα για την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων και την επίτευξη μιας αμοιβαίας επωφελούς συμφωνίας».
Nωρίτερα
Τη στιγμή που τα νέα από την Ευρώπη, τουλάχιστον όπως αυτά εκτιμώνται και αναμεταδίδονται από ξένα Μέσα Ενημέρωσης, δεν φαίνεται να είναι ευοίωνα ως προς την επίτευξη συμφωνίας για το ελληνικό πρόγραμμα, στην Αθήνα κυβερνητικοί παράγοντες τηρούν σιγήν ιχθύος, και ο Τύπος κάνει λόγο για «το πιο κρίσιμο ως τώρα 48ωρο της Ελλάδος».
Μέσα σε αυτό το διήμερο, που άρχισε με την επανέναρξη σήμερα, Κυριακή, στις Βρυξέλλες, η διαπραγμάτευση επί των επικαιροποιημένων προτάσεων που προσκόμισε στους δανειστές η ελληνική πλευρά, και που κλείνει με την οριακή ημερομηνία της 18ης Ιουνίου, όταν θα συνεδριάσουν το Eurogroup αλλά και η γερμανική Βουλή (Μπουντεστάγκ), «θα κριθούν όλα», όπως σημειώνει σήμερα το σύνολο του ελλαδικού Τύπου.
Η κυβέρνηση, δια στόματος του ίδιου του Πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, τόσο προς τους πιστωτές όσο και προς τα κυβερνητικά αλλά και κομματικά του στελέχη, έχει καταστήσει σαφές ότι πρόθεση της ελληνικής πλευράς είναι να υπάρξει μία κατ’ αρχήν συμφωνία μέσα σε αυτό το ασφυκτικό χρονικό πλαίσιο.
Προς αυτόν τον στόχο, εκείνο που είναι γνωστό, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι είναι και δεδομένο, είναι ότι οι δανειστές βάζουν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων το ενδεχόμενο 4μηνης παράτασης του προγράμματος στήριξης της Ελλάδας – πρόγραμμα που «περισσεύει» από την θητεία της προηγούμενης κυβέρνησης, και ήδη παρατάθηκε μια φορά στο Eurogroup της 20ης Φεβρουαρίου, ώστε να δοθεί μια ανάσα στην νεοεκλεγείσα κυβέρνηση του κ. Τσίπρα, να μελετήσει τα δεδομένα και να έρθει με νέες, ισοδύναμες προτάσεις.
Από την άλλη, η ελληνική πλευρά φέρεται να διεκδικεί 9μηνη παράταση του προγράμματος.
Μια τέτοια παράταση, εάν και εφ’ όσον συμφωνηθεί, δεν καταργεί την ανάγκη να αρχίσουν να εφαρμόζονται αμέσως κάποια συμφωνηθέντα μέτρα, όπως δήλωσε στο ΚΥΠΕ κοινοτική πηγή στην Αθήνα. «Η παράταση – διευκρίνισε – θα ισχύσει ώστε να δοθεί απαραίτητος χρόνος και στις δύο πλευρές ώστε να εξειδικευτούν ορισμένα θέματα πριν ξεκινήσει η υλοποίησή τους».
Επίσης, οι δύο πλευρές φέρεται να συμφωνούν ότι «όλα τα ζητήματα πρέπει να συμφωνηθούν επί της αρχής, και να εγκριθούν στο επόμενο Eurogroup της 18ης Ιουνίου».
Κατά ορισμένες κυβερνητικές πηγές στην ελληνική πρωτεύουσα, μέχρι το βράδυ της Δευτέρας αναμένεται να υπάρξει τελική εικόνα για τις διαπραγματεύσεις, και θα υπάρξει και σχετική ανακοίνωση, είτε θετική, είτε όχι.
Το Μέγαρο Μαξίμου, όπως σαφώς φέρεται να είπε ο Πρωθυπουργός μιλώντας στον στενό περί τα οικονομικά υπουργικό του κύκλο έπειτα από μακρά συνεδρίαση το βράδυ της Παρασκευής, είναι προετοιμασμένο για κάθε ενδεχόμενο.
Γνωρίζει, όπως προκύπτει από τις δηλώσεις Τσίπρα, ότι εάν επιτευχθεί η «αμοιβαία αποδεκτή συμφωνία», δεν θα είναι εύκολη η υλοποίησή της, αλλά την ευθύνη θα αναλάβει ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, ξεκαθαρίζοντας έτσι το τοπίο προς όλους όσους προετοιμάζονται ή επιθυμούν εκλογές ή και ρήξη.
Γνωρίζει επίσης, ότι και εάν ακόμα οι διαπραγματεύσεις οδηγηθούν σε ναυάγιο, πάλι ο Αλέξης Τσίπρας έχει πει πως θα μεταφέρει εκείνος προς τον ελληνικό λαό το «μεγάλο όχι», που σε αυτήν την περίπτωση θα υποχρεωθεί, λέει, να πει στους εταίρους.
Ο Πρωθυπουργός είναι από το πρωί στο Μέγαρο Μαξίμου με τους στενούς συνεργάτες και συμβούλους του, σε ανοικτή γραμμή επικοινωνίας με Βρυξέλλες, όπου το ελληνικό διαπραγματευτικό βάρος έχουν επωμιστεί ο Αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Γιάννης Δραγασάκης, ο Υπουργός Επικρατείας Νίκος Παπάς, ο Υπουργός αρμόδιος για Διεθνείς Οικονομικές Σχέσεις, Ευκλείδης Τσακαλώτος, και ο οικονομολόγος Γιώργος Χουλιαράκης, ο πλέον τεχνοκράτης από την ελληνική ομάδα.
Αναλόγως της πορείας των διαπραγματεύσεων, ένας εκ των κ.κ. Δραγασάκη και Παππά αναλαμβάνει να ενημερώσει τον Πρωθυπουργό. Αξιόπιστη κυβερνητική πηγή στην Αθήνα δηλώνει στο ΚΥΠΕ ότι «ο Αλέξης Τσίπρας είναι ήρεμος, ψύχραιμος, και μοιάζει να είναι συμφιλιωμένος με την ιδέα ότι έχει πάρει τις σωστές αποφάσεις».
Οι δηλώσεις αξιωματούχων της ΕΕ που φτάνουν στην Αθήνα, μεταφέρουν απαισιοδοξία για συμφωνία και προμηνύουν δυσάρεστες εξελίξεις στην Ελλάδα.
Ο αντικαγκελάριος της Γερμανίας Ζίγκμαρ Γάμπριελ, δήλωσε στην εφημερίδα Bild ότι «η σκιά μιας εξόδου της Ελλάδας από την ευρωζώνη διαγράφεται ολοένα και σαφέστερα», χαρακτήρισε «φαινομενικές» από ελληνικής πλευράς τις ύστατες προσπάθειες που καταβάλλονται για να επιτευχθεί συμφωνία», και είπε πως αυτές οι προσπάθειες «κάνουν την διαδικασία των διαπραγματεύσεων να φαίνεται γελοία».
Νέες, αδιασταύρωτες πληροφορίες από το πεδίο των διαπραγματεύσεων, που συνήθως προωθούνται σε ξένες εφημερίδες από μεσαίας ιεραρχίας στελέχη της Κομισιόν που επικαλούνται προσβάσεις σε «ανώτερα κέντρα», φέρουν τους διαπραγματευτές των θεσμών να μην είναι ευχαριστημένοι ούτε από τις τελευταίες προτάσεις της Αθήνας, και να έχουν βάλει στο τραπέζι «σειρά σκληρών απαιτήσεων», μεταξύ των οποίων και την περαιτέρω μείωση κατά 2% των συντάξεων, γενικώς.
Κυβερνητικό στέλεχος προς το οποίο απευθύνθηκε το ΚΥΠΕ σχετικά με αυτό το «αρνητικό κλίμα» που διαχέεται τις τελευταίες ώρες, είπε ότι «σ’ αυτές τις κρίσιμες, για όλους μας, στιγμές, το καλύτερο είναι να αναμένουμε μόνο τις επίσημες ανακοινώσεις».
Το βέβαιο, αναφέρουν πληροφορίες από κοινοτικούς κύκλους, είναι ότι οι διαπραγματεύσεις είναι σκληρές, ότι θα συνεχιστούν και αύριο, και ότι «στόχος και επιθυμία όλων είναι να τερματιστούν με συμφωνία».
Επιμένει το ΔΝΤ σε περικοπές συντάξεων και αύξηση του ΦΠΑ
Η ελληνική κυβέρνηση επαναλαμβάνει, σε όλους τους τόνους, ότι δεν θα δεχτεί ποτέ καμία μείωση σε συντάξεις και μισθούς ή αυξήσεις, μέσω του ΦΠΑ, σε προϊόντα πρώτης ανάγκης, όπως για παράδειγμα το ηλεκτρικό ρεύμα.
«Κανένα υφεσιακό μέτρο που θα υπονομεύει την ανάπτυξη –το πείραμα αρκετά κράτησε!» σχολιάζουν κυβερνητικοί αξιωματούχοι, την ώρα που το ΔΝΤ “δυναμιτίζει” τη διαπραγμάτευση που βρίσκεται σε εξέλιξη στις Βρυξέλλες.
Να σημειωθεί ότι το ΔΝΤ επιμένει να ζητά περικοπές συντάξεων ύψους 1% του ΑΕΠ, δηλαδή 1,8 δισ. ευρώ το χρόνο! Και άλλο ένα 1% (ακόμα, δηλαδή, 1,8 δισ. ευρώ) από την αύξηση του ΦΠΑ! Μέτρα που αφορούν τα λαϊκά στρώματα και τους εργαζόμενους και αποδεδειγμένα οδηγούν σε νέο κύκλο ύφεσης.
Πηγές του Μεγάρου Μαξίμου επισημαίνουν ότι η ελληνική κυβέρνηση έχει καταθέσει τις προτάσεις της έγκαιρα (01.06.2015), όπως και δύο επεξεργασμένα κείμενα που αφορούν στη βιωσιμότητα του χρέους και το δημοσιονομικό κενό.
Η ελληνική αντιπροσωπεία, μάλιστα, που βρίσκεται στις Βρυξέλλες από το Σάββατο, παρέδωσε στους θεσμούς συμπληρωματικές προτάσεις που καλύπτουν πλήρως το δημοσιονομικό κενό και τα πρωτογενή πλεονάσματα. Προτάσεις που ανοίγουν το δρόμο για την τελική συμφωνία που θα καλύπτει τους τρεις πυλώνες – δημοσιονομικό, χρηματοδοτικό και αναπτυξιακό.
Κυβερνητικές πηγές αναφέρουν ότι η αντιπροσωπεία της ελληνικής κυβέρνησης παραμένει σε ετοιμότητα για την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων και την επίτευξη μιας αμοιβαίας επωφελούς συμφωνίας.
Σύμφωνα με πληροφορίες του ανταποκριτή των Financial Times στις Βρυξέλλες, Πίτερ Σπίγκελ, τα μέλη της ελληνικής αντιπροσωπείας αποχώρησαν από το κτίριο της Κομισιόν 45 λεπτά μετά την είσοδό τους.
Ο πρωθυπουργός χθες εμφανίστηκε αισιόδοξος, για την πορεία των διαπραγματεύσεων, απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφων κατά τη διάρκεια περιπάτου με τον Γιάνη Βαρουφάκη στον Εθνικό Κήπο. Ωστόσο, ο Αλέξης Τσίπρας φαίνεται αποφασισμένος, εάν δεν υπάρξουν- όπως λέει- βήματα κατανόησης από την άλλη πλευρά να έρθει ακόμη και σε ρήξη.
Από την πλευρά του, ο υπουργός Οικονομικών σε συνέντευξή του σήμερα ξεκαθάρισε πως «εμείς δεν πρόκειται να υπογράψουμε συμφωνία με ένα δημοσιονομικό πλάνο που δεν βγαίνει... Όταν πας σε μια διαπραγμάτευση συμβιβάζεσαι, και εμείς έχουμε κάνει πολλούς συμβιβασμούς». Ο Γιάνης Βαρουφάκης είπε, ακόμη, πως η τεχνική διαπραγμάτευση είναι εύκολη μεταξύ των δύο πλευρών ωστόσο για να είναι βιώσιμη χρειάζεται και πολιτική διαπραγμάτευση: «η σύγκλιση μεταξύ των δύο πλευρών τεχνικά είναι εύκολη, αλλά χρειάζεται πολιτική βούληση για να είναι βιώσιμη». Σχετικά με το πρωτογενές πλεόνασμα όπου υπάρχει διαφωνία μεταξύ της κυβέρνησης και των δανειστών, ο υπουργός Οικονομικών επανέλαβε ότι το Μάρτιο το 1,2% - 1,5% ήταν εφικτό, τώρα όμως όχι.