Τηλεόραση Ραδιόφωνο Podcasts
Ant1

Στο Eurogroup της 16ης Φεβρουαρίου και όχι στο αυριανό φαίνεται πως θα φανεί το αποτέλεσμα των διαπραγματεύσεων, οι οποίες διεξάγονται κάτω από ασφυκτικό κλοιό.

Στην Ευρώπη υπάρχουν δύο τάσεις. Η πρώτη είναι η πιο διαλλακτική που «ηγείται» η Αυστρία και το Βέλγιο, με τον κ. Γιούνκερ να φαίνεται πως τάσσεται υπέρ αυτής. Στον αντίποδα, η γραμμή της Γερμανίας παραμένει σκληρή και αδιάλλακτη. Η Μέρκελ ερωτώμενη χθες για το ζήτημα της Ελλάδας, στην Ουάσινγκτον όπου είχε συνάντηση  με τον Μπαράκ Ομπάμα, απάντησε ότι περιμένει την πρόταση της Ελλάδας. Ο Υπουργός Οικονομικών της Γερμανίας, κατά τη χθεσινή σύνοδο των G20 στην Κωνσταντινούπολη, επανέλαβε τη γραμμή του Βερολίνου για ολοκλήρωση της τρέχουσας αξιολόγησης ως βάση για την αρχή συζήτησης. «Κανείς δεν υποχρέωσε ποτέ κανένα να μπει σε πρόγραμμα βοήθειας» είπε χαρακτηριστικά, συμπληρώνοντας ότι αδυνατεί να αντιληφθεί πώς μπορεί η κυβέρνηση της Ελλάδας θα μπορέσει να αντεπεξέλθει στις χρηματοδοτικές της ανάγκες χωρίς να βρίσκεται σε πρόγραμμα. «Ίσως ο κ. Τσίπρας ξέρει καλύτερα» είπε.

Ο αντικαγκελάριος της Γερμανίας τόνισε ότι η Αθήνα πρέπει να συνομιλήσει με όλους, συμπεριλαμβανομένης και της τρόικας. «Αυτό που πρέπει να ξέρουμε είναι η θέληση για ρεαλιστική δράση» σημείωσε ο κ.Γκάμπριελ.

Στο ίδιο μπλοκ βρίσκονται και οι Φινλανδοί, καθώς και οι πρώην μνημονιακές χώρες η Ισπανία, η Ιρλανδία και η Πορτογαλία, οι οποίες αναμένεται να κρατήσουν την ίδια στάση, δεδομένου ότι πρόκειται για κεντροδεξιές κυβερνήσεις που θα έχουν εκλογές μέσα στον επόμενο χρόνο.

Αυτό που τονίζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι ότι οποιαδήποτε πρόταση για την Ελλάδα πρέπει να είναι ομόφωνη, κάτι που περιορίζει τους ελιγμούς της Αθήνας. Σε αυτά τα πλαίσια, οι Βίζερ και Κοστέλο (πρόεδρος του EuroWorking Group και εκπρόσωπος της  τρόικας στην Ευρωπαϊκή Ένωση) ενημέρωσαν εκ του σύνεγγυς το οικονομικό επιτελείο της Αθήνας  χθες, για το κατά πόσον μπορούν οι προτάσεις της αντιπροσωπείας της να βρουν ανταπόκριση στους υπόλοιπους 18 Υπουργούς του Eurogroup.

Ταυτόχρονα, η Αθήνα έσπευσε να υιοθετήσει το κείμενο με τις προτάσεις Γιούνκερ που έφεραν οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι κατά την επίσκεψή τους στην Αθήνα, ως βάση των διαπραγματεύσεων. Το γεγονός άλλωστε ότι ο Γιάνης Βαρουφάκης βρέθηκε στο ίδιο τραπέζι με τον κ.Κοστέλο, εκπρόσωπο της τρόικας, δείχνει μία μεταστροφή στη στάση του Υπουργού Οικονομικών, ο οποίος έχει ξεκαθαρίσει ότι η νέα ελληνική κυβέρνηση δεν αναγνωρίζει την τρόικα.

Τα συμπεράσματα από την επίσκεψη των Ευρωπαίων στην Αθήνα, αναμένεται να γίνουν ατύπως γνωστά μέσω του Επιτρόπου Οικονομικών Υποθέσεων, κ.Μοσκοβισί, στη συνάντηση των G20, που συνεχίζεται στην Κωνσταντινούπολη. Στην ίδια συνάντηση βρίσκονται η επικεφαλής του ΔΝΤ, Κριστίν Λαγκάρντ και ο διοικητής της ΕΚΤ, Μάριο Ντράγκι, οι οποίοι θα είναι παρόντες και στο Eurogroup της Τετάρτης.

Ο διαλλακτικός Γιούνκερ, διαμήνυσε χθες στον Πρωθυπουργό «να μην θεωρεί δεδομένο ότι οι Ευρωπαίοι θα δεχτούν όλες οι υποσχέσεις του στους ψηφοφόρους».

Ο Μισέλ Σαπέν, Υπουργός Οικονομικών της Γαλλίας, τέλος, τόνισε ότι «πρέπει να διασφαλίσουμε χρηματοδότηση για την Ελλάδα, αλλά δεν μπορούμε να πούμε απλώς χρηματοδοτούμε, χρηματοδοτούμε», ξεκαθαρίζοντας ότι προϋπόθεση για τη στήριξη στην Ελλάδα είναι ο σεβασμός των κανόνων.

Αυτή θα είναι η ελληνική πρόταση στο Eurogroup

Σε τέσσερα μέρη διακρίνεται η πρόταση που θα καταθέσει η ελληνική πλευρά στο Eurogroup της Τετάρτης με βασικό στόχο την εξασφάλιση μιας μεταβατικής περιόδου έως την 1η Σεπτεμβρίου, χρονικό ορίζοντα στον οποίο εκτιμάται ότι θα μπορέσει να οικοδομηθεί το νέο συμβόλαιο με τους εταίρους.

Περιγράφοντας αυτούς τους τέσσερις άξονες κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών έλεγαν ότι αφορούν:

1) Πρόγραμμα - «γέφυρα» έως τον Σεπτέμβριο στο οποίο θα αποτυπώνεται το 70% των δεσμεύσεων του MoU, με το υπόλοιπο 30%, είτε να φεύγουν είτε να αντικαθίστανται με δέκα μεταρρυθμίσεις που θα προταθούν από την ελληνική πλευρά σε συνεργασία με τον ΟΟΣΑ.

2) Επαναπροσδιορισμό του στόχου για τα πρωτογενή πλεονάσματα, αρχής γενομένης από φέτος. Η ελληνική πλευρά δεν αποδέχεται πρωτογενές πλεόνασμα 3% του ΑΕΠ για το 2015, θεωρώντας ότι αυτά τα επίπεδα είναι «εξωφρενικά» και εκτός πραγματικότητας. Ο πήχης, το ανώτατο ύψος του μπαίνει για φέτος στο 1,5% του ΑΕΠ, όπως συνέβη και το 2014.

3) Μπαίνει στο τραπέζι το θέμα του χρέους για να ξεκινήσει η διαπραγμάτευση με ένα μενού από swaps.

4) Λαμβάνονται μέτρα για την άμεση αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης. Να σημειωθεί ότι η Ελλάδα επιδιώκει την αξιοποίηση των 11 δισ. ευρώ για την αντιμετώπιση των κόκκινων δανείων. Στο μεσοδιάστημα το χρηματοδοτικό κενό καλύπτεται και με εκταμίευση μέρους της δόσης των 7,2 δισ. ευρώ.

Στη συνεδρίαση της Τετάρτης η ελληνική πλευρά, όπως αναφέρουν κύκλοι του υπουργείου θα προσέλθει επιμένοντας στην άμεση εκταμίευση του 1,9 δισ. ευρώ από τα κέρδη ομολόγων της ΕΚΤ και αύξηση του στοκ των εντόκων γραμματίων κατά 8 δισ. ευρώ σε σχέση με τα 15 δισ. ευρώ που ισχύει σήμερα. Παράλληλα, η ελληνική πλευρά ζητά ο ELA να είναι «ελαστικός» ανάλογα με τις ανάγκες.

Το κείμενο που θα δώσει η Ελλάδα, αναφέρουν κύκλοι του ΥΠΟΙΚ δεν θα έχει τίποτα το ριζοσπαστικό. Θα είναι ένα κείμενο που θα μοιάζει σαν να κατατέθηκε από ένα «δικηγόρο πτώχευσης» της Νέας Υόρκης.

Οι ίδιοι κύκλοι εμφανίζονται αισιόδοξοι για την τελική συμφωνία λέγοντας πως η ελληνική πλευρά προσέρχεται στις διαπραγματεύσεις με ανοικτό μυαλό, τονίζοντας όμως ότι σε κάποιες κόκκινες γραμμές, όπως αυτή της λιτότητας και της αυτοτροφοδοτούμενης κρίσης, δεν πρόκειται να κάνει πίσω.

Παράλληλα, οι ίδιοι κύκλοι ανέφεραν ότι δεν υπάρχει μπλόφα και ότι αυτός είναι ο μόνος τρόπος να αποκτήσει κανείς αξιοπιστία. Όπως έλεγαν υπάρχει ένα συμβόλαιο και το κράτος έχει συνέχεια, από την άλλη όμως η Ελλινηκή κυβέρνηση εκλεχθήκε για να το αμφισβητήσει, τόνιζαν οι κύκλοι του ΥΠΟΙΚ. 

Σύμφωνα με τους κύκλους του ΥΠΟΙΚ, η διαπραγμάτευση συνεχίζεται έως ότου υπάρχει σταδιακή προσέγγιση, το ερώτημα, ωστόσο είναι που τραβάς την κόκκινη γραμμή. 

Οι κόκκινες γραμμές της κυβέρνησης στη διαπραγμάτευση, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες είναι η ανθρωπιστική κρίση, η θεματική μείωση στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα στο 1,5% από 3%, η εξυγίανση τραπεζών από ΤΧΣ και για εκκαθάριση κόκκινων δανείων και η πρόταση για γενναίο επενδυτικό πρόγραμμα.

Δεν εκλεχτήκαμε για να αυτοτροφοδοτήσουμε εμείς μία κρίση, τόνιζαν οι κύκλοι του ελληνικού ΥΠΟΙΚ και ξεκαθάριζαν πως η ρήξη δεν θα γίνει από την ελληνική κυβέρνηση. Θα κάνουν αυτά που ζητούν αλλά θέλουν χρόνο για να διαπραγματευτούν, σημείωναν ακόμα, ξεκαθαρίζοντας ωστόσο ότι τα περιθώρια είναι τόσο σφιχτά που μπορεί να συμβεί το ατύχημα από ανοησία. Αν δεν κλείσουμε τώρα την διαπραγμάτευση δεν θα αντέξει η ελληνική οικονομία, σημείωναν οι κύκλοι του ΥΠΟΙΚ. 

Σύμφωνα με τους ίδιους κύκλους, η συμφωνία «γέφυρα» θα διαρκέσει μέχρι τέλος Αυγούστου, με αντικατάσταση του 1/3 των τοξικών δεσμεύσεων του μνημονίου. Το οικονομικό επιτελείο, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, θα προτείνει 10 μεταρρυθμίσεις με την βοήθεια του ΟΟΣΑ, το πρωτογενές πλεόνασμα δεν θα είναι 3% φέτος αλλά 1,49% το πολύ. 

Κύκλοι του ΥΠΟΙΚ διαμήνυαν ότι αυτό που ζητά η ελληνική πλευρά είναι μια δήλωση από την ΕΚΤ και το ΔΝΤ ότι σταθεροποιείται. Όπως υποστήριζαν αυτό θα έδινε ανάσα. Μάλιστα ανέφεραν χαρακτηριστικά ότι όταν οι συνομιλίες γίνονται με το ΔΝΤ η μια πλευρά καταλαβαίνει την άλλη. Το ΔΝΤ θα στηρίξει την ελληνική πλευρά, υποστήριζαν.

Αν δεν υπάρξει μία δημοκρατική και λελογισμένη αντιμετώπιση θα το τινάξουμε στον αέρα, ανέφεραν οι κύκλοι του ΥΠΟΙΚ επικαλούμενοι δηλώσεις ανώτατου αξιωματούχου, ενώ τόνιζαν πως «θα κάνουμε τούμπες για μία λύση αλλά δε θα ξεφτιλιστούμε».