Μαραθώνια, με εντάσεις, και κλειστή στο μεγαλύτερο μέρος της ήταν η συνεδρίαση της Επιτροπής Ενέργειας της Βουλής, με αποκλειστικό θέμα συζήτησης το τερματικό φυσικού αερίου στο Βασιλικό. Ο Υπουργός Ενέργειας, ο οποίος ήταν αποδέκτης έντονης κριτικής από πλευράς αντιπολίτευσης, υπεραμύνθηκε των ενεργειών της κυβέρνησης, λέγοντας ότι πληρώνει για αστοχίες του παρελθόντος.
Υπό την αβεβαιότητα που προκαλεί το πολύμηνο τέλμα στις εργασίες για το τερματικό φυσικού αερίου στο Βασιλικό, και το οποίο θέτει εν αμφιβόλω ένα από τα μεγαλύτερα έργα στην ιστορία της Κυπριακής Δημοκρατίας, η συνεδρίαση της κοινοβουλευτικής επιτροπής ενέργειας εξελίχθηκε σε πεδίο ανταλλαγής κατηγοριών και υπονοούμενων, με τους πάντες να βάλλουν κατά πάντων.
Ο υπουργός ενέργειας, Γιώργος Παπαναστασίου, ο οποίος βρέθηκε στο στόχαστρο για παλαιότερες και πρόσφατες δηλώσεις του αναφορικά με τον ορίζοντα ολοκλήρωσης του έργου, υπερασπίστηκε την κυβέρνηση για την απόφασή της να προχωρήσει προ 15 μηνών στον τερματισμό της σύμβασης με την κινεζική κοινοπραξία.
Ο κ. Παπαναστασίου, κατά τη διάρκεια της πεντάωρης συνεδρίασης, η οποία στο μεγαλύτερο μέρος της ήταν κεκλεισμένων των θυρών, μίλησε για αστοχίες του παρελθόντος που βρήκε μπροστά της η παρούσα κυβέρνηση.
Ανάληψη ευθυνών από Κυβέρνηση για τερματικό στο Βασιλικό ζητούν Βουλευτές
«Δεχόμαστε επικρίσεις για καθυστερήσεις που έγιναν στο παρελθόν. Ο κόσμος φωνάζει, είναι δικαιολογημένη η αγανάκτηση του. Υπήρξαν αστοχίες στο παρελθόν. Η κυβέρνηση εργάζεται για την ολοκλήρωση του έργου το ταχύτερο δυνατόν. Δεν είναι ανοικτού τέλους. Στόχος μας είναι να αποκτήσει η Κύπρος την ενεργειακή υποδομή που χρειάζεται με διαφάνεια».
Δήλωσε ότι θα αποδοθούν ευθύνες όπου προκύπτουν, παραπέμποντας στις έρευνες που διεξάγουν η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, ο Ευρωπαϊκός Εκτελεστικός Οργανισμός για το Κλίμα, τις Υποδομές και το Περιβάλλον, καθώς και το Ευρωπαϊκό Συνέδριο Ελεγκτών.
Σημείωσε, ακόμα, ότι τις επόμενες μέρες ο εξειδικευμένος γαλλικός οίκος Technip Energies, που έχει αναλάβει πρόσφατα την αξιολόγηση της κατάστασης του έργου, θα παραδώσει την έκθεση με τα ευρήματα και τις εισηγήσεις του για το τί δέον γενέσθαι.
«Μας ενδιαφέρει η γρήγορη υλοποίηση αλλά και η ασφάλεια λειτουργίας του έργου, η προστασία του δημόσιου συμφέροντος και η διαχείριση του κόστους από τη ζημιά που έχει γίνει».
Επιτροπή Ενέργειας: Η κατάσταση στο Βασιλικό, οι ενέργειες που δεν έγιναν και ποια τα επόμενα βήματα
Οι εξηγήσεις του υπουργού ενέργειας ουδόλως ικανοποίησαν την όχθη της αντιπολίτευσης.
Ο πρόεδρος της επιτροπής, βουλευτής του ΔΗΣΥ Κυριάκος Χατζηγιάννης, μίλησε για σκάνδαλο μεγατόνων και πρόσθεσε ότι η κυβέρνηση περιορίζεται σε αοριστολογίες.
«Δυστυχώς δεν υπάρχει κανένας ορίζοντας ολοκλήρωσης αυτού του έργου. [...] Η Κυβέρνηση αυτοεγκλωβίστηκε κατά καιρούς σε δηλώσεις και σε βεβιασμένες επικοινωνιακές ατάκες όλα οδήγησαν στο τέρμα».
Ο γενικός γραμματέας του ΑΚΕΛ Στέφανος Στεφάνου έκανε λόγο για deja vu, με την επανάληψη γεγονότων που δεν οδηγούν πουθενά, προσθετώντας ότι κάποιοι θα πρέπει να πουν το mea culpa.
ΑΚΕΛ: Η κυβέρνηση δεν έχει σχέδιο για την ενέργεια - Ούτε Plan b υπήρξε
«Μεγάλες είναι οι ευθύνες της κυβέρνησης Χριστοδουλίδη, η οποία, παρά τις πολλές εξαγγελίες και δεσμεύσεις όλο αυτό το διάστημα, δεν κατόρθωσε να προχωρήσει και να ολοκληρώσει το έργο. Πρέπει να υπογραμμίσουμε, βεβαίως, ότι τεράστιες είναι και οι ευθύνες της προηγούμενης κυβέρνησης του Αναστασιάδη και του Συναγερμού, για μια κάκιστη συμφωνία που σύναψαν, η οποία όζει σκανδάλων».
Την πλήρη διερεύνηση όλων των πτυχών του θέματος ζήτησε ο τέως πρόεδρος του Δημοκρατικού Συναγερμού, Αβέρωφ Νεοφύτου.
«Υπήρξαν εκ των πραγμάτων κακοί σχεδιασμοί, εξ ου και η έρευνα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας. Γιατί δεν τέλειωσε το έργο των χερσαίων υποδομών; Θα πρέπει να κατατεθεί στην Επιτροπή Ενέργειας η μελέτη του οίκου Loyd’s. Η Βουλή έχει παραπλανηθεί».
Ο πρόεδρος του ΔΗΚΟ, Νικόλας Παπαδόπουλος, μιλώντας κατά την έναρξη της συνεδρίασης, επέρριψε τις ευθύνες για το σημερινό τέλμα στους σχεδιασμούς των προηγούμενων κυβερνήσεων από το 2008.
Υπ. Ενέργειας: Θα αποδοθούν τυχόν ευθύνες για το τερματικό στο Βασιλικό
«Ήταν σωστός ο αρχικός σχεδιασμός ή αποδείχθηκε καταστροφικός; Έχει κάνει λάθος η Κυπριακή Δημοκρατία ή όχι; Ας κάνουμε όλοι αυτοκριτική για το σημείο όπου φτάσαμε».
Ο πρόεδρος των Οικολόγων, Σταύρος Παπαδούρης, και ο βουλευτής της ΔΗΠΑ Μιχάλης Γιακουμή, διατύπωσαν έντονες επιφυλάξεις για το μέλλον του έργου.
«Χρειάζεται η αλλαγή πλεύσης; Αλλάζει κάτι στον αρχικό σχεδιασμό».
«Δε διαφαίνεται φως το τούνελ».
Στη συνεδρίαση παρέστησαν, επίσης, ο γενικός ελεγκτής Αντρέας Παπακωνσταντίνου, ο πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Αρχής Ηλεκτρισμού Γεώργιος Πέτρου, εκπρόσωποι της Δημόσιας Εταιρείας Φυσικού Αερίου και της Εταιρείας Υποδομών Φυσικού Αερίου, ενώ ο γενικός εισαγγελέας εκπροσωπήθηκε από λειτουργό της Νομικής Υπηρεσίας, γεγονός που προκάλεσε την αντίδραση του προέδρου της Επιτροπής Ενέργειας.