Συνάντηση με τον Γενικό Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών θα έχει αργότερα απόψε στην Νέα Υόρκη ο πρόεδρος της Δημοκρατίας Νίκος Χριστοδουλίδης, ο οποίος ελπίζει όπως δήλωσε πως στη διάρκεια της εβδομάδας θα υπάρξουν θετικές εξελίξεις σε σχέση με τις προσπάθειες για επανέναρξη των συνομιλιών στο Κυπριακό.
H συνάντηση είναι προγραμματισμένη για τις 10:40 απόψε στο γραφείο του Γενικού Γραμματέα και εντάσσεται στο πλαίσιο των καθιερωμένων επαφών του Αντόνιο Γκουτέρες με του αρχηγούς κρατών που μετέχουν στην Γενική Συνέλευση, η δε διάρκεια της δεν θα ξεπερνά τα 10 με 15 λεπτά.
Οπότε αντιλαμβάνεσαι ότι είναι αδύνατον να γίνει ουσιαστική συζήτηση για το κυπριακό, πέραν κάποιων διαδικαστικών ζητημάτων.
Το ζητούμενο συνεπώς είναι κατά πόσο ο Γενικός Γραμματέας θα ανοίξει τα χαρτιά του για το πως σκέφτεται να φέρει ξανά στο τραπέζι τις δύο πλευρές και κυρίως αν εξακολουθεί να επενδύει σε μια τριμερή υπό τον ίδιο συνάντηση πιθανότατα τον Οκτώβριο.
Δεδομένης της άτεγκτης στάσης του Ερσίν Τατάρ, τον οποίο ο Γενικός Γραμματέας θα δει το Σάββατο 28 του μηνός, την ημέρα δηλαδή που ο ΠτΔ θα αναχωρεί από την Νέα Υόρκη, η λογική λέει ότι ο κ. Γκουτέρες θα επιχειρήσει σε πρώτο χρόνο να εξασφαλίσει την συγκατάθεση του Τούρκου Προέδρου Ταγίπ Εντογάν.
Αυτή εκτιμάται θα είναι και η πλέον κρίσιμη συνάντηση, σε σχέση με τα επόμενα βήματα του Γενικού Γραμματέα στο κυπριακό. Υπό αυτήν την έννοια καθοριστικής σημασίας είναι και η αυριανή συνάντηση μεταξύ του Έλληνα πρωθυπουργού Μητσοτάκη και του Ταγίπ Ερντογάν, στη λογική πάντα ότι Τουρκία θα πάρει σε σχέση με τις σχέσεις της με την ΕΕ προκειμένου να κάνει κάποιες κινήσεις στο Κυπριακό.
Όπως είναι γνωστό πρόεδρος της Δημοκρατίας έχει ήδη απαντήσει θετικά στις πολλές βολιδοσκοπήσεις του Γενικού Γραμματέα και το ίδιο αναμένεται να πράξει και απόψε, με την ελπίδα ο κ. Γκουτέρες να γίνει πιο συγκεκριμένος. Όπως εδώ και μέρες αποκαλύψαμε ο Γενικός Γραμματέας του ζήτησε ημερομηνίες εντός Οκτωβρίου για σύγκλιση τριμερούς συνάντησης με τον Πρόεδρο Χριστοδουλίδη απαντά αρχικά πως κωλύεται μόνο την πρώτη του μηνός και το τριήμερο 16-18, λόγω της συνεδρίας του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου. Σε δεύτερο χρόνο μάλιστα η Λευκωσία εισηγήθηκε τρεις πιθανές ημερομηνίες. Η πρώτη λίγο πριν από τα μέσα του μηνός και οι υπόλοιπες δύο την τελευταία εβδομάδα Οκτωβρίου.
Παράλληλα Αθήνα και Λευκωσία έχουν κάνει σαφές πως δεν αποδέχονται τον αντιπερισπασμό της Άγκυρας για τετραμερή συνάντηση (4+1).
Το παράθυρο για τριμερή εντός Οκτωβρίου παραμένει ανοικτό, υπάρχει αισιοδοξία και την είδαμε να εκφράζεται εκ νέου χθες από τον πρόεδρο της Δημοκρατίας ο οποίος μιλώντας σε εκδήλωση της Ομογένειας στο Κουίνς, εξέφρασε την ελπίδα ότι στη διάρκεια της εβδομάδας θα τεθούν οι βάσεις για επανέναρξη των διαπραγματεύσεων στο Κυπριακό.
Νίκος Χριστοδουλίδης - Πρόεδρος της Δημοκρατίας
«Πραγματικά το ελπίζω, αυτός είναι ο στόχος μας μέσα από τις επαφές τόσο τις δικές μου όσο και του Υπουργού Εξωτερικών, με την ολοκλήρωση της βδομάδας της Γενικής Συνέλευσης των ΗΕ να έχουμε συγκεκριμένες ανακοινώσεις για επανέναρξη των διαπραγματεύσεων ή τουλάχιστον μια κοινή συνάντηση που θα δύναται να οδηγήσει σε επανέναρξη των διαπραγματεύσεων».
Μετά και τη συνάντηση του Γενικού Γραμματέα με τον Ερσιν Τατάρ, αν και διπλωματικοί κύκλοι από την Νέα Υόρκη θεωρούν ότι ακόμα και στη περίπτωση που ο Τατάρ πει το «ναι», οι προσκλήσεις του Γενικού Γραμματέα θα ακολουθήσουν σε δεύτερο χρόνο. Όπως και οι επίσημες ανακοινώσεις. Το στοίχημα βεβαίως είναι να υπάρξει και συνέχεια. Υπενθυμίζεται ότι η τελευταία τριμερής στην Γενεύη το 2021 επιβεβαίωσε απλώς το αδιέξοδο και οδήγησε στην στασιμότητα που βιώνουμε μέχρι και σήμερα.