Τηλεόραση Ραδιόφωνο Podcasts

Σε αναγνώριση της προόδου που υπάρχει στις διαπραγματεύσεις της Ελλάδας με τους εταίρους προχώρησε το Eurogrouup, ωστόσο με μία δήλωση που έχει ακόμη αρκετά «αλλά» και κυρίως δεν ανοίγει τον δρόμο για εκταμίευση χρημάτων προς την Αθήνα, η οποία στενάζει από την αναιμική ρευστότητα.

Στην ανακοίνωση του Eurogroup αναφέρεται ότι «καλωσορίζουμε την πρόοδο που έχει επιτευχθεί μέχρι στιγμής. Σημειώνουμε ότι η αναδιοργάνωση και ο εξορθολογισμός των διαδικασιών εργασίας κατέστησε δυνατή την επιτάχυνση και έχει συμβάλει σε μία πιο ουσιαστική συζήτηση. Την ίδια στιγμή, αναγνωρίζουμε ότι χρειάζεται περισσότερος χρόνος και περισσότερη προσπάθεια για να γεφυρωθεί το χάσμα στα θέματα τα οποία παραμένουν ανοικτά. Ως εκ τούτου χαιρετίζουμε την πρόθεση των ελληνικών αρχών να επιταχύνουν την εργασία τους με τους θεσμούς, με σκοπό την επίτευξη μία επιτυχούς κατάληψης της αξιολόγησης εγκαίρως».

Όπως  τονίζουν οι Υπουργοί Οικονομικών της Ευρωζώνης «το Eurogroup επανέλαβε ότι η ανακοίνωση της 20ης Φεβρουαρίου παραμένει το βασικό πλαίσιο για τις διαπραγματεύσεις. Μόλις οι θεσμοί συνάψουν συμφωνία σε τεχνικό επίπεδο για την κατάληξη της τρέχουσας αξιολόγησης, το Eurogroup θα αποφασίσει για ενδεχόμενη καταβολή των κεφαλαίων που απομένουν με βάση την υφιστάμενη συμφωνία».

Με το ανακοινωθέν του, το Eurogroup αναβάλλει για αργότερα - και υπό τον όρο να καταβληθούν σημαντικές προσπάθειες απο την πλευρά της Ελλάδας, ώστε να βρεθεί κοινό πεδίο με τους δανειστές - την όποια συμφωνία η οποία θα αποκαταστήσει και την ροή χρηματοδότησης της ελληνικής οικονομίας.

Δηλώσεις Ντάισελμπλουμ

Στην συνέντευξη τύπου που ακολούθησε την λήξη του Eurogroup, ο επικεφαλής του Γερούν Ντάισελμπλουμ αναγνώρισε ότι υπάρχει ταχύτερη πρόοδος στις διαπραγματεύσεις, τονίζοντας ότι η συζήτηση έχει αναπτυχθεί επί όλων των σημαντικών θεμάτων, επανέλαβε ωστόσο ότι βάση για όποια συζήτηση αποτελεί η συμφωνία της 20ης Φεβρουαρίου

Δηλώσεις Μοσκοβισί

Ο Επίτροπος Οικονομικών επεσήμανε ότι υπάρχει ορατή πρόοδος μετά το Eurogroup της Ρίγας, λέγοντας ωστόσο ότι υπάρχει μία μέθοδος στην οποία έχουν καταλήξει οι δύο πλευρές, "όχι τέλεια, αλλά πιο δημιουργική", όπως είπε  χαρακτηριστικά ο Πιέρ Μοσκοβισί.

Σύμφωνα με τον Επίτροπο, υπάρχει πρόοδος σε ότι αφορά την στρατηγική σε τομείς όπως ο ΦΠΑ, η ανεξαρτησία της φορολογικής αρχής και τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια.

Όπως όμως υπογράμμισε "υπάρχουν σημαντικά θέματα που πρέπει να λυθούν πριν συμφωνήσουμε, όπως τα εργασιακά και το ασφαλιστικό" για τα οποία η Ελλάδα πρέπει να κάνει εναλλακτικές προτάσεις όπως είπε, τονίζοντας ότι "η Κομισιόν θέλει την καλύτερη προστασία των εργαζομένων στην Ελλάδα, αλλά αυτό χρειάζεται συγκεκριμένα μόνιμα μέτρα".

Ο Πιέρ Μοσκοβισί έδωσε το σήμα για ακόμη μεγαλύτερη επιτάχυνση των διαδικασιών λέγοντας ότι "πρέπει τώρα να προχωρήσουμε όσο το δυνατόν γρηγορότερα. Πρέπει να έχουμε συμφωνία πολύ πριν ολοκληρωθεί το πρόγραμμα στα τέλη Ιουνίου".

Βαρουφάκης : Εποικοδομητική η ατμόσφαιρα στο Eurogroup 

Ο Ελληνας υπουργός Οικονομικών, Γιάνης Βαρουφάκης, στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που έδωσε μετά το πέρας των εργασιών του Eurogroup είπε ότι η ατμόσφαιρα στη συνεδρίαση υπήρξε άκρως εποικοδομητική, ενώ αναφερόμενος στο επίμαχο ενδεχόμενο διενέργειας δημοψηφίσματος δε θέλησε να τοποθετηθεί, λέγοντας πως είναι αρμοδιότητα του πρωθυπουργού και του προέδρου της Δημοκρατίας - αλλά πάντως δε το βλέπει στο ορατό πεδίο.

Ο κ. Βαρουφάκης, απαντώντας σε ερώτηση είπε πως το θέμα της ρευστότητας στην Ελλάδα είναι "εξαιρετικά σοβαρό κι ας μην κρυβόμαστε", αλλά το Eurogroup δε θεώρησε πρέπον να συζητήσει αυτό το θέμα σήμερα.

Μιλώντας για τον χρονικό ορίζοντα, ο Ελληνας υπουργός Οικονομικών είπε πως το πλαίσιο για την επίτευξη συμφωνίας με τους πιστωτές είναι οι επόμενες λίγες εβδομάδες - ενώ απέφυγε να τοποθετηθεί για το κατά πόσον είναι επαρκής η δήλωση του Eurogroup για να προχωρήσει σε κάποια χαλάρωση η ΕΚΤ, επικαλούμενος την ανεξαρτησία της κεντρικής τράπεζας.

Κατά τον κ. Βαρουφάκη, οι διαφορές με τους θεσμούς περιορίζονται σε θέματα όπως οι ιδιωτικοποιήσεις, η μεταρρύθμιση του ΦΠΑ, αλλά παραμένουν σε θέματα όπως τα εργασιακά.

Σε ερώτηση σχετική με την κατ΄ ιδίαν συνάντηση που είχε με το Γερμανό ομόλογό του, Βόλφγκαγκ Σόιμπλε, ο κ. Βαρουφάκης είπε πως ήταν η πιο φιλική συνάντηση που είχαμε ποτέ κι έμαθα πολλά πράγματα από αυτόν - ελπίζω να έμαθε κι αυτός από εμένα.

Σόιμπλε: Μόνο ο καιρός έχει βελτιωθεί

Αίσθηση προκάλεσαν πάντως οι εκ νέου οι δηλώσεις του Βόλφγκανγκ Σόιμπλε περί δημοψηφίσματος στην Ελλάδα. Αυτή τη φορά αναφέρθηκε στο ζήτημα προσερχόμενος στο Eurogroup, τονίζοντας ότι αν η Ελλάδα χρειάζεται να κάνει δημοψήφισμα ώστε ο ελληνικός λαός να εγκρίνει μια νέα συμφωνία τότε να κάνει δημοψήφισμα.

«Αυτή τη συζήτηση την είχαμε κάνει και το 2011. Η απόφαση για το δημοψήφισμα, αλλά και για την εκπλήρωση των όρων του προγράμματος είναι στα χέρια της Ελλάδας», είπε χαρακτηριστικά ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών. «Αυτό θα μπορούσε μάλιστα να είναι ένα χρήσιμο μέτρο για να αποφασίσει ο ελληνικός λαός κατά πόσο είναι έτοιμος να δεχθεί αυτό που είναι αναγκαίο ή κατά πόσο επιθυμεί κάτι διαφορετικό».

Ο Σόιμπλε δήλωσε, πάντως, ότι η πρόοδος στις διαπραγματεύσεις με την Ελλάδα είναι μικρή έως μηδαμινή και τόνισε αστειευόμενος ότι μόνο ο καιρός έχει βελτιωθεί.

Παράλληλα, ο Βόλφγκανγκ Σόιμπλε υποστήριξε ότι υπήρξαν παρεξηγήσεις για το τι σήμαινε η Συμφωνία της 20 Φεβρουαρίου. «Για να υπάρξει οποιαδήποτε πρόοδος πρέπει αυτή να εγκριθεί από τους τρεις θεσμούς» τόνισε και επεσήμανε ότι το ΔΝΤ είναι και αυτό μέρος των τριών θεσμών που λειτουργούν από κοινού. «Οι προσπάθειες κάποιων να αποδώσουν στο ΔΝΤ έναν ιδιαίτερο ρόλο δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα», ξεκαθάρισε και πρόσθεσε ότι η συναίνεση του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου στην όποια συμφωνία έχει ουσιαστική σημασία προκειμένου να πεισθούν τα κοινοβούλια της ευρωζώνης να προσυπογράψουν την παροχή βοήθειας.

Χθες, ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών, που συναντάται με τον Γιάνη Βαρουφάκη στις Βρυξέλλες, προέβη στην αποκάλυψη ότι το 2011 είχε συμβουλεύσει τον πρώην πρωθυπουργό Γιώργο Παπανδρέου να προχωρήσει σε δημοψήφισμα.

Νωρίτερα.

Το μήνυμα για λύση στο ασφυκτικό πρόβλημα της ρευστότητας που αντιμετωπίζει η Ελλάδα καλείται να στείλει η ελληνική  κυβέρνηση στους πιστωτές στο σημερινό Eurogroup.

Κατά τη χθεσινή μαραθώνια συνεδρίαση του κυβερνητικού συμβουλίου και της πολύωρης συνεδρίασης της Πολιτικής Γραμματείας του ΣΥΡΙΖΑ, παρουσιάστηκαν και συζητήθηκαν οι προτάσεις της ελληνικής πλευράς για «έντιμη συμφωνία», καθώς και η πορεία των διαπραγματεύσεων τόσο σε επίπεδο κλιμακίων (Brussels Group), όσο και σε πολιτικό επίπεδο, δηλαδή της επαφές του κ.Τσίπρα.

Οι πληροφορίες θέλουν τον Γιάννη Δραγασάκη, ο οποίος συμμετείχε και στις δύο συνεδριάσεις, να δέχεται τις θέσεις πολλών στελεχών να μην προχωρήσει η κυβέρνηση σε επιπλέον υποχωρήσεις. Δευτερευόντως, ο Έλληνας Πρωθυπουργός δέχεται εισηγήσεις να συνδεθεί η αυριανή πληρωμή στο ΔΝΤ με το σημερινό αποτέλεσμα του Eurogroup.

Χαρακτηριστική είναι η χθεσινή δήλωση του Υπουργού Επικρατείας υπεύθυνου για το Συντονισμό του Κυβερνητικού Έργου, Αλέκου Φλαμπουράρη, ότι σε περίπτωση αδιεξόδου, το ενδεχόμενο δημοψηφίσματος παραμένει ανοιχτό.

Το ότι η κατάσταση είναι σε οριακό σημείο είναι εμφανές και αποδεκτό και το μόνο που επισήμως επιβεβαιώθηκε μετά το κυβερνητικό συμβούλιο είναι η ότι ισχύει η θέση για  «για την ανάγκη επίτευξης μιας αμοιβαία επωφελούς συμφωνίας, που θα κινείται στο πλαίσιο της πρόσφατης λαϊκής εντολής».

Ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες θέλουν πριν τη συνεδρίαση του Eurogroup σήμερα, να υπάρξει ιδιαίτερη συνάντηση μεταξύ του Έλληνα Υπουργού Οικονομικών με τον Γερμανό ομόλογό του, από την οποία δεν είναι απίθανο να προκύψουν εξελίξεις.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στο αυριανό Eurogroup εκτός της ex officio συμμετοχής του Γιάνη Βαρουφάκη, θα είναι παρόν και ο Γιώργος Χουλιαράκης ως επικεφαλής του Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων (ΣΟΕ) και συμμετέχων στο Euroworking Group.

Σε κάθε περίπτωση, το βλέμμα της Αθήνας σήμερα θα είναι στραμμένο στις Βρυξέλλες, ενώ οι πληροφορίες θέλουν τον κ.Τσίπρα να είχε χθες συνομιλίες με ξένους ηγέτες, τις οποίες θα συνεχίσει και σήμερα.