Τηλεόραση Ραδιόφωνο Podcasts

Ενθαρρυμένος από το θετικό κλίμα των τελευταίων ημερών, αλλά και από την δέσμευση, όπως διαπίστωσε, και των «δύο ηγετών» να εμπλακούν σε ουσιαστικές διαπραγματεύσεις για επίλυση του κυπριακού, δηλώνει ο ειδικός Σύμβουλος του Γενικού Γραμματέα Εσπεν Μπάρθ Έιντε. Ο Νορβηγός διπλωμάτης, ο οποίος μιλούσε μετά τη συνάντηση του με τον πρόεδρο Αναστασιάδη, έκανε λόγο για μια μοναδική ευκαιρία η οποία δεν πρέπει να χαθεί. 

«Η αίσθηση που δημιουργείται στις δύο πλευρές στην Κύπρο τώρα είναι ότι αυτή η ευκαιρία είναι μοναδική – τέτοιο κλίμα δεν έχει υπάρξει εδώ και πάνω από δεκαετία, ίσως και περισσότερες δεκαετίες - και όλοι ξέρουν ότι είναι μια ευκαιρία που πρέπει να αξιοποιηθεί τώρα που υπάρχει. Δεν σημαίνει απαραιτήτως ότι θα υπάρξει σύντομα (άλλη ευκαιρία) αν χάσουμε αυτή». 

Αφού επανέλαβε τουλάχιστον τρεις φορές, ότι πρόκειται για μία κυπριακής ιδιοκτησίας διαδικασία και πως ο ρόλος του είναι υποβοηθητικός, ο κος Έιντε πήρε, με εύσχημο τρόπο πίσω, τα όσα μέχρι και χθες δήλωνε περί κατάθεσης συγκεκριμένων ιδεών για προώθηση της διαδικασίας. «Δεν χρειάζεται να σπρώξουμε για να προχωρήσει περαιτέρω η διαδικασία αφού οι ηγέτες των δύο κοινοτήτων ηγούνται αυτή τη στιγμή της διαδικασίας και είναι έτοιμοι να επαναρχίσουν τις συνομιλίες».

Για πρώτη φορά μάλιστα, από τον διορισμό του, ο κος Έιντε, ανέδειξε την σημασία εμπλοκής και της ΕΕ στην διαδικασία. «Στο μέλλον η ενωμένη Κύπρος θα είναι πλήρες μέλος της ΕΕ και πρέπει να είναι συμβατή με τα πρότυπα της Ενωσης. Πιστεύω ότι ο σεβασμός στις βασικές αρχές και διαδικασίες της ΕΕ θα εξυπηρετήσει και τους Τουρκοκύπριους και τους Ελληνοκύπριους.» 

Ερωτηθείς για τον ρόλο της Άγκυρας, ο Νορβηγός διπλωμάτης ανέφερε πως υπάρχουν κάποιες πτυχές που αφορούν τις τρεις εγγυήτριες δυνάμεις και οι οποίες, θα πρέπει, κατά την έκφραση του, να αντιμετωπιστούν με όλα τα μέσα. 

Ικανοποιημένο από τη συνάντηση δηλώνει όμως και το προεδρικό, καθώς σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, ξεκαθάρισαν πολλά. Από τον ρόλο των Η.Ε. και του κυρίου Έιντε, μέχρι και την εμπλοκή της Τουρκίας. 

«Εμείς ευελπιστούμε μέσα από έναν ειλικρινή και ουσιαστικό διάλογο με τον ηγέτη της τουρκοκυπριακής κοινότητας, και την εμπλοκή της Τουρκίας, να δημιουργηθούν εκείνες οι απαραίτητες προϋποθέσεις που θα μας επιτρέπουν να ελπίζουμε. Και εξ όσων αντιλαμβάνομαι ο κ. Eide με δηλώσεις του τοποθετήθηκε επ’αυτού», ανέφερε ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος.

Επί τάπητος σύμφωνα με τον κυβερνητικό εκπρόσωπο τέθηκε και το θέμα των ΜΟΕ. Ο κος Χριστοδουλίδης απέφυγε ωστόσο εκ νέου να σχολιάσει την αντιπρόταση Ακιντζί για άνοιγμα και του παράνομου αεροδρομίου της Τύμπου, ως αντάλλαγμα για το άνοιγμα της κλειστής πόλης της Αμμοχώστου, καθώς όπως είπε δεν έχει ακόμη διατυπωθεί επισήμως. 

«Έχω κάνει γενικότερο σχόλιο για τα ΜΟΕ καθώς και για το γεγονός ότι δεν μπορούν να ξεφεύγουν του πλαισίου της νομιμότητας», είπε ο κ. Χριστοδουλίσης.

Οι κύριοι Χριστοδουλίδης και Έιντε επιβεβαίωσαν τέλος, ότι πρόεδρος Αναστασιάδης και Γενικός Γραμματέας των Ηνωμένων Εθνών Μπαν Γκι Μουν θα συναντηθούν το προσεχές Σάββατο στη Μόσχα.

ΥΠΕΞ: Οι συνομιλίες θα συνεχιστούν από το σημείο το οποίο διεκόπησαν 

Ο Υπουργός εξωτερικών Ιωάννης Κασουλίδης, ξεκαθάρισε ότι η αναμενόμενη επανέναρξη των διαπραγματεύσεων δε θα γίνει από νέα βάση, αλλά οι συνομιλίες θα συνεχιστούν από το σημείο, το οποίο διεκόπησαν τον περασμένο Σεπτέμβριο εξ αιτίας των Τουρκικών προκλήσεων. 

«Μπαίνουμε σε μια νέα φάση, η οποία δεν είναι ξεκρέμαστη είναι η συνέχεια των προηγούμενων φάσεων που ουσιαστικά ξεκίνησε πέρυσι το Φεβράρη με την συμφωνία της Κοινής Διακήρυξης. Επομένως ο χρόνος θα πρέπει να επιμετρηθεί από εκείνη την περίοδο και όχι θεωρώντας ότι ξεκινούμε από την αρχή», ανέφερε.

Πλέον οι προσπάθειες ενόψει της νέας φάσης της διαπραγμάτευσης, σύμφωνα με τον υπουργό εξωτερικών θα επικεντρωθούν στην γεφυροποίηση και σμίκρυνση των διαφορών. 

Είπε επίσης ότι, «αυτή θα είναι η προσπάθεια. θα ξεκινήσουμε από εκεί που έμειναν οι διαπραγματεύσεις. Εμείς έχουμε συλλάβει το μήνυμα που έστειλαν οι ψηφοφόροι της εκλογικής διαδικασίας στα κατεχόμενα και θα πρέπει και εμείς να ανταποκριθούμε ανάλογα.».

Ο κύριος Κασουλίδης, ανέφερε ότι η δική μας πλευρά θα πάει στις συνομιλίες με καλή διάθεση, συγκρατημένη αισιοδοξία και ελπίδες για αίσια κατάληξη, η οποία θα σηματοδοτεί νέο ευοίωνο μέλλον για την πατρίδα μας.

Νωρίτερα

Στις 12.30 ολοκληρώθηκε η συνάντηση του κ. Έιντε με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, η οποία κράτησε 1 ώρα και 20 λεπτά. Ο Ειδικός Σύμβουλος του ΓΓ των ΗΕ δήλωσε κατά την έξοδο του ενθαρρυμένος από τα όσα άκουσε και χθες από τον κ. Ακιντζί αλλά και σήμερα από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. 

Η λύση του Κυπριακού θα πρέπει να είναι συμβατή με τα πρότυπα και τις βασικές αρχές της ΕΕ τόνισε σήμερα ο Ειδικός Σύμβουλος του ΓΓ των ΗΕ Εσπεν Μπαρθ Έιντε, επισημαίνοντας την ετοιμότητα των ηγετών των δύο κοινοτήτων για επανέναρξη των συνομιλιών στο Κυπριακό.

Σε δηλώσεις μετά τη συνάντηση του με τον Πρόεδρο Αναστασιάδη, ο κ. Έιντε είπε οτι οι ηγέτες των δύο κοινοτήτων είναι σοβαρά αφοσιωμένοι και δεσμευμένοι στην επίλυση του κυπριακού προβλήματος και είναι έτοιμοι να επαναρχίσουν τις συνομιλίες χωρίς περαιτέρω καθυστέρηση.

Όπως είπε, και οι δύο ηγέτες αναγνωρίζουν ότι πρόκειται για μια μοναδική ευκαιρία και δεν υπάρχει χρόνος για χάσιμο, σημειώνοντας ότι είναι πολύ ενθαρρυμένος από το κλίμα που έχει δημιουργηθεί κατά τις τελευταίες εβδομάδες και μήνες.

Είπε ότι είναι μια ευκαιρία που θα πρέπει να αδράξουν οι Κύπριοι και που ενδεχομένως να μην ξαναπαρουσιαστεί πολύ σύντομα και επανάλαβε ότι η διαδικασία είναι κυπριακής ιδιοκτησίας και ιδιοκτησία των δύο ηγετών και όχι των Ηνωμένων Εθνών. 

Είπε επίσης ότι στο δείπνο που θα παραθέσει στους δύο ηγέτες την ερχόμενη Δευτέρα στις 11 Μαΐου θα αποφασιστεί το πότε θα αρχίσουν και επίσημα οι συνομιλίες. 

Ανέφερε ακόμη ότι μόνο μια συμφωνία που θα επιτευχθεί στην Κύπρο από τους Κύπριους θα μπορεί να αντέξει στο χρόνο.

Ανέφερε ότι ο Πρόεδρος Αναστασιάδης θα έχει την ευκαιρία να συναντηθεί με τον ΓΓ του ΟΗΕ ο οποίος όπως είπε παρακολουθεί πολύ στενά τις εξελίξεις και είναι έτοιμος να διαδραματίσει το δικό του ρόλο στον κατάλληλο χρόνο.

Ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος Νίκος Χριστοδουλίδης έκανε λόγο για μια πάρα πολύ καλή συνάντηση κατά την οποία έγινε ανταλλαγή απόψεων για τα επόμενα βήματα.

Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, είπε, επανέλαβε τη δέσμευση του για ένα ουσιαστικό και ειλικρινή διάλογο που θα δημιουργεί θετικές προοπτικές για τερματισμό της κατοχής και επανένωσης της πατρίδας μας.

Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, ανέφερε, θα έχει τις αμέσως επόμενες ημέρες τηλεφωνική επικοινωνία με τον Αμερικανό Αντιπρόεδρο ενώ το Σάββατο 9 Μαΐου θα έχει συνάντηση στη Μόσχα με τον ΓΓ των Ηνωμένων Εθνών.

Συνάντηση Ακιντζί με τον Πρέσβη των ΗΠΑ 

Τον Τ/κ ηγέτη Μουσταφά Ακιντζί συνάντησε στα κατεχόμενα ο Πρέσβης των ΗΠΑ Τζον Κόνινγκ.

Όπως μεταδίδεται από τα κατεχόμενα, στη συνάντηση ήταν παρόντες ο Τ/κ διαπραγματευτής Οζντίλ Ναμί, ο εκπρόσωπος Τύπου Baris Burcu και ο «υφυπουργός εξωτερικών»  Erhan Ercin.

Δεν έγιναν δηλώσεις μετά το πέρας της συνάντησης.

Συνάντηση 'Ειντε-'Ερογλου στα κατεχόμενα 

Ο Ειδικός Σύμβουλος του ΓΓ του ΟΗΕ `Εσπεν Μπαρθ `Ειντε συναντήθηκε στα κατεχόμενα με τον τέως Τουρκοκύπριο ηγέτη Ντερβίς `Ερογλου.

Όπως μεταδίδεται από τα κατεχόμενα, η συνάντηση πραγματοποιήθηκε στο γραφείο του κ. `Ερογλου και σε αυτή παρέστησαν επίσης ο τέως διαπραγματευτής της τ/κ κοινότητας Εργκούν Ολγκούν και ο τέως "κυβερνητικός εκπρόσωπος" Οσμάν Ερτούγ.

Μετά τη συνάντηση δεν έγιναν δηλώσεις.

Συνάντηση 'Ειντε - Ταλάτ στα κατεχόμενα 

Ο Ειδικός Σύμβουλος του ΓΓ του ΟΗΕ `Εσπεν Μπαρθ `Ειντε συναντήθηκε στα κατεχόμενα με τον πρώην Τουρκοκύπριο ηγέτη Μεχμέτ Αλί Ταλάτ.

Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε στο γραφείο του κ. Ταλάτ και δεν έγιναν δηλώσεις μετά από αυτήν.

Νωρίτερα

Με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Νίκο Αναστασιάδη συναντήθηκε στις 11 το πρωί ο ειδικός σύμβουλος του Γενικού Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών Έσπεν Μπαρθ Έιντε, ο οποίος έφτασε χθες στην Κύπρο.

Η επίσκεψη του κ. Έιντε στην Κύπρο θα διαρκέσει έως τις 12 Μαΐου, κατά τη διάρκεια της οποίας θα έχει διμερείς συναντήσεις και με άλλους εμπλεκόμενους, με στόχο να οριστικοποιηθούν οι διευθετήσεις για την επανέναρξη περιεκτικών συνομιλιών.

Κατά τη συνάντηση Αναστασιάδη – Έιντε αναμένεται να συζητηθεί, μεταξύ άλλων,  “και η επίσημη επανέναρξη των συνομιλιών, η οποία ενδεχομένως να ανακοινωθεί αμέσως μετά το δείπνο που θα πραγματοποιηθεί την ερχόμενη Δευτέρα ανάμεσα στους δύο ηγέτες, στην παρουσία του κ. Eide», όπως είχε δηλώσει χθες ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος Νίκος Χριστοδουλίδης.

Σε ερώτηση αν ευσταθεί η πληροφορία ότι οι συνομιλίες θα επαναρχίσουν στις 12 Μαΐου, ο κ. Χριστοδουλίδης απάντησε: «Θα δούμε. Το αργότερο που αναμένεται να ξεκινήσουν είναι το δεύτερο δεκαπενθήμερο Μαΐου. Αυτό είναι ένα από τα θέματα που θα απασχολήσουν τη συνάντηση του κ. Eide με τους δύο ηγέτες».

Χθες το απόγευμα, ο κ. Άιντα είχε συνάντηση με με τον Τ/κ ηγέτη Μουσταφά Ακιντζί στα κατεχόμενα, μετά το πέρας της οποίας δήλωσε ότι “είναι πολύ ξεκάθαρο ότι η διαδικασία (των συνομιλιών) αρχίζει και πιστεύω ότι θα ξεκινήσει σε ένα εποικοδομητικό πνεύμα”. Είπε επίσης ότι “το κλίμα που έχει δημιουργηθεί μας δίνει την ευκαιρία να προχωρήσουμε σε πραγματικά ουσιαστικές συνομιλίες”.

Ο κ. Άιντα είπε ακόμη ότι υπάρχει τώρα μια ευκαιρία για το Κυπριακό, την οποία χαρακτήρισε την καλύτερη εντός μιας δεκαετίας. Υπάρχει, πρόσθεσε, ένα πνεύμα αισιοδοξίας και εξέφρασε την άποψη ότι η διαδικασία αυτή τη φορά μπορεί να οδηγήσει σε μια πραγματική λύση.

Ερωτηθείς εάν μετά το δείπνο με τους δύο ηγέτες στις 11 του Μάη θα ανακοινωθεί η επανέναρξη των συνομιλιών, είπε ότι αυτό εξαρτάται από τους δύο ηγέτες και επανέλαβε ότι η διαδικασία ανήκει στους ίδιους τους Κύπριους.

Από την πλευρά του, ο κ. Ακιντζί ανέφερε ότι υπάρχει μια ευκαιρία για επίλυση του Κυπριακού και δεσμεύτηκε να πράξει ό,τι είναι δυνατό προς αυτή την κατεύθυνση. Πρόσθεσε ότι θα επιδείξει την απαραίτητη αποφασιστικότητα για την επίλυση του Κυπριακού. Αναφερόμενος στον Πρόεδρο Αναστασιάδη είπε ότι μοιράζονται το ίδιο όραμα για λύση προς όφελος των επόμενων γενεών.

Εξάλλου, σε χαιρετισμό του στη χθεσινή τελετή μετονομασίας του Λυκείου Αραδίππου σε Λύκειο Τάσου Μητσόπουλου, ο Πρόεδρος Αναστασιάδης  είπε ότι θεωρεί δεδομένο ότι εντός των επομένων ημερών θα αρχίσει μια νέα φάση του διακοινοτικού διαλόγου