Υπό το βλέμμα του κατοχικού ηγέτη Μουσταφά Ακιντζί, πραγματοποιήθηκε η πρώτη φάση της παράνομης άσκησης έρευνας και διάσωσης Τουρκίας και ψευδοκράτους με την ονομασία «Μάρτυρας Υπολοχαγός Τζανέρ Κίονελι». Φιλοξενήθηκε στην περιοχή Πετρομούθκια της οροσειράς του Πενταδακτύλου κάτω από φρούριο του Αγίου Ιλαρίωνα.
Στην άσκηση μετείχαν μεταξύ άλλων πολεμικά ελικόπτερα, αλλά και ένα μη επανδρωμένο ελικόπτερο και το σενάριο της προέβλεπε ανταπόκριση σε αεροπορικό ατύχημα.
Η άσκηση συνεχίζεται στα χωρικά ύδατα της Τουρκίας αλλά και της κατεχόμενης Κύπρου, ανοιχτά του κόλπου της Αμμοχώστου.
Τους σοβαρούς κινδύνους για την ασφάλεια της διεθνούς πολιτικής αεροπορίας, τους οποίους δημιουργούν οι παραβιάσεις του εθνικού εναέριου χώρου της Κύπρου και του FIR Λευκωσίας, υπογραμμίζει στην επιστολή του, ο μόνιμος αντιπρόσωπος της Κύπρου στον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών Νίκος Αιμιλίου προς τον γενικό γραμματέα Μπαν Γκι Μουν.
Στην επιστολή η οποία κυκλοφόρησε χθες ως επίσημο έγγραφο του οργανισμού, καταγράφονται αναλυτικά οι παραβιάσεις των διεθνών κανονισμών εναέριας κυκλοφορίας, του εθνικού εναέριου χώρου της Κυπριακής Δημοκρατίας και η παράνομη χρήση των λιμανιών της Κερύνειας και της Αμμοχώστου από υποβρύχια και πλοία του τουρκικού πολεμικού ναυτικού που σημειώθηκαν τον μήνα Απρίλιο.
Συγκεκριμένα ο κ. Αιμιλίου αναφέρει στην επιστολή ότι «Οι ενέργειες της Τουρκίας στοχεύουν σαφώς στην υπονόμευση της κυριαρχίας της Κυπριακής Δημοκρατίας, ενισχύοντας τη συνεχιζόμενη ντε φάκτο διαίρεση και την αναβάθμιση της αποσχιστικής οντότητας, με τη διεκδίκηση δήθεν εναέριου χώρου πάνω από την κατεχόμενο έδαφος της Δημοκρατίας».
Η Τουρκία με νέα NAVTEX έχει δεσμεύσει περιοχή βορειοδυτικά της Κύπρου, εκτός της κυπριακής ΑΟΖ για έρευνες από το Μπαρμπαρός. Ενώ από τις 15 έως τις 18 Ιουνίου, ιταλικό ερευνητικό σκάφος θα προχωρήσει σε πόντιση καλωδίων μεταξύ του Καστελλόριζου και της Ρόδου, εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων σε μια περιοχή που θεωρείται από την Τουρκία ως γκρίζα ζώνη.
Νωρίτερα
Ο Μόνιμος Αντιπρόσωπος της Κύπρου στα Ηνωμένα Έθνη Πρέσβης Νικόλαος Αιμιλίου απέστειλε επιστολή, ημερομηνίας 26 Μαΐου, προς τον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ, με την οποία τις καταγγέλλει.
Σύμφωνα με επίσημη ανακοίνωση, η επιστολή, η οποία επισυνάπτεται, κυκλοφόρησε χθες ως επίσημο έγγραφο των Ηνωμένων Εθνών με αρ. Α/69/913-S/2015/379.
Παράλληλα, οι Μόνιμοι Αντιπρόσωποι της Κύπρου, της Ελλάδας και της Αιγύπτου στον ΟΗΕ απέστειλαν επιστολή με την οποία ενημερώνουν τον Γενικό Γραμματέα για τη δεύτερη Συνάντηση Κορυφής των τριών χωρών, επισυνάπτοντας την κοινή τους δήλωση.
Η επιστολή, η οποία επίσης επισυνάπτεται, κυκλοφόρησε ως επίσημο έγγραφο της Γενικής Συνέλευσης με αριθμό A/69/917.