Επιμένουν να ναρκοθετούν τον δρόμο για εξελίξεις στο κυπριακό, κατοχικό καθεστώς και Τουρκία, περίπου δύο βδομάδες πριν τις κρίσιμες χωριστές συναντήσεις του Γ.Γ των ΗΕ με τον ΠτΔ και τον Ερσίν Τατάρ. Πανέτοιμος για διάλογο στο κυπριακό, δηλώνει παρ όλα αυτά ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης, ο οποίος καλεί σε ενότητα στο εσωτερικό. Το κεφάλαιο ηλεκτρικής διασύνδεσης κατεχομένων-Τουρκίας, άνοιξαν στο μεταξύ κατοχικός ηγέτης και Τούρκος Αντιπρόεδρος, χαρακτηρίζοντάς το, έργο μείζονος σημασίας για το νησί αλλά και την Ευρώπη, το οποίο μπορεί να υλοποιηθεί ακόμη και χωρίς την επίλυση του κυπριακού.
Ένα δεκαπενθήμερο πριν τα χωριστά τετ α τετ του Γ.Γ των ΗΕ με τον ΠτΔ, Νίκο Χριστοδουλίδη και τον Ερσίν Τατάρ στη Νέα Υόρκη και η περιρρέουσα δεν επιτρέπει αισιοδοξία για θετικές εξελίξεις στο κυπριακό.
Κατοχικό καθεστώς και Τουρκία συνεχίζουν να ναρκοθετούν το πεδίο, εμμένοντας σε προαπαιτούμενα και προυποθέσεις για επιστροφή στο τραπέζι του διαλόγου.
Ερσίν Τατάρ – Κατοχικός ηγέτης
«Οι διαπραγματεύσεις μπορεί να είναι πιθανές με την επιβεβαίωση της κυριαρχικής ισότητας και του ίσου διεθνούς καθεστώτος, που σημαίνει την επιβεβαίωση των κυριαρχικών δικαιωμάτων των Τ/κ. Θα μεταβώ στις 22 Σεπτεμβρίου στη Νέα Υόρκη και θα συναντηθώ με τον Γ.Γ των ΗΕ, στον οποίο θα επαναλάβω αυτές τις θέσεις».
Τσεβντέντ Γιλμάζ – Αντιπρόεδρος Τουρκίας
«Αν θα υπάρξει λύση, πρέπει να είναι μια λύση που αναγνωρίζει την πραγματικότητα των δύο κρατών στο νησί».
Ενώ την ίδια θέση, υπέρ της λύσης δύο κρατών, προέβαλε και ο Τούρκος Πρόεδρος στο ευχετήριο μήνυμα του προς τον κατοχικό ηγέτη, που γιορτάζει τα γενέθλιά του.
Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν – Πρόεδρος Τουρκίας
«Το κυπριακό εθνικό μας ζήτημα έχει μεγάλη σημασία για εμάς και δίνουμε ιδιαίτερη αξία στη λύση δύο κρατών και για γίνει εφικτό το όραμα αυτό, έχετε την αμέριστη συμπαράστασή μας».
Ο ΠτΔ Νίκος Χριστοδουλίδης, παρά την τουρκική αδιαλλαξία, επαναλαμβάνει την προσήλωσή του στον στόχο της επανέναρξης των διαπραγματεύσεων ενώ στέλνει μήνυμα για ενότητα και στα κόμματα, ενόψει της συνεδρίασης του Εθνικού Συμβουλίου στις 13 Σεπτεμβρίου.
Νίκος Χριστοδουλίδης – Πρόεδρος της Δημοκρατίας
«Είμαι πανέτοιμος να προσέλθω στο τραπέζι του διαλόγου, πάντοτε στη βάση του συμφωνημένου πλαισίου για αναζήτηση λύσης στη βάση του συμφωνημένου πλαισίου, του διαπραγματευτικού κεκτημένου και ασφαλώς των αρχών και αξιών της ΕΕ».
Με τα υφιστάμενα δεδομένα, ο Γ.Γ των ΗΕ αναμένεται στις χωριστές συναντήσεις που θα έχει με τους δύο ηγέτες να επιχειρήσει, ενδεχομένως μέσω και ενός πλαισίου-αφετηρία, να εξασφαλίσει πράσινο φως για διευθέτηση τριμερούς συνάντησης σε μεταγενέστερο στάδιο, εντός του 2024.
Γιώργος Γεραπετρίτης – ΥΠΕΞ Ελλάδας
«Ο ΟΗΕ έχει αναβαθμίσει το ζήτημα του κυπριακού σε μείζονα προτεραιότητα και για το λόγο αυτό έχουν κληθεί και ο ΠτΔ και ο Τουρκοκύπριος ηγέτης για να συζητήσουν, να έχουν διμερείς συζητήσεις για τα θέματα που αφορούν την επανεκκίνηση των διαπραγματεύσεων για το κυπριακό. Νομίζω ότι αυτή τη στιγμή υπάρχουν οι συνθήκες, έτσι ώστε να μπορέσουμε να προχωρήσουμε το κυπριακό».
Την ώρα που οι συζητήσεις για την ηλεκτρική διασύνδεση Κύπρου-Κρήτης συνεχίζονται, ο Ερσίν Τατάρ και ο Τούρκος Αντιπρόεδρος συζήτησαν χθες την ηλεκτρική διασύνδεση των κατεχομένων με την Τουρκία. Μίλησαν για πιο συμφέρουσα προοπτική, η οποία μπορεί να υλοποιηθεί ακόμη και χωρίς την επίλυση του κυπριακού.
Ερσίν Τατάρ – Κατοχικός ηγέτης
«Η νότια Κύπρος διεξάγει συζήτηση για ηλεκτρική διασύνδεση με την Ελλάδα με ένα καλώδιο 1000 χιλιομέτρων. Αν κάνουμε διασύνδεση με την Τουρκία, είναι πολύ ευκολότερο».
Τσεβντέντ Γιλμάζ – Αντιπρόεδρος Τουρκίας
«Αυτό που είναι ορθολογικό, χαμηλότερου κόστους και τεχνικά πιο ορθό, είναι η διασύνδεση του νησιού στο σύνολό του με την Ευρώπη, μέσω Τουρκίας. Δεν υπάρχει λόγος να μετακινηθούμε προς άλλα πράγματα για πολιτικούς λόγους. Η διασύνδεση με την Τουρκία είναι μια ευκαιρία για ολόκληρο το νησί».
Ο Τούρκος Αντιπρόεδρος ανέφερε εξάλλου ότι σύντομα θα ολοκληρωθούν οι σχετικές μελέτες και θα αποφασιστούν τα επόμενα βήματα.