Τηλεόραση Ραδιόφωνο Podcasts
επιτροπή

Επί τάπητος τέθηκε ενώπιον της συνεδρίασης της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ενέργειας, το πολυπαθές και πολυσυζητημένο ζήτημα του τερματικού στο Βασιλικό και το νέο τέλμα στο οποίο έχουν περιέλθει τους τελευταίους μήνες, οι εργασίες για να προχωρήσει αυτό το έργο το οποίο θεωρείται ένα από τα μεγαλύτερα στην Κυπριακή Δημοκρατία.

Έργο κομβικής σημασίας σε ότι αφορά και την έλευση του φυσικού αερίου που θα έχει, σύμφωνα με ειδικούς και την συνεπακόλουθη μείωση στην τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος.

Υπ. Ενέργειας: Θα αποδοθούν τυχόν ευθύνες για το τερματικό στο Βασιλικό

Παρόντες στη σημερινή συνεδρίαση της Επιτροπής Ενέργειας, ο Υπουργός Ενέργειας Γιώργος Παπαναστασίου, ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Μάριος Παναγίδης, εκπρόσωποι της ΔΕΦΑ και ΕΤΥΦΑ, ο Γενικός Ελεγκτής Ανδρέας Παπακωνσταντίνου, εκπρόσωπος της Νομικής Υπηρεσίας (κλήθηκε ο Γενικός Εισαγγελέας ωστόσο δεν παρέστη).

Σε ότι αφορά τις αρχικές τοποθετήσεις, στο πρώτο μέρος της συνεδρίασης το οποίο ήταν ανοικτό, τα κόμματα της αντιπολίτευσης ΑΚΕΛ και ΔΗΣΥ έστησαν στον τοίχο, το Υπουργό Ενέργειας για πρώτερες δηλώσεις τις οποίες έκανε ο κ. Παπαναστασίου, μεταξύ των οποίων ότι θα υπήρχε ολοκλήρωση των εργασιών μέχρι και το τέλος του 2025, κάτι το οποίο τουλάχιστον προς ώρας δεν υπάρχει ούτε καν ως πιθανότητα στον ορίζοντα.

Σχεδιάζεται η δημιουργία νέου βιομηχανικού λιμανιού στο Βασιλικό

Ζήτησαν να μάθουν αν υπάρχουν ξεκάθαρα χρονοδιαγράμματα για την υλοποίηση του έργου ενώ ασκήθηκε και προσωπική κριτική στον κ. Παπαναστασίου για τις δηλώσεις του το προηγούμενο διάστημα.

Κόμματα που υποστηρίζουν την Κυβέρνηση έκαναν λόγο για διαχρονικές στρεβλώσεις, λάθη και παραλείψεις που οδήγησαν στη σημερινή κατάσταση. Αφέθηκε να νοηθεί ότι υπάρχουν και ευθύνες οι οποίες θα πρέπει να αναζητηθούν, από εκατέρωθεν τις πλευρές αυτές οι δηλώσεις.

Τις επόμενες μέρες θα ληφθεί η έκθεση του διαχειριστή έργου για το τερματικό φυσικού αερίου στο Βασιλικό, δήλωσε  ο Υπουργός Ενέργειας, Γιώργος Παπαναστασίου, ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ενέργειας, η οποία συνεδρίασε την Τρίτη για την πορεία του εν λόγω έργου.  

Επεσήμανε πως ότι το ζήτημα του τερματικού φυσικού αερίου είναι κομβικό για την ενεργειακή ασφάλεια της Κύπρου, αναφέροντας πως «υπήρξαν αστοχίες στο παρελθόν».  Είπε ακόμη πως στόχος είναι η Κύπρος να αποκτήσει την ενεργειακή υποδομή που χρειάζεται με διαφάνεια.

Ο Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ενέργειας, Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Κυριάκος Χατζηγιάννη, ανέφερε ότι μέρος της συνεδρίας της Επιτροπής θα πραγματοποιηθεί κεκλεισμένων των θυρών, κατόπιν αιτήματος του Υπουργού Ενέργειας. Ακολούθως, ρώτησε τον Υπουργό Ενέργειας, Γιώργο Παπαναστασίου, τι εννοεί με τη δήλωσή του περί αλλαγής πλεύσης για το έργο του τερματικού φυσικού αερίου στο Βασιλικό.

Στην τοποθέτησή του, ο Υπουργός Ενέργειας είπε ότι το ζήτημα του τερματικού φυσικού αερίου είναι κομβικό για την ενεργειακή ασφάλεια της Κύπρου, σημειώνοντας ότι «οφείλουμε να μιλήσουμε με υπευθυνότητα». Κάνοντας αναδρομή στη μέχρι τώρα πορεία του έργου, ανέφερε ότι το συμβόλαιο με την κινεζική κοινοπραξία ακυρώθηκε λόγω αναβολής και επανειλημμένων απαιτήσεων της κοινοπραξίας. 

Παράλληλα, σημείωσε ότι η ΕΤΥΦΑ έχει αναθέσει στη γαλλική εταιρεία Technip (διαχειριστής έργου) τον έλεγχο και την εκπόνηση μελέτης για τον βέλτιστο τρόπο ολοκλήρωσης της προβλήτας και των χερσαίων εργασιών. Τις επόμενες μέρες η Κυβέρνηση θα λάβει την έκθεση της γαλλικής εταιρείας, πρόσθεσε.

Το έργο του τερματικού στο Βασιλικό διερευνήθηκε από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ελεγκτών, τον Ευρωπαϊκό Εκτελεστικό Οργανισμό για το Κλίμα, τις Υποδομές και το Περιβάλλον (CINEA) και την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, είπε, προσθέτοντας ότι θα αποδοθούν ευθύνες όπου υπάρχουν. Μας ενδιαφέρει η γρήγορη υλοποίηση αλλά και η ασφάλεια λειτουργίας του έργου, η προστασία του δημοσίου συμφέροντος και η διαχείριση του κόστους από τη ζημιά που έχει γίνει, επεσήμανε.

«Δεχόμαστε επικρίσεις για καθυστερήσεις που έγιναν στο παρελθόν. Ο κόσμος φωνάζει, είναι δικαιολογημένη η αγανάκτησή του», είπε, προσθέτοντας ότι «υπήρξαν αστοχίες στο παρελθόν». 

Ο κ. Παπαναστασίου ανέφερε ότι η Κυβέρνηση εργάζεται για ολοκλήρωση του έργου το ταχύτερο δυνατόν. Δεν είναι έργο ανοικτού τέλους, υπέδειξε. «Στόχος μας είναι η Κύπρος να αποκτήσει την ενεργειακή υποδομή που χρειάζεται με διαφάνεια», σημείωσε. 

Απευθυνόμενος στην εκπρόσωπο της Νομικής Υπηρεσίας, ο Κυριάκος Χατζηγιάννη ανέφερε ότι στη συνεδρία της Επιτροπής είχε κληθεί να παραστεί ο Γενικός Εισαγγελέας, ο οποίος δεν παρέστη. Όταν προσκαλείται ο Γενικός Εισαγγελέας, πρέπει να παρίσταται, πρόσθεσε.

Η ανεξάρτητη Βουλευτής, Αλεξάνδρα Ατταλίδου, ρώτησε τον Υπουργό Ενέργειας πότε αναμένεται να τελειώσει η έρευνα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας και αν είναι ενήμερη η Ελεγκτική Υπηρεσία.

Ο Πρόεδρος του Κινήματος Οικολόγων, Σταύρος Παπαδούρης, ανέφερε ότι «περιμένουμε μελέτη για το αν θα ολοκληρωθεί το έργο».

«Χρειάζεται η αλλαγή πλεύσης; Αλλάζει κάτι στον αρχικό σχεδιασμό;», ρώτησε τον Γιώργο Παπαναστασίου.

Στο σημείο αυτό, ο Κυριάκος Χατζηγιάννη ανέφερε ότι η απάντηση του Υπουργού ήταν ξεκάθαρη. «Δεν αλλάζει κάτι στον σχεδιασμό», είπε.