Με την χθεσινοβραδινή συνάντηση του Πρωθυπουργού της Ελλάδας με τον Γενικό Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών, έκλεισε ο κύκλος των σημαντικών επαφών και συζητήσεων για το Κυπριακό, που έλαβαν χώρα τις προηγούμενες των ημερών σε Ουάσινγκτον και Νέα Υόρκη.
Πλέον ο Αντόνιο Γκουτέρες έχει ενώπιον του όλα τα δεδομένα, και αφού τα ζυγίσει, θα λάβει αποφάσεις για το τι δέον γενέσθαι, τις οποίες σκοπεύει να κοινοποιήσει στους ηγέτες των δύο πλευρών σε κοινή συνάντηση, τον Σεπτέμβριο, ίσως και πριν από την έναρξη των εργασιών της Γενικής Συνέλευσης των Ηνωμένων Εθνών, όπως έλεγαν στον ΑΝΤ1 αρμόδιες πηγές.
Στο τετ α τετ του με τον Κυριάκο Μητσοτάκη, πάντως, ο Αντόνιο Γκουτέρες δήλωσε, σύμφωνα με διπλωματικούς κύκλους, απόλυτα προσηλωμένος στον στόχο της άρσης του αδιεξόδου στο Κυπριακό.
«Ο Γενικός Γραμματέας των Ηνωμένων Εθνών, κατά τη διάρκεια της συνάντησής του με τον Πρωθυπουργό της Ελλάδας, ανέφερε ότι έχει τη διάθεση να εξαντλήσει όλες τις δυνατότητες που έχει για να φτάσουν οι δύο κοινότητες στην επανέναρξη του διαλόγου.», αναφέρουν διπλωματικές πηγές.
Με τις ίδιες πηγές να ξεκαθαρίζουν ότι ο Αντόνιο Γκουτέρες δεν προσανατολίζεται στην σύγκλιση τετραμερούς ή πενταμερούς συνάντησης, θέση με την οποία συμφωνεί και η Αθήνα.
Τα μηνύματα από τις συναντήσεις που έλαβαν χώρα σε αμερικανικό έδαφος, και ειδικότερα το τετ α τετ Κυριάκου Μητσοτάκη και Αντόνιο Γκουτέρες, δημιούργησαν αισιοδοξία στην κυβέρνηση.
«Μετά τις πληροφορίες που έλαβα σήμερα παραμένω αισιόδοξος ότι θα έχουμε θετικά νέα σύντομα, πριν το τέλος του χρόνου.», επισήμανε ο ΠτΔ.
Και παρότι απτές εξελίξεις αναμένονται τον Σεπτέμβριο, εντούτοις στο παρασκήνιο θα συνεχιστούν οι προσπάθειες, ενώ ρόλο, έστω και άτυπα, θα συνεχίσει να διαδραματίζει και η Μαρία Άνχελα Ολγκίν, αν και το συμβόλαιό της έχει λήξει από τις οκτώ Ιουλίου.
Έτοιμη να βοηθήσει για την δίκαιη λύση του Κυπριακού, εντός του συμφωνημένου πλαισίου των Ηνωμένων Εθνών, είναι και η Γαλλία, όπως επαναβεβαίωσε η Πρέσβειρα της χώρας, στην εκδήλωση για την εθνική ημέρα της Γαλλίας, αναφερόμενη και στην αποστολή Ολγκίν.
Salina Grenet-Catalano – Πρέσβειρα Γαλλίας
«Οποιαδήποτε άλλη φόρμουλα θα οδηγούσε σε περισσότερες εντάσεις και διαιρέσεις και δεν θα αποτελούσε λύση. Από αυτή την άποψη, η Γαλλία υποστηρίζει πλήρως τις προσπάθειες της προσωπικής απεσταλμένης του Γ.Γ του ΟΗΕ, Μαρία Άνχελα Ολγκίν για επιστροφή στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων. Και όπως είπε και η κ. Ολγκίν αυτό μπορεί να απαιτήσει την εξεύρεση νέων μεθόδων εργασίας, καθώς οι προηγούμενες έχουν προφανώς αποτύχει.»
Η παράμετρος της 20ης Ιουλίου
Η 20η Ιουλίου και η παρουσία του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στα κατεχόμενα, κρατά σε εγρήγορση την κυβέρνηση, η οποία αναμένει να καταγράψει τα μηνύματα που θα στείλει ο Τούρκος Πρόεδρος.
Το θέμα απασχόλησε και την τελευταία συνάντηση των ηγετών Ελλάδας και Τουρκίας, με τον Κυριάκο Μητσοτάκη να απευθύνει έκκληση όπως αποφευχθούν δηλώσεις και ενέργειες που θα δυναμιτίσουν το κλίμα και θα θάψουν την όποια προοπτική.
Η φιλοκυβερνητική τουρκική εφημερίδα Milliyet, πάντως, σχολιάζοντας την παρουσία του Τούρκου Προέδρου και του Έλληνα Πρωθυπουργού στην Κύπρο την 20η Ιουλίου, κάνει λόγο για crash test στην προσπάθειας εξομάλυνσης των διμερών σχέσεων.
«Η εξομάλυνση των σχέσεων Ελλάδας – Τουρκίας θα δοκιμαστεί στις 20 Ιουλίου», γράφει η Milliyet.
Την ώρα που ο κατοχικός ηγέτης στοχοποιεί τον Κυριάκο Μητσοτάκη. «O Πρωθυπουργός της Ελλάδας θα έρθει στη νότια Κύπρο στις 20 Ιουλίου για να πει τι; Αυτοί είναι οι κύριοι ένοχοι και εγκληματίες.», τονίζει ο Τατάρ.
Για να επαναλάβει το αφήγημα του περί νέων πραγματικοτήτων στο νησί που πρέπει να αντιληφθούν όλοι.