Από την Τουρκία και την απόφαση της να ανανεώσει ή όχι την ισχύ της παράνομης NAVTEX, εξαρτάται σύμφωνα με τον υπουργό εξωτερικών Ιωάννη Κασουλίδη η επανέναρξη και η συνέχιση των συνομιλιών Αφού υπέδειξε ότι επί του παρόντος δεν έχουν εκλείψει οι λόγοι που οδήγησαν στο πάγωμα των διαπραγματεύσεων, ο κος Κασουλίδης έριξε την μπάλα στο γήπεδο της Άγκυρας.
«Όταν εκπνεύσει η Νavtex να μην εκδοθεί νέα και να αποχωρήσει το Μπαρμπαρός. Θυμάστε που έλεγα πάντα αποσύρατε το Μπαρμπαρός από το δρόμο της ειρήνης για να προχωρήσουμε», είπε ο Υπουργός Εξωτερικών.
Ερωτηθείς κατά πόσο υπάρχουν διαβεβαιώσεις ότι η Τουρκία θα τερματίσει τις προκλήσεις της, ο κος Κασουλίδης απάντησε αρνητικά. «Στην πολιτική και ιδιαίτερα όταν έχεις να κάνεις με την Τουρκία δεν υπάρχουν διαβεβαιώσεις, ούτε συμβόλαια, χωρίς 'ππούλια' μάλιστα. Επομένως θα περιμένουμε να δούμε», είπε.
Ξεκαθάρισε ωστόσο ότι η Λευκωσία δεν θα διστάσει να αποχωρήσει εκ νέου από τις διαπραγματεύσεις σε περίπτωση που η Τουρκιά εκδώσει νέα Νavtex, ακόμη και αφού ξεκινήσουν οι συνομιλίες.
«Εμάς η θέση μας είναι γνωστή και έχει εκδηλωθεί στην πράξη τον περασμένο Οκτώβριο. Επομένως, θα θεωρηθεί ότι πρόκειται για μια κακής πίστεως ενέργεια, της οποίας την αποκλειστική ευθύνη θα φέρει η Τουρκία», ανέφερε ο κ. Κασουλίδης.
Κληθείς τέλος να σχολιάσει, την θέση που προβάλει η Τουρκία ότι οι διαπραγματεύσεις θα επαναρχίσουν λόγω του τερματισμού των εργασιών στην κυπριακή ΑΟΖ, ο Υπουργός Εξωτερικών, επέμεινε πως το παράθυρο ευκαιρίας δημιουργήθηκε λόγω της απόφασης της Ιταλικής ΕΝΙ να προχωρήσει σε εργασίες συντήρησης του τρυπανιού και της εξέδρας της, προτού αρχίσει επιβεβαιωτικές γεωτρήσεις.
Νωρίτερα
Πρόσθεσε δε, πως σε περίπτωση που οι συνομιλίες επαναρχίσουν και η Τουρκία εκδώσει νέα Νavtex, αυτό θα θεωρηθεί μια κακής πίστεως ενέργεια, για την οποία την αποκλειστική ευθύνη θα φέρει η Τουρκία.
Σε δηλώσεις στη Λάρνακα και κληθείς να αναφέρει κατά πόσον έχουν εκλείψει οι λόγοι για τους οποίους η πλευρά μας έχει αναστείλει τη συμμετοχή της στις συνομιλίες για λύση του Κυπριακού, ο Υπουργός Εξωτερικών απάντησε αρνητικά, προσθέτοντας πως πληθαίνουν οι πληροφορίες ότι ενδεχομένως να ανασταλούν οι λόγοι, να εκλείψουν οι λόγοι για τους οποίους αναστάληκαν. Εάν εκλείψουν οι λόγοι οι συνομιλίες θα ξαναξεκινήσουν από το σημείο που αφέθησαν.
Ερωτηθείς τί αναμένει η Κυπριακή Δημοκρατία για να επιστρέψει στις συνομιλίες, ο κ. Κασουλίδης απάντησε: «'Oταν εκπνεύσει η Νavtex να μην εκδοθεί νέα και να αποχωρήσει το Μπαρμπαρός. Θυμάστε που έλεγα πάντα αποσύρατε το Μπαρμπαρός από το δρόμο της ειρήνης για να προχωρήσουμε».
Με την Τουρκία δεν υπάρχουν διαβεβαιώσεις
Σε ερώτηση κατά πόσον έχουμε λάβει διαβεβαιώσεις για αυτές τις ενέργειες που θα μας επιτρέψουν να επιστρέψουμε στις συνομιλίες ο κ. Κασουλίδης είπε ότι «στην πολιτική και ιδιαίτερα όταν έχεις να κάνεις με την Τουρκία δεν υπάρχουν διαβεβαιώσεις, ούτε συμβόλαια, χωρίς 'ππούλια' μάλιστα. Επομένως θα περιμένουμε να δούμε».
Σε παρατήρηση δημοσιογράφου ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας στο παρελθόν είχε πει ότι ξεγελάστηκε από κάποιους που του έδωσαν ορισμένες διαβεβαιώσεις για αντίστοιχα θέματα στις συνομιλίες, ο ΥΠΕΞ είπε πως αυτό αναφερόταν «στην ενδιάμεση περίοδο όταν τέλειωσε η πρώτη Νavtex και πριν ξεκινήσει η δεύτερη. Εκεί όντως ζητήθηκε από τον Πρόεδρο να πει και δημόσια εκείνο το οποίο είχε πει από την αρχή ότι δηλαδή ήταν έτοιμος να συζητήσει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων τα όσα υπολείπονται και δεν έχουν ήδη συμφωνηθεί αναφορικά με τους υδρογονάνθρακες. Αυτό το κατέστησε σαφές ότι θα το έκανε στο τέλος», είπε, και σημείωσε πως «αυτή τη δήλωση την έκανε και όμως η τουρκική πλευρά δεν την έκρινε ικανοποιητική».
Γνωστές οι δικές μας θέσεις
Σε ερώτηση τί θα γίνει σε περίπτωση που ξεκινήσουν οι συνομιλίες και η Τουρκία εκδώσει νέα Νavtex, ο κ. Κασουλίδης απάντησε πως εμάς η θέση μας είναι γνωστή και έχει εκδηλωθεί στην πράξη τον περασμένο Οκτώβριο. Επομένως, θα θεωρηθεί ότι πρόκειται για μια κακής πίστεως ενέργεια, της οποίας την αποκλειστική ευθύνη θα φέρει η Τουρκία.
Σε παρατήρηση ότι η Τουρκία παρουσιάζει την πιθανή επανέναρξη των συνομιλιών ως απότοκο του τερματισμού των εργασιών στην κυπριακή ΑΟΖ, ο ΥΠΕΞ είπε ότι δεν ξέρει τί θέλει να παρουσιάσει η Τουρκία και με ποιόν τρόπο θέλει να χρησιμοποιήσει αυτό ως δικαιολογία για να μη συνεχίσει η Νavtex και το Μπαρμπαρός».
Πρόσθεσε ότι «εγώ εκείνο που ξέρω είναι ότι εξαιτίας του γεγονότος ότι ενώ προβλεπόντουσαν επιβεβαιωτικές γεωτρήσεις στους χώρους που έχει προχωρήσει σε γεώτρηση η ΕΝΙ, διαθέτει τώρα το χρόνο να προχωρήσει σε εργασίες συντήρησης του τρυπανιού και της εξέδρας του τρυπανιού και μπορεί να προχωρήσει σε ένα διάλειμμα για τους τεχνικούς λόγους που προβάλλει».