Ολοκληρώθηκε στο Eurogroup η συζήτηση για την Ελλάδα. Την ερχόμενη Τετάρτη θα ξεκινήσουν στις Βρυξέλλες οι συζητήσεις των ελληνικών Αρχών με τα τεχνικά κλιμάκια των θεσμών, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές.
Οι ίδιες πηγές ανέφεραν ότι ξεκινάει εντατικά η διαδικασία των τεχνικών διαβουλεύσεων, ενώ απέκλειαν το ενδεχόμενο να μεταβούν τα κλιμάκια των θεσμών στην Αθήνα.
Εξάλλου, οι πηγές σημείωναν ότι το Eurogroup εξέφρασε τη βούλησή του να καλύψει τις χρηματοδοτικές ανάγκες της Ελλάδας, εάν κριθεί απαραίτητο.
Αναλυτικά, το ανεπίσημο σημείωμα του Μαξίμου αναφέρει:
1. Το Eurogroup πρέπει να παραμείνει πολιτικό σώμα. Δεν πρέπει να συζητάει τεχνικές λεπτομέρειες. Το ζητούμενο είναι να έχουμε πολιτική πρόοδο. Δεν θα συζητηθεί κανένα νέο κείμενο. Υπάρχει η συμφωνία της 20ης Φεβρουαρίου και στόχος της ελληνικής κυβέρνησης είναι να εξειδικεύσει το πλαίσιο της εφαρμογής της.
2. Ο υπουργός Οικονομικών θα παρουσιάσει σήμερα επτά μεταρρυθμίσεις της ελληνικής κυβέρνησης. Παράλληλα η κυβέρνηση είναι έτοιμη να εμπλουτίσει τη λίστα και με άλλες μεταρρυθμίσεις, ορισμένες από τις οποίες θα κατατεθούν άμεσα στα τεχνικά κλιμάκια.
3. Αυτές οι μεταρρυθμίσεις, μαζί με δεκάδες άλλες, θα αποτελέσουν μέρος του Εθνικού Σχεδίου Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης που θα παρουσιάσει η κυβέρνηση μέχρι τον Απρίλιο. Εθνικό σχέδιο που θα αλλάξει την πορεία της χώρας, δίνοντας ώθηση στην ανάπτυξη.
4. Η ελληνική, λοιπόν, πλευρά υλοποιεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τις δεσμεύσεις της απέναντι στους εταίρους σεβόμενη ταυτόχρονα την αξιοπρέπεια του ελληνικού λαού και την ετυμηγορία της 25ης Ιανουαρίου. Μάλιστα οι μεταρρυθμίσεις που προτείνει αφορούν τον προϋπολογισμό του 2015. Είναι, δηλαδή, κινήσεις που θα αποφέρουν έσοδα μέσα στο χρόνο χωρίς καμία επιβάρυνση για την ελληνική κοινωνία.
5. Οι τρεις, για παράδειγμα, μεταρρυθμίσεις που θα κατατεθούν στα τεχνικά κλιμάκια και δεν περιλαμβάνονται στην πρώτη λίστα αφορούν:
«Οι τρεις προτάσεις- μεταρρυθμίσεις»
1. Μελέτη για την υποβολή δηλώσεων εισοδήματος παρελθόντων ετών. Αυτό θα γίνει χωρίς κανένα πρόστιμο μόνο με συμπληρωματική φορολογική δήλωση. Μια πρακτική που εφαρμόζεται σε όλη την Ευρώπη περίπου κάθε πέντε χρόνια.
2. Την κατάθεση τροπολογίας προκειμένου να ελεγχθούν οι «τριγωνικές συναλλαγές» που έχουν ως στόχο τη φοροαποφυγή. Απαραίτητη μεταρρύθμιση προκειμένου να αντιμετωπιστεί η διαφθορά και φοροαποφυγή.
3. Επιπλέον κίνητρα ώστε οι πολίτες να διεκδικούν τις αποδείξεις στις συναλλαγές τους με τη θέσπιση αυτόματης διαδικασίας ώστε οι αποδείξεις λιανικής πώλησης να μπαίνουν σε «λοταρία». Αυτή η πρακτική θα επιβραβεύει την καλή φορολογική συνείδηση.
Μηνύματα ρήξης με την Ελλάδα
Νωρίτερα «παγωμένες» δηλώσεις και μηνύματα ρήξης με την Ελλάδα, έστειλαν οι Ευρωπαίοι υπουργοί Οικονομικών που προσήλθαν στη συνεδρίαση του Eurogroup. Β. Σόιμπλε και Γ. Ντάισελμπλουμ δείχνουν το δρόμο.. της σοβαρής διαφωνίας με την ελληνική κυβέρνηση.
Στις 14.55 (ώρα Κύπρου), προσήλθε χωρίς να κάνει δηλώσεις, ο υπουργός Οικονομικών Γιάνης Βαρουφάκης στο κτήριο του Eurogroup, ενδεικτικό του κλίματος που είναι βαρύ.
Σόιμπλε: Να αφήσει τις μονομερείς ενέργειες η Ελλάδα
«Οι Έλληνες θα πρέπει να εφαρμόσουν αυτά για τα οποία έχουν δεσμευθεί», διαμηνύει ο υπουργός Οικονομικών της Γερμανίας
«Η συζήτησή μας αφορά την κατάσταση και τα ελλείμματα του προϋπολογισμού. Όσον αφορά τα υπόλοιπα έχουν συζητηθεί στο προηγούμενο Eurogroup, αλλά τις τελευταίες ημέρες δεν έγιναν πολλά πράγματα. Συζητάμε για τα δεδομένα της Ελλάδας αναμένοντας τα συμπεράσματα της τρόικας», δήλωσε ο Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, προσερχόμενος στη συνεδρίαση του Eurogroup
«Οι Έλληνες θα πρέπει να εφαρμόσουν αυτά για τα οποία έχουν δεσμευτεί και θα πρέπει να αφήσουν τις μονομερείς αλλαγές που δεν έχουν συμφωνήσει με την τρόικα, τόνισε ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών και πρόσθεσε πως «στην Ευρώπη έχουμε ελευθερία λόγου, αλλά σε αυτή τη συνεδρίαση δεν θα αποφασίσουμε για δημοψήφισμα».
Ντάισελμπλουμ:Χάνουμε χρόνο σε σχέση με το προηγούμενο Eurogroup
Για έλλειψη προόδου το τελευταίο χρονικό διάστημα έκανε λόγο ο επικεφαλής του Eurogroup, προσερχόμενος στη σύνοδο.
Αφού αστειεύτηκε με τους δημοσιογράφους (τους προσπέρασε κάνοντας πως δεν τους είδε πριν ξαναγυρίσει για δηλώσεις), προσερχόμενος στη σύνοδο του Eurogroup, ο πρόεδρος του Γερούν Ντάισελμπλουμ, έκανε σύντομες δηλώσεις.
Ερωτηθείς από δημοσιογράφους σχετικά με το αν υπάρχει περίπτωση να χρεοκοπήσει η Ελλάδα, ο κ. Ντάισελμπλουμ είπε πως «αν συνεχίσουμε σε αυτή τη διεργασία όχι», προσθέτοντας, ωστόσο, πως «χάνουμε χρόνο».
Στο ερώτημα αν υπάρχει έτοιμο ένα πλάνο σε περίπτωση Grexit, τόνισε πως δεν πιστεύει πως τέτοιου είδους συζητήσεις μπορούν να προσφέρουν κάτι για να συμπληρώσει, «η Ελλάδα έχει ουσιαστικό μέλλον στην ΕΕ», αλλά πως «είναι θέμα των Ελλήνων να διασφαλίσουν το μέλλον αυτό».
Ο κ. Ντάισελμπλουμ συνέχισε λέγοντας, «Αυτή τη στιγμή φαίνεται πως χάνουμε χρόνο και σε σχέση με το προηγούμενο Eurogroup, λίγα πράγματα έχουν γίνει. Έχουμε χάσει δύο εβδομάδες. Δεν έχουμε δει πραγματική πρόοδο. Πρέπει να πάψουμε να χάνουμε χρόνο» και πρόσθεσε πως είναι επιτακτική ανάγκη σήμερα ή αύριο να βρεθεί μια λύση για την Ελλάδα γιατί, «έχουμε δώσει τέσσερις μήνες και ο χρόνος εξαντλείται γρήγορα».
Μοσκοβισί: Χρειάζονται περισσότερες λεπτομέρειες για την λίστα Βαρουφάκη
Η πρώτη λίστα μεταρρυθμίσεων που έστειλε η Ελλάδα έγινε δεκτή από τους θεσμούς, ανέφερε σε δηλώσεις του ο επίτροπος Οικονομικών Υποθέσεων Πιέρ Μοσκοβισί λίγο πριν την έναρξη του Eurogroup, ωστόσο διευκρίνισε ότι χρειάζονται περισσότερες λεπτομέρειες.
«Το Eurogroup είναι ένα πολιτικό όργανο. Είναι τα τεχνικά κλιμάκια που θα αξιολογήσουν και θα συγκεκριμενοποιήσουν τον τρόπο εφαρμογής των προτάσεων», είπε και πρόσθεσε ότι οι τεχνικές αξιολογήσεις θα πρέπει και αυτές να γίνουν σε πλαίσιο αμοιβαίας εμπιστοσύνης, αλλά η εμπιστοσύνη χτίζεται με συγκεκριμένες δράσεις.
Όπως είπε ο κ. Μοσκοβισί στην σημερινή συνεδρίαση των υπουργών Οικονομικών της Ευρωζώνης δεν θα συζητηθούν τεχνικές λεπτομέρειες για Ελλάδα και τόνισε ότι δεν χάνουμε χρόνο για το ζήτημα της Ελλάδας, εργαζόμαστε συνεχώς.
Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με πληροφορίες ο Γιάνης Βαρουφάκης πιθανόν να συναντηθεί πριν από την συνεδρίαση του Eurogroup με τον Πιέρ Μοσκοβισί και τον Γερούν Ντάισελμπλουμ.
Το Εurogroup αναμένεται να ξεκινήσει λίγο μετά τις 6 το απόγευμα, ωστόσο δεν αναμένεται να καταλήξει σε κάποια συμφωνία για την Ελλάδα.
Στα απαιτούμενα επίπεδα τα έσοδα του κράτους
Ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών, Δημήτρης Μάρδας, μιλώντας σήμερα στο Πρωινό ΑΝΤ1 είπε ότι για τον μήνα Φεβρουάριο τα έσοδα του κράτους ήταν στα απαιτούμενα επίπεδα, δεν μπορεί όμως αυτή τη στιγμή να κάνει πρόβλεψη για τον μήνα Μάρτιο. Το δεδομένο, για τον κ.Μάρδα, είναι ότι γίνεται προσπάθεια παρακολούθησης των εξόδων των υπουργείων, από την οποία έχουν ήδη εξοικονομηθεί πάνω από 80 δις ευρώ, τα οποία προορίζονται για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης.
Αναφορικά όμως με το χρηματοδοτικό, αυτήν την εβδομάδα το επιτελείο καλείται να καλύψει επιτυχώς την έκδοση εντόκων γραμματίων που είναι προγραμματισμένη για την Τετάρτη. Το Δημόσιο ζητά 1,6 δις, το πρόβλημα όμως εντοπίζεται στο ότι δεν είναι δυνατόν να καλυφθεί ολόκληρο το ποσό από τις ελληνικές τράπεζες, λόγω του ότι μέρος των εντόκων γραμματίων που λήγουν το κατέχουν φορείς του κράτους και όχι οι τράπεζες.
Πιέσεις για παροχή ρευστότητας
Η Ελλάδα πιέζει την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα να παράσχει ρευστότητα προς τις τράπεζες και εμμέσως προς το Δημόσιο, χαλαρώνοντας τους κανονισμούς της. Οι πιέσεις αυτές, ωστόσο, δεν φαίνεται να πιάνουν προς το παρόν τόπο, αφού η ΕΚΤ έχει κάνει σαφές ότι αν δεν σταλούν μηνύματα προόδου από το Eurogroup, τότε από μόνη της δεν μπορεί να κάνει κάτι.
Ένα επιπλέον θέμα που θα απασχολήσει σήμερα και το προσεχές διάστημα την ελληνική κυβέρνηση και τους εταίρους της, είναι αυτό της διαδικασίας επί του ελέγχου. Πέραν του αντικειμένου του ελέγχου υπάρχει και το θέμα του πώς θα ελεγχθεί η πορεία της ελληνικής οικονομίας.
Στην επιστολή του Υπουργού Οικονομικών, αναφέρεται ότι οι τεχνικές ομάδες κυβέρνησης και δανειστών θα μπορούσαν να συναντηθούν στις Βρυξέλλες. Ο επικεφαλής του Eurogroup όμως απάντησε ότι οι τεχνικές ομάδες θα πρέπει να έχουν επαφές στην Αθήνα και μόνο οι προϊστάμενοί τους στις Βρυξέλλες. «Έχουμε συμφωνήσει ότι οι συζητήσεις με τους θεσμούς θα λάβουν χώρα στις Βρυξέλλες» ανέφερε στην απάντησή του ο κ. Ντάισελμπλουμ στην επιστολή του κ. Βαρουφάκη, αλλά πρόσθεσε πώς «οι τεχνικής φύσης εργασίες για την υποστήριξη αυτής της διαδικασίας θα γίνει στην Αθήνα».
Η κυβέρνηση πάντως έχει επενδύσει πολλά στην μη παρουσία των κλιμακίων της τρόικας στην Αθήνα και κάτι τέτοιο είναι εκτός των στόχων της. Από την άλλη, στην τρόικα θεωρούν ότι δεν θα αποκτήσουν πραγματική εικόνα της Αθήνας αν δεν έρθουν σε αυτήν και επιμένουν στην αποστολή κλιμακίων τις επόμενες μέρες.
Η συζήτηση σχετικά με την αποστολή ή όχι της τρόικας στην Αθήνα ήταν έντονη – εξ αρχής- και τις τελευταίες μέρες, ακόμα και σε παρασκηνιακό επίπεδο. Οι τελικές απαντήσεις επί του θέματος θα δοθούν στο σημερινό Eurogroup όπου θα φανεί ποια από τις δύο επιλογές είναι πραγματοποιήσιμη.
"Δεν θα υπάρξει απόφαση στο Eurogroup"
Διά στόματος του αναπληρωτή υπουργού του γερμανικού ΥΠΟΙΚ, Στέφεν Κάμπετερ, οι προσδοκίες για το Eurogroup της Δευτέρας χαμηλώνουν αισθητά. Όπως δήλωσε ο άμεσος συνεργάτης του Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, δεν πρόκειται να παρθούν συγκεκριμένες αποφάσεις για την Ελλάδα.
Ο κ. Κάμπετερ εξήγησε την κωλυσιεργία ως εξής: «Τα πάντα είναι σε αναμονή μέχρι να δοθούν περισσότερες οικονομικές λεπτομέρειες σχετικά με το ελληνικό σχέδιο μεταρρυθμίσεων. Ως εκ τούτου, δεν περιμένω καμία ουσιαστική απόφαση από την πλευρά της Ευρωομάδας», σημείωσε σε συνέντευξη που παραχώρησε σε γερμανικό ραδιόφωνο.
Παράλληλα, ο κ. Κάμπετερ απέρριψε τις προτάσεις του Υπουργού Οικονομικών Γιάνης Βαρουφάκης σύμφωνα με τις οποίες η Ελλάδα θα μπορούσε να εξετάσει το ενδεχόμενο διεξαγωγής δημοψηφίσματος ή προσφυγής σε πρόωρες εκλογές, αν η Ευρωζώνη απέρριπτε τις προτάσεις μεταρρυθμίσεων της Αθήνας. Σημείωσε πως όλα αυτές οι εναλλακτικές θα οδηγούσαν μόνο σε μια καθυστέρηση στην εφαρμογή των μέτρων που χρειάζεται να λάβει η Ελλάδα.
Ακόμη μια «χαμένη εβδομάδα» βλέπουν στο Βερολίνο
Για άλλη μια χαμένη εβδομάδα κάνουν λόγο κυβερνητικοί κύκλοι στο Βερολίνο αναφερόμενοι στο περιεχόμενο της επιστολής του Γιάννη Βαρουφάκη προς τον επικεφαλής του Eurogroup, ενώ ταυτόχρονα η Süddeutsche Zeitung, επικαλούμενη κύκλους των Βρυξελλών, γράφει ότι οι χώρες του ευρώ κάνουν προσπάθειες ώστε να βρουν κάποιο τρόπο για να καταβάλουν στην Ελλάδα την τελευταία δόση!
Πάντως η επιστολή θεωρείται από κυβερνητικούς κύκλους του Βερολίνου ανεπαρκής. Υπό αυτήν την έννοια, όπως εκτιμά η εφημερίδα Frankfurter Allgemeine Zeitung, ο Έλληνας υπουργός Οικονομικών θα βιώσει άλλη μια απογοήτευση στη σημερινή συνάντηση των Βρυξελλών, ενώ οι διαπραγματεύσεις θα μείνουν στάσιμες για το οικονομικό και δημοσιονομικό μέλλον της Ελλάδας.
Όπως σχολιάζουν οι ίδιοι κύκλοι στη γερμανική εφημερίδα και όπως μεταδίδει η Deutsche Welle, «η Ελλάδα γράφει επιστολές, αλλά δεν συνεργάζεται σκληρά με την τρόικα και έχασε ήδη άλλη μια εβδομάδα».
Οι ίδιο κύκλοι αναφέρουν ότι η παράταση του προγράμματος εξυγίανσης μέχρι τέλος Ιουνίου δεν πρέπει να εκλαμβάνεται από την ελληνική κυβέρνηση ως διευκόλυνση σε ό,τι αφορά το περιεχόμενο του προγράμματος εξυγίανσης και διευκρινίζουν ότι χρήματα θα δοθούν μόνο «μετά την ολοκλήρωση του τρέχοντος προγράμματος εξυγίανσης με την τρόικα». Οι ίδιοι κυβερνητικοί κύκλοι προσθέτουν ότι έχει ληφθεί υπόψη πως στη διάρκεια αυτών των διαπραγματεύσεων θα υπάρξουν διαφορές με την Ελλάδα.
Από την πλευρά του ο επικεφαλής της ΚΟ των Σοσιαλδημοκρατών Τόμας Όπερμαν, σε συνέντευξη προς την Neue Osnabrücker Zeitung, προειδοποιεί το Eurogroup να μην υποχωρήσει στις οικονομικές αξιώσεις της Ελλάδας. «Το επείγον του αιτήματος δεν θα πρέπει να οδηγήσει στην γρήγορη εκταμίευση της δόσης, οι υπουργοί Οικονομικών της ευρωζώνης θα πρέπει πρώτα να εξετάσουν ενδελεχώς το μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα της Αθήνας, και μετά τα λόγια θα πρέπει να ακολουθήσουν πράξεις». Και διευκρινίζει ότι ο ίδιος δεν διακρίνει ακόμη πραγματική ουσία στο περιεχόμενο των μεταρρυθμιστικών προθέσεων.
Ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν Βάλντις Ντομπρόφσκις, μιλώντας στην Frankfurter Allgemeine Zeitung, υποστηρίζει ότι η υλοποίηση των μεταρρυθμιστικών στόχων δεν κρίνεται από μια επιστολή, αλλά θα πρέπει να αποφασιστούν, να εγκριθούν από το κοινοβούλιο και να υλοποιηθούν με ακρίβεια και μόνο τότε ίσως γίνουν κάποιες σκέψεις για την καταβολή κάποια δόσης. «Η ελληνική κυβέρνηση συνεχίζει να κατανοεί αυτό το πρόβλημα διαφορετικά από ό,τι εμείς», υπογράμμισε.
Η επίσης γερμανική εφημερίδα Süddeutsche Zeitung, επικαλούμενη κύκλους των Βρυξελλών, γράφει ότι οι χώρες του ευρώ κάνουν προσπάθειες ώστε να βρουν κάποιο τρόπο για να καταβάλουν στην Ελλάδα την τελευταία δόση, δεδομένου ότι η Αθήνα σε οικονομικό επίπεδο βρίσκεται σε εξαιρετικά επικίνδυνη κατάσταση. Στο σημερινό Eurogroup, όπως γράφει η εφημερίδα, οι υπουργοί Οικονομικών θα προτείνουν στον έλληνα ομόλογό τους έναν συμβιβασμό για να ξεκινήσει τελικά η διαδικασία επεξεργασίας εκταμίευσης της δόσης, υπό δύο όρους. Πρώτον, ο Τσίπρας θα πρέπει να καταθέσει ένα λεπτομερές και κοστολογημένο μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα και να δεσμευτεί ότι θα το υλοποιήσει και δεύτερον, παράλληλα με αυτό, θα πρέπει οι εκπρόσωποι των θεσμών να το εξετάσουν για να δουν εάν το πακέτο μεταρρυθμίσεων είναι κατάλληλο και πληροί τους συμφωνημένους όρους για τον εκσυγχρονισμό της ελληνικής οικονομίας.
Παρά το ότι μέχρι το τέλος Απριλίου μεσολαβούν μόνο επτά εβδομάδες, δεν υπάρχει ούτε ένα μίνιμουμ συναίνεσης ως προς το πού και πότε οι εμπειρογνώμονες των δανειστών θα μπορέσουν να πάρουν αξιόπιστα στοιχεία για τις μεταρρυθμίσεις και την πρόοδό τους. Για να δώσουν τέλος στη διαμάχη με την Αθήνα, πηγές των Βρυξελλών αναφέρουν ότι οι εταίροι θα προτείνουν στην Αθήνα οι πολιτικές συναντήσεις να γίνονται στις Βρυξέλλες και οι τεχνικές στην Αθήνα.
Τι απάντησε ο Βαρουφάκης για ενδεχόμενο «όχι» του Eurogroup
Ενοχλημένος από ερώτηση δημοσιογράφου για το ενδεχόμενο απόρριψης της λίστας μεταρρυθμίσεων στο σημερινό Eurogroup εμφανίστηκε ο Γιάννης Βαρουφάκης.
Όταν κατά την παρουσία του στη Βενετία η δημοσιογράφος τον ρώτησε «τι θα κάνετε τη Δευτέρα αν το Eurogroup απορρίχει τις προτάσεις σας;» ο υπουργός Οικονομικών απάντησε: «κι εσείς τι θα κάνατε αν ένας κομήτης χτυπούσε τον πλανήτη Γη αυτή τη στιγμή; Πώς θα απαντούσατε σ' αυτό;» αφήνοντας τη δημοσιογράφο με το στόμα ανοιχτό.
Δεν είναι λίγοι εκείνοι που ερμηνεύουν την απάντηση αυτή με παρομοίωση του «όχι» των εταίρων με καταστροφή...