Τηλεόραση Ραδιόφωνο Podcasts
Ant1

Ο κος Αιντα ο οποίος έφτασε το πρωί στην Κύπρο είχε ήδη το απόγευμα την πρώτη συνάντηση του με τον κατοχικό ηγέτη Ντερβίς Ερογλου, ενώ συναντήθηκε με τον κυβερνητικό εκπρόσωπο Νίκο Χριστοδουλίδη. 

Οπως ανακοινώθηκε από τα Ηνωμένα Εθνη σκοπός της επίσκεψης του Νορβηγού διπλωμάτη είναι να εξασφαλίσει τις απόψεις τόσο του προέδρου Αναστασιάδη όσο και του Ντερβίς Ερογλου ενόψει της και της ενημέρωσης που θα κάνει στο Συμβούλιο Ασφαλείας των ΗΕ στις 26 του μηνός. 

Σύμφωνα με διπλωματικές πηγές κατά την αυριανή συνάντηση τους στο προεδρικό ο πρόεδρος της Δημοκρατίας αναμένεται να εκφράσει στον κύριο Άιντα την δυσφορία της Λευκωσίας τόσο για την προσέγγιση των ίσων αποστάσεων που τηρεί μέχρι σήμερα, όσο και για την ενέργεια του να εισηγηθεί κατά τις επαφές του στις Βρυξέλλες, την εφαρμογή ενός μορατόριουμ στην διερεύνηση και ανάπτυξη των ενεργειακών αποθεμάτων στην κυπριακή ΑΟΖ. 

Απόψε εξάλλου μεταβαίνει στα κατεχόμενα ο Τούρκος Υπουργός Εξωτερικών Μεβλούτ Τσαβούσογλου. Ο κ. Τσαβούσογλου θα συναντηθεί το μεσημέρι με τον Ντερβίς Ερογλου με τον οποίο θα δώσουν κοινή συνέντευξη Τύπου. 

Το κυπριακό θα είναι ψηλά στην ατζέντα και της επίσκεψης του Τούρκου Πρωθυπουργού Αχμέτ Νταβούτογλου στις Βρυξέλες την προσεχή Πέμπτη, καθώς και στις επαφές που θα έχει στις αρχές της επόμενης εβδομάδας στο Λονδίνο με τον Βρετανό ομόλογο του. 

'Ειντε: Το αδιέξοδο στο Κυπριακό έχει αρχίσει να βλάπτει τη διαδικασία 

Το αδιέξοδο στις διαπραγματεύσεις για το Κυπριακό έχει αρχίσει να βλάπτει τη διαδικασία και μπορεί να δούμε αρνητικές εξελίξεις στους επόμενους μήνες, δήλωσε ο Ειδικός Σύμβουλος του ΓΓ του ΟΗΕ Έσπεν Μπαρθ Έιντε, ύστερα από συνάντησή του στα κατεχόμενα με τον Ντερβίς Έρογλου. Ο κ. Έιντε δήλωσε πως βρίσκεται στην Κύπρο“για να ακούσει τί έχουν να του πουν ο κ. Έρογλου και ο κ. Αναστασιάδης για το παρόν αδιέξοδο.

Πρόσθεσε πως ανησυχεί από το γεγονός ότι δεν μπορούν να επαναρχίσουν οι συνομιλίες, σημειώνοντας πως θεωρεί ατυχές το γεγονός πως αυτό συμβαίνει λίγο πριν πάει στο Συμβούλιο Ασφαλείας.

Είπε πως θα αναφερθεί με ειλικρίνεια στα προβλήματα που υπάρχουν και πως θα συνεχίσει να παροτρύνει όλους να κάνουν ότι μπορούν για να πάνε πίσω στο τραπέζι και να δημιουργήσουν τις απαραίτητες προϋποθέσεις για να είναι στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων.

Ανέφερε ακόμα πως είναι ρεαλιστικά αισιόδοξος και υπενθύμισε πως είχε πει πως αν το αδιέξοδο διαρκέσει κάποιες εβδομάδες ή λίγους μήνες, δεν θα βλάψει μακροπρόθεσμα τη διαδικασία.

“Τώρα θεωρώ ότι έχει αρχίσει να βλάπτει τη διαδικασία και μπορεί να δούμε αρνητικές εξελίξεις στους επόμενους μήνες. Έτσι θεωρώ είναι σημαντικό να χρησιμοποιηθεί αυτή η ευκαιρία για να κληθεί το Συμβούλιο Ασφαλείας να εργαστεί με όλες τις πλευρές ή με τις δυο πλευρές και να προσπαθήσει να διασφαλίσει ότι μπορούμε να επιστρέψουμε στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων”, ανέφερε.

Ερωτηθείς τί θα αναφέρει στο Συμβούλιο Ασφαλείας, ανέφερε πως θεωρεί ότι όλες οι πλευρές μπορούν να κάνουν κάτι για να δημιουργήσουν μια ατμόσφαιρα για επιστροφή στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων.

“Θεωρώ πως και οι δυο πλευρές θα μπορούσαν να κάνουν περισσότερα αλλά πρέπει επίσης να αναγνωρίσουμε πως έγιναν κάποιες παραχωρήσεις και είναι ατυχές το ότι δεν μπορούμε να προχωρήσουμε”, σημείωσε.

Σε άλλη ερώτηση, είπε πως υπάρχει τώρα αποδοχή πως το θέμα των υδρογονανθράκων μπορεί να συζητηθεί στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων.

“Αυτό δεν ήταν σε ισχύ πριν το νέο έτος αλλά ισχύει τώρα και θεωρώ πως είναι προς την ορθή κατεύθυνση”, δήλωσε.

Είπε πως δεν θεωρεί πως το πρόβλημα που υπάρχει δεν επιλύεται, για να προσθέσει πως όσο εργάζεται πάνω σε αυτό κατανοεί πως είναι ένα δύσκολο πρόβλημα, λέγοντας ακόμα πως απαιτείται θέληση.

Απαντώντας σε άλλη ερώτηση, ο κ. Έιντε είπε πως ο Πρόεδρος Αναστασιάδης είχε πει πως το θέμα των υδρογονανθράκων θα συζητηθεί αργότερα στις διαπραγματεύσεις και πως η τουρκοκυπριακή πλευρά υποστήριζε πάντα πως οι χάρτες πρέπει να συζητηθούν αργότερα.

“Έτσι το σύγκρινε αυτό με τους χάρτες. Δεν νομίζω ότι το συνέδεσε απευθείας με τους χάρτες”, ανέφερε.