Ανέκρουσε πρύμναν η Τουρκία, ακυρώνοντας εξ ολοκλήρου την προκλητική της ΝΟΤΑΜ, οδηγία προς χειριστές αεροπορικών μέσων, με την οποία δέσμευε παράνομα την περιοχή του Αιγαίου από την Σκύρο και τον Αη Στράτη μέχρι και την Λήμνο, για στρατιωτικές ασκήσεις με πραγματικά πυρά μέχρι και το τέλος του χρόνου.
Μετά από έντονο διπλωματικό παρασκήνιο στην έδρα του ΝΑΤΟ στις Βρυξέλλες, την Αθήνα και την Άγκυρα, οι τούρκοι υποχώρησαν και πήραν πίσω την οδηγία προς αεροναυτιλομένους, η οποία εκδόθηκε την περασμένη Παρασκευή.
Προηγήθηκαν έντονα διαβήματα από την Κυβέρνηση της Ελλάδας, μέσω της διπλωματικής οδού.
Το ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών είχε αποστείλει χθες το βράδυ στο τουρκικό Υπουργείο Εξωτερικών την απόρριψη της ΝΟΤΑΜ, δηλώνοντας παράλληλα ότι η Άγκυρα θα ήταν υπεύθυνη για κάθε ατύχημα που μπορούσε να συμβεί στην περιοχή.
Παράλληλα η Αθήνα προχώρησε στα απαραίτητα διπλωματικά διαβήματα προς το ΝΑΤΟ, την Ευρωπαϊκή Ενωση και τον Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το ΝΑΤΟ αποδέχθηκε για πρώτη φορά πλήρως το περιεχόμενο του ελληνικού διαβήματος και ο ίδιος ο γενικός γραμματέας του οργανισμού, Γενς Στόλτενμπεργκ, διαδραμάτισε θετικό ρόλο στην αποκλιμάκωση της έντασης και την ομαλοποίηση της κατάστασης.
Αρχικά οι Τούρκοι, προχώρησαν το πρωί στην έκδοση νέας ΝΟΤΑΜ με την οποία εξαιρούσαν από την περιοχή των ασκήσεων χερσαίο χώρο του νησιού Λήμνος.
Σε ετοιμότητα οδήγησε και την Κύπρο η έκδοση της τουρκικής ΝΟΤΑΜ που ερμηνεύθηκε ως Αττίλας στο Αιγαίο.
Ο υπουργός άμυνας, Χριστόφορος Φωκαΐδης, σε δηλώσεις από τη Λεμεσό, ανέφερε ότι οι τουρκικές ενέργειες πρέπει να προβληματίσουν τους Ευρωπαίους εταίρους.
Ο Υπουργός Άμυνας, Χριστόφορος Φωκαΐδης δήλωσε ότι «Αυτό βεβαίως δεν πρέπει να απασχολεί μόνο εμάς αλλά πρέπει να απασχολεί και τους εταίρους μας, και όλους όσοι ενδιαφέρονται για τη σταθερότητα και την ασφάλεια στην ευρύτερη περιοχή».
Μετά την απογευματινή εξέλιξη η ελληνική κυβέρνηση εξέφρασε την ικανοποίηση της, θεωρώντας ότι η τουρκική στάση συμβάλει με εποικοδομητικό τρόπο στον διάλογο και την ανάπτυξη σχέσεων καλής γειτονίας.
Μεγάλη έκταση στο θέμα έδωσαν στις διαδικτυακές εκδόσεις τους και οι τουρκικές εφημερίδες.
Χαρακτηριστικοί ήταν οι τίτλοι της Χουριέτ «Ντόρος στην Αθήνα», της Μιλλιέτ «Η Ελλάδα θα διαμαρτηρυθεί στην Τουρκία» και της Ζαμάν «Κρίση με ΝΟΤΑΜ στο Αιγαίο».
Νωρίτερα
Δέσμευε από σήμερα μέχρι το τέλος του έτους περιοχή του Αιγαίου από τη Σκύρο έως τη Λήμνο για την πραγματοποίηση ασκήσεων.
Του Γιώργου Βλαβιανού, ΑΝΤ1 Ελλάδος
Μετά τα έντονα διαβήματα προς τους διεθνείς Οργανισμούς, αλλά και το αυστηρό διάβημα της ελληνικής πρεσβείας στην Άγκυρα προς την τουρκική κυβέρνηση, σήμερα υπήρξε πλήρης αναδίπλωση της τουρκικής πλευράς ως προς την αγγελία για χρήση του μισού Αιγαίου ως πεδίου βολής. Αρχικά με τη notam 900/15 που εξεδόθη στις 11.15 οι Τούρκοι αφαίρεσαν από το πεδίο βολής που οι ίδιοι όριζαν, από σήμερα έως και το Δεκέμβριο, τη Λήμνο. Αργότερα με νέα αγγελία τους στις 14.38, με τη notam υπ. αριθμ. 904 η Άγκυρα απέσυρε τα πάντα.
Το ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών είχε προχωρήσει σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες και διαβήματα προς τους διεθνείς οργανισμούς ΝΑΤΟ, ΕΕ και ΙCAO (τη Διεθνη Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας), Επίσης ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Κοτζιάς αρχίζει άμεσα συνομιλίες με ομολόγους του εντός της Ευρωπαικής Ενωσης και με αξιωματούχους σε Διεθνείς Οργανισμούς ώστε να τους καταστήσει κοινωνούς για τη πρωτοφανή και προκλητική τουρκική ενέργεια.
Ολα άρχισαν την περασμένη Παρασκευή, όταν η Τουρκία εξέδωσε αγγελία με την οποία ζητούσε από σήμερα και για δέκα μήνες, μέχρι το Δεκέμβριο δηλαδή, να πραγματοποιήσει στρατιωτικές βολές με πραγματικά πυρά, στο Αιγαίο, σε μία μεγάλη έκταση από τη Σκύρο έως τη Λήμνο.
Στην ουσία η Αγκυρα «έκοβε στη μέση» το Αιγαίο, καθώς γεωγραφικά καλύπτονται, όχι μόνο εναέριος χώρος που ανήκει εξ ολοκλήρου στο FIR Αθηνών, αλλά και ελληνικά χωρικά ύδατα. Σύμφωνα με τους διεθνείς κανονισμούς αρμόδια Aρχή για την έκδοση τέτοιου είδους ανακοινώσεων είναι η Ελληνική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας.
Ετσι ο Νίκος Κοτζιάς επικοινώνησε με τον Πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα του περιέγραψε την κατάσταση και άμεσα δόθηκαν οι σχετικές οδηγίες ώστε να γίνει διάβημα προς όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.
Νωρίτερα
Διπλωματικός «πυρετός» μετά τη ΝΟΤΑΜ που εξέδωσε η Άγκυρα με την οποία δεσμεύει από σήμερα 2 Μαρτίου μέχρι το τέλος του έτους περιοχή του Αιγαίου, που εκτείνεται από τη Σκύρο έως τη Λήμνο, ώστε να χρησιμοποιηθεί για την πραγματοποίηση ασκήσεων και ως πεδίο βολής, παραβιάζοντας το διεθνές δίκαιο και ελληνικά κυριαρχικά δικαιώματα.
Η περιοχή περικλείει όχι μόνο διεθνή ύδατα αλλά και ελληνικά χωρικά ύδατα.
Η ελληνική πλευρά προχώρησε σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες και διαβήματα προς ΟΗΕ, ΝΑΤΟ, ΕΕ και τον ICAO, με τα οποία καταγγέλλεται η Τουρκία. Διάβημα έγινε και προς το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών.
Στα διαβήματα η Αθήνα επισημαίνει:
-Η Τουρκία δεσμεύει μια τεράστια περιοχή του ελληνικού FIR, όπου μόνο η Ελλάδα έχει δικαίωμα να εκδίδει NOTAM.
-Η δέσμευση αφορά πρωτοφανές χρονικό διάστημα, μέχρι τις 31-12- 2015.
-Η χάραξη του πεδίου βολής αποκόπτει το βόρειο από το νότιο Αιγαίο
-το πεδίο βολής που ορίζεται δημιουργεί προβλήματα ή και κινδύνους στις αερομεταφορέ, αφού επηρεάζει καθοριστικά τους αεροδιαδρόμους g-33 και N -130.
-Η καταληκτική γραμμή χάραξης, δεν περνά μόνο από διεθνή εναέριο χώρο και διεθνή ύδατα, αλλά και από εθνικό εναέριο χώρο και εθνικά χωρικά ύδατα, αλλά κυρίως συμπεριλαμβάνει έδαφος της Λήμνου. Πρακτικά αυτό σημαίνει απειλή πολέμου, γιατί αν δεν πρόκειται περί αβλεψίας των Τούρκων η απειλή είναι ιδιαζόντως μεγάλη. Γιατί θεωρητικά τμήμα του εδάφους, νοτιοανατολικά της Λήμνου , μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως πεδίο βολής, για τα τουρκικά αεροσκάφη.
- Παραβιάζει κατάφωρα το διεθνές δίκαιο.
Θερμαίνονται τα νερά, γράφει ο τουρκικός Τύπος
Θερμαίνονται και πάλι τα νερά στο Αιγαίο, γράφει ο τουρκικός Τύπος, αναφερόμενος στην κίνηση της Άγκυρας να δεσμεύσει το μισό Αιγαίο για πολύμηνη άσκηση.
Η εφημερίδα Χουριέτ με τίτλο "Ντόρος στην Αθήνα" γράφει ότι έγινε μεγάλος θόρυβος στην Αθήνα χθες το βράδυ για τη ΝΑVTEX που εξέδωσε η Τουρκία.
Η εφημερίδα `Ζαμάν`, με τίτλο "Κρίση ΝΟΤΑΜ στο Αιγαίο", σχολιάζει ότι είναι η πρώτη πολιτική και στρατιωτική κρίση μεταξύ Τουρκίας και της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, προσθέτοντας ότι άρχισαν να θερμαίνονται και πάλι τα νερά του Αιγαίου. Αναφέρει ότι η Αθήνα αντέδρασε σκληρά με την έκδοση ΝΟΤΑΜ.
Η `Μιλλιέτ`, με τίτλο "Η Αθήνα θα διαμαρτυρηθεί για την Τουρκία", γράφει ότι η Ελλάδα αντέδρασε στην άσκηση της Τουρκίας στο Αιγαίο.
Η `Σταρ`, με τίτλο "Η Τουρκία εξέδωσε ανακοίνωση, η Αθήνα ξεσηκώθηκε", γράφει ότι έγινε μεγάλος θόρυβος στην Ελλάδα από την έκδοση NAVTEX της Τουρκίας.
Ο Πρόεδρος καταγγέλλει την τουρκική προκλητικότητα στο Αιγαίο
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Νίκος Αναστασιάδης κατηγόρησε την Τουρκία για προσπάθεια δημιουργίας νέων τετελεσμένων. Σχολιάζοντας στο ΡΙΚ τις νέες προκλήσεις της Τουρκίας στο Αιγαίο, ο κ. Αναστασιάδης είπε ότι πρέπει να απασχολήσουν την Ευρωπαϊκή Ένωση, το ΝΑΤΟ και τα Ηνωμένα Έθνη.
«Δεν είναι δυνατόν» τόνισε «να ακολουθείται πολιτική δύο μέτρων και δύο σταθμών και κάποιες παραβιάσεις να μένουν στο απυρόβλητο, ενώ άλλες να αντιμετωπίζονται με μεγεθυντικό φακό».